Hva kjører dere..? - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 121 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 2406
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det stemmer. Disse er i og for seg samme motor men, disse motorene har samme dreiemoment, og har bare en moderat effektjustering. Ofte mellom 5 og 20 hk. Når man da tuner opp igjen en slik motor, så vil man igjen øke momentet, og man er like langt.

Jeg har aldri sett en eneste motor som er detunet, som har lavere moment, og ikke har tekniske modifikasjoner, har du?

Her har du selvsagt helt rett, men man kommer fortsatt ikke unna det at en opptrimmet motor har kortere levetid.
    Det er selvsagt ikke alltid selve motoren som ryker, men komponenter rundt.
    Eksos manifold er nok den delen som er mest utsatt, spesielt for høye temperaturer.
    Jeg har sett et meget stort antall manifolder med så sprøtt metall, at om man dunker litt hardt på den, så sprekker den.

Har du noen god forklaring på hvorfor dette skjer oftere på tunede biler, enn de som ikke er det?

Ser den, men igjen: Flere havarier på tunede motorer, enn de som ikke er det

Heldigvis kjører vi ikke opp mot maks hele tiden.
    Hvis man trimmer opp en båtmotor ( innenbords turbo diesel ) så er man heldig om den holder hele sesongen.
    Dette er jo nettop pga den høye belastningen en slik motor har. Den går hele tiden på høyt turtall, og med høy motstand.

Da vi på veien har en mye lavere belastning, så varer motoren lengre.

Det jeg mener er at dagens biler med variabel turbogeometri ( variabel vinkel på bladene ) har fra fabrikk høyt ladetrykk. Ofte rundt 1,4 bar. Samtidig er dagens momentkurver nesten helt flate, fra typisk 1200-1300omdr til 3500+. På grunn av den variable vinkelen på bladene, så når turboen maks turtall straks man trør inn pedalen. Belastningen er da i det området hvor fabrikanten mener turboen har sitt optimale arbeidsområde.

Når man tuner opp en slik motor, så økes belastningen og levetiden kortes betraktelig inn.
    Dette er spesielt gjeldende for biler med Common rail insprøytning, noe de fleste nye diesel motorer har.

Man har høy avgifer, det er det ingen tvil om. Vi har i det minste lave forsikringspriser, sammenlignet med resten av europa.
    Vi kan sikkert diskutere disse detaljene side opp og side ned, og med litt velvilje kan vi nok sikkert enes om det meste?
    Jeg kan godt se og akseptere dine synspunkter i smått og stort, samtidig som jeg forstår at du langt på vei ser mine?

Satt på spissen, kan det nok i mange sammenheng være uheldig med "tuning a'la lure bokser" i systemet.
    Men jeg vil igjen hevde: Brukt med fornuft, så lever både vi og våre biler fortsatt ganske godt med slike alternativer.

Jeg trøster meg i alle fall med det faktum at en forbikjøring med en motorsterk bil, er atskillig mindre farefull enn hva en undermotorisert bil representerer.

Dessverre er det også slik at man i enkelte sammenheng "misbruker" muligheten ved å "klå" en og annen Audi eller BMW, når anledningen byr seg. Jada, jeg innrømmer det.
    Men guud så moro det er!!

Og slik har jeg faktisk holdt på i tre-fire år, uten motor- eller turboproblemer, for den saks skyld.

Forhjulslagrene på begge sider er imidlertid skiftet, men dette er visstnok et "kjent problem" for 2,2 TDI Mondeo.
    Det kan jeg godt leve med.....

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Hva slags motor er det i din antiloop?
    E200 kompressor. med kleemann tuning.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    E200 kompressor. med kleemann tuning.
    Gudbedre.
    Hold deg uansett i nærheten av et verksted, eller legg et egg over gasspedalen!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det i amerikansk Ford.

97' Ford Probe (2.5 V6, ca. 190 hk) som bruksbil.

67' Ford Mustang Fastback (V8, 347cid stroker, rett under 500 hk) i sommer-halvåret.

Vokst opp med amerikanske biler, og får nyte godene fram til 1. gt militæret. Da er det salg....
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Her går det i amerikansk Ford.

97' Ford Probe (2.5 V6, ca. 190 hk) som bruksbil.

67' Ford Mustang Fastback (V8, 347cid stroker, rett under 500 hk) i sommer-halvåret.

Vokst opp med amerikanske biler, og får nyte godene fram til 1. gt militæret. Da er det salg....
    Mustang. "liker"
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Få inn et bilde av Ghiaen
    Your wish is my command.

1,6 bensin 100Hk her også - holder mer enn nok til mitt bruk.

Frostpluggene var visst rustet og måtte byttes. Allikevel fusket den etterpå og da viste det seg at den ene nye frostpluggen ikke var godt nok festet. Fremdeles fusket den og da mente de det var pga spylerdysene og de skiftet disse. Fremdeles fusker den ved mye nedbør så nå skal jeg prøve å ordne dette selv med litt silikon under spylerdysene.

Er en smule lei av dette.......

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Your wish is my command.

1,6 bensin 100Hk her også - holder mer enn nok til mitt bruk.

Frostpluggene var visst rustet og måtte byttes. Allikevel fusket den etterpå og da viste det seg at den ene nye frostpluggen ikke var godt nok festet. Fremdeles fusket den og da mente de det var pga spylerdysene og de skiftet disse. Fremdeles fusker den ved mye nedbør så nå skal jeg prøve å ordne dette selv med litt silikon under spylerdysene.

Er en smule lei av dette.......
    Fin bil - en del mer eksklusiv enn min med den polerte edeltre rammen rundt stereoen

Lekkasjen ved spylerdysene er en kjent konstrusksjonsfeil på Focus. Motoren er laget slik at pluggene er montert i et lite rom uten drenering, dekslet som dekker dette rommet er ikke 100% tett. Når spylerdysen lekker samles vannet i dette rommet - når det blir nok så blir det overslag i pluggene og motoren fusker. Samtidig fordamper en del av dette under kjøring, så problemet kan variere etter hvor mye du kjører og hvor mye det regner.

Dette er noe Ford burde innkalt biler for - og fikset kostnadsfritt. Som nevnt så måtte forrige eier av min bil ut med rundt kr 5000,- for å få fikset dette. Men jeg oppdaget at det allikevel ikke var tett her for en stund siden, så jeg la på noe tetningsmasse fra undersiden. Nå har det regnet og blåst kuling ved et par tilfeller - og motoren er helt tørr.

Sjekk om det lekker ved å nappe ut venstre (når du står bøyd over motoren) plugghette (det er på den det drypper), se ned i hullet, gjerne med lommelykt, der nede skal det være helt tørt. Husk å sett tilbake plugghetten. Uansett er det nok like greit å smøre på litt silikon eller annen tetningsmasse på undersiden av spylerdysen.

Det du nevner med frostplugger skjønner jeg ikke helt? Er det plugghettene du mener? Hvis du har hatt problem med fusking på grunn av overnevnte problem - så anbefaler jeg at du bytter alle pluggene, alle pluggledninger - med hetter. Skader nok ikke å bytte coilen heller..... Men få det tett og lekasjefritt først!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du nevner med frostplugger skjønner jeg ikke helt? Er det plugghettene du mener? Hvis du har hatt problem med fusking på grunn av overnevnte problem - så anbefaler jeg at du bytter alle pluggene, alle pluggledninger - med hetter. Skader nok ikke å bytte coilen heller..... Men få det tett og lekasjefritt først!
    Frostpluggene sitter utrolig nok oppi samme rom hvor "pluggene er montert i et lite rom uten drenering".
    Mine rustet, ifølge verkstedet, og det kom frostvæske ut og over pluggene. Og ja, beholder for frostvæske viste at det var lekkasje et sted.

Plugger ble selvfølgelig skiftet hver gang jeg hadde den på verksted. Jeg skal sjekke med dem ang. pluggledninger. Takk for tips.

Det er ikke noe lokk over "pluggene er montert i et lite rom uten drenering" i min motor. Skal det være det? Jeg mener å ha sett at det har vært men verkstedet mener kategorisk at det ikke er lokk......

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frostpluggene sitter utrolig nok oppi samme rom hvor "pluggene er montert i et lite rom uten drenering".
    Mine rustet, ifølge verkstedet, og det kom frostvæske ut og over pluggene. Og ja, beholder for frostvæske viste at det var lekkasje et sted.

Plugger ble selvfølgelig skiftet hver gang jeg hadde den på verksted. Jeg skal sjekke med dem ang. pluggledninger. Takk for tips.

Det er ikke noe lokk over "pluggene er montert i et lite rom uten drenering" i min motor. Skal det være det? Jeg mener å ha sett at det har vært men verkstedet mener kategorisk at det ikke er lokk......
    Verkstedet har rett, det er ikke noe lokk over motoren - jeg mente toppdekslet, som jo også fungerer som et lokk over pluggene - med hull i, for plugghettene.

Så det er frostplugger i dette rommet også... greit å vite. Uansett er det lekkasjen fra spylerdysen som er årsaken til alle dine problemer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verkstedet har rett, det er ikke noe lokk over motoren - jeg mente toppdekslet, som jo også fungerer som et lokk over pluggene - med hull i, for plugghettene.

Så det er frostplugger i dette rommet også... greit å vite. Uansett er det lekkasjen fra spylerdysen som er årsaken til alle dine problemer.
    ...men men men...tror du ikke at frostpluggene kan ha vært rustet i det hele tatt og at den dyre reparasjonen var bortkastet?

De vil gjerne ha bilen inn igjen og ordne opp, da også med nye pluggledninger om nødvendig. Og det komemr jeg ikke til å ville betale for :twisted:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men men men...tror du ikke at frostpluggene kan ha vært rustet i det hele tatt og at den dyre reparasjonen var bortkastet?

De vil gjerne ha bilen inn igjen og ordne opp, da også med nye pluggledninger om nødvendig. Og det komemr jeg ikke til å ville betale for :twisted:
    Jo, frostpluggene har nok rustet, og de rustet nettopp på grunn av at det lakk inn vann fra det utette spylerdyse-hullet.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, frostpluggene har nok rustet, og de rustet nettopp på grunn av at det lakk inn vann fra det utette spylerdyse-hullet.
    ah, hvorfor måtte det et AV forum til for å gi meg det svaret.....

Du verden så opplyst man er her i forhold til de som burde vite det.

Supert. Alltid godt å vite hvorfor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en aktuell tråd som viser problemet med et par bilder. Akkurat som du skriver så er det et par frostplugger der også.

56 plate 1.6 Ford Focus - DIYnot.com - DIY and Home Improvement

Søker man litt på nettet så viser det seg at dette er et veldig stort problem. Slik jeg forstår det så skifter Ford spylerdysene til oppgraderte, tette typer kostnadsfritt kun hvis man klager og krever.... Blir ikke gjort noe under en vanlig eller hovedservice.

Man får ta sine forhåndsregler, nappe ut plugghettene for eksempel ved hver bensingfylling for å sjekke at det er tørt.

Edit: Noe annet er jo at motorvask på denne bilen er risikosport.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ser i den tråden jeg linket til så er det to kammere i det "rommet" jeg pratet om, dette visste ikke jeg - trodde det bare var et.

Gikk ut og sjekket for sikkerhets skyld tennpluggen til høyre - der var det flere cm vann Fikk tappet det ut og får la plugghettene være av i natt.

Får satse på at det er vann som har kommet ditt mellom Fords mislykkede rep og min diy tetting. Hva har jeg kjøpt...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå føler jeg at du og jeg har kjøpt/har en F(iks) O(g) R(eparer) D(aglig)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå føler jeg at du og jeg har kjøpt/har en F(iks) O(g) R(eparer) D(aglig)
    Spørs om du ikke har et poeng..

Har du sjekket under bilen da? Som de fleste andre så er jo ikke understellet rustbeskyttet:

Trøsten er at jeg har sett både nyere og adskillig dyrere biler som er enda brunere...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger alle servicer og rustkontroller som Ford anbefaler.
    På siste service stod det "rustbehandling anbefales". Så det blir vel å få gjort det med feriepengene i år................

Ellers har jo Ford noen rustproblemer med dørene på disse bilene. Det går på garanti, og skyldes noe dårlig tetningsmasse som ble brukt da bilene ble skrudd sammen i sin tid. Foreløpig har de tatt min venstre fordør og innen noen mnd. får jeg innkalling til å fikse høyre bakdør. Du bør få sjekket dette da det som sagt dekkes av Ford.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger alle servicer og rustkontroller som Ford anbefaler.
    På siste service stod det "rustbehandling anbefales". Så det blir vel å få gjort det med feriepengene i år................

Ellers har jo Ford noen rustproblemer med dørene på disse bilene. Det går på garanti, og skyldes noe dårlig tetningsmasse som ble brukt da bilene ble skrudd sammen i sin tid. Foreløpig har de tatt min venstre fordør og innen noen mnd. får jeg innkalling til å fikse høyre bakdør. Du bør få sjekket dette da det som sagt dekkes av Ford.
    Jeg har lest at rustproblemene på Focus er mye mindre på 2005- enn tidligere. Men det har vært gjort rustarbeid og lakkering på min før jeg kjøpte den, det ser ut til at bakre dør førerside og foran dør passasjerside er omlakkert. Ser en liten forskjell i fargenyans. Hehe, er vel omvendt av din? Siden dette virker til å være vanlig får jeg følge ekstra nøye med.

Jeg har gått over hele undersiden på bilen, karosseriet er 100%, understellet ble brukbart etter bruk av stålbørste, vasking, påsmøring av rusteter og til slutt 3 lag med rustbeskyttelsesmasse.

Når det gjelder service så blir det Biltema deler og hjemmeservice på min, det er jo tross alt bare en Trend

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har noe å lære her i "selvtbetjening". Frognertierne ruller ganske fort når merkeverksted besøkes.

Må vel på Biltema og kjøpe meg noen solide bukker og rusteater + rustbeskyttelsesmasse. Stålbørste har jeg

Men huset - vi holder jo på med hus også. Pusse opp og male hele sulamitten utendørs. Så jeg må se hvor mye tid/ork jeg har/får. Skal jo tross alt bruke litt tid på musikk og AVF også

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har noe å lære her i "selvtbetjening". Frognertierne ruller ganske fort når merkeverksted besøkes.

Må vel på Biltema og kjøpe meg noen solide bukker og rusteater + rustbeskyttelsesmasse. Stålbørste har jeg

Men huset - vi holder jo på med hus også. Pusse opp og male hele sulamitten utendørs. Så jeg må se hvor mye tid/ork jeg har/får. Skal jo tross alt bruke litt tid på musikk og AVF også
    Ja det gjelder å prioritere.

Forresten, når jeg skiftet pollenfiltret la jeg merke til at det var en tom pæreholder med ledninger til plassert over pedalene, fant en maken på passasjersiden. Jeg regner med at siden min er "basis"-modellen - at lys i disse er forbeholdt de mer luxuriøse utgavene?

Har du lys over bena på din Ghia? Går dette på ved åpning av dørene?

Bestilte noen led-pærer på Ebay til dette, rødt skulle vel passe bra her

Side 81 av 121 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •