Hva kjører dere..? - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 121 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 2406
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Klåfingret som jeg er, har jeg sørget for 183 hk / 448 Nm i "boost".
    Gir et greit skyv, som også har overrasket en og annen som har prøvd seg. ;-)
    Hva gjør du på EU kontroll og/eller teknisk "overraskelseskontroll" når du har klåfingret med motoren?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hysj nå!

Ellers har jeg ikke hatt noen problemer på EU-kontroll, ei heller ble "the black box" oppdaget av Ford's diagnosesystem.
    Var innom et verksted i fjor, for å se om det lot seg gjøre å justere opp tomgangsturtallet for å bli kvitt en litt plagsom vibrasjon fra en remstrammer.
    Som forøvrig ikke lot seg gjøre. :evil:

Verre blir det vel om "en eller annen" langs veien skjønner at det er noen små ugler i mosen. Da ligger jeg nok tynt an? Men foreløpig har jo akkurat det gått bra!
    Måtte det bare vare!

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    -ferie-2010-185-copy-jpg
    Joda er flere Mercedeser her Nivve.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice skjønner ikke hvorfor søkefunksjonen ikke fungerte..

Vurderer selv å datatrimme Merca, noen med tanker/erfaringer rundt det?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å melde deg inn i En Stjernefylt opplevelse

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Nice skjønner ikke hvorfor søkefunksjonen ikke fungerte..

Er vel både fordeler og ulemper, men hadde jeg vært deg hadde jeg latt det være.
    Du har en bil med forholodsvis kraftig motor, med en chip så får du det litt morsommere.
    Men det går rykter om at refleksvestene kommer til å ha en offensive mot dette.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags motor er det i din antiloop?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Om bil / motor ikke har for mange mil i sekken, skal det være ganske så uproblematisk å øke motoreffekten. Innenfor rimelige grenser.

Det som oftest er en hemsko, er (automat)gearkasse / drivverk, og tildels for- og bakstillingsoppheng..
    Motoren i seg selv tåler nok ganske greit en effektøkning, da langt de fleste ligger ganske lavt mtp litereffekt per slagvolum.
    Dytter man eksempelvis på 30-40hk ekstra, så er det uansett aldri snakk om en kontinuerlig bruk av de ekstra kreftene, på lik linje med hvordan man ellers belaster motoren.
    Brukt med fornuft, så er dette som sagt alldeles uproblematisk.

Om man derimot skulle finne på å gi "flatt jern" for 220km/t eller mer i de beryktede Kasselbakkene i Tyskland, så kan vel ingen garantere for at det fortsatt durer lystig ivei der fremme, når / om du når toppen. ;-)

Har man en automatkasse, så er det viktig å sjekke hva den virkelig kan tåle, mtp økt effekt og dreiemoment.

Rep / utskifting av slike koster deg ihvertfall et par relativt greie høyttalere, eller en god forsterker.
    Som en liten sammenlikning.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder trimming, så er jeg ganske uenig med dere alle sammen.

Selv om mange motorer i dag levers i flere effekt varianter, eks VW 2.0 tdi med 140/170 hk, så er det ikke 2 identiske motorer. Det er mer enn bare motorstyringen som er forskjellig.

Som oftest så har de forskjellig stempler, forskjellige turboer, intercoolere, manifold med mer.

Når man da chip'er opp en motor, så økes forbrenningstemperaturen en del. Dette avhenger selvsagt at graden trimming, men den vil uansett økes noe.
    Det er ikke alle stempler, turboer og eksos manifolder som tåler den økte temperaturen.

Det vanligste problemet er selvsagt turboer som ikke har god nok kjøling, som rett og slett blir brent. En annen ting er eksos manifold som hele tiden går under økt temperatur, noe ikke alle tåler.

I dag er det ikke som før, når man lagde ting ekstra solid, "Just in case".
    Nå blir motorene produsert for å tåle noe over den effekten de blir levert med.
    Man kan selvsagt øke effekten litt, kjøre bilen normalt, å heller ikke ha problemer.

Moderne diesel biler har jo en turbo. Virkningsområdet på en slik turbo starter allerede på lavt turtall. Mange motorer har faktisk maks moment fra 1200 omdr. Då går kanskje turboen allerede for full pupp. Belastningen på turboen ligger altså tett opp mot maks, selv i det turtallsområdet hvor motoren bare "går å lunker"

Løsningen er å kjøpe stor nok motor

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Til alles gedigne interesse (......), har jeg valgt å beholde Focus'en noen år til.
    Takk for all interesse og veiledning i denne prosessen.
    Bra - da er vi to som har Fous 2005, så kan vi lide sammen

Jeg passet på å kjøpe en hvor garantien var utløpt, må jo ha litt å finne på om kveldene. Min har hatt det samme problemet som din med vannlekkasje fra spylerdysene. Forrige eier fikk en verkstedsutgift på kr 5000,- på grunn av dette, byttet plugger, coil, pluggledninger og nye spyledyser. Men - det lekker enda, jeg smørte på noe silikon, får håpe det blir tett.

Noe av det første jeg gjorde var å få ut originalstereon, inn med den gamle Pioneeren jeg hadde i den forrige bilen:

Det ble et veldig stort løft i lydkvalitet.

Har allerede skaffet denne:

Så jeg er klar :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om bil / motor ikke har for mange mil i sekken, skal det være ganske så uproblematisk å øke motoreffekten. Innenfor rimelige grenser.

Det som oftest er en hemsko, er (automat)gearkasse / drivverk, og tildels for- og bakstillingsoppheng..
    Motoren i seg selv tåler nok ganske greit en effektøkning, da langt de fleste ligger ganske lavt mtp litereffekt per slagvolum.
    Dytter man eksempelvis på 30-40hk ekstra, så er det uansett aldri snakk om en kontinuerlig bruk av de ekstra kreftene, på lik linje med hvordan man ellers belaster motoren.
    Brukt med fornuft, så er dette som sagt alldeles uproblematisk.

Om man derimot skulle finne på å gi "flatt jern" for 220km/t eller mer i de beryktede Kasselbakkene i Tyskland, så kan vel ingen garantere for at det fortsatt durer lystig ivei der fremme, når / om du når toppen. ;-)

Har man en automatkasse, så er det viktig å sjekke hva den virkelig kan tåle, mtp økt effekt og dreiemoment.

Rep / utskifting av slike koster deg ihvertfall et par relativt greie høyttalere, eller en god forsterker.
    Som en liten sammenlikning.
    Ville heller hatt en forsterker til den prisen enn ny kasse
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Jeg passet på å kjøpe en hvor garantien var utløpt, må jo ha litt å finne på om kveldene. Min har hatt det samme problemet som din med vannlekkasje fra spylerdysene. Forrige eier fikk en verkstedsutgift på kr 5000,- på grunn av dette, byttet plugger, coil, pluggledninger og nye spyledyser. Men - det lekker enda, jeg smørte på noe silikon, får håpe det blir tett.

Noe av det første jeg gjorde var å få ut originalstereon, inn med den gamle Pioneeren jeg hadde i den forrige bilen:

Det ble et veldig stort løft i lydkvalitet.

Har allerede skaffet denne:

Så jeg er klar :-D
    Klar eller bare nett begynt? Hehe..
    Gå inn på ice audio, og sjekk ut nest rimligste Focal fulltone, disse skal jeg ha i nyebilen,helt klart!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Klar eller bare nett begynt? Hehe..
    Gå inn på ice audio, og sjekk ut nest rimligste Focal fulltone, disse skal jeg ha i nyebilen,helt klart!
    Det ble ganske brukbar lyd foran med de originale. Manglet derimot en del bass - så jeg monterte de gamle JBL T696 SE som jeg hadde fra før, på en 2x100W forsterker jeg også hadde. Brukte til og med det gamle 16mm2 kabelopplegget jeg hadde fra den gamle bilen. Så det ble 0kr og 100% gjenbruk :-D Skikelig god gammeldags harryopplegg med 6x9 i hatthylla - men det låter bra.

Det neste er å få montert motorvarmer, batterilader og kupevarmer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Når det gjelder trimming, så er jeg ganske uenig med dere alle sammen.

Selv om mange motorer i dag levers i flere effekt varianter, eks VW 2.0 tdi med 140/170 hk, så er det ikke 2 identiske motorer. Det er mer enn bare motorstyringen som er forskjellig.
    Som oftest så har de forskjellig stempler, forskjellige turboer, intercoolere, manifold med mer.
    Det har du nok mye rett i, men ikke sjelden forekommer det også at en og samme motor detunes fra 170 til 140hk, av avgiftsmessige årsaker.

Når man da chip'er opp en motor, så økes forbrenningstemperaturen en del. Dette avhenger selvsagt at graden trimming, men den vil uansett økes noe.
    Det er ikke alle stempler, turboer og eksos manifolder som tåler den økte temperaturen.
    Sant nok, også dette.
    Men det finnes samtidig mekanismer i styringssystemet som i ganske stor grad tar hånd om slike situasjoner, uten dermed å påsta at dette redder enhver situasjon.
    "Her på berget" har vi gjennomsnittlig relativt lave gjennomsnittstemperaturer, i forhold til hva man kan oppleve i landene rundt ekvator.
    Har du litt peil på motorfysikk, så vet du at det finnes en regel som sier - en grad økning i inntaksluftens temperatur, gir to grader høyere eksostemp.
    Når jeg da tar med meg min bil til ekvator, vil styringssystemet sørge for å begrense brennstoffmengden, nettopp for å holde eksostemperaturen og den termiske belastningen innenfor akseptable verdier.
    Samtidig blir det jo hevdet at motor x gir akkurat den samme effekten, uansett om den selges i Uganda eller Norge!

Og for å snu det hele litt på hodet:
    Bil / motor er konstruert for å ta høyde for slike "ekvatoriske" situasjoner.
    Det kan man faktisk i ganske stor grad nyte godt av, om man bor i land hvor gjennomsnittstemperaturen er lavere.
    Dermed kan man også tillate seg å "pushe" motoreffekten litt, uten at dette får noen særlig konsekvens for motoren.
    For min del merker jeg i alle fall ganske stor forskjell på effekten, ved temperaturer rundt 5-6 plussgrader i forhold til en varm sommerdag hvor temperaturen nærmer seg 25-30grader.

Det vanligste problemet er selvsagt turboer som ikke har god nok kjøling, som rett og slett blir brent. En annen ting er eksos manifold som hele tiden går under økt temperatur, noe ikke alle tåler.
    Dagens turboladere er i hovedsak oljekjølte. Dagens motorer kjøres utelukkende på syntetiske oljer, som tåler langt høyere temperaturer enn en "gammeldags" mineralsk olje.
    "Brente" turboladere tilhører mer eller mindre fortiden, hvor "brent" er synonymt med koksing i tetningsringer og lagre, med påfølgende havari. Og da gjerne i kombinasjon med mineralske oljer.

I dag er det ikke som før, når man lagde ting ekstra solid, "Just in case".
    Nå blir motorene produsert for å tåle noe over den effekten de blir levert med.
    Man kan selvsagt øke effekten litt, kjøre bilen normalt, å heller ikke ha problemer.
    Se det!
    De aller fleste av oss "kjører bilen normalt", og benytter bare unntaksvis den ekstra effekten som en chiptrimming gir.
    Men du verden så god den er å ha, i gitte situasjoner!

Moderne diesel biler har jo en turbo. Virkningsområdet på en slik turbo starter allerede på lavt turtall. Mange motorer har faktisk maks moment fra 1200 omdr. Då går kanskje turboen allerede for full pupp. Belastningen på turboen ligger altså tett opp mot maks, selv i det turtallsområdet hvor motoren bare "går å lunker".
    Nå vet jeg strengt tatt ikke hva du mener med "belastning tett opp mot maks" for turboladerens vedkommende, ettersom turbotrykket til enhver tid styres av trykket i inntaksmanifolden?
    Det sitter jo nær sagt alltid en pneumatisk regulering i styringssystemet, som tar høyde for et maksimum turbotrykk.
    Først når du begynner å klusse med det systemet, kan det være fare på ferde!

Løsningen er å kjøpe stor nok motor
    Egentlig ja!
    Men i "avgiftsnorge" - nei! Da slaktes man jo fort for en halv årslønn, om man skulle finne på noe sånt.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du nok mye rett i, men ikke sjelden forekommer det også at en og samme motor detunes fra 170 til 140hk, av avgiftsmessige årsaker.
    Det stemmer. Disse er i og for seg samme motor men, disse motorene har samme dreiemoment, og har bare en moderat effektjustering. Ofte mellom 5 og 20 hk. Når man da tuner opp igjen en slik motor, så vil man igjen øke momentet, og man er like langt.

Jeg har aldri sett en eneste motor som er detunet, som har lavere moment, og ikke har tekniske modifikasjoner, har du?

Sant nok, også dette.
    Men det finnes samtidig mekanismer i styringssystemet som i ganske stor grad tar hånd om slike situasjoner, uten dermed å påsta at dette redder enhver situasjon.
    "Her på berget" har vi gjennomsnittlig relativt lave gjennomsnittstemperaturer, i forhold til hva man kan oppleve i landene rundt ekvator.
    Har du litt peil på motorfysikk, så vet du at det finnes en regel som sier - en grad økning i inntaksluftens temperatur, gir to grader høyere eksostemp.
    Når jeg da tar med meg min bil til ekvator, vil styringssystemet sørge for å begrense brennstoffmengden, nettopp for å holde eksostemperaturen og den termiske belastningen innenfor akseptable verdier.
    Samtidig blir det jo hevdet at motor x gir akkurat den samme effekten, uansett om den selges i Uganda eller Norge!

Og for å snu det hele litt på hodet:
    Bil / motor er konstruert for å ta høyde for slike "ekvatoriske" situasjoner.
    Det kan man faktisk i ganske stor grad nyte godt av, om man bor i land hvor gjennomsnittstemperaturen er lavere.
    Dermed kan man også tillate seg å "pushe" motoreffekten litt, uten at dette får noen særlig konsekvens for motoren.
    For min del merker jeg i alle fall ganske stor forskjell på effekten, ved temperaturer rundt 5-6 plussgrader i forhold til en varm sommerdag hvor temperaturen nærmer seg 25-30grader.
    Her har du selvsagt helt rett, men man kommer fortsatt ikke unna det at en opptrimmet motor har kortere levetid.
    Det er selvsagt ikke alltid selve motoren som ryker, men komponenter rundt.
    Eksos manifold er nok den delen som er mest utsatt, spesielt for høye temperaturer.
    Jeg har sett et meget stort antall manifolder med så sprøtt metall, at om man dunker litt hardt på den, så sprekker den.

Har du noen god forklaring på hvorfor dette skjer oftere på tunede biler, enn de som ikke er det?

Dagens turboladere er i hovedsak oljekjølte. Dagens motorer kjøres utelukkende på syntetiske oljer, som tåler langt høyere temperaturer enn en "gammeldags" mineralsk olje.
    "Brente" turboladere tilhører mer eller mindre fortiden, hvor "brent" er synonymt med koksing i tetningsringer og lagre, med påfølgende havari. Og da gjerne i kombinasjon med mineralske oljer.
    Ser den, men igjen: Flere havarier på tunede motorer, enn de som ikke er det

Se det!
    De aller fleste av oss "kjører bilen normalt", og benytter bare unntaksvis den ekstra effekten som en chiptrimming gir.
    Men du verden så god den er å ha, i gitte situasjoner!
    Heldigvis kjører vi ikke opp mot maks hele tiden.
    Hvis man trimmer opp en båtmotor ( innenbords turbo diesel ) så er man heldig om den holder hele sesongen.
    Dette er jo nettop pga den høye belastningen en slik motor har. Den går hele tiden på høyt turtall, og med høy motstand.

Da vi på veien har en mye lavere belastning, så varer motoren lengre.

Nå vet jeg strengt tatt ikke hva du mener med "belastning tett opp mot maks" for turboladerens vedkommende, ettersom turbotrykket til enhver tid styres av trykket i inntaksmanifolden?
    Det sitter jo nær sagt alltid en pneumatisk regulering i styringssystemet, som tar høyde for et maksimum turbotrykk.
    Først når du begynner å klusse med det systemet, kan det være fare på ferde!
    Det jeg mener er at dagens biler med variabel turbogeometri ( variabel vinkel på bladene ) har fra fabrikk høyt ladetrykk. Ofte rundt 1,4 bar. Samtidig er dagens momentkurver nesten helt flate, fra typisk 1200-1300omdr til 3500+. På grunn av den variable vinkelen på bladene, så når turboen maks turtall straks man trør inn pedalen. Belastningen er da i det området hvor fabrikanten mener turboen har sitt optimale arbeidsområde.

Når man tuner opp en slik motor, så økes belastningen og levetiden kortes betraktelig inn.
    Dette er spesielt gjeldende for biler med Common rail insprøytning, noe de fleste nye diesel motorer har.

Egentlig ja!
    Men i "avgiftsnorge" - nei! Da slaktes man jo fort for en halv årslønn, om man skulle finne på noe sånt.
    Man har høy avgifer, det er det ingen tvil om. Vi har i det minste lave forsikringspriser, sammenlignet med resten av europa.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Har du hatt problemer med frostpluggene og/eller fusking pga vann inn over pluggene?

Har du Ghia utgaven. Jeg har det og i den sitter en oppgradert Sony sak som jeg er godt fornøyd med lydmessig.

Den rep.håndboka bør jeg vel skaffe meg selv om jeg ikke akkurat er teknisk anlagt når det kommer til bil....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Har du hatt problemer med frostpluggene og/eller fusking pga vann inn over pluggene?

Har du Ghia utgaven. Jeg har det og i den sitter en oppgradert Sony sak som jeg er godt fornøyd med lydmessig.

Den rep.håndboka bør jeg vel skaffe meg selv om jeg ikke akkurat er teknisk anlagt når det kommer til bil....
    En av frostpluggene kommer til å få problemer i nærmeste fremtid - da jeg skal montere blokkvarmer :-D Ellers har jeg ikke problemer med noen andre - hva skjer med de? Ruster de?

Jeg har ikke problemer med lekkasje fra utett spylerdyse over motoren (nå lenger) - men forrige eier fikk det. Ford har jo en fiks for dette - de monterer ny gummipakning på spylerdysene.

Jeg har Trend, 5 dørs 1.6 bensin. Er positivt overasket over både kjøreegenskaper og motor, diesel ville jeg ikke ha, men var litt usikker på om 1.6 bensin ville bli litt for labert. Synes den passer bra til normal kjøring.

Jeg oppgraderte fra den "vanlige" originalstereoen. Gjorde det mest for å kune spille mp3 fra minnekort. Men ble overasket over hvor mye bedre lydkvalitet den rimelige Pioneerspilleren leverte.

I dag har jeg renset AC'en og byttet kupe/pollenfilter - jeg anbefaler å ikke følge Hayne's verkstedhåndbok når det gjelder bytte av dette filter. Filteråpningen sitter ikke på passasjersiden, åpningen er ved siden av gasspedalen

Få inn et bilde av Ghiaen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romskipet vårt. 8)

Kongebil.

Høyttalere:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut i fra at du har et Starfleet merke på romskipet - så det ikke blir noen missforståelser når du er ute blant galaksene?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja.. nei sånn har ikke jeg.. hmm.. men stod så fint i manualen, velkommen om bord.

Må si jeg er fornøyd med den..vi er altfor fornøyd, fordi vi fikk et stort problem utav det.. nemlig, hvem skal ha den i morgen? Jeg taper stort sett, med argumenter mot meg, som f.eks jeg kjører unger og trenger den sikreste bilen osv.. 8)
    Høyttalere:

Side 80 av 121 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •