Hva kjører dere..? - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 121 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 2406
    Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott vogn eller?? Sierra 2.0Lat , vinterbil ja!

Ellers denne, hadde 280 hk i denne i sommer, framhjulstrekk..menmen... arti vogn, men en råde knakk i motoren, så da stoppa den gitt.

Har et par gamle Manta'er og... hehe... jeg er vel bilinteressert kan man si

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, konge

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triller av og til rundt i en slik:

Kontant og fin, og ikke én feil på 14 år.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder meg til fransk, i motsetning til de fleste her så vidt jeg kan se

Konebilen er en Renault Megane 98 modell.

Min egen er en Peugeot 307 SW, 1,6 HDi. Utrolig motor. 1,6 kubikk med 110 hester og 260 nm. Den går som en kule og bruker ekstremt lite diesel. Jeg har inngått kyotoavtale med meg selv, og har som mål å holde mine co2-utslipp under 3000 kg i året. Jeg er allerede nede på 2.200 kg. Kommer jeg ned på 1.700 kg ligger jeg der folk i snitt må ligge for at drivhuseffekten skal stoppe. Er jeg litt skrudd? Kanskje det. Men et sted må man begynne... :-)

EDIT: Må også legge til at en grunn til å velge fransk bil er at energien til produksjonen kommer fra atomkraft, mot kull- og gasskraft for konkurrentene. Energi tilsvarende 14.000 fat råolje går med, så det er betydelige co2-mengder å spare på å velge bil fra Frankrike.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel atomkraftverk noen negative eksternaliteter også..

Mvh

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre ja. Ulykker kan skje, og konsekvensene er fatale. Dessuten tar det svært lang tid og koster ekstremt mye å bygge kjernekraftverk, samtidig som output er så høy at kraftproduksjonen blir ekstremt sentralisert. Nedstengning fører dermed til store problemer i hele kraftnettet.

Men til tross for dette: Jeg kan love deg at kjernekraft er i ferd med å få sin renessanse for øyeblikket. Storbrittania satser allerede på videre utbygging. USA ventes å bygge seks nye reaktorer neste år. Japan bygger også. De nye reaktorene er såkalte fast breeders. De bruker plutonium som brensel, og kan også bruke avfallet om igjen. Disse er effektive, men avfallet er også ekstremt mye farligere enn det vi har hatt i fisjonsreaktorer til nå. De kan også bruke thorium som brensel, et metall som man finner i store mengder i Norge.

Kjernekraftens renessanse kommer pga et uttalt mål om å få ned co2-utslippene. Det er egentlig bare et røykteppe. Faktum er at det er det eneste alternativet for globale korporasjoner som vil opprettholde sentralisert kraftproduksjon, ettersom gassen som driver dagens gasskraftverk snart er oppbrukt.

Tidenes avsporing eller?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp... Men det er en interessant diskusjon. Ps, så sier vel "ekspertene" at man har 100 års forbruk med gass igjen. Kun 30 år med olje (det var da også 30 år igjen for 30 år siden, men det er nå en annen sak )

En annen ting er at kjernekraftverk er gode når det gjelder "baseload", men ikke for å ta toppene. Nettopp pga det koster mye å variere output. Jeg tenkte i første rekke avfallet, som man må lagre i tusenvis av år.

Men vi bør vel bevege oss over til tema

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jepp... Men det er en interessant diskusjon. Ps, så sier vel "ekspertene" at man har 100 års forbruk med gass igjen. Kun 30 år med olje (det var da også 30 år igjen for 30 år siden, men det er nå en annen sak )

En annen ting er at kjernekraftverk er gode når det gjelder "baseload", men ikke for å ta toppene. Nettopp pga det koster mye å variere output. Jeg tenkte i første rekke avfallet, som man må lagre i tusenvis av år.

Men vi bør vel bevege oss over til tema
    Det er for tiden full krangel mellom eksperter når det gjelder hvor mye som er igjen av olje og gass. Når halvparten er trukket ut synker mengdene man kan klare å utvinne. Det er ikke mange som snakker om det, men Norges produksjon faller med 10% i år, og har falt i flere år. . Vi er tilbake på nivået vi var på i 1994. Det samme fallet ser du i de aller fleste oljeproduserende land allerede. I praksis har ikke tilgangen på olje økt siden 2003, så prisøkningen du ser nå er et resultat av at markedet priser bort etterspørsel fra fattigere land.

Forøvrig virker det som om de som er pessimister, og tror toppen er nådd, vinner diskusjonen. Sverige har for eksempel besluttet å fase ut oljen innen 14 år. Frankrikes statsminister har også gått offentlig ut og sagt at peak oil er nådd. Men i Norge er det forbausende stille. Fortsatt er det Heia Tufte og andre realityserier som dominerer avisenes forsider.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volvo 242 79 mod med 90 hk dær halvparten er på beite..

Og go bilen... 244 med 240 hk... :-P

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Jeg holder meg til fransk, i motsetning til de fleste her så vidt jeg kan se

Konebilen er en Renault Megane 98 modell.

Min egen er en Peugeot 307 SW, 1,6 HDi. Utrolig motor. 1,6 kubikk med 110 hester og 260 nm. Den går som en kule og bruker ekstremt lite diesel. Jeg har inngått kyotoavtale med meg selv, og har som mål å holde mine co2-utslipp under 3000 kg i året. Jeg er allerede nede på 2.200 kg. Kommer jeg ned på 1.700 kg ligger jeg der folk i snitt må ligge for at drivhuseffekten skal stoppe. Er jeg litt skrudd? Kanskje det. Men et sted må man begynne... :-)

EDIT: Må også legge til at en grunn til å velge fransk bil er at energien til produksjonen kommer fra atomkraft, mot kull- og gasskraft for konkurrentene. Energi tilsvarende 14.000 fat råolje går med, så det er betydelige co2-mengder å spare på å velge bil fra Frankrike.

Hvorfor bryr du deg om det? du forurenser jo mye mer uansett ved å kjøre diesel. Hadde du kjørt bensin hadde du skånet miljøet like mye. Uansett, hvordan kan du måle dette?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KriZ87
    MB E280 Avantgarde 2002 modell..
    Ikke at jeg har noe med det, men hvordan kan en som netopp har fylt 18 og aldri tent en krone ha råd til en slik bil`? Eller er det ikke din egen?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med familieforøkelse kommer behovet for ein stor bil med god plass, kjøpte derfor denne i høst....

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Hvorfor bryr du deg om det? du forurenser jo mye mer uansett ved å kjøre diesel. Hadde du kjørt bensin hadde du skånet miljøet like mye. Uansett, hvordan kan du måle dette?
    Der tar du så feil som du kan få tatt, dieselbiler har de siste årene blitt mye mer vennlige mot miljøet. Så hvis jeg tar et eksempel på min egen bil
    som er en Passat 2.0TDI så har denne et CO2-utslipp på 159 g/km mot for
    2.0 bensin som har et CO2-utslipp på 197 g/km!!

Så hva som gjør deg så sikker i å banke inn en sånn tåpelig kommentar vet jeg ikke :???:

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har noe med det, men hvordan kan en som netopp har fylt 18 og aldri tent en krone ha råd til en slik bil`? Eller er det ikke din egen?
    Mamma sin, men er jo den jeg kjører..

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med partikkelfilteret til PSA renser jeg ikke bare mine egne utslipp, men bilen renser OGSÅ luften den tar inn til forbrenning, og reduserer således partikkelmengden i luften fra for eksempel tyske dieselbiler. Jeg burde blitt betalt for å bruke bilen mest mulig . På grunn av dette regner jeg kun på co2-utslipp. Og det er mye lavere enn samme bil med bensinmotor. Ja jeg vet at cracking-prosessen til diesel er mer co2-intensiv, og at man derfor bør legge til 20% i forhold til det bilen slipper ut. Og det har jeg tatt høyde for.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KriZ87
    Mamma sin, men er jo den jeg kjører..
    Det var det jeg tenkte egentlig, men jeg måtte bare spørre.. !!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Der tar du så feil som du kan få tatt, dieselbiler har de siste årene blitt mye mer vennlige mot miljøet. Så hvis jeg tar et eksempel på min egen bil
    som er en Passat 2.0TDI så har denne et CO2-utslipp på 159 g/km mot for
    2.0 bensin som har et CO2-utslipp på 197 g/km!!

Så hva som gjør deg så sikker i å banke inn en sånn tåpelig kommentar vet jeg ikke :???:
    JAVEL.. Du vet nok best.. Gidder ikke ta denne diskusjonen.. Men bare tenk etter selv... tar du en diesel bil og en bensin bil ved siden av hverandre og de gir bånn gass... Se på all den dritten som kommer ut av potten på en diesel bil i forhold til bensin bilen... uansett går ikke an å si på nye dieseil biler, for bilparken i norge er generell gammel... Er jo ikke så rart med de politikerne vi har her.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JAVEL.. Du vet nok best.. Gidder ikke ta denne diskusjonen.. Men bare tenk etter selv... tar du en diesel bil og en bensin bil ved siden av hverandre og de gir bånn gass... Se på all den dritten som kommer ut av potten på en diesel bil i forhold til bensin bilen... uansett går ikke an å si på nye dieseil biler, for bilparken i norge er generell gammel... Er jo ikke så rart med de politikerne vi har her.
    Eller sett en vanlig dieselbil, bensinbil og en diesel med partikkelfilter ved siden av hverandre, og se dem gi full gass. Du vil se at bilen med partikkelfilter avgir klart minst "skit".

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en kald diesel motor og en kald bensin da

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av olemt
    De nye reaktorene er såkalte fast breeders. De bruker plutonium som brensel, og kan også bruke avfallet om igjen.
    Veldig kjekt - først får man produsert masse energi av brenselstavene, deretter går dem inn i ovnen igjen og blir til atomvåpen og Voilla - her er resirkulering på sitt beste... hmmm.....øhhhhh..... kanskje ikke... men uansett...

Jeg har en 1998 Nissan Primera 2,0GX - den går både fremover, bakover, oppover og nedover så jeg er godt fornøyd

Side 40 av 121 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •