Hva kjører dere..? - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 121 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 2406
  1. #501
    Newcomer PorleN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg kjører honda mt5 :roll: morro :P

  2. #502
    Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Det beste er dog dreiemomentet som Tommy logget til 421nm når jeg var der
    Har du manuell eller automat forresten?
    Ikke bruk dreimomentet når du skal akselerere, men gir ned og bruk HK i stedet for, ellers tar kløtsjen din kvelden. Dreimomentet har nemlig brent kløtsjen min, så nå ligger det en ny racing kløtsj i bagasjerommet. Skal få montert den så snart som mulig. I mellomtiden har jeg manuell girkasse med automatfunksjon. 8)
    Huh? Hvis du girer ned for å akselere vil du logisk nok få høy rpm og større sjanse for å svi av mer kløtsj. Det at du girer er selvsagt også for å få en rpm med akseptabelt dreiemoment. Bare tenk deg hvis du skal starte fra 0 med en tung tilhenger. Hvis du står i en bakke er du nødt til å ruse motoren (høy rpm) for å få nok dreiemoment til å komme i gang. En motors dreiemoment slik det oppgis av produsenten er avhengig av størrelsen på motoren, oppbyggingen og hvordan overføringen til hjulene er (kraft x arm). Med en dieselmotor er det lettere å starte med et lavt turtall pga. det høyere dreiemoment som kan tas ut ved lavere turtall. Hvis noen mener jeg tar feil spytt ut.

  3. #503
    Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Det beste er dog dreiemomentet som Tommy logget til 421nm når jeg var der
    Har du manuell eller automat forresten?
    Ikke bruk dreimomentet når du skal akselerere, men gir ned og bruk HK i stedet for, ellers tar kløtsjen din kvelden. Dreimomentet har nemlig brent kløtsjen min, så nå ligger det en ny racing kløtsj i bagasjerommet. Skal få montert den så snart som mulig. I mellomtiden har jeg manuell girkasse med automatfunksjon. 8)
    Ok? Skjønner ikke helt at jeg kan brenne kløtsj når jeg ikke bruker den...men så er jeg ikke veldig god på dette med motor da. Har lurt litt på dette med slitedeler med tanke på chipping, men ikke merket noe problemer ennå. Skjedde dette med kløtsjen din plutselig eller over tid? :roll: .....og du kjører A4, 1,9tdi ja?

  4. #504
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Det beste er dog dreiemomentet som Tommy logget til 421nm når jeg var der
    Har du manuell eller automat forresten?
    Ikke bruk dreimomentet når du skal akselerere, men gir ned og bruk HK i stedet for, ellers tar kløtsjen din kvelden. Dreimomentet har nemlig brent kløtsjen min, så nå ligger det en ny racing kløtsj i bagasjerommet. Skal få montert den så snart som mulig. I mellomtiden har jeg manuell girkasse med automatfunksjon. 8)
    Ok? Skjønner ikke helt at jeg kan brenne kløtsj når jeg ikke bruker den...men så er jeg ikke veldig god på dette med motor da. Har lurt litt på dette med slitedeler med tanke på chipping, men ikke merket noe problemer ennå. Skjedde dette med kløtsjen din plutselig eller over tid? :roll: .....og du kjører A4, 1,9tdi ja?
    Med fare for å legge ord i munnen på Hi-Fil, nei han kjører Skoda :wink:

  5. #505
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Da er ny bil handlet inn. Valget falt på en 98 modell Audi A4 1.8Ts Quattro, går som ei kule :twisted:

    Nei, har ikke for vane å rakke ned på andre!!
    Men forresten, siden din er en 150 hk så er det en 1,8T, ikke TS, det er den originale 180hk som heter TS.

    Ytelsesmessig, megaforskjell :!:
    Da har du enten kjørt en rævkjørt 180hk, eller så har noen jugd på deg 30hk, men stol ikke på folk med turboaudier som oppfører seg rart.
    Da er det best å skygge banen....

    Men du har fått deg en super bil - jeg kaller det for Ringenes Herre

  6. #506
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ultra81 skrev:
    Mange bilprodusenter legger inn en "restriktor" på innsuget til turboen, for å ta ned effekten. Dette gjelder for eksempel 1,8t motoren til VAG, og nissan sx200. Om Mazda 323 gt-r har det vet jeg ikke.
    Har en en bil med turbo, kan en hente en god del på å bytte eksosanlegget, da med racekat, samt bytte innsugsrøret til turboen med noe med større diameter. Mer inn=mer ut


    Alle turboer har wastegate, for å regulere hvor mye turboen skal lade.
    En restriktor på turbobiler har ingenting med wastegate-ventilen å gjøre. En restriktor på turbobiler er en innsnevring på innsugsrøret til turboen. En wastegate-ventil regulerer en turbortykket med, menst en restriktor "struper" tilførselen til turboen. Wastegateventil=mekansikt, restriktor=uregulerbar. Kall det gjerne en strupebrikke

  7. #507
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Off, dere snakker 150 og 180 hesters A4'er...

    Og jeg må slite med 115 i en A6!!!

    Hvor er rettferdigheten om jeg tør spørre ? :cry:

  8. #508
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Off, dere snakker 150 og 180 hesters A4'er...

    Og jeg må slite med 115 i en A6!!!

    Hvor er rettferdigheten om jeg tør spørre ? :cry:
    Ville heller vært i din situasjon, DrErling

  9. #509
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pepa
    hva slags kløtsj da sinter eller ?
    Sachs
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  10. #510
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er noe bullshit med clutchen min etter den ble byttet. Vibrasjoner og risting når man bruker den ved igangkjøring og girskift + at den "tar" omtrent med et dunk så det er umulig å kjøre behagelig lenger...hva kan være galt?? Trodde alt skulle bli bra når jeg byttet jeg, "komplett clutchbytte" til 5k hos bertel og steen å greier :cry:

    edit: skrivefeil

  11. #511
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kan du foklare litt mere her? :lol: Motoren er sterkest på HK toppen, og derfor burde kløtsjen få mest juling der...
    Det er faktisk veldig enkelt. Den største belastningen jeg kan utsette clutchen min for er å ligge på 6. gir i 70 km/t og så gi full gass. Da utløses et dreimoment som bilen (på grunn av det høye giret) ikke klarer å overføre til hastighet fort nok. Hele bilen vibrerer under kreftene, og farten øker kjapt, men ikke kjapt nok. I følge tuningspesialister er dette den verste belastningen en kan utsette clutchen for.
    På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. :wink:
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  12. #512
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Problemet ditt har vel oppstått pga tuningen da, Hi-Fil? Men man sliter vel ikke på clutchen med mindre man bruker den??

  13. #513
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Huh? Hvis du girer ned for å akselere vil du logisk nok få høy rpm og større sjanse for å svi av mer kløtsj. Det at du girer er selvsagt også for å få en rpm med akseptabelt dreiemoment.
    Se mitt forrige innlegg.
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Bare tenk deg hvis du skal starte fra 0 med en tung tilhenger. Hvis du står i en bakke er du nødt til å ruse motoren (høy rpm) for å få nok dreiemoment til å komme i gang.
    Trenger ikke ruse motoren når du har maks dreimoment på rett over 2 tusen omdreininger. Dersom du snakker om bensin motor er jeg enig.
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  14. #514
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I følge tuningspesialister er dette den verste belastningen en kan utsette clutchen for.
    Da så
    '
    På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. Wink
    Ikke ta munnen din for full nå Jeg skal hente en utskrift, så skal vi se

    Se her du.... ca 350nm på 2500rpm... Hva har du?

  15. #515
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Poenget er at du ved å gire ned tar belastningen i flere step.Dette vil jo gjelde om den er trimmet eller ikke.

  16. #516
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    I følge tuningspesialister er dette den verste belastningen en kan utsette clutchen for.
    Da så
    '
    På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. Wink
    Ikke ta munnen din for full nå Jeg skal hente en utskrift, så skal vi se

    Se her du.... ca 350nm på 2500rpm... Hva har du?
    Han har sikkert mer enn deg på 1750 :wink:

  17. #517
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får melde meg på her...

    Årsaken til at kløtsjen sliter med moment på lavere turtall er hastigheten på kløtsjen. Ved lavt turtall skal kløtsjen omsette en kraft ganger vei (dvs effekt) på en kortere strekning og det krever mere enn hvis man har større turtall (og dermed større vei å fordele kraften på)

    Bare titt på en lastebil som kjører og dere vil lege merke til at selv i en hastighet på bare noen få kilometer i timen, så roterer drivakselen forbausende fort. Og det har en enkel sammenheng, jo større hastighet, jo mindre solid trenger akslingen å være (og det gir igjen lettere konstruksjon)

  18. #518
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Han har sikkert mer enn deg på 1750
    1750 er for lavt, og for pyser...

  19. #519
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi flyvertinner er litt pysete av oss. :wink:
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  20. #520
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. :wink:

    HAHAHA! Hold deg til flyvertinne-ting!

Side 26 av 121 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •