Hva kjører dere..? - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 119 av 121 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 2406
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Næh! Grattis!:P
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Helelektrisk, ingen dieselvarmer. Men den varmes opp av varmepumpe, i motsetning til de vanligste elbilene på norske veier som har elektrisk element. Det gjør at oppvarming (eller kjøling) tar 5-10% av rekkevidden. Nissan Leaf kommer forresten med varmepumpe senere i år.

Ferdinand Motor kjørte sin bil fra Bergen til Hemsedal. +1 i Bergen, -10 på Hemsedal. 1100 høydemeter. Ingen økonomikjøring, 2 personer og 100 kg bagasje. Knappe 30 mil, og nesten 7 mil igjen på "tanken". Det er godkjent i mine øyne. Det betyr at man sannsynligvis greier bortimot 40 mil på en lading vinters tid med sparekjøring.

Ellers så har Fredric Hauge kjørt bilen Bergen-Oslo med ladestopp på Geilo, og hadde gode tilbakemeldinger. Så det kan se ut som bilen fungerer bra på vinteren. Den er bakhjulsdrevet, men har tilnærmet 50/50 vektfordeling. Traction control`en er i følge de som har prøvekjørt ekstremt kjapp i forhold til biler med forbrenningsmotor.

Apropos rekkevidde; leste et sted at man har kjørt 68 mil på en lading med denne bilen ved et tilfelle, men da lå man visst på 45 km/t.

Om man tilfeldigvis skal forbi en superlader på veien passer det godt å ta en matpause der. Den dytter innpå 20-25 mil på en halvtime. Et slik stopp, så har man jo en grei dagsetappe om man starter med fullt batteri.

Det koker vel ned til at prøvekjøringen blir interessant
    Varmepumpe, så stilig. Bør være enkelt å få til en bra tidsinnstilt/fjernstyrt oppvarmingsfunksjon av kupeen vinterstid når bilen allikevel er tilkoplet ladestasjon. Er kanskje allerede med?

Med det utseendet og så høy dingsfaktor er jo dette en våt drøm

Vil gjerne ha masse bilder og inntrykk når du får denne!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes en app som styrer det meste fra mobilen, inkludert klima og lading:

Man kan også se hvor bilen befinner seg siden det alltid er aktiv GPS. GPS`en brukes også i forbindelse med lading; hvis du setter opp med f.eks. 16A strømtrekk til ladingen et sted husker bilen innstillingene neste gangen den lades på samme sted.

Varmepumpe er jo ikke noe nytt, du har kanskje AC/klimaanlegg i bilen din? Om man bygger inn mulighet for å snu energitransporten slik som på en varmepumpe for bolig er man jo prinsipielt i mål.

Masse kule ting - og man må sikkert regne med en del småfeil. På den andre siden, det er jo ingen avansert forbrenningsmotor, ingen gearkasse og ingen clutch. Der er det færre ting som kan gå galt. Og hjuloppheng og fjæring er jo ikke noe ny oppfinnelse, det er jo på alle biler. Så jeg har tro på at det skal gå bra, selv om det er mye elektronikk og diverse man ikke finner på andre biler.

Det har jo tross alt ikke vært noen dans på roser å eie biler av kjente merker heller, om man bommet og endte opp med feil modell eller årgang.

Dette er bruktbilene fra helvete - Bil

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Finnes en app som styrer det meste fra mobilen, inkludert klima og lading:

Man kan også se hvor bilen befinner seg siden det alltid er aktiv GPS. GPS`en brukes også i forbindelse med lading; hvis du setter opp med f.eks. 16A strømtrekk til ladingen et sted husker bilen innstillingene neste gangen den lades på samme sted.

Varmepumpe er jo ikke noe nytt, du har kanskje AC/klimaanlegg i bilen din? Om man bygger inn mulighet for å snu energitransporten slik som på en varmepumpe for bolig er man jo prinsipielt i mål.

Masse kule ting - og man må sikkert regne med en del småfeil. På den andre siden, det er jo ingen avansert forbrenningsmotor, ingen gearkasse og ingen clutch. Der er det færre ting som kan gå galt. Og hjuloppheng og fjæring er jo ikke noe ny oppfinnelse, det er jo på alle biler. Så jeg har tro på at det skal gå bra, selv om det er mye elektronikk og diverse man ikke finner på andre biler.

Det har jo tross alt ikke vært noen dans på roser å eie biler av kjente merker heller, om man bommet og endte opp med feil modell eller årgang.

Dette er bruktbilene fra ******* - Bil
    Veldig stilig. Visste ikke at varme fra varmepumpe i bil var gammelt nytt. Hvilke merker har benyttet dette?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige som har AC eller klimaanlegg. Brukes jo til å kjøle ned kupeen, altså transportere varme ut. Men det er nok ganske så nytt å snu prosessen og hente varme utenfra og transportere den inn i kupeen for oppvarming - vet bare om denne og Leaf senere i år som har det.

Poenget mitt var at teknologien ikke er ny, den er bare brukt til å kjøle. En forbrenningsmotor er såpass lite effektiv at spillvarmen som regel er mer enn nok til å varme kupeen, og dermed er det unødvendig å kunne "snu" klimaanlegget til oppvarming.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, vel som elektrikker/elektroingeniør er jeg jo kjent med at vi har hatt kjøleskap en stund. Teknikken er som du sier ikke ny.

Men det var nytt for meg at de brukte elektrisk varmepumpe for å varme opp kupeen i en bil. Det hadde kanskje vært noe å tenke på for dieselbiler også, med tanke på alle de man leser om hver vinter, som sliter med dieselvarmeren sin. Men da en mekanisk drevet. Kanskje bare utforme acen som du sier, til og også kunne fungere for varme på vinteren

Selv har jeg en 1.6 liters ueffektiv suge-bensinmotor som har et latterlig bra varmapparat.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderne dieselbiler er såpass effektive at spillvarmen blir i det knappeste laget når det blir virkelig kaldt. 9-3 `en jeg har nå har en 5KW Eberspacher Hydronic som hjelper til. Totaloverhaling på garanti ved 30.000 km, har fungert fint siden og nå nærmer bilen seg 80.000. Men disse dieselvarmerene er nok ikke de mest pålitelige innretningene, så BMW har byttet til elektrisk tilleggsvarmer. Får opp varmen raskt, men man kan naturligvis ikke benytte den til forvarming før start.
    Mulig kost/nytte forholdet ville blitt ugunstig med varmepumpeløsning. Man har jo energi i overflod tilgjengelig via drivstoffet, noe som ikke er tilfelle på en elbil. Det er jo fremdeles batteriet som er begrensningen, man får rett og slett ikke med seg så mye energi. Det er nok derfor man har valgt varmepumpe der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er ikke bare bare med motorer som går på djevelens drivstoff. Besparelsen i forbruk er jo for lenge siden spist opp av ekstra utgifter i forbindelse med ekstra reparasjoner og tilleggsutstyr som dieselvarmer.

Lurer på om ikke utformingen av grill formet for optimal luftgjennomstrøming av ladeluftkjøleren, er den største årsaken til at motoren ikke når bra nok arbeidstemperatur - selv om det er mer populært å beskrive mangelen som en positiv ting - "for effektiv" høres bedre ut enn en konstruksjonsfeil for nordiske forhold.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker jeg tar ut sommerbilen fra vinterlagring førstkommende helg, så skal det få lov til å kose seg i varme garasjen hjemme!
    Skal foreta meg et fullstendig interiørbytte fra grønt skinninteriør til helsvart Har i 4 år lett etter et komplett interiør med nakkestøtter til baksetene. Fant det tilslutt gjennom Broom.no av alle ting.. Dette er jo min første bil, kjøpte den da jeg hadde fyllt 17 og gnukka fært på den til jeg fikk sertifikatet på 18års dagen hehe

Eksosen henger da litt skjeivt her, men det var kortvarig

Noen andre som har en bil som venter på sol og sommer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig BMW, store biler med kun 2 dører er rett og slett nydelige, synd de ikke lager slike lenger.

En kompis hadde en mørk grønn metalic 635CSI med hvitt/beige skinninteriør, den var grom.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin bil du har MB-S124! Er BMW-entusiast selv, det er vel i grunn en hobby som henger høyere enn lyd og bilde.

Har selv en '83 BMW E30 323i som da altså er veteran i år, men den har ikke sett veien på 2-3 år nå. Ble bitt av banekjøringsbasillen, og alt i bilen er nytt og oppgradert. Motor er en 3.2 liters motor med 343hk fra E46 M3, sitter vel litt mer i den nå pga datasprut. Skal jeg være realistisk så tror jeg ikke den får se veien før enda et år... Her er par gamle dårlig mobilbilder fra 2010, mistet alt i en PC krasj så dette er det eneste jeg fant:

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S30B32 i en E30 er en fin kombo! Tøff vogn!
    Bilen min er en 76 modell og har vært veteran en god stund nå, det er behagelig iforhold til avgifter og forsikring!
    Det hyggeligste ved å eie en E24 er igrunn alle som vil komme bort å slå av en prat to motormennesker imellom mens man tanker opp med bensin. Ikke minst at man kan korttidsparkere på de rareste steder og det slår sjeldent feil at en eller annen tar et bilde.. Særlig haifronten som får mange til å snu seg og se en gang til i det man passerer..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Bilen min er en 76 modell og har vært veteran en god stund nå, det er behagelig iforhold til avgifter og forsikring!
    Det hyggeligste ved å eie en E24 er igrunn alle som vil komme bort å slå av en prat to motormennesker imellom mens man tanker opp med bensin. Ikke minst at man kan korttidsparkere på de rareste steder og det slår sjeldent feil at en eller annen tar et bilde.. Særlig haifronten som får mange til å snu seg og se en gang til i det man passerer..
    Hvilken motor er det i den?

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter idag en M90B28 i bilen, en tidlig variant av den vel så kjente M30 serien. Annet innsug og innsprøytningsystem samt annen kam gjør til at den går litt røffere på tomgang og er en god del kvassere enn den senere M30B28. M30B28 er jo igjen mye kvassere satt opp en M30B34 som sitter i 635Csi og M535i.

Med turtallsvilligheten denne motoren har er den svært underholdene å kjøre. 177hk skal det visstnok være i den. Noe som for min del holder i lange baner.

Denne motoren ble satt inn i 1987, klarte å spore opp denne herremannen som gjorde byttet(holder til i Sverige) byttet fra en 630CS motor til denne på grunn av drivstoff økonomi.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, motoren er for øvrig en S54B32 fra 2004. Regner med du mente S50B32 og ikke S30B32, men det er altså motoren fra E36 (generasjonen før).
    Savner god gammel 12-ventilers M20 litt iblant faktisk, det er noe særegent og helt spesielt med den. Den grommeste sekserlyden jeg har hørt er fra en skikkelig kvass sugetrimmet M20.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, en aldri så liten skriveleif.. Mente S50 ja.. De som sitter i M3 E36.

M20 har flott lyd ja! Ingen tvil om det! Har igrunn aldri skrudd på dem, kun på storeseksern M30/M90.

Perfekte oppskriften på en bil er store seksere og bakhjulstrekk, har en Mercedes E300D 24V 94mod som bruksbil, ganske late greier med sugediesel, men den er mer enn kapabel nok og en rekkeseks slår aldri feil uansett! Går billig og aldri noe feil med den til tross for km.stand(som straks er en halv mill. kjørte km).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha meg S124 300TDT som bruksbil etter hvert, evt 220T hvis det blir vanskelig å finne den rikrige dieselbilen. Elsker de bilene, tysk ingeniørkunst på sitt beste fra tiden det ikke ble spart på noe.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brant meg litt på det kjøpet jeg gjorde av den, har kostet på den en del blant annet total overhalt nivåregulering og diverse da forrige eier kjørte med knekte bakfjører alt for lenge. En 300TDT er nok både sterk og sprek nok, min er som en bensinmotor i effektkurven, men føles både latere og tregere tiltross for at den har 136hk kontra 230TE som har 132hk. Er dog glad i å bli pisket på høyt turtall.

Etter å ha gitt bilen litt kjærlighet har den ikke svikta meg, har måttet bytte alle 4 hjullagre, men anser det som relativt normalt etter km. stand å regne.

Det er nå en bil jeg stoler på og er mye brukt i hverdagen.

Har som sagt før 24V utgaven(OM606) den gamle 12V motoren med turbo er vel ganske annerledes og enda litt mer gammeldags enn min. Det er uansett litt av sjarmen, da jeg var 18 sa jeg til meg selv at jeg aldri skulle ha dieselbil, men denne Mercedes raklingen er nesten litt koselig. Nå står det vel egentlig på at jeg vil prøve å se hvor langt bilen kan gå før den ruster bort, det er ikke et glansbilde, men en arbeidshest. Det mekaniske er idag 100%.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da jeg var 18 sa jeg til meg selv at jeg aldri skulle ha dieselbil, men denne Mercedes raklingen er nesten litt koselig.
    Dagens dato, klokken 15.27: Tidspunktet du offisielt ble gammel

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik så det ut før

Se bort ifra at en bit av dørbakningen mangler i hjørnet, hele pakningen er bestilt ny!

Side 119 av 121 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •