Hva kjører dere..? - Side 104

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 104 av 121 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 ... SisteSiste
Viser resultater 2,061 til 2,080 av 2406
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Som jeg alltid har sagt, fagfolk er fagfolk.
    Tusen takk for hjelpen.

Er en bil jeg har kjøpt på jobben, som skal selges igjen.
    Hadde håpet på at det var en sensor men desverre ikke.
    Men i alle dager....

Bare her på dette "bittelille" forumet for sære mennesker med fetisj for lyd&bilde - bare her finnes det altså 3 -tre- Focus eiere med samme ABS feil? (mr_Spock, mk4 og undertegnede)

Hvor mange finnes det da der ute i markedet ellers? Tusenvis?

Og hva gjør Ford med dette? NADA!!!

For en jalla bil!*

* med "jalla" her menes ikke Focus som sådan, men mere bilmerke/forhandler og at Ford som sådan ikke tar tak i dette...
    "Made in the Philippines" stod det på min modul. So viel für deutsche qualität.....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en komponent som skal holde bilens levetid. I tillegg har den med bilens sikkerhet å gjøre. Det skulle ha vært en tilbakekalling og kostnadsfri utbedring av dette.

Bilbransjen er full av flotte annonser og salgslokaler med folk i dress - men det er en cowboy-bransje.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette er en komponent som skal holde bilens levetid. I tillegg har den med bilens sikkerhet å gjøre. Det skulle ha vært en tilbakekalling og kostnadsfri utbedring av dette.

Bilbransjen er full av flotte annonser og salgslokaler med folk i dress - men det er en cowboy-bransje.
    Jepp, dessverre.

Så forresten en Mazda CX-5 kjøre forbi meg her i byen i dag. Den var mye større enn jeg hadde trodd ut fra bilder. Må prøves

[youtube]ZzlcbNfIoZg[/youtube]

[youtube]OcH6G2awq2A[/youtube]

[youtube]6XF-ZlpcFws[/youtube]

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke dra alle under èn kam.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ikke dra alle under èn kam.
    Kan jo hende det er noen som rydder opp og retter opp konstruksjonsfeil kostnadsfritt uten å bli hengt ut i media eller blir truet med rettsaker. Men hvem er det?

Listen over bilmerker som lar kundene betale for konstruksjonsfeil er lang. Hadde satt pris på om du kunne komme med hvem som ikke skal inn i dette "gode selskap"? Hadde jo vært veldig fint å vite med tanke på neste bilkjøp
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo hende det er noen som rydder opp og retter opp konstruksjonsfeil kostnadsfritt uten å bli hengt ut i media eller blir truet med rettsaker. Men hvem er det?

Listen over bilmerker som lar kundene betale for konstruksjonsfeil er lang. Hadde satt pris på om du kunne komme med hvem som ikke skal inn i dette "gode selskap"? Hadde jo vært veldig fint å vite med tanke på neste bilkjøp
    Jeg refererte til dine kommentarer om folk i dress og at det var en cowboybransje.

Det er forøvrig veldig vanlig med tilbakekallingsaksjoner. Selv om du ikke er fornøyd med Ford, og deres "oppførsel", så betyr ikke det at det er likt over hele fjøla.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg refererte til dine kommentarer om folk i dress og at det var en cowboybransje.

Det er forøvrig veldig vanlig med tilbakekallingsaksjoner. Selv om du ikke er fornøyd med Ford, og deres "oppførsel", så betyr ikke det at det er likt over hele fjøla.
    Jeg synes faktisk ikke Ford er så ille, har lest om de fleste andre merker som har samme problemer. Disse tingene på Focus er billig i forhold til ting som svinghjul, gearkasser og motorer osv som ryker rett etter reklamasjon/garanti er gått ut.

Så jo, når bilene går i stykker av åpenbare kontruksjonsfeil og produsenten ikke utbedrer dette kostnadsfritt så synes jeg det er råttent.

Men jeg vet jo ikke om alle er slik - mitt intrykk er det.

Så jeg spør deg en gang til - hvilken produsent skal man velge for å slippe å bli dårlig behandlet ved slike feil som er nevnt?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr i dag så har vel de fleste om ikke alle 5 år garanti, noen har jo også 7 år med noen begrensninger.

Noen få velger å ikke kalle inn til det som i bransjen kalles aksjoner/kampanjer.
    Ett eksempel er Toyota som utbedrer slike produksjonsfeil på service, men uten at kunden vet om det (litt spesielt, spør du meg).
    De fleste andre kaller inn biler, og utbedrer mer eller mindre alvorligefeil på bilene.
    Man kan ikke forvente at produsenten/importøren skal ta seg av slike ting etter at garanti perioden er over, men noen gjør dette også.

Det er vel ingen andre land som har slike garantiordninger som vi har her til lands, de fleste leverer med produsentens garanti ( 2 år ), resten blir håndtert av den Norske importøren.

Bruktimporterte biler faller litt utenfor, da de ikke alltid er registrert hos den lokale merkerorhandleren, og derfor ikke blir fanget opp av systemet.
    Dette er jo i seg selv en god grunn til å handle "Ny i Norge" bil.
    (Mange andre grunner også, men det er en annen diskusjon)

Januar 2011 startet det store "garanti-utvidelses-året"
    "Alle" de Norske bilimportørene skulle være på 5 års garanti kjøret.
    Kunden har faktisk ikke flere rettigheter enn før ( forbrukerkjøpslov ), men nå kan ikke forhandler/importør vri seg unna.

Dette kommer selvsagt bilkjøpere, som kjøper biler førstgangsregistrert i Norge, til gode.

Jeg har ikke noe godt svar på om ett bilmerke er bedre enn noen andre på dette. Det virker som om det er minst like store forskjeller på forskjellige forhandlere innenfor samme merke, som det er mellom de forskjellige bilmerkene.

Det å kalle bilbransjen for en "Dresskledd Cowboy bransje" blir vel å ta hardt i.
    Det omsettes ca 110-120.000 nye personbiler i Norge hvert år, samtidig blir det også omsatt ett enda større antall brukte biler, jeg vet ikke hvor mange!

Jeg har ikke tall på hvor mange milliarder i biler som blir omsatt hvert år, men det er mange! Selvsagt finnes det både "kreative" sjeler, useriøse aktører og butikker ala "grøftekanten auto"

De flese merkeforhandlere prøver å gjøre en god jobb, men det vil alltid være kunder som ikke er fornøyd. Noen har grunn til det, andre overhodet ikke.

Finnes det en kapitalvare som selges til private, i like stort antall, som bil? Nei, det tror jeg ikke.

Nå ble dette veldig langt, og sikkert fullt av feil. Alt skrevet på iPhone, så det er ikke så lett å få oversikten.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et fint og nyansert innlegg, Denonbuster.

Selv om mr_Spock satt det litt på spissen så har han allikevel et meget godt poeng. "Bilselger" har et litt frynsete rykte. Se filmen "Fargo" - haha

Men for å svare ham på spørsmålet: kjøp KIA: 7 års garanti. Bytt inn bilen etter 6 år og 11 mnd så har du i realiteten et nærmest problemfritt bilhold - forutsatt at garantibestemmelsene er lest og forstått

Eller kjøp en annen nybil med 5 års garanti og gjerne med serviceavtale. BMW har vel en av de beste garantiordningene pga lang kilometerbegrensning i garantien.

btw: prøvesatt en Mazda CX-5 i dag - å jøssenam for en bil - nam nam

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg er litt usikker, men tror ikke de to siste årene av den 7 års garantien har full dekning. Det er noen krav som må fylles opp, men jeg vet ikke 100% hva det er.

BMW gjør en god jobb på tilbakekalling. Nylg ble 5400 biler innkalt for oppgradering av en batterikabel.
    Dette gjelder 5 serie, E60 + E61, fra 2003 og nyere. Det er med andre ord lenge etter at garantien utgikk.

Porsche kan levere garanti til bilen er 10 år gammel. Da koster det kr 25.000,- for år 5-7, 25.000,- for år 7-9 og 14000 for år 9-10. Totalt 64.000,-
    Men, det er jo biler i et annet prisområde.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyundai sin trippelgaranti kan man lese om her:
    Vilkår og betingelser - Hyundai

Hyundais nybilgaranti på 5 år, uten km-begrensing, dekker feil som oppstår under normale kjøre- og bruksforhold. Garantien dekker ikke feil som er forårsaket av skade pga uhell eller ulykke eller ved unormal bruk. Unntatt er slite-/servicedeler og væsker som skal skiftes eller vedlikeholdes ved de periodiske serviceintervallene. Dette kan være, men er ikke begrenset til, drivstoffilter, luftfilter, oljefilter, kupefilter, tennplugger, drivremmer, vindusviskere og bremseklosser.

Jeg liker ikke helt det jeg har understreket. Dette minner om skjønn.
    Nå står det vel utfyllende tekst i en kjøpekontrakt, vil jeg tro.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er vel enige i at bilbransjen har en vei å gå. Intrykket vi får fra reklame, flotte salgslokaler og dresskledde selgere med fagre ord - stemmer ikke bestandig med virkeligheten forbrukere oppleverer senere når løftene om trygghet og kvalitet skal infris.

Så får vi håpe at disse innkallingene foretas på grunn av at vi forbrukere skal ha et feilfritt produkt - og at de ikke foretas av økonomiske årsaker som redsel for å bli saksøkt......

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er vel enige i at bilbransjen har en vei å gå. Intrykket vi får fra reklame, flotte salgslokaler og dresskledde selgere med fagre ord - stemmer ikke bestandig med virkeligheten forbrukere oppleverer senere når løftene om trygghet og kvalitet skal infris.

Så får vi håpe at disse innkallingene foretas på grunn av at vi forbrukere skal ha et feilfritt produkt - og at de ikke foretas av økonomiske årsaker som redsel for å bli saksøkt......

Produktet består av mange forskjellige mekaniske og elektroniske komponenter, som aller helst skal virke sammen under alle disse forholdene.

Forventer du at produktet skal være feilfritt etter 5 år og 100.000 km?
    Kjørt på variabelt underlag, store temperatur svingninger og tidvis store belastninger?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produktet består av mange forskjellige mekaniske og elektroniske komponenter, som aller helst skal virke sammen under alle disse forholdene.

Forventer du at produktet skal være feilfritt etter 5 år og 100.000 km?
    Kjørt på variabelt underlag, store temperatur svingninger og tidvis store belastninger?
    Som jeg har skrevet i flere innlegg nå:

Jeg synes det er dårlig at bilbransjen ikke utbedrer åpenbare feilkonstruksjoner eller komponenter som uten tvil er laget av for dårlig kvalitet.

Ja jeg forventer at understellet på en bil skal vare lenger enn 5 år og 100k km, jeg jeg forventer at esp skal fungere lenger enn 5 år, ja jeg forventer at en bil skal tåle å være ute når det regner, ja jeg forventer at en motor skal vare lenger enn 100k km osv osv osv...

Foreslår at du leser litt på bilforum rundt om og leser om kundenes erfaringer - honest john er et fint sted å begynne.

Dene eneste måten å få bilbransjen til å skjerpe seg er at vi forbrukere viser at vi ikke godtar å få produkter som ikke holder en kvalitet man bør forvente. Som regel koster det ikke mer å lage en ting som holder, det er bare å konstruere den riktig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk litt bakgrunn i testing av biler produskjonskvalitet. Jeg deltok i bygging av testutstyr for Volvos 850 serie. Jeg programmerte og designet den automatiske drivstoffyllingen for "den rullende landevei". Det er et rom hvor bilen blir testet i drift døgnet rundt i varierende fart.

Jeg var utplassert på Volvo i Torslanda, Gøteborg i et års tid og så det meste av kvalitetstestingen som foregikk. Alt fra sikkerhetsbelter som ble satt på og av døgnet rundt av roboter til ristebenker for å teste karosseriets hodlfasthet.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du er veldig bestemt om hvordan bilbransjen er, det blir ditt valg.
    Heldigvis er du nok i mindretall, du kan jo ta en titt på Autoindex, de fleste er faktisk ganske fornøyd med bilene, forhandleren og oppfølgingen.

Du vil ha, og forlanger kvalitet, men vil ikke betale for det.

Så siden jeg ikke har noe erfaring fra bransjen, så stopper jeg her;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får du det fra at jeg ikke vil betale for kvalitet? Jeg ville faktisk betalt ganske mye for å få noe jeg visste ikke gikk i stykker ved normal bruk.

Hva mener du med at du ikke har noen erfaring fra bransjen? Hvorfor forsvarer du bransjen da?

Bare et spørsmål - siden du er veldig klar på at bransjen er bra, hvor lang erfaring har du i å eie biler?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, jeg leste profilen din, du har skrevet at du er selger

Det forklarer jo en del, enig med deg, vi slutter av diskusjonen her, god påske

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kremt kremt - jeg er også selger (salgssjef).......

Det er kjøtt og blod i oss også.... Følelser også, faktisk

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det Supertramp.
    Jeg har vel ikke helt oppdatert status ser jeg.
    Har vert salgssjef siden 2008, vet ikke hvorfor det står selger i profilen min.

Side 104 av 121 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •