Hva kjører dere..? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 121 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 2406
  1. #181
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dreiemoment er for lastebiler og traktorer

    Hk er for oss som liker fart
    :lol:

    En ting til er at dersom 2 biler er helt identiske, og den ene har 100hk og 150nm mens den andre har 100hk og 250nm vil allikevel accelerere akkurat like fort. Den eneste forskjellen er at man kanskje må gire oftere på den bilen med lavest NM. Dette for å hele tiden holde motoren nærmest mulig effekt toppen.

  2. #182
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil bare berette om en liten hendelse: Jeg og familien kjørte tur
    (jippiii!!!) gjennom bømlo-tunellen...
    på vei opp lå vi i 120 i fjerde gir i begynnelsen av bakken opp(det er en undrevannstunell),
    men så synker hastiheten ned til 100 då lå den på 4500rpm.
    der ligger dreiemoments toppen på 200Nm.
    da holdt vi 100 opp hele tunellen.
    Det sier vel litt om hvor viktig det er med Stort dreiemoment.
    i norge er den høyeste fartsgrensen 100. derfor trenger man moment, ikke hestekrefter.

  3. #183
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hvis en motor har 200hk og 100Nm(teoretisk) må man TYNE motoren for å få noe ut av den...

  4. #184
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hmm...har du hørt om å skifte gir?...det er lov å bruke 3. gir også da mann...

  5. #185
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Effekt er produktet av kraft og hastighet, og i denne sammenhengen er det da snakk om dreimoment og turtal. Dersom du har det øvre dreimomentet på hhv 3000 og 6000 o/min på 2 motorer og de har det samme dreimomentet vil den med 6000 o/min ha dobbelt så høy effekt som den andre.

    Det har ingen ting å si for kreftene i motoren hvor høyt dreimomentet er så lenge vi ikke oppgir ved hvilket turtal det er. Det som derimot er forskjellen er dreimomentskurven. På min Focus TDCI er det en typisk commonrail-kurve. Den er svært høy ved lave turtal, og den faller over 3500-4000 o/min. Det som gjør denne motoren helt annerledes å kjøre enn en bensinmotor er at man ligger ofte og cruiser på rundt 2000 o/min, og der ligger det høyeste dreimomentet og venter. På en bensinbil vil du ikke ha det samme dreimomentet tilgjengelig ved det turtalet du ligger på, men derimot ligger det høyere slik at du vil ha stor gevinst av å gire ned.

  6. #186
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    dette har jeg tegnet selv for å forklare hva jeg mener
    moment gir bedre akselrasjon, om man slepper å ligge lavt gir for at
    motoren skal ha noe å by på!!!

  7. #187
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    svaret blir da turbobiler. både masse hester og høyt dreimoment.
    Rs2'en min hadde 360 hk og 490nm. Så ja takk, begge deler. 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

    afinner@online.no

  8. #188
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    PORSCHE!!!!!!!!
    pappen til en kompis av meg hadde en eldre porsche turbo, RUF
    modifisert, den hadde: 355hk og 600++Nm (måleren gikk ikke lengre)

  9. #189
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med Snickers-is.
    Men igjen vil jeg påpeke at dreimomentet ikke er en målbar størrelse, men må regnes ut. Dreimomentet forteller derfor veldig lite om hvor sterk en motor er. Skal man ha mest mulig krefter hele tiden bør man ligge nær HK toppen, og ikke NM toppen.

  10. #190
    Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tok heilt av denne diskusjonen :lol: :lol:

  11. #191
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg elsker å snakke bil......og bare for å ha sagt det...diesel motorer mangler grom-lyden man får med bensin motorer.

  12. #192
    Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    enig med [likerHIFI] 427bigblokk har vel alt som trengs(borstett fra 5liter/mila)

  13. #193
    Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Her er mitt fremkomstmiddel!

  14. #194
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Enig med Snickers-is.
    Men igjen vil jeg påpeke at dreimomentet ikke er en målbar størrelse, men må regnes ut. Dreimomentet forteller derfor veldig lite om hvor sterk en motor er. Skal man ha mest mulig krefter hele tiden bør man ligge nær HK toppen, og ikke NM toppen.
    Du sier du er enig, men nevner igjen at dreimoment ikke er viktig. Enten så leste du ikke innlegget ordentlig eller så er du bare helt på jordet når det gjelder bilmotorer. Dreimomentet er alfa omega. En bil med 200hk og 120nm dreimoment tilgjengelig mellom f.eks 1800 og 4000 omdreininger, vil selvfølgelig bli parkert av en bil med 200hk og 400nm tilgjengelig i samme turtallsområde. Den som sier noe annet bør starte mopeden sin og kjøre hjem å skamme seg.
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  15. #195
    Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kongen av bakken er den som har høyest dreiemoment pr kg bil. :twisted:
    Kjørte forbi 13 biler og en buss på vei opp Røldalen med en chippet 525 TDS. Øvelseskjørte med paps! Med stor rød L bak! :P
    Tenker det var mange som ønsket de hadde litt mer newtonmeter da ja!

  16. #196
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen her som kjører BMW E36 forresten? Min forrige bil var en E36 328T. Jeg håper inderlig ikke jeg noen sinne får meg en bil med så mange feil igjen i hele mitt liv. Til og med da jeg hadde '76 Ascona hadde jeg mindre tull, og jeg hadde ikke lite tull med Asconaen heller. Så har jeg hørt mange komme og si at "da må du ha vært uheldig da!". Uheldig meg i ræva, ALLE DE FEILENE JEG HADDE PÅ DEN BILEN I LØPET AV DET ÅRET JEG HADDE DEN KJENNTE DE TIL I DETALJ PÅ BMW UTEN Å HA SETT DET!!!! Jeg lærte i hvertfall en lekse der, og det er at BMW er faktisk like gjennomført dårlig kvalitet som VAG, Lada og Chrysler.



    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Yeah! I like it!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

  17. #197
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du sier du er enig, men nevner igjen at dreimoment ikke er viktig. Enten så leste du ikke innlegget ordentlig eller så er du bare helt på jordet når det gjelder bilmotorer. Dreimomentet er alfa omega. En bil med 200hk og 120nm dreimoment tilgjengelig mellom f.eks 1800 og 4000 omdreininger, vil selvfølgelig bli parkert av en bil med 200hk og 400nm tilgjengelig i samme turtallsområde. Den som sier noe annet bør starte mopeden sin og kjøre hjem å skamme seg.
    Jeg er ikke så veldig flink til å formulere meg Gorm
    Men dersom 2 100% like biler har en "hypotetisk" automat girkasse som hele tiden kan holde turtallet på en plass, vil den bilen som har turtallet plassert på HK toppen kjøre i ring rundt den som har turtallet på NM toppen. Samme om det er oppover eller nedover.

    Forståelig?

  18. #198
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    og det er at BMW er faktisk like gjennomført dårlig kvalitet som VAG, Lada og Chrysler
    Gjerne å ta i litt? Du kan ha vært uheldig å fått alle mulige feil på en gang

  19. #199
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    og det er at BMW er faktisk like gjennomført dårlig kvalitet som VAG, Lada og Chrysler
    Gjerne å ta i litt? Du kan ha vært uheldig å fått alle mulige feil på en gang
    Vel, som bilgal så har jeg hørt om mange som har hatt like mye tull eller mer enn meg. Problemet er bare at for de som har en E36 så kan de ikke inrømme det før de har solgt den. Alle jeg kjenner som har BMW skryter fælt, mens de som har hatt BMW tidligere sier unisont at det er søppel til gullpris. Det samme gjelder svært mange i forbindelse med VAG og Chrysler. Det som er mest skuffende med spesielt BMW og VW/Audi er at en hestekraft der er som ca 0,75 hester hos en konkurrent.

  20. #200
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har ikke jeg veldig god greie på BMW, men er det spesielt E36 som skal være dårlig?
    Min bror har en 520I 92mod (E32?) han har hatt i 6år, og har vel knapt nok hatt problemer i det hele tatt. Det samme med noe "BMW venner" av han.

    Ellers har jeg hørt myyye tull om VAG bilene, spesielt 97-98mod Passat. Min far hadde en slik, og det var tull med den hele tiden :?

    Alle gjør forskjellige erfaringer

Side 10 av 121 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •