Få hører forskjell på CD-kvalitet og komprimert musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Få hører forskjell på CD-kvalitet og komprimert musikk

I dagens Aftenposten, er professor Sverre Holm på banen med en påstand som for meg ikke henger helt på grep.
    Pesonlig hører jeg bra forskjell på samme låta som kommer fra ulike kilder som: Spotyfi eller Wimp kontra fra CD eller vinyl spilleren min i mitt oppsett,
    men kjør diskusjon så vi får se hva dere mener? :shock: :?:
    Ps. Pesonlig liker jeg og sverger aller helst til andre tapsfrie lydfiler og fysiske formater
    som det eneste som er saliggjørende for mine øreganger. :razz: ,enn hardt komprimerte filer.
    De fleste er skjønt enige om at økt oppløsning gir Blu-ray og HD-TV bedre billedkvalitet enn DVD og TV-sendinger i standard kvalitet. Lydkvalitet derimot, er et mer abstrakt og myteomspunnet tema.Der noen lever godt med favorittartisten pakket inn i tungt komprimerte MP3-filer, sverger andre til tapsfrie lydfiler og fysiske formater som det eneste saliggjørende for øregangene.
    Er du av dem som tviholder på CD-spilleren i frykt for at strømming av musikk vil gi dårligere lydkvalitet? Da kan du trygt slippe taket, skal vi tro professor Sverre Holm ved Universitetet i Oslo, ekspert på digital signalprosessering.
    Hele artikkelen finner du her hos Aftenposten som ble Publisert: 26.apr. 2013 09:33

Arild

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det gikk en tråd på Hifisentralen tidligere i år, hvor det ble lagt ut musikk i CDkvalitet og i 320 kbps MP3 - og ganske mange trenede lyttere hadde store problemer med å avgjøre hva som var hva, og en del tok faktisk feil. Selv klarte jeg ikke å høre forskjell på testsporene ved lytting på vanlig lavt lyttevolum. Jeg måtte ty til konsentrert lytting via hodetelefonene mine for å kunne avgjøre hva som var hva. Og selv da var jeg ikke HELT sikker. Pustet lettet ut da jeg fikk fasiten, for å si det sånn.

Men det er klart: 160 kbps og lavere blir en annen skål. Ikke snakk om CDkvalitet da, men det kan likevel gi gode musikkopplevelser. Som når jeg sitter og lytter til nettradio i 128 kbps MP3. Mye lytteglede å gå glipp av hvis man skal sitte og ergre seg hele tiden.

Generelt vil jeg påstå at den andre typen kompresjon - den såkalte loudness-war - hvor alt spilles på maks volum, er mye mer slitsom å høre på. Kan godt leve med god musikk i 128 kbps - men fri og bevare meg for musikk hvor dynamikken er ihjelkomprimert.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •