Nrk-Lisens - etisk debatt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nrk-Lisens - etisk debatt

Noe herk, eller helt nødvendig? Betaler du eller gjør du ikke? Hvorfor?

For: Et uavhengig statlig organ som kan gi oss varierte programmer, hvor innholdet ikke dikteres av hvor mye som betales av interessenter.

Mot: nrk viser sponsorplakater før/etter sports sendinger som de påstår ikke er reklame. Lisens ordningen har utspilt sin rolle, og rammer urettferdig.

8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betaler lisens, men vurderer å ringe inn og si at jeg ikke har tv/tuner. Før NRK begynnte med reklame synes jeg avgiften var "ok", men etter at reklamen forran og etter programmene er kommet er jeg blitt litt irritert.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Eier ikke AV produkter og ser aldri på tv." Hvor mange på dette forumet kan egentlig påstå dette..? :wink:
    NRK-lisens er for min del no herk, rett og slett fordi jeg ser (nesten) aldri på NRK og har derfor lite lyst å betale den! De kanalene jeg ser på er proppfull av reklame, så hvorfor skal jeg da bli "straffet" dobbelt opp..?

Men på den annen side, så er det mye annet av samfunnets goder jeg sjeldent bruker, men som er sponset av mine skattekroner. Og det er garantert en gode jeg nyter godt av, men som andre ikke trenger men uansett betaler for via skatt...

Har jeg tv? Ja. Betaler jeg lisens? Nei! Kommer jeg til å gjøre det noen gang? Hvem vet :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tuner lengre jeg, TV er solgt, projektoren er i hus Tok en TLF til lisensavdelingen idag, Du dæven de var vrange. Men jeg er ute av systemet 8)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig syns jeg det er vanskelig å forsvare lisensordningen slik den er idag. Lisensen er knyttet til et apparat som kan brukes til å se på mange forskjellige kanaler, og fører dermed til at vi betaler for en reklamefri kanal samtidig som vi ser på reklame på de andre som vi ikke betaler lisens for. Når så nrk i tillegg bestemmer seg for å vise "reklame" så går det hele for langt.

I vår familie går lisensbetaling i arv. Min far betalte ikke lisens før min farfar døde (satt apparatene i hans navn) Jeg sette nå mine apparater i min fars navn, og har ikke tenkt til å betale en kroner før jeg blir tvunget hardt!

Det bør finnes en annen måte å kreve inn pengene på. Hva med en engangsavgift når man kjøper nytt?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har TV, men betaler ikke lisens. Jeg ser heller aldri på TV, går bare i DVD her. Jeg kommer nok aldri til å betale lisens, og neste bildeprodukt jeg kjøper blir sannsynligvis en ren monitor.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette her er egentlig veldig enkelt, kort versjonen :

lisensen er en spesifisert avgift for å sikre at rikskringkasteren, som har oppgaver langt utover å være en tv-stasjon, ikke skal fristes til å styres/påvirkes av politiske svingninger som f.eks. budsjettdebatter & stortingsvalg. om du som eier av en tv-tuner ser på nrk eller ikke er revnende likegyldig - det er ikke en seeravgift.
    det jeg alltid lurer på ved slike diskusjoner er om dere som sier dere ikke betaler, aldri skal betale, er stolte av at dere ikke betaler, osv. har andre skatter, avgifter el.lign. dere velger å ikke betale?

med hvilken rett er det dere mener å forsvare og velge bort denne?

:water

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    dette her er egentlig veldig enkelt, kort versjonen :

lisensen er en spesifisert avgift for å sikre at rikskringkasteren, som har oppgaver langt utover å være en tv-stasjon, ikke skal fristes til å styres/påvirkes av politiske svingninger som f.eks. budsjettdebatter & stortingsvalg. om du som eier av en tv-tuner ser på nrk eller ikke er revnende likegyldig - det er ikke en seeravgift.
    det jeg alltid lurer på ved slike diskusjoner er om dere som sier dere ikke betaler, aldri skal betale, er stolte av at dere ikke betaler, osv. har andre skatter, avgifter el.lign. dere velger å ikke betale?

med hvilken rett er det dere mener å forsvare og velge bort denne?

:water
    Hvis det ikke er en seeravgift, hva er det da? Skal jeg betale for at redaksjonen i NRK skal bli mer objektiv enn f.eks TV2 og TVNorge? Ren svada spør du meg!

Jeg er ikke "stolt" av å ikke betale lisens, og hvorfor tror du at noen er det? Stolthet har vel ingenting med lisensen å gjøre.

Jeg betaler forøvrig alt jeg må av skatter og avgifter, og sniker meg ikke unna noe som helst. Bortsett fra denne avgiften som ikke er en avgift da... :? Hvorfor jeg ikke betaler? Tja, si det du? Kanskje fordi jeg ikke syns noe om at betingelsene for denne lisensen blir brutt hver eneste dag av NRK!
    Og forøvrig: Lisens er noe du betaler for å bruke ett produkt. Hvis du ikke bruker produktet, hvorfor skal du da betale lisens??

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss nå ikke starte en ny lisens tråd.

Lisens er for å eie TV og ikke for å se NRK. Det er NRK som er satt til å kreve inn pengene og det er dem som mottar det.

SOm jeg har nevnt tidliger så ville vi ikke hatt TV3 og TVN på hvis lisensen hadde blitt fjernet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, nei.. Er hvertfall enig med Peakman om å ikke starte nok en debatt om dette....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt si at lisensen skal betales for å eie en TV, men det stemmer ikke alltid med virkeligheten. Lisensen kreves inn av NRK og brukes av NRK til drift av TV-kanalen og til utbygging/vedlikehold av bakkeutstyr osv.

Jeg hadde nok betalt en eventuell TV-lisens hvis pengene KUN gikk til driften av bakkeutstyr og ikke til drift av NRK som jeg ikke ser på.

Jeg får mine TV-signaler via parabol som jeg betalte dyrt for. Jeg ser ikke på NRK og jeg bruker heller ikke noe av det utstyret som står på bakken.
    Jeg ser stort sett kun på TV2 og TVNorge og det betaler jeg penger til Canal Digital for å se på.

Skal jeg da betale NRK-lisens når jeg ikke ser på NRK og ikke bruker bakkenettet som jeg heller ikke kan bruke fordi det ikke er bygget ut til å sende dit hvor jeg bor? 1 ørliten mil utenfor en by med 22.000 innbyggere!
    Alle som vil kan alltids kritisere meg for å ikke betale, og det er greit nok.
    Jeg kjører også i 90 i 80-sone, hvis noen vil kritisere meg for det også.

Slenger på ett lite smil tilslutt for ikke å bli for alvorlig nå :wink:

Edit: En debatt trenger man ikke å følge med på hvis man ikke vil. Jeg syns bare det er sunt å diskutere litt, og hvem vet; kanskje noen får meg til å betale lisens tilslutt :wink:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg startet denne debatten her, fordi jeg vil diskutere temaet, og det får vi vel lov til, siden det er et forum? :wink:

Jeg betaler ikke lisens, og er hverken stolt eller skamfull over det.
    Jeg synes det er feil at skatten til nrk skal knyttes til selve apparatet og elektronikken. I disse dager burde det vært bedre og mer rettferdige måter å kreve dette inn på.

I tillegg kan de som feks kun har parabol som Zyon, velge om de vil betale for nrk hvis det var endel av en parabol-pakke, hvis nrk var kryptert for de som ikke betalte. Mange måter å gjøre dette på.

Det irriterer meg at de som statskanal kan ta seg betalt for reklame, samtidig som de krever inn lisens på et elektronikkprodukt som brukes til å se mangen andre kanaler. Nrk har også etterhvert en vanvittig inntekt på DVD salg av produksjoner som er finansiert med lisenspenger, som vi også betaler for. Frivillig riktignok.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en artikkel her, om at NRK blir mer og mer kommersielle. Dessuten økte lisenspenger og andre inntekter hos NRK mer enn konkurrentene. Ergo de skviser fortsatt konkurrentenes marginer :wink:

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lisensen er bortkastede penger :wink:
    vi bateler det, vi betaler for noe vi ikke ser på!!... og ikke bruker vi kabel-TV heller :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betaler ikke lisens fordi:
    - Jeg er student, med full studieplan og liten mulighet for inntekt utenom studielån. Om du har en milliard i banken eller hundre tusen i gjeld spiller ingen rolle for størrelsen på avgiften.
    - Jeg ser ikke på TV. Neimen om jeg gidder å betale for å få fjernet tunerdelen i TV-apparatet mitt for å "bevare samvittigheten."
    - Jeg er ikke enig i måten kultur støttes i Norge, og jeg har ingen interessse av å betale for dette. Hadde jeg kunnet hadde jeg selvsagt hindret at noen av mine skattepenger forsvant i retning "Forsvaret" også.

Når du, water, snakker om å være stolt; er du en av dem som tror folk røyker fordi de synes det er tøft?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nrk burde vert en valgfri kanal som alle andre kanaler synes jeg. De som har lyst til å ha Nrk kan betale for den og de som ikke vil se på Nrk trenger ikke betale. Slik jeg ser det er Nrk en tvangskanal som alle med tv MÅ ha, det synes jeg er urettferdig.

Da tenker jeg spesielt på de med parabol som bestemer selv akurat hvilke kanaler de vil ha, det burde vert mulig å velge bort Nrk. De fleste hadde nok valgt å ha kanalen uansett, så jeg tror ikke Nrk hadde gått "konkurs" av den grunn.

Min mening er kort sagt: Gjør Nrk til en vanlig "betal kanal", så kan folk velge selv.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som vil fortsette NRK lisens debatten, hvorfor ikke fortsette den i den allerede eksisterende tråden ?

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12301

så slipper man kanskje å diskutere de samme ting igjenn og igjenn ....

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig ikke en "offesiell" tråd det der. Jeg startet denne tråden så vi kunne begynne en debatt med poll, uten "sjait" i overskriften. Så kan denne tråden bli offesiell lisens-tråd. Så samler vi all eder og galle om lisens her... :wink:

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag du har der....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk i grunn med TV-lisensen som den er... Rammer studentene hardere enn noen andre, og nå vil de **** i meg innføre den på PC'er og slik at du ikke lengre har ett reelt valg om du vil betale den eller ikke. Det kommer jeg aldri til å gå med på!

Jeg stemte AP ved forrige valg, ved neste valg blir det høyre eller FRP. Aldri mer AP etter dette, har alltid vert i tvil om hvor jeg skulle sette stemmen min. Men nå er valget lekende lett fordi AP ikke lengre er ett alternativ.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •