Design; hvor viktig er det egentlig???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Design; hvor viktig er det egentlig???

Sitter og undres litt; hvor viktig er design egentlig for våre valg av produkter? Som ekte AV-file er det vel først og fremst produktenes indre kvaliteter som bør være "viktigst", men er det alltid slik??

Som for min egen del. Skulle velge ny DVD-spiller. Valget stod mellom Denon DVD1400, Marantz DV6400 og PioneerDVD575. Alle med forskjellige egenskaper, alle skulle være gode til mitt bruk, men alle rimelig konservative i utseendet. Egentlig tror jeg at jeg ville blitt like fornøyd uansett hvilket produkt jeg hadde valgt. Men jeg valgte Marantz-designet fordi jeg synes det var det lekreste Det utgjorde kanskje ikke de helt store forskjellene for min del i og med at produktene var såpass like på de indre kvaliteter, men allikevel.....

Hender det at designet vinner over de indre kvaliteter? Hender det av vi velger bort et produkt som i utgangspunktet skulle være (kanskje bare litt, eller mye) bedre bare på grunn av utseendet?? Eller er utseendet likegyldig sålenge produktet leverer de kvaliteter vi etterspør??

Smaken er som kjent forskjellig, og takk og lov for det. Da er det jo håp for flere firmaer til å selge flere og annerledes produkter. Jeg for min egen del innrømmer at jeg lar designet være sterkt delaktig i valg av komponenter. Jeg kunne aldri eksempelvis hatt enkelte Usher-høytalere, uansett hvor godt de spilte :wink: Og jeg synes at Denon godt kunne unnvært såååå mye display på de nye ..10-seriene sine :wink: McIntosh er sikkert kanonprodukter, men jeg ville aldri dratt de inn i stua mi :wink: :wink:

Andre med betraktninger??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design er viktig ja. Komponenter jeg ikke finner i sølv kjøper jeg ikke. Sort eller (grøss) gull ville ikke matchet resten av ustyret. Kvalitetsforskjellene på utstyr er såpass små at hvordan anlegget tar seg ut i stua og fungerer i bruk bør være en avgjørende faktor.

En av de viktigste årsakene til at jeg valgte meg en Pioneer AX10Ai fremfor en Rotel amp+prosessor løsning var ikke bare pga rent estetisk design, men også bruksdesign (fjernkontroll + kalibrering). Angrer ikke i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos design. Denon burde virkelig sparke hele avdelingen de satt til å tegne de nye dvd-spillerne sine. Vet ikke om det var et forsøk på å få til en mellomting mellom et retrodesign og et moderne preg, men resultatet ble noe av det mest kjedelige jeg har sett på lenge. En treplanke er mer spennende å studere.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design er veldig viktig; et produkt som ikke visuelt passer inn kjøper jeg heller ikke.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper ikke vis det ikke har design som står til resten av anlegget jeg har vis det skal stå synlig fremme... men utenom det er ikke utseendet det aller viktigste syns jeg, klart! det spiller en rolle.... vill jo ikke ha noe som ser stygt ut... men syns det inni teller mest!! det er jo tross alt det som er det viktige i ett anlegg :wink: det som sitter inni og ikke omslaget til det!

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg ville kjøpt noe jeg ikke likte visuelt, selv om det var aldri så bra. Så jeg vil nok lete etter noe som både er og ser bra ut.

Personlig så vil jeg ikke ha noe glorete forside med masse (synlige) knapper, stort display etc. Så jeg er ikke så veldig begeistret for f.eks Denon, men f.eks NAD passer meg bra. Foretrekker også mørke farger, ikke gull, sølv o.l.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crowly
    Tror ikke jeg ville kjøpt noe jeg ikke likte visuelt, selv om det var aldri så bra. Så jeg vil nok lete etter noe som både er og ser bra ut.
    .
    Det er sant....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design er jo en uttrykksform. Det er egentlig viktig at designet står i stil til det uttrykket produktene skal gi. Ta Linn for eksempel. Litt sært, men det er gjennomført fra ende til annen. Det matcher hele bedriftens filosofi. Samme med Cerwin Vega som for meg ikke er pene, og heller ikke låter bra, men de utstråler det de skal og kan. De værste eksemplene på design finner man vel i ghettoblasterverdenen. Der er det ingen sammenheng mellom design og image/indre kvaliteter.

Personlig savner jeg at noen tenker nytt. Nesten alt som gjøres er gjort så mange ganger før. Nok en sølvfarget front med noen hallvveis gjennomtenkte knappeplaseringer, samt en stor logo med dertil unødvendig modellbetegnelse på fronten??? Hva er det godt for??? Hva med å sette på THX, DTS, DD, PL, PLII, PLIIx, Neo6, Matrix, HDCD osv osv på fronten??? Ønsker noen at det skal stå skruedimmensjoner, materialtykkelse, finertype, pappeskeleverandør, glasstykkelse osv osv med store fete logoer på fronten av møblene deres?

HiFi-bransjen burde jobbe med å skape nye men varige trender innen design. Man bør prøve å være i forkant av designmoten. De har masse å lære, til og med av de som designer PC-utstyr og TV-er som jo er bransjer "innen rekkevidde".

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design er superviktig. At jeg nå skal kjøpe meg en RXV1500 og ikke en RXV2500 kommer rett og slett av at kun den første leveres i sort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som utelukker gode produkter pga design er ikke entusiaster.
    Hva blir det neste? Ooh, se min nye reciever er godkjent av homsepatruljen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    design er viktig, men ikke viktigst, for meg. det jeg har av utstyr er ikke fra samme produsent eller serie, men det plager meg ikke mye. men hvis jeg skulle blåst 100k på nytt anlegg, DA skulle det f*en meg sett ut som det kosta 100 000 også!
    så mye er ihvertfall klart.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Design på anlegget er uviktig i mine øyne.
    Når jeg bruker anlegget er det som oftest mørkt så jeg ikke ser noe.
    Når jeg ikke bruker anlegget er jeg som regel et helt annet sted enn der anlegget er.
    Helt enig. Design betyr ingenting for meg

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Homsepatruljen eier ikke smak.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Design er veldig viktig; et produkt som ikke visuelt passer inn kjøper jeg heller ikke.
    Da har vi forskjellig måter å gjøre ting på.

Jeg monterte min gamle Z2 i taket på rommet til min datter når jeg fikk en Barco crt å "base" med.

Nå ser det helt forferdelig ut i stua men jeg har aldri vært så fornøyd.

Synes design er viktig men er kun utslagsgivende hvis to produkter er teknisk likeverdige.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo selvsagt. Jeg ville da heller aldri kjøpt et produkt som ikke holder mål teknisk. Heldigvis er det null problem å finne noe som oppfyller begge kriterier.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk, begge deler!!... 8)
    Jeg erfarer at design blir viktigere jo eldre man blir.
    Jeg er ute etter nye høyttalere. Disse regner jeg for møbler i tillegg til musikkformidlere. Det er derfor et krav at de tar seg godt ut i stua mi, akkurat som det er et krav at de skal låte godt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Homsepatruljen eier ikke smak.
    sant

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo selvsagt. Jeg ville da heller aldri kjøpt et produkt som ikke holder mål teknisk. Heldigvis er det null problem å finne noe som oppfyller begge kriterier.
    Det er Helicon og Eufonia bevis på

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Æsj.
    Skal jeg først velge et design så velger jeg ihvertfall ikke kom-se-på-meg-design. Høyttalere skal jo skape en illusjon. Ikke stå å speile halve rommet i lakken. Det bryter illusjonen og degraderer lydopplevelsen. Best mulig illusjon får man når man ikke kan se høyttalerne.

Helicon og Eufonia låter jo ellers bra så om jeg hadde bundet noe forran øynene kunne jeg kanskje levd med dem.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Eller Audiovector :wink: :wink: Beklager, kunne ikke dy meg :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •