Få ned temperatur i varmt rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Få ned temperatur i varmt rom.

Hei.
    Jeg bor i 3etasje i et leilighetskompleks og sliter noe innmari med at rommet er for varmt til å sove i om natta. Når jeg skal legge meg om sommern så er det ofte at temperaturen er på 30-35 grader og jeg trenger en temperatur på 16-18 grader for å sove. Hvordan skal jeg få ned temperaturen på dette nivået? Har prøvd en vifte fra elkjøp, men den bråker veldig og den klarer ikke å få ned temperaturen noe særlig.

En annen ting er at når jeg våkner så er temperaturen ofte på ca 25 grader hvilket også gjør det for varmt til å få sovet skikkelig ut.

Noen tips til hvordan jeg kan få løst dette? Leiligheten ble pussa opp i 2009 hvis det skulle ha noe å si.

Takk for svar.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser langs veggene, så er det sannsynlig at på den ene veggen, så er det en stor firkant ca en meter opp på veggen. Den består av en slags ramme, og inni den ramma er det en litt mindre ramme med et slags gjennomsiktig lag i. Nederst på den innerste ramma er det et lite håndtak. Ta tak i håndtaket og vri det ene veien, og dytt så utover.
    Du vil nå oppleve at det strømmer luft inn i åpningen.
    Dette er luft fra utsiden, og er som regel mye kaldere enn luften inne.

Det er mulig disse rammene er gjemt bak gardiner, isåfall må disse dras til siden først.

EDIT: Ser i ettertid at du er ny på forumet, ikke meningen å virke sarkastisk mot nykommere, skål

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er plaget med samme sak på stua da jeg har mye elektriske apparat som sikkert gir mye varme (ps3, cd-spiller, forsterker, tv osv osv)

kjøpte en slik bærbar aircondition (rullbar) å denne får ned tempen fra 27-28 grader til 22-23 på en times tid. Prøvde å sette den på soverommet ett par timer før jeg skulle legge meg da d ofte er 23-24grader der (for mye for å sove godt) og da var d veldig kjølig å fint der inne når jeg la meg. Kan tippe på 16grader eller noe. Den bråker jo litt så om du får sove med denne på kommer vel an på hvor var du er for lyder. Men den har jo en jevn dur så jeg fikk ihvertfall til å sove med denne på (isolerer jo også lyder fra utsiden godt da denne overdøver de)

ikke samme jeg har da jeg kjøpte min for 7 år siden men noe lignende som dette:

Matsui aircondition MPA9KWRN - Elkjøp

Matsui aircondition MPA12KH - Elkjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte et bærbart klimannlegg for et par år siden jeg og, men er ikke fornøyd med det. Godt mulig at ditt klimanlegg er bedre enn mitt, men jeg ser etter
    noe som kan få ned temperaturen enda mer.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Hvis du ser langs veggene, så er det sannsynlig at på den ene veggen, så er det en stor firkant ca en meter opp på veggen. Den består av en slags ramme, og inni den ramma er det en litt mindre ramme med et slags gjennomsiktig lag i. Nederst på den innerste ramma er det et lite håndtak. Ta tak i håndtaket og vri det ene veien, og dytt så utover.
    Du vil nå oppleve at det strømmer luft inn i åpningen.
    Dette er luft fra utsiden, og er som regel mye kaldere enn luften inne.

Det er mulig disse rammene er gjemt bak gardiner, isåfall må disse dras til siden først.

EDIT: Ser i ettertid at du er ny på forumet, ikke meningen å virke sarkastisk mot nykommere, skål
    I et leilighetskompleks er det meget mulig at en slik firkantet innretning på veggen faktisk ikke har det håndtaket du snakker om. Det kan være helst fast uten justeringsmuligheter.....

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler varmepumpe. Det fungerer meget bra. Nå vet jeg ikke hvordan mulighetene for det er i et leilighetskompleks, men hvis du har muligheten så er det iallefall en løsning som hjelper.

På netthandelen får du kjøpt billige gjør det selv pumper. Du monterer de enkelt selv. Pappa kjøpte en slik billigpumpe. Dette er noen år siden og den holdt vel bare noen få år, men den ble brukt til fyring hele vinteren. Jeg vil tro kvaliteten også har blitt bedre på disse billigpumpene og hvis den kun brukes som aircondition om sommeren bør den jo holde en stund.

Selv på trope dager med temperatur på 30 grader og kveldssola inn vinduene var det ingen problem å holde stua kald.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg anbefaler varmepumpe. Det fungerer meget bra. Nå vet jeg ikke hvordan mulighetene for det er i et leilighetskompleks, men hvis du har muligheten så er det iallefall en løsning som hjelper.

På netthandelen får du kjøpt billige gjør det selv pumper. Du monterer de enkelt selv. Pappa kjøpte en slik billigpumpe. Dette er noen år siden og den holdt vel bare noen få år, men den ble brukt til fyring hele vinteren. Jeg vil tro kvaliteten også har blitt bedre på disse billigpumpene og hvis den kun brukes som aircondition om sommeren bør den jo holde en stund.

Selv på trope dager med temperatur på 30 grader og kveldssola inn vinduene var det ingen problem å holde stua kald.
    +1 Varmepumpe/Aircondition er din venn

Beste investeringen jeg noen gang har gjort. Har 3 innedeler, stue, soverom og kino. Alle er overdimensjonerte for rommene de brukes i og feks kino og soverom går fra 30-40 grader til 17 på 5 minutter Luftkvaliteten blir og betydelig bedre. Uunværlig for oss som elsker å se timevis med film selv om sola steiker ute
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •