Skal du ha ny "kåk" ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal du ha ny "kåk" ?

http://pub.tv2.no/nettavisen/eiendom/article295860.ece

Snakk om å flå unge jenter for penger :|

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1,1 mill for 15 kvadrat! :shock: :?

Newcomer ZoraX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SOVEROMMET mitt er 15 kvadrat...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stakkars små karrierebevisste moderne unge kvinner. 8) . Tipper de får igjen penga sine når de selger.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk gjør gale ting for å være trendy!
    Aldri om jeg hadde plassert meg i en leilighet på 15kvm. Spesielt ikke til den prisen der! :shock:

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her! 15 mill for 15kvadrat!!!aldri om jeg hadde betalt det!! galskap!!

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Samme her! 15 mill for 15kvadrat!!!aldri om jeg hadde betalt det!! galskap!!
    Tror du ramlet av litt her

1,1mill står det vel i annonsen for 15kvm
    Men som du sier, til din pris så hadde det iallefall blitt uaktuelt

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert trivelig å få familien på besøk :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm, ganske hett boligmarket for tiden.. Hvis renten blir 7% igjen blir det nok ledige hus/leiligheter ganske fort :? Mange mener det blir bygd for mye om dagen og prisene må snu en gang.. Om spådommen inntreffer gjenstår dog å se. Det er later i allefall til å være høy (positiv) korrelasjon mellom boligpris og rentenivå.

Mvh

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg hadde fått dårlig samvittighet for å ha kjøpt noe slikt og ikke minst klaustrofobi..... :roll:

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skal koste å være trendy....

Selv drømmer jeg om en 80-talls kjempesvær enebolig på sola (nabokommunen til Stavanger) med plass til egen kino i kjelleren samt plass til tre biler "på tunet".

Dette vil sikkert ikke koste mer enn rundt 2 mill og jeg tenker jeg skal klare å ro det i land om en 5 års tid.

sikkert ikke så trendy, men jeg trenger ikke være trendy når jeg er hjemme 8)

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Mhm, ganske hett boligmarket for tiden.. Hvis renten blir 7% igjen blir det nok ledige hus/leiligheter ganske fort :? Mange mener det blir bygd for mye om dagen og prisene må snu en gang.. Om spådommen inntreffer gjenstår dog å se. Det er later i allefall til å være høy (positiv) korrelasjon mellom boligpris og rentenivå.

Mvh
    De samme folkene som sier at "det må snu en gang" pleier også å si at det ikke gjelder sentrumsnære leiligheter i Oslo. Er ikke plass til å bygge så mye mer her gitt...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor fjorten kvadratmeter nå (studenthybel), men det er heller av nødvendighet enn lyst. Kan ikke fatte og begripe av noen betaler så mye for noe så lite.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på hva man kaller sentrumsnære strøk, f eks i lillestrøm så bygges det i hele "byen". Gamle sjølyst blir leiligheter osv osv. Rett utenfor oslo bygges det på Jessheim, rundt i Nes osv. Tendensen er at det blir færre og færre i hver boenhet... Men det vil alltid være grenser, det vil ikke være slik at alle ønsker seg 4 leiligheter. Dermed sier noen (lest det ett eller annet sted) at nybyggingen kan være for høy, ikke dermed sagt at dette er svart/hvitt og riktig! Mener det nå er rundt 1.9 mill private husholdninger (edit fant link http://www.ssb.no/fobhushold/tab-2002-09-02-02.html) dvs 2.3 innbyggere pr husholdning. Det vil selvsagt være noe utskiftninger, men mange hus i Norge blir restaurert.

Det er nå engang slik at det er endel som vil slite når renten engang går opp (kan ta en stund), og noen blir kanskje nødt til å selge. Hvis flere selger enn de som vil kjøpe så blir det press på prisene. Akkurat nå så faller leieprisene som følge av at "alle" kjøper bolig/leilighet. Jo mer etterspørselen etter egeneide boenheter stiger, jo mer gunstig blir det å leie, hvis man på kort sikt skal bytte boenhet. På lang sikt mener man at det er mest lønnsomt å eie (hvis man skal eie boenheten mer enn 5år), siden man mest sannsynlig vil ha verdistigning på boligen. Får man dog 15-20% renter, vil verdien av boligene stupe, og bankene vil blø. Jeg mener at noen sitter med betydelig risiko når man har lån som man så vidt klarer beherske.

Problemet med spådommer om rente, valutakurser, aksjekurser osv er at det nettopp er spådommer. De vil alltid avvike i større eller mindre grad. Når det gjelder rente så finnes det instrumenter for å sikre seg mot endringer, men det må man betale for. Slikt er mye mer vanlig i statene enn Noreg.

Mvh

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøperne er stort sett enslige jenter mellom 20 og 30 år, som kjøper bolig for første gang.
    Kjøper man en av de leilighetene har man det nok allikevel ganske bra
    Noe for deg Peakman?

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og med sentrumsnært i oslo mener man gjerne "med gå avstand til sentrum", så det er ikke nødvendigvis av betydning hvor mye som bygges på lillestrøm, jessheim osv... de med leiligheter i ingenmannsland / surburbia mellom sentrum & stedene rundt oslo kan kanskje komme til å slite hvis renta eksploderer...

ellers er det vel egentlig ikke så veldig viktig hva selve kjøpssummen er, det viktigste er vel forholdet mellom mnd.kostnader & betalingsevne? (forutsatt at man ikke tvinges til å selge på bunn...)

:water

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er når rentene stiger så vil forholdet endres :wink:

De i Lillestrøm (som forøvrig er en by) ligger så og si på jernbanen. 12 min. med offentlig transport så er man i tigerstaden. Det faktum at det faktisk er relativt nærme byen, men alikevel litt utenfor gjør at prisene også der har eksplodert.

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Mange mener det blir bygd for mye om dagen og prisene må snu en gang.. Om spådommen inntreffer gjenstår dog å se. Det er later i allefall til å være høy (positiv) korrelasjon mellom boligpris og rentenivå.
    Hvor mye det bygges er faktisk litt avhengig av hvordan du måler. Noen målinger tar utgangspunkt i søknader om byggetillatelse til kommunene. Av disse er det bare en viss prosentandel som faktisk blir igangsatt og fullført. Denne prosentandelen varierer med om det er et stigende eller fallende boligmarked. I et stigende marked er prosentandelen erfaringsmessig høyere enn i et fallende marked. Men dette tallet er mye vanskeligere å måle i realtid... Derfor er det kun en stund i etterkant man kan se hvor mange boliger som faktisk ble oppført av dem som det ble søkt om byggetillatelse for.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig en slik prosess som du foreskriver tar også gjerne mange år, men f.eks. "ungbo" i Lillestrøm ble alle leilighetene (som skal stå klar i 2006) revet unna i løpet av en time. Folk campet i flere dager for å stå i først i kø.....

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •