AV-Forum = Klipsch Forum ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 482
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Dette fenomenet føler jeg går igjen på stort sett alle nettforum. Leser man om feks trening på diskusjon.no eller fittnessbloggen.no er det vedtatt der inne hva som fungerer og ikke mht trening, mens sannheten er at ingen, hverken utdannede eksperter med doktortgrad eller bodybuildere er enige om hva som er best.

På samme måte har dte vært vedtatt her inne på Avforum at dyre kabler er bortkastet, mens på hifisentralen har det nesten vært omvent.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at Klipsch har fått den plassen her på Avforum, noe har de levert som er bedre enn mange av kokurrentene, men det kunne nok like gjerne vært ett annet merke som fikk denne statusen.

Helt enig her..
    Spesielt innen trening er det utrolig mange teorier..

Er ikke mange årene siden Dynavoice f6 og m 65 samt XTZ 10 og 12 var hyppig diskutert daglig her inne!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok litt ironisk ment, men det er også mange på Klipsch klubben som er av den oppfatningen også da.

På sett og vis blir dette litt som "Klipsch Vs andre merker" egentlig da mange av de andre merkene er for meg mer like, hvorpå Klipsch står helt der ute med sin helt særegne lydkarakter.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig noen som tenkte på å få fram dette i "lyset"! :smile:

Har selv prøvd, og hørt mye forskjellig, men har Klipsch i dag pga ytelse/pris ift. min smak og bruk.
    Synes det låter lekkert, ikke minst rått når man har matchet de riktig. Til film selvfølgelig, men også musikk. I hvert fall her hos meg tør jeg påstå at det er lite som kan matche til samme pris.

Men ser at det nå er blitt mye, ja - faktisk for mye Klipsch i innleggene. Ikke på grunn av at Klipsch er Klipsch, og at dette gjør meg uvell, heller tvert i mot. Men, det nevnes Klipsch av fjortisser som jakter høy innleggs-antall. Det er for mye anbefalinger fra brukere som man tydelig ser ikke har testet særlig mye annet.

Savner også flere typer merker, modeller og konstruksjoner. Virker som det er mange som har slutta å surfe avforum, i hvert fall å "delta" med innlegg. Blir jo ikke hørt dersom det kommer noe annet forslag enn Klipsch. :-(

Men det er vel slik at det på 90-tallet var Dali alle snakket om, og skulle ha. Nå er det Klipsch. Om ti år det kanskje (eks.) Monitor Audio alle har, og/eller skal ha! ;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Det var nok litt ironisk ment, men det er også mange på Klipsch klubben som er av den oppfatningen også da.

På sett og vis blir dette litt som "Klipsch Vs andre merker" egentlig da mange av de andre merkene er for meg mer like, hvorpå Klipsch står helt der ute med sin helt særegne lydkarakter.
    Joda..

MEN problemet slik jeg ser det, er at det utrolig mange selvutnevnte eksperter på forum, som forsåvidt er fornøyd med sitt oppsett, men mangler bredere erfaring og ikke har lyttet til flere oppsett.

Har man dessuten brukt en god slump penger vil man gjerne forsvare kjøpet sitt til fulle og da blir meningene og ydmykheten deretter..

Jeg synes tonen i de enkelte "fanklubbene" her inne er lik hva angår fanatisme! Men grunnen til at såpass mange trekker frem klipsch, er vel nettopp at utrolig mange har kjøpt merket de siste årene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange liker vel å spille høyt eller å ha muligheten til det. Har lest noen ganger at domediskanter har en teoretisk maksgrense på 105 db. Et horn har ofte vesentlig høyere maksgrense og vil vel mest sannsynlig låte renere og mindre stresset når volumet blir veldig høyt.

Følsomheten er også langt høyere (målinger viser at det er noe overdrevet på papiret) og vil ikke trenge flere hundre watt for å oppnå et skikkelig lydtrykk.

Membranarealet i f.eks RF82 og RF83 er også langt høyere enn det som er mer vanlig. Om du så har 1 heftig subwoofer eller 4 vil ikke denne/disse gi deg den punchen som 6 stk 8 tommere.

Har bare hørt RF82 og RF83 og kan ikke annet enn å innrømme at jeg satt med et stort glis når jeg spilte svinhøyt og det fremdeles var mye å gå på når jeg hørte RF83. Utover det var det lite som tiltrakk meg. Dette kan være rommet.

Har hatt Klipsch KSP300 og KSP400 selv. Dyre høyttalere egentlig, men ble aldri helt fortrolig med diskantgjengivelsen og mangel på et skikkelig lydbilde. Overgangen mellom bass og mellomtone var også svært vanskelig å få til. Dette er sikkert mer konstruksjonen.

Mulig jeg ikke leser for mange tråder med Klipsch, men er det vanlig at Klipsch blir anbefalt fra RF62 og nedover? Er vel ikke så vanlig at disse blir nevnt som best i sin klasse?

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Dette fenomenet føler jeg går igjen på stort sett alle nettforum. Leser man om feks trening på diskusjon.no eller fittnessbloggen.no er det vedtatt der inne hva som fungerer og ikke mht trening, mens sannheten er at ingen, hverken utdannede eksperter med doktortgrad eller bodybuildere er enige om hva som er best.

På samme måte har dte vært vedtatt her inne på Avforum at dyre kabler er bortkastet, mens på hifisentralen har det nesten vært omvent.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at Klipsch har fått den plassen her på Avforum, noe har de levert som er bedre enn mange av kokurrentene, men det kunne nok like gjerne vært ett annet merke som fikk denne statusen.
    +1

Vedr kabler... Her er det mer eller mindre vedtatt at det ikke er forskjell på kabler. På sentralen er det mer eller mindre vedtatt at det er forskjeller, men der er man uenig om pris/ytelse-forholdet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, AVforum er et Klipsch forum. Men det har også sin forklaring. Klipsch kan skaffes overalt. Det har også en fornuftig pris og det treffer veldig godt med en spesifikk kundegruppe. Dermed har man et stort antall entusiaster som har lett for å anbefale dette til nykommere i denne hobbyen.

Hadde alle som vurderte en Klipsch høyttaler fått satt opp en rekke med 20 par høyttalere i samme prisklasse tror jeg andelen av Klipsch hadde blitt vesentlig mindre. Men dette lar seg jo ikke gjennomføre i praksis for alle som vurderer Klipsch. Det samme gjelder også for andre store merker som f.eks. B&W og DALI. Det de har til felles at de kan skaffes stort sett over alt og har et godt rykte. Mer skal ikke til.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kunne spille høyt er nok mye av grunnen til at Klipsch selger så godt og fenger folket. Men lyd er også mye mer enn lydtrykk og bass. Jeg føler dette er ting som kommer med tiden og kanskje alder at man setter mer pris på andre ting etterhvert.

Jeg har selv tatt meg i å få hakeslipp på lankt mer modreate volum på andre merker men da på grunn av den naturlige lyden "Åja, var det slik det egentlig hørtes ut ja, det klarte jo aldri Klipsch og gjengi". Og har etter slike opplevelser rynket litt på øyenbryna når kompiser guffer opp Klipschene sine. Jaja, det spiller høyt men det mangler også så mye tenker jeg bare.

Selv er jeg ikke vanskelig på å anbefale Klipsch til andre brukere som er på jakt etter noe nytt, men jeg anbefaler også gladelig andre ting da jeg vet det er så mye annet der ute. Det kommer helt ann på hvilke egenskaper brukeren ønsker i oppsettet sitt.

Ellers er det vel et nytt innlegg i Klipsch Klubben sånn hvert 2-10 min. Så har du de gangene, gjerne 1-2 ganger i måneden da jeg lyser opp som en sol og ser et inlegg i System Audio og Dynaudio trådene som jeg følger nøye med på. Desverre er dette altfor sjelden og gjør sitt til at jeg ikke er så mye aktiv her lenger og andre fora fenger litt mer.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta opp et poeng en annen forumbruker hadde for en tid tilbake; Hvis Klipsch er så bra som "alle" skal ha det til, hvorfor ligger det til enhver tid minst 3-4 par på Avtorget?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ja, AVforum er et Klipsch forum. Men det har også sin forklaring. Klipsch kan skaffes overalt. Det har også en fornuftig pris og det treffer veldig godt med en spesifikk kundegruppe. Dermed har man et stort antall entusiaster som har lett for å anbefale dette til nykommere i denne hobbyen.

Hadde alle som vurderte en Klipsch høyttaler fått satt opp en rekke med 20 par høyttalere i samme prisklasse tror jeg andelen av Klipsch hadde blitt vesentlig mindre. Men dette lar seg jo ikke gjennomføre i praksis for alle som vurderer Klipsch. Det samme gjelder også for andre store merker som f.eks. B&W og DALI. Det de har til felles at de kan skaffes stort sett over alt og har et godt rykte. Mer skal ikke til.

Geir Arne
    Der er jeg litt uenig. Jeg føler det er mest den yngre garden, og nykommerne som gladelig hauser opp Klipsch og bass som det som er det helst store !

Erfarne entusiaster gjør ikke slik her inne. De har isåfall Hersey serien om det skal være Klipsch på røramper, eller har helt andre ting i sine oppsett.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fins god PA som sikkert er bedre og billligere enn klipsch.

Hva med dynavoice DF serien, når vi skal snakke om billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående System Audio er det vel kjent at disse er populære i modellene fra 15.000 og ned.
    Når det gjelder Dynaudio så synes jeg Focus 220 er en svært god høyttaler og min favoritt i 20.000 kr klassen.
    Dette er et mer hjemmekino forum og det har vel sin grunn da at ikke så mange velger nettopp Dynaudio. De er særdeles tungdrevne og folk flest vil ikke gi 20-30.000 for en rugg av en effektforsterker til å drive de 5-7 høyttalerene.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    For å ta opp et poeng en annen forumbruker hadde for en tid tilbake; Hvis Klipsch er så bra som "alle" skal ha det til, hvorfor ligger det til enhver tid minst 3-4 par på Avtorget?
    Rett og slett fordi de selger mye Klipsch og antall som da skifter over til andre merker eller oppgraderer i samme merke er prosentvis større enn andre merker. Og så selges de her rett og slett fordi dette er et forum med mye omtale og hvor mange av temaene dreier seg om hjemmekino... hvor Klipsch har sine fordeler.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikkert statistikken eller den prosentmessige andelen er så høy med tanke på hvor mange par som er solgt.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje litt av forklaringen ligger i at AVforum hovedsaklig dreier seg om kino og film, ihvertfall i større grad en 2-kanals musikk.
    Det er ihvertfall min oppfatning, og da gir jo Klipsch mye for pengene i form av morrofaktor og en tøff opplevelse. Det trykker og bråker og man kan guffe på med volum. Ikke trenger man å sprenge banken for å putte på en effektforsterker heller, Klipsch gir mye moro siden de er såpass lette å drive. Man kan spare litt pæng og samtidig få mye valuta for det man har brukt.
    Slikt blir det mye skryt av og det forstår jeg godt.

Selv har jeg aldri hatt Klipsch, men har jo hørt noen Klipsch kino oppsett med høy morofaktor, smilet kommer fort!

Dessuten så er det som nevnt en forholdsvis rimelig inngangbillett til morofaktoren, og da er man jo igang. Mer skal vel ikke til.

Medlemmer som dreier seg mer mot 2-kanals oppsett eller velger en kombinasjon rusler kanskje videre til andre alternative forum der det er mer fokus på dette med musikk og 2 kanaler.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye for pengene har alltid slått an og blitt populære; sånn som Cerwin Vega, Dynavoice, XTZ, SVS og "nå" Klipsch.
    Klipsch har alltid syslet med lettdrevne elementer og horn, og vært fhv trofaste mot sitt syn på hvordan ting skal låte.
    Men med billigere produksjon og enklere høyttalere som treffer et bredere publikum, var de på rett sted til rett tid.

Med hjemmekino har dynamikk og attack kommet tilbake i lydverdenen, og folk begynte å forstå at de var lei den pene, forsiktige, oppløste - men flate og kjedelige lyden som har preget hifi markedet et par tiår.

Det er jo ikke bare Klipsch - bare se på alle DIY versjonene som har dukket opp den senere tid med lettdrevne PA elementer, stort membranareale og diskanthorn.

Det er ikke perfekt, men det er morro. Og når folk vil ha billig morro så kjøper de Klipsch.

Og saken er at mange av ht fabrikantene kommer etter, akkurat det samme har jo skjedd på receiver fronten også. Det er dynamikk, trykk og morro som vinner tester der også - og som folk kjøper.

Og når det kommer til Klipsch og musikk er jeg ikke enig! Klipsch KAN spille meget bra til prisen også på musikk.

Bare spør hva f.eks Vadseth og Rognlien fra Fidelity mener om RF-63.

Går du inn på en forum hvor kjøreglede står i høysete så står det ikke så veldig mye om Toyota, Skoda, Kia, Hyundai m.fl. der heller. Sånn er det bare.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger å tro at hvertfall en viss andel er kjøpt pga forum-hype, og at når kjøperen faktisk har lyttet på høyttaleren, har han funnet ut at det kanskje ikke var så bra som han hadde blitt "lovet".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Angående System Audio er det vel kjent at disse er populære i modellene fra 15.000 og ned.
    Når det gjelder Dynaudio så synes jeg Focus 220 er en svært god høyttaler og min favoritt i 20.000 kr klassen.
    Dette er et mer hjemmekino forum og det har vel sin grunn da at ikke så mange velger nettopp Dynaudio. De er særdeles tungdrevne og folk flest vil ikke gi 20-30.000 for en rugg av en effektforsterker til å drive de 5-7 høyttalerene.
    De fleste Klipschfolkene kjører jo Emotiva effekter som er rimelig kraftige og vil lett kunne drive Dynaudio også. Nyere Dynaudio er også mer lettdrevne enn de eldre modellene. Dynaudio er vel det merket som ligger hjertet mitt nærmest per dags dato.

Er godt enig med deg at det er en hovedtyngde på hjemmekino her. Jeg må ofte riste på hodet når jeg ser hvilke høyttalere enkelte driver med en surroundreciever, og det gjerne i et 2.1 oppsett hvorpå de kunne hatt et ekstremt oppgraderingspotensiale bare ved å gå over til ren stereo amp.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det. Under er en oversikt over biler til salgs på finn.no for tiden.

AV-Forum = Klipsch Forum ?-uten-navn-jpg

For meg ser det ut som Audi og BMW er noen skikkelige drittbiler mens KIA og FIAT må være noen perler av noen kjøretøy ...

Nå har jeg gått til innkjøp av Klipsch selv i løpet av den siste måneden, surroundsett med tre stk. RF-82 og RS-41 (trangt om plassen dessverre) og det kom på ca. 10k. Det synes jeg var nokså rimelig for den pakken, og grei lyd til prisen. Jeg skulle gjerne ha handlet fullt surroundsett med f.eks. JBL LS80 osv. men ting skal jo betales osv..

Tidligere hadde jeg til samme anlegget noen Audio Pro høyttalere som jeg var fornøyd med, men som ikke ga samme trykk til film. Til musikk var nok disse noe mer detaljert enn Klipsch, men kanskje litt kjedeligere også.

Har og hatt diverse høyttalere oppgjennom, og nå er det det Klipshcsettet i kino, og så har jeg et par gamle PSB som står på stua. Faktisk godt fornøyd med begge par.

Alt i alt har jeg vel hatt ymse høyttalere og hørt enda fler, og selv om ikke de Klipschene jeg har nå er de mest detaljerte eller raffinerte så er de blant de artigste jeg har hatt i mitt eie. Så får heller noen andre kose seg med B&W 802 osv. for jeg har ikke råd/er ikke villig til å bruke så mye penger på det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Der er jeg litt uenig. Jeg føler det er mest den yngre garden, og nykommerne som gladelig hauser opp Klipsch og bass som det som er det helst store !

Erfarne entusiaster gjør ikke slik her inne. De har isåfall Hersey serien om det skal være Klipsch på røramper, eller har helt andre ting i sine oppsett.
    Men da er vi vel ikke uenig da? Om du leser litt mellom linjene.

Geir Arne

Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •