Marillion og Airbag konsert tirsdag 31.Juli på Rockefeller!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marillion og Airbag konsert tirsdag 31.Juli på Rockefeller!

Nå begynner nedtellingen for alvor til denne godbiten av en konsert i hovedstaden, og dette fortjener sin egen tråd. Usikker på om dette er korrekt underforum, men vi prøver her så får heller mod flytte den8)

Marillion regner jeg med de fleste kjenner til. Poprockband fra England, med innslag av progrockelementer i musikken sin. Bandet er kanskje blant de aller mest undervurderte i min bok, med et antall storlåter på samvittigheten som nesten ikke er til å tro.Slik sett burde bandet, og hadde fortjent, å spille på langt større scener enn Rockefeller. Bandet har vært gjennom to epoker, først med sin karitmatiske vokalist "Fish" i mange år, som var med å bygge opp bandet. Før Steve Hogarth tok over en gang på 90-tallet. Deres beste skiver mener jeg er "Misplaced childhood" og "Brave". Første album er med Fish, Brave er med Hogarth på vokal.

Airbag er kjent for de fleste her på forumet nå vil jeg tro, etter massiv boosting fra blant annet meg selv De lager Pink Floyd inspirert kremrock av skyhøy kvalitet. Når det gjelder gjennomført kvalitet og sans for detaljer står ikke dette tilbake for noe som helst av musikk. Noe av det beste jeg har hørt fra noe band fra Norge, inkludert nå veletablerte forholdsvis kjente band som Pagans Mind og Circus Maximus. Airbag er også kjent for suveren lydkvalitet, spesielt på sin siste og mest omtalte skive "All rights removed". Disse gutta skal altså varme opp for Marillion på tirsdag!

Jeg gleder meg som en unge til denne kvelden, og håper flere på avforum vil ta turen og støtte oppom denne knallgode musikken disse to bandene representerer8) Fortsatt ledige billetter, så ingenting å lure på!

Min favorittlåt med Airbag, for de som enda ikke har fått med seg denne godbiten. Bare innledningsstrofene på gitar her er nok til å gi meg instant gåsehud:

Airbag - White Walls - YouTube

: MARILLION Supp.: Airbag (31/07-2012)

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestillt billett og skal dra sammens med en gammal kollega, slikt kan man ikke gå glipp av vettu.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg har bestillt billett og skal dra sammens med en gammal kollega, slikt kan man ikke gå glipp av vettu.
    Absolutt ikke, her har det vært krysset av i kalenderen i lang tid, ordnet med fri på jobb dagen etter osv, hehe.

Dette blir min Marillion konsert nr 4 i rekken, men første gang jeg ser Airbag, som jeg virkelig ser frem til. Spent på hva de er gode for på en livescene

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billetter er på plass og hotell bestillt, dette har jeg gledet meg til lenge !!!

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God fornøyelse, ser fram til en liten review
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at du la ut dette, Gilmour! Skal dra sørover med fatter imårra, og skulle gjærne ha vært på Airbag konserten. Takk for at du spredde ut om gruppa, Airbag for en stund siden. Virkelig noe jeg skal ha i CD-samlinga. Er også enig med deg at det er litt Pink Floyd inspirerende. Noe jeg liker veldig bra ettersom jeg er oppvokst med muttern som elsker PF. Noe forsåvidt fattern gjør å. Hadde jeg vist av dette, så skulle jeg ha bestilt billett for lenge siden! :-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Absolutt ikke, her har det vært krysset av i kalenderen i lang tid, ordnet med fri på jobb dagen etter osv, hehe.

Dette blir min Marillion konsert nr 4 i rekken, men første gang jeg ser Airbag, som jeg virkelig ser frem til. Spent på hva de er gode for på en livescene
    Jeg har hatt billetter siden de ble lagt ut så jeg har vært klar lenge kan du si, men ser virkelig frem til Airbag og Marillion sin spilleliste for denne kvelden, forrige konsert var rett og slett kjedelig. Den tok seg opp mot slutten men ble ikke den høydaren med tanke på mye tekniske problemer, trommene var ikke i synk eller noe. Rart at bandet gadd og spille i det heletatt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt billetter siden de ble lagt ut så jeg har vært klar lenge kan du si, men ser virkelig frem til Airbag og Marillion sin spilleliste for denne kvelden, forrige konsert var rett og slett kjedelig. Den tok seg opp mot slutten men ble ikke den høydaren med tanke på mye tekniske problemer, trommene var ikke i synk eller noe. Rart at bandet gadd og spille i det heletatt.

Ikke sant Har ikke hørt om de problemene der, men hørtes ikke fryktelig bra ut. Vi satser på bedre lykke imorgen!

Jeg er i full gang med oppvarming nå, snurrer Airbag og Marillion musikk for harde livet på anlegget. Afraid of sunlight, mesterverk av en skive forøvrig, snurres nu

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ikke sant Har ikke hørt om de problemene der, men hørtes ikke fryktelig bra ut. Vi satser på bedre lykke imorgen!

Jeg er i full gang med oppvarming nå, snurrer Airbag og Marillion musikk for harde livet på anlegget. Afraid of sunlight, mesterverk av en skive forøvrig, snurres nu
    Jeg har sett på spillelistene til Marillion denne gangen og det var faktisk veldig bra, mye godt og litt gammelt så her får man mye bra i en solid forpakning.

Legger ut spillelistene fra SE og DK her så kan andre folk se på det også, er ikke noe bedre enn dette mener jeg.

Marillion Concert Setlist at Debaser Medis, Stockholm on July 29, 2012 | setlist.fm

Marillion Concert Setlist at TrÀdgår'n, Gothenburg on July 28, 2012 | setlist.fm

Marillion Concert Setlist at Amager Bio, Copenhagen on July 27, 2012 | setlist.fm

Etter det vi ser her så har vi en del og glede oss til.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen formening om når Airbag går på? Ser på billettene at dørene åpner kl. 20. Er vel bare ståplasser på Rockefeller, så det er vel ikke stress med å være for tidlig ute.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Noen formening om når Airbag går på? Ser på billettene at dørene åpner kl. 20. Er vel bare ståplasser på Rockefeller, så det er vel ikke stress med å være for tidlig ute.

Erfaringsmessig tar det et sted mellom 30-60 min etter dørene åpner på Rockefeller før oppvarmingsbandet kommer på. Så mitt tips er da mellom kl 20.30 og kl 21.00.

Personlig kommer jeg og mitt følge til å være der like over kl 20, for å unngå noen risiko her Har vært borti en liten håndfull konserter hvor første band kommer på nesten like etter dørene har åpnet, men det forekommer svært sjeldent.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får vi satse på å være der rundt 20 tenker jeg

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok å være der til åpningstid og det er kjekt med gode plasser også, faktisk har bandene gått på litt tidligere i se og dk så det er bare å være på plass til tiden. Gleder meg faktisk og etter setlistene og bedømme så må dette bli alle tiders.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok å være der til åpningstid og det er kjekt med gode plasser også, faktisk har bandene gått på litt tidligere i se og dk så det er bare å være på plass til tiden. Gleder meg faktisk og etter setlistene og bedømme så må dette bli alle tiders.

Absolutt, dette tegner til å bli en magisk kveld.!

Heng dere på folkens, vi på AVforum og lesere her bør sørge for at det blir fullsatt med folk som vil ha en kveld i musikkens deilige rus. La oss sammen skape topp stemning og vise at vi setter pris på kvalitetsband som dette i Oslo! Billettene koster bare litt over 300 kr! Slike dobbelsjanser (to så gode band på _en_ kveld) som denne er det svært sjelden man får, så kjør på og benytt sjansen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for en konsert det ble!

Jeg og mitt følge ankom Rockeller litt over kl 20, og folk strømmet pån tidlig. Veldig tydelig at mange også så frem til Airbag denne kvelden, lokalet var mer eller mindre fullt når de gikk på. Airbag gikk på som jeg hadde spådd, ikke så langt over kl 20.30. De spilte hele All rights removed skiva, hverken mer eller mindre. Et passe sett spør du meg. Nok til at man fikk dosen sin, men avsluttet slik at det ikke ble kjedelig.

Airbag var fantastisk bra live, dyktige teknisk og spesielt vokalist/gitarist imponerer. Noe som dro ned helhetsinntrykket for min del var at i lydmiksen var gitaren altfor lavt justert på et par låter, blant annet på den suggerende gitarsoloen på "Bridge", låt nr 3 på skiva. Denne er en av mine favoritter, men satt ikke igår,mye grunnet at gitarlyden som sagt var for lite fremme i lydbildet. White walls står for meg som deres soleklart beste låt fortsatt, med en gitarlinje (innledningen) som er en slik man ikke lager mange av karrieren. Overøser med ren og skjær feeling som låter ubeskrivelig. Kan for meg trekke paraleller til gitarlinjen på Marillions "Sugar Mice" (som også ble spilt til stor allsang denne kvelden). Et annet ankepunkt som min bror kom med, er at Airbag trenger mer variasjon i låtene sine. Trommerytmen og "basen" i sangene er stort sett ganske så lik. Så gutt har utvilsomt mer å gå på

Marillion kom på presis kl 22. Åpnet oppskriftsmessig med låten "Invisible man" og Hogarth i skuespiller/showhumør. Kom på scenen i en frakklignende antrekk, mens han spilte en gammel skjør mann med stokk Publikum er med, men typisk norsk litt reseverte og slipper seg ikke helt løs når det gjelder applaus, synge med osv. Men det ble fort rettet opp når Steve Rothery drar igang den legendariske livelåten "Cover my eyes". Publikum kommer umiddelbart i partystemning og synger med av full hals. Her settes for meg standarden for resten av konserten. Personlig syns jeg denne låten er som skapt for livekonserter, stemningen er nesten elektrisk fra første gitaranslag her. Man skulle nesten hatt skuddpremie på seg for å utelate en slik diamant på en gig

Setlisten er utmerket denne kvelden,lyden sitter perfekt og bandet virket svært svært opplagt. Hogarth forteller fra scenen at sistgang de var her så leiet de utstyr, med tydelig adresse til den pinlige forestillingen de leverte ved siste Oslobesøk. Idag satt dog alt nærmest perfekt, lyden også. Mye mer spøk,smil og latter bandmedlemmene imellom enn jeg har sett på lenge.Utrolig gøy å se. Vi fikk blant annet en sjelden og episk fremføring av "ocean cloud" fra Marbles skiva, som jeg vil tro var høydepunkt for mange. De første 4-5 min her står høyt på listen over den beste musikken jeg har hørt noensinne. Bandet spiller denne sjeldent live, noe publikum visste å sette pris på! I tillegg fikk vi også utrolige og episke låter som "Great escape/fallin from the moon" og "Neverland" for å nevne flere konkrete låter.

På ekstranumerene får vi levert "Sugar Mice" først. Publikum synger av full hals på første vers, etter en ekstra lang innledning av Rothery og Hogarth for å sette stemningen. Nå er det cruisekontroll for alle penga, Rothery og de andre gliser fra øre til øre. Hogarth kan bare dirigere med mikrofonen, publikum synger hele første vers (nesten) alene. Låter som dette er kunst av ypperste klasse, kan for meg nesten ikke beskrives med ord, men jeg prøver så godt jeg kan En melodiøsitet, nerve og følelsesvekker som dette er jo hva man betaler for på en konsert. Musikkrus av topp kvalitet8-)

Ikke før vi har landet her så drar gutta igang udødelige klassikeren "Kayleigh", og man kan bare lukke øynene å drømme. Spesielt damene rundt meg ser jeg har ventet hele kvelden på denne låten Det danses,synges og tørkes tårer. Fantastisk! La oss si det slik at Marillion ikke mistet noen fans eller publikummere denne kvelden,samtlige vil jeg tro kommer tilbake ved neste besøk Dette er antagelig den beste gigen jeg har vært på med disse gutta,så bra var det.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Dette er den beste Marillion konserten jeg har vært på også, har sett dette bandet tre ganger nå og denne satt standarden. Virkelig topp fra begynnelse til slutt. Jeg var så heldig å møte på Steve Rothery utenfor konsertlokalet, men så satt ut som jeg ble så glemte jeg å ta bilde og spørre etter en autograf. Jeg og kompisen satt på en pub vedsiden av turnebussen deres. Der kunne vi se gutta gå inn i tur og orden, litt moro å se dem på nært hold også.

Når det kom til Airbag ble dette litt for kjedelig for min del, som Gilmour sier så var gitaren veldig nedstemt samt bandet virket litt ufokuserte der de stod. De hadde null kontakt med publikum og sånt synes jeg virker litt kjedelig. Ellers var Marillion helt konge denne kvelden, alt satt og til forandring stod jeg i klyngen foran scenen bare lengre bak. Jeg hadde god lyd hele veien og det var moro å se hvordan Hogarth leket med publikum. Jeg mistenker denne mannen å gå på noe annet enn øl denne kvelden, han virket nesten syk der han stod og sang. Han lever seg veldig godt inn i musikken men gapet litt mere enn nødvendig. Hva synes du Gilmour og hvor stod du da?

Alt i alt så var bandet perfekt og aldri sett de spille så bra før, virkelig en nytelse som sitter veldig godt i minnet i lang god fremover. Hadde vært moro å dratt og sett de flere ganger også, men de kommer nok igjen etter den nye platen i september. Jeg kommer til å dra på alle konsertene di kommer til å ha i Oslo, dette er noe folk bør merke seg når datoen tiltrekker. :wink:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den beste Marillion konserten jeg har vært på også, har sett dette bandet tre ganger nå og denne satt standarden. Virkelig topp fra begynnelse til slutt. Jeg var så heldig å møte på Steve Rothery utenfor konsertlokalet, men så satt ut som jeg ble så glemte jeg å ta bilde og spørre etter en autograf. Jeg og kompisen satt på en pub vedsiden av turnebussen deres. Der kunne vi se gutta gå inn i tur og orden, litt moro å se dem på nært hold også.

Når det kom til Airbag ble dette litt for kjedelig for min del, som Gilmour sier så var gitaren veldig nedstemt samt bandet virket litt ufokuserte der de stod. De hadde null kontakt med publikum og sånt synes jeg virker litt kjedelig. Ellers var Marillion helt konge denne kvelden, alt satt og til forandring stod jeg i klyngen foran scenen bare lengre bak. Jeg hadde god lyd hele veien og det var moro å se hvordan Hogarth leket med publikum. Jeg mistenker denne mannen å gå på noe annet enn øl denne kvelden, han virket nesten syk der han stod og sang. Han lever seg veldig godt inn i musikken men gapet litt mere enn nødvendig. Hva synes du Gilmour og hvor stod du da?

Alt i alt så var bandet perfekt og aldri sett de spille så bra før, virkelig en nytelse som sitter veldig godt i minnet i lang god fremover. Hadde vært moro å dratt og sett de flere ganger også, men de kommer nok igjen etter den nye platen i september. Jeg kommer til å dra på alle konsertene di kommer til å ha i Oslo, dette er noe folk bør merke seg når datoen tiltrekker. :wink:

Vi er veldig enig her Hvorvidt Hogarth gikk på noe denne kvelden er usikkert, men jeg tror faktisk ikke det Waters. Det du påpeker om at han gaper ekstremt mye, er en (u?)vane han har hatt sålenge jeg kan huske faktisk, og er således ikke noe som er spesielt med denne gigen. Samme forsåvidt med å leve seg inn i musikken, men ja: er enig i at det var på et annet nivå under gårsdagens konsert.

Men altså, jeg syns det virket som bandet "bare" hadde mer overskudd og spilleglede nå enn før, av uvisse grunner. Fantastisk kommunikasjon med publikum, noe som du korrekt påpekte at Airbag manglet. De trenger nok mer erfaring på dette nivået før de får finslipt dette på en gunstigere måte. Marillion har spilt konserter i over 30 år, noe som virkelig kunne merkes igår kveld. En så stor trygghet på scenen samtidig som de fleipet, lekte og smilte med publikum.

Gåsehuden sitter i meg enda etter gårsdagens festforestilling og for de som vil forsøke leve seg inn i hva vi fikk oppleve igår med "Cover my eyes" kan dere sjekke ut denne :Marillion - Cover My Eyes (Pain And Heaven) - YouTube

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han er dog noe spesiell vil jeg tro men kan i hvertfall holde publikum med er ikke noe problem, hvor stod du/dere på denne konserten. Vi dro ned på Vorspielet på Peoples men det var no tafatte greier, bare å komme seg vekk derfra og kikke litt oppover i gatene mot Rockefeller. Endte opp på en liten kinasjappe eller hva det var for no på en pils der, perfekt plass siden dette var vedsiden av bussen til Marillion.

Airbag har litt igjen for å trekke liv i publikum og synes det var litt dødt når de holdt på, var ikke no liv blant de spilte og dro og det ble kanskje litt tafatt. Overskuddet var det litt dårlig med her, her stod vi rett opp og ned og gjorde det vi skulle så rett hjem igjen. De bør prate litt mer med publikummet for å dra det opp litt, men de er kanskje bedre som et hovedband og følte seg kanskje litt små her. Litt rart å se at Airbag måtte rydde scenen selv, trodde de hadde folk som fikset sånt for seg. Ikke misforstå men jeg liker Airbag veldig godt, men synes bare de ble litt kjedelige der de stod og gitarn var tonet ned og falt igjennom. Boooring!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk konsert!! Koste meg med både Airbag og Marillion. Synd Hogarth sin stemme ikke holdt, men han sleit visst med forkjølelse i både Sverige og Danmark. Han mistet stemmen helt i Stockholm sies det. Det var likevel ikke noen stemningsdreper det, tvert i mot så gav det han en glimrende mulighet til å invitere oss som var der med på låtene. Han virket litt frustrert på slutten av Neverland

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt slit her og der men det blir jo slik når mannen gaper slik han gjør så det må tære på stemmebåndet også, uansett så var konserten i går et ess og den beste av 3 jeg har vært på. Nå er det bare å vente på den nye platen som kommer neste mnd, er virkelig spent og gutta bør nesten ta seg en turne for å promotere litt på det. Vi får håpe de kommer tilbake med ny suksessalbum, Happiness var ikke helt der men har mer troen på det nye materialet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •