Svekket hørsel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svekket hørsel?

Jeg var i London i helgen og så på "We will rock you" musikalen på theater. Det var gangske høyt, og vokalen skjærte i ørene(forvrengning). Noen timer etterpå da jeg satt på tuben(undergrundbanen), kom det en hælvetes høy pipelyd fra toget. Da kunne jeg nesten ikke høre noe som helst på en god stund...

Nå har jeg kommet hjem fra London, og sitter og hører på mitt eget anlegg. Lyden i det har blitt mye lavere, og vokalene og selve musikken er blitt mye dårligere. Nærveret i vokalen har tatt lengre avstand og har fått flere silkelaken på seg.

Har jeg fått mye dårligere hørsel i en alder av 16 år, eller vil det bli bra igjen? :cry:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Jeg var i London i helgen og så på "We will rock you" musikalen på theater. Det var gangske høyt, og vokalen skjærte i ørene(forvrengning). Noen timer etterpå da jeg satt på tuben(undergrundbanen), kom det en hælvetes høy pipelyd fra toget. Da kunne jeg nesten ikke høre noe som helst på en god stund...

Nå har jeg kommet hjem fra London, og sitter og hører på mitt eget anlegg. Lyden i det har blitt mye lavere, og vokalene og selve musikken er blitt mye dårligere. Nærveret i vokalen har tatt lengre avstand og har fått flere silkelaken på seg.

Har jeg fått mye dårligere hørsel i en alder av 16 år, eller vil det bli bra igjen? :cry:
    Aller første vil jeg si at det er alldeles utmerket at du er observant og at du bryr deg om hørselen din. Så takk deg selv for akkurat det!

Jeg er ikke så bekymret for selve konserten. En slik konsert vil nok gi deg litt følelse av nedsatt hørsel i noen dager etterpå, men det skal gå over.
    Det er mere bekymringsfullt med den høyfrekvente lyden du fikk servert på t-banen. Den kom plutselig og uventet, regner jeg med.

Du bør holde øye (eller øre) med hørselen din de neste dagene og føler du fortsatt nedsatt hørsel om en ukes tid, ville jeg gått til legen.

Hun/han kan da foreta en hørselsprøve og/eller sende deg til spesialist for nærmere konsultasjon.

I mellomtiden bør du nok spille musikk på et moderat nivå, sørge for nok og god hvile (inkl. nok søvn) og gjerne ta deg en tur eller to i skogen; fysisk aktivitet er bare til det bedre og fuglesang har vel aldri skadet hørselen til noen.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Aller første vil jeg si at det er alldeles utmerket at du er observant og at du bryr deg om hørselen din. Så takk deg selv for akkurat det!

Jeg er ikke så bekymret for selve konserten. En slik konsert vil nok gi deg litt følelse av nedsatt hørsel i noen dager etterpå, men det skal gå over.
    Det er mere bekymringsfullt med den høyfrekvente lyden du fikk servert på t-banen. Den kom plutselig og uventet, regner jeg med.

Du bør holde øye (eller øre) med hørselen din de neste dagene og føler du fortsatt nedsatt hørsel om en ukes tid, ville jeg gått til legen.

Hun/han kan da foreta en hørselsprøve og/eller sende deg til spesialist for nærmere konsultasjon.

I mellomtiden bør du nok spille musikk på et moderat nivå, sørge for nok og god hvile (inkl. nok søvn) og gjerne ta deg en tur eller to i skogen; fysisk aktivitet er bare til det bedre og fuglesang har vel aldri skadet hørselen til noen.

Tusen takk for meget bra svar! Det setter jeg stor pris på!

Lyden på t-banen kom helt uventet, ja. Jeg skal ta det med ro når jeg spiller musikk og heller vente en uke med å gå til legen, som du sa. Så får jeg håpe at jeg får tilbake mine musikalske ører.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Er spent på utviklingen så post gjerne innom her når det har gått noen dager.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Er spent på utviklingen så post gjerne innom her når det har gått noen dager.
    Nå har det gått et par dager, og hørselen begynner å bli bedre, men er veldig var for bass(spesielt dypbass) og høye volumer. Men til vanlige lyttestunder er det blitt nesten normalt!

Jeg kan også poste her om et par dager til hvis det har blitt enda bedre...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Nå har det gått et par dager, og hørselen begynner å bli bedre, men er veldig var for bass(spesielt dypbass) og høye volumer. Men til vanlige lyttestunder er det blitt nesten normalt!

Jeg kan også poste her om et par dager til hvis det har blitt enda bedre...
    Ja, flott - gjør det. Du må nok påregne 1 ukes "hviletid" ++

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konsert uten øreplugger er det samme som tilfeldig helgefyllasex uten kondom.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Konsert uten øreplugger er det samme som tilfeldig helgefyllasex uten kondom.

Hahaha, sant!

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, flott - gjør det. Du må nok påregne 1 ukes "hviletid" ++
    Nå merker jeg en god forbedring, men jeg er fortsatt var for høye lyder og høy musikk... Da vrenger ørene seg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra! Bruk hørselsvett