Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 661
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent?

Jeg har den siste tiden lest mye på forumet og deltatt i endel debatter/meningsutvekslinger. Blant annet har det vært en noe opphetet debatt i tråden om en kontroversiell blindtest av høyttalere. I denne debatten (blant annet), ble det fremsatt påstander fra flere debattanter om at de mener den meget respekterte produsenten B&W er svært oppskrytt. Dette er påstander jeg ikke kjenner meg igjen i, og jeg mener det finnes godt grunnlag for å argumentere mot denslags angrep.

Personlig reagerte jeg umiddelbart på disse påstandene, og føler jeg har sett denslags påstander "på trykk" såpass mange ganger nå at jeg ønsker vie en egen tråd til å diskutere dette. Det er for meg ganske utrolig at flere i fullt alvor mener at en av verdens beste høyttalerprodusenter skulle være oppskrytt.Som har flere studiomonitorer i profesjonelle lydstudioer enn noen andre, som nærmest har pøst ut referansemodeller de siste årene spesielt i CM serien og som har en anerkjennelse svært få( om noen andre) kan matche.

Et sted å begynne her tenker jeg er å få på plass litt konkretisering. Nøyaktig _hvorfor_ mener kritikerne at Bowers and Wilkins er opphypet? Nøyaktig hva er det som ikke er godt (nok) med høyttalerne til merket? Dette må nesten til for at kritikken skal gi noen mening, eller for at man skal kunne ta den seriøst. Man må underbygge sine meninger.

Jeg mistenker at endel blander sine egne lydsignaturpreferanser med reell høyttalerkvalitet her, all den tid B&W sine høyttalere farger lyden svært lite og gir en svært nøytral,oppløst og gjennomsiktig gjengivelse. Hvis det er slik at man liker mye varmere og farget lyd, så er det naturligvis ingen bombe at man misliker B&W. Dog betyr selvsagt ikke en preferanse som kræsjer med musikkfilosofien til B&W at denne produsenten er hypet opp.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er vel litt som med BMW, man betaler litt ekstra for status og design

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Hehe, er vel litt som med BMW, man betaler litt ekstra for status og design

Hehe, ja. Er helt med på den. Når det er sagt så kan man spørre seg: er BMW en oppskrytt bil hva gjelder kvalitet og kjørefeeling,selvom man betaler for status,design og x faktor? Neppe.

Jeg føler angrepene på B&W er særdeles svakt begrunnet og gjennomtenkt, og ser frem til mer kjøtt på beinet fra kritikerne av merket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En betaler vel litt for designet på b&w. (har hatt mange på besøk som synes høyttalerene er pene å se på)
    Men lyden er helt rå! Så hva folk mener med at merket er oppskrytt skjønner jeg ikke, kanskje dei ikke har hørt eit skikkelig b&w anlegg?
    Jeg har hatt noen anlegg oppover årene og b&w er desidert det beste jeg har hørt! Om jeg skal bytte ut cm9ene, så blir det oppgradering til 800 serien..

Bmw har jeg også, så en betaler vel litt for design og comfort

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mange som bare har hørt b&w i butikk eller i en helt vanlig stue uten noe kaliberer eller noe! når de er satt opp skikkelig og har riktig elektronikk så låter det fantastisk

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at b&w har pøst ut referansemodeller og har en anerkjennelse svært få kan matche har muligens gått meg hus forbi?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    at b&w har pøst ut referansemodeller og har en anerkjennelse svært få kan matche har muligens gått meg hus forbi?

Jaha, og hvilken planet har du oppholdt deg på de siste årene om jeg tør spørre? CM serien har faktisk (nesten) utelukkende bestått av referansemodeller, det er faktisk en helt sinnsyk prestasjon.

Både CM7,CM8 og CM9 har stått lenge som referanse i sine respektive prisklasser, og vært skrytt opp i skyene av nærmest en samlet hifipresse over hele verden. Spesielt CM9 har blitt omtalt som close opptil en milepæl for hvor nærme high end lyd man kan komme for 20 000 kr.Man finner ikke gode nok adjektiver for å beskrive det B&W gjør. Ta deg tid til å google tester og seriøse anmeldelser, og les disse, så vil du se at det jeg sier stemmer.

At B&W blir hyppig brukt av de største profesjonelle lydstudioene i verden antar jeg du har fått med deg ?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en 100 siders enveis "debatt" Gilmour?

Alle svar du får blir jo sablet ned som det reneste tøv. At noen skulle like noe annet enn det du har kjøpt er jo uhørt!

Joda b&w er fine de og har mange modeller tilpasset de fleste lommebøker, men det er da ikke dermed sagt at alle MÅ like de? Det finnes en haug med alternativer på markedet, og snart bør du innse at smaken er som baken...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok kan ikke huske at merket har fått noe særlig bedre skussmål enn andre, men mulig jeg ikke har lest nok magasiner.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Nok en 100 siders enveis "debatt" Gilmour?

Alle svar du får blir jo sablet ned som det reneste tøv. At noen skulle like noe annet enn det du har kjøpt er jo uhørt!

Joda b&w er fine de og har mange modeller tilpasset de fleste lommebøker, men det er da ikke dermed sagt at alle MÅ like de? Det finnes en haug med alternativer på markedet, og snart bør du innse at smaken er som baken...

Her var det flust med stråmenn gitt, yikes. Hvorfor ikke forholde seg til hva som blir skrevert og ikke dikte opp ting?Hvordan debatten og tråden utvikler seg gjenstår å se, jeg svarer på det jeg er uenig i naturligvis, det er det som er diskusjon.

Naturligvis skal andre få like hva de vil, og ikke minst kjøpe hva de vil. Det er ikke dette debatten dreier seg om.Vil man bli tatt seriøst med B&W kritikk så forventer jeg at man underbygger påstandene sine, iallfall på et (noenlunde) seriøst fora som dette. Man kan da fint synes B&W er bra for eks selvom man personlig velger andre produsenter. Her må man som jeg skrev i trådstarten, forsøke skille mellom subjektive lydpreferanser og ikke mikse dette med reell høyttalerkvalitet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ok kan ikke huske at merket har fått noe særlig bedre skussmål enn andre, men mulig jeg ikke har lest nok magasiner.

Isåfall kan du gjerne kjøre på med produsenter som har pumpet ut 3-4 referansemodeller iløpet av kort tid i samme serie, slik som casen er med B&W? Vi nevner i fleng ?

Jeg snakker her heller ikke om en enkeltanmeldelse eller test som gir god score, men om flere titalls omtaler og anmeldelser fra en drøss ulike aktører som setter (eller har satt, CM7 begynner bli noen år for eks), som referansemodell.

Med slike fakta på minnet blir det for meg litt hult å lese påstander om at merket skulle være opphypet og således ha lite å fare med.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at mange har sine personlige preferanser. Noen liker PA med mye dynamikk, mens andre liker lyden til B&W. Ja, det er gode høyttalere men passer ikke til alle. At de har fått god kritikk betyr ikke at det er den perfekte høyttaler for enhver person

Mvh Faller

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel egentlig ligge B&W i kategorien med Eple og Bose. Gode produkter, men du betaler en del for merket. Og mange som kjøper det pga det heter det det heter.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Vil man bli tatt seriøst med B&W kritikk så forventer jeg at man underbygger påstandene sine, iallfall på et (noenlunde) seriøst fora som dette.
    Så hvis jeg sier at jeg synes cm serien låter litt tynt i bassområdet, er det seriøst nok? Hørt i klubbens lokaler, husker ikker hvilken amp de brukte.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TS har et godt poeng.

B&W er et høyttalermerke mange elsker å skrive nedsettende om. Jeg har ingen annen forklaring enn at er man elsket, så er man også hatet. At de er en referanse på mange måter gir seg selv, når særlig eiere av Dali og diverse hornhøyttalere nesten uten unntak tyr til B&W som (negativ) referanse når de skal framheve hvor gode deres egne høyttalere er.

Spesielt vil jeg si CM9 er en ekstra populær høyttaler å hakke på, når man skal forsvare sine egne kjøp
    Likefullt er de fagblader som Lyd&Bilde sin referanse for høyttalere i 20k segmentet.

Hifi-klubben forteller at B&W er mye brukt som referansehøyttaler i studio på grunn av sin ufargede, rene lyd. Det er ikke min påstand.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Så hvis jeg sier at jeg synes cm serien låter litt tynt i bassområdet, er det seriøst nok? Hørt i klubbens lokaler, husker ikker hvilken amp de brukte.

Da begynner du å nærme deg iallfall. Det du her nevner er en konkret betraktning og lytteerfaring,hvilket jeg ser på som legitimt.

Derimot vil jeg begynne å stusse hvis du hadde liret av deg påstander om at B&W sine høyttalere er svært oppskrytt, på det tross alt spinkle grunnlaget en lytting i en hifisjappe faktisk er.

Har man testet grundig hjemme på kvalifisert elektronikk stiller det seg for eks annerledes, og man har et mer fyldig og kvalifisert grunnlag å komme med kritikk på.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peter Gabriel er vel linket til B&W på diverse markedsføringsmåter, men i sitt eget studio, 'The Shed', er det noe helt annet som står:

Nå er det 5 år siden dette bilde ble tatt, så for alt jeg vet kan Dynaudio'ene og de andre (?) være byttet ut med B&W

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi som har lest hifi blekker uten b&w cm briller på er vel litt uenige i dine utsagn her. (Ett kjapt google søk eksempel Bowers & Wilkins CM9 - £1,800 - Loudspeakers)
    Er vel også slik at cm høyttalerene er en flere år "gammel" konstruksjon og mye har skjedd siden da.

Alle har vel sine favoritter og selv om det er ingen tvil om at b&w lager gode høyttalere så mener mange at andre(sine) høyttalere i prisklassen spiller bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forsåvidt at tråden din er ganske god. Jeg har vel observert 300 ganger at du har skrevet CM-serien som refereranse, testvinnere osv.

I andre tråder har vel folk prøvd å forklare deg at f.eks CM9 har en frekvensrespons som på papiret tilsier en dempa og behagelig topp. Nettopp i det området andre høyttalere har en økning. Så nøytral er den langt i fra. Men en god høyttaler som er svært behagelig å lytte til er min mening.

Hvis man ser bort i fra referanse osv. Hvorfor synes DU at CM-serien er så god?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg synes forsåvidt at tråden din er ganske god. Jeg har vel observert 300 ganger at du har skrevet CM-serien som refereranse, testvinnere osv.

I andre tråder har vel folk prøvd å forklare deg at f.eks CM9 har en frekvensrespons som på papiret tilsier en dempa og behagelig topp. Nettopp i det området andre høyttalere har en økning. Så nøytral er den langt i fra. Men en god høyttaler som er svært behagelig å lytte til er min mening.

Hvis man ser bort i fra referanse osv. Hvorfor synes DU at CM-serien er så god?
    Det er vel ikke bare på papiret, i linken min ovenfor er det flere i panelet som påpeker nettopp dette.

Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •