Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 34 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 661
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg kan komme med en slik påstand fordi jeg erfaringsmessig mener det er slik, enkelt og greit. Jeg har hørt utrolig mye Dali høyttalere i forskjellige prisklasser opp gjennom, og flere av deres modeller krever nærmest ingen krefter for å spille opp til dans.

En kompis har blant annet en mindre gulvstående fra suite serien som vel gikk ut for noen år siden, og den spiller ufattelig godt, selv på høye volum, med en integrert NAD med 40 watt pr kanal.

På B&W er det noe helt annet opplever jeg, hvor mange forsterkere meget raskt blir tungpustet når volumet går opp.
    Ikke for å henge deg ut Gilmour, dette er ikke et personangrep.
    Men måten innlegget ditt blir ordlagt på, oppfatter jeg som noe sort/hvitt (uthevet). Adjektivene lar ikke vente på seg, og det kan tolkes som det går 100% i den ene eller andre retningen, altså at det er lite nyanser å tolke i dine innlegg og erfaringer.
    Derav så virker det lite troverdig...

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Ikke for å henge deg ut Gilmour, dette er ikke et personangrep.
    Men måten innlegget ditt blir ordlagt på, oppfatter jeg som noe sort/hvitt (uthevet). Adjektivene lar ikke vente på seg, og det kan tolkes som det går 100% i den ene eller andre retningen, altså at det er lite nyanser å tolke i dine innlegg og erfaringer.
    Derav så virker det lite troverdig...

Isåfall så oppfordrer jeg deg til å forholde deg til sak. Diskuter sak og ikke meg som person.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall så oppfordrer jeg deg til å forholde deg til sak. Diskuter sak og ikke meg som person.
    Det er helt greit det, ikke noe personlig.
    Men jeg vil foreslå at man gjerne er litt mer nyansert i fremstillingene sine (om det er tilfelle), ellers kan det fort ta helt av. Lurt å tenke gjennom innleggene sine 1 eller 2 ganger ekstra synes no jeg ;-)

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Heller siste 60 årene. Eneste som egentlig har skjedd er endring av fokus. Fra kvalitet til profitt.
    Javisst, og det samme med forsterkere og biler for å nevne noe. Samme Otto-motoren.

Hva er egentlig vitsen med slike innlegg? Selv om tekniken mye godt er den samme (men foredlet), så låter gamle høyttalere innesluttet crap i forhold til nye. Da samme merke og klasse, forstås.

Gamle Jamo Power låter fryktelig. Gamle surround-forsterkere låter elendig i forhold til dagens, spes. på musikk. Gamle B&W med nautilus diskanter låter bra. De nye Diamond modellene er vesentlig forbedret i forhold til de gamle N-modellene. Verden går framover.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er B&W en oppskrytt høytaler?

Et meget vanskelig spørsmål å svar på, og som ikke kan svares på her heller.
    Er B&W en god høytaler? Litt enklere å svare på, og svaret er helt klart Ja.
    Men det er også alle de andre store produsentene på markedet. De kunne ikke levere elendige ting å overleve.

Men og det er et stort men. B&W har et stort og godt rykte som en produsent av nøytrale monitorer. Hvor nøytral lyd står i høysetet. Dette er noe som henger igjen fra storheten 801 og Matrix 801. En utrolig nyvinnende høytaler i sin tid. Etter dette har vel ikke merket kommet med store nyvinninger (muligens den ekte Nautilus er et untak, men denne kom det jo ikke så veldig mye ut av (om jeg ikke tar feil).

Og så må det jo vurderes på hvilket grunnlag vi skal diskuterer. Jeg legger merke til at CM serien diskuteres heftig, og det snakkes om refferanse. Cm serien er en helt vanlig høytaler i et prissegment som legger store bindinger på produsenten. Det er mange begrensende hensyn å ta, og alle disse går ut over lydkvalitet. Så det å trekke frem en billig "design" høytaler som CM serien for å diskutere B&W kvaliteter er jo ikke snilt mot merket. Cm skal være en stor selger, derfor skal den være relativt liten, og den skal se godt ut i en stue. Den låter helt klart ganske bra, men det gjør jo de fleste høytaler egentlig (så lenge de ikke er helt feilkonstruert), det viser jo testen til Orso (den der en Infinity høytaler til kr. 3500,- kom seirende ut). Men å tro at dette er noe B&W bruker mye utviklingskroner på er helt feil.

Etter min mening var B&W nyskapende og veldig lydorienterte på 80 tallet. De har den senere tid gått mere opp i sin rolle om å fore massene med pene og gode høytaler til en rimelig penge, som gir god fortjeneste i alle ledd (slik en god forretning skal).

Så om man tar 80 tallets Matrix 801 og dets egenskaper i forhold til konkurentene og tror det er slik i dag, så ja, da er B&W oppskrytt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Er B&W en oppskrytt høytaler?

Et meget vanskelig spørsmål å svar på, og som ikke kan svares på her heller.
    Er B&W en god høytaler? Litt enklere å svare på, og svaret er helt klart Ja.
    Men det er også alle de andre store produsentene på markedet. De kunne ikke levere elendige ting å overleve.

Men og det er et stort men. B&W har et stort og godt rykte som en produsent av nøytrale monitorer. Hvor nøytral lyd står i høysetet. Dette er noe som henger igjen fra storheten 801 og Matrix 801. En utrolig nyvinnende høytaler i sin tid. Etter dette har vel ikke merket kommet med store nyvinninger (muligens den ekte Nautilus er et untak, men denne kom det jo ikke så veldig mye ut av (om jeg ikke tar feil).

Og så må det jo vurderes på hvilket grunnlag vi skal diskuterer. Jeg legger merke til at CM serien diskuteres heftig, og det snakkes om refferanse. Cm serien er en helt vanlig høytaler i et prissegment som legger store bindinger på produsenten. Det er mange begrensende hensyn å ta, og alle disse går ut over lydkvalitet. Så det å trekke frem en billig "design" høytaler som CM serien for å diskutere B&W kvaliteter er jo ikke snilt mot merket. Cm skal være en stor selger, derfor skal den være relativt liten, og den skal se godt ut i en stue. Den låter helt klart ganske bra, men det gjør jo de fleste høytaler egentlig (så lenge de ikke er helt feilkonstruert), det viser jo testen til Orso (den der en Infinity høytaler til kr. 3500,- kom seirende ut). Men å tro at dette er noe B&W bruker mye utviklingskroner på er helt feil.

Etter min mening var B&W nyskapende og veldig lydorienterte på 80 tallet. De har den senere tid gått mere opp i sin rolle om å fore massene med pene og gode høytaler til en rimelig penge, som gir god fortjeneste i alle ledd (slik en god forretning skal).

Så om man tar 80 tallets Matrix 801 og dets egenskaper i forhold til konkurentene og tror det er slik i dag, så ja, da er B&W oppskrytt.

Et godt innlegg UOB, saklig og med gode refleksjoner som hittil ikke har kommet frem i debatten.

Og ja, konkurrentene lager også utrolig gode høyttalere, ellers ville de ikke overlevd som du peker på. Når det er sagt så virker B&W å ligge et hestehode foran rett som det er. Personlig tror jeg også merket scorer mye på sin x faktor på designen og ryktet sitt. Litt som BMW og Audi i bilverden, eller Lacoste og Hugo Boss i klesverden. God kvalitet av en produsent med svært godt renomee, tror jeg er noe som tiltaler mange.

At B&W "forer massene med pene og gode høyttalere til en rimelig penge" er helt greit for meg sålenge de gjør det så godt som de faktisk gjør. Forøvrig håper jeg jo å få midler til å kjøpe høyttalere over CM seriens prisnivå i fremtiden, Diamond modellene er for eks svært svært fristende

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt innlegg UOB, saklig og med gode refleksjoner som hittil ikke har kommet frem i debatten.

Og ja, konkurrentene lager også utrolig gode høyttalere, ellers ville de ikke overlevd som du peker på. Når det er sagt så virker B&W å ligge et hestehode foran rett som det er. Personlig tror jeg også merket scorer mye på sin x faktor på designen og ryktet sitt. Litt som BMW og Audi i bilverden, eller Lacoste og Hugo Boss i klesverden. God kvalitet av en produsent med svært godt renomee, tror jeg er noe som tiltaler mange.

At B&W "forer massene med pene og gode høyttalere til en rimelig penge" er helt greit for meg sålenge de gjør det så godt som de faktisk gjør. Forøvrig håper jeg jo å få midler til å kjøpe høyttalere over CM seriens prisnivå i fremtiden, Diamond modellene er for eks svært svært fristende
    Denne diskusjonen har om jeg ikke misforstår oppstått fordi Orso misliker til en viss grad B&W. Men det jeg tror blir feil, er at Orso diskuterer kunn på bakgrunn av lydkvaliteter, og tar ikke hensyn til det de store fabrikkene må ta hensyn til. Derfor er jo hans foretrukkede høytalere veldig små produsenter med høytalere som ser litt (for å si det mildt) anderledes ut. Disse høytalerne vil slå alle sine "normale" konkurenter i samme prisklasse veldig lett (lydkvalitets messig) fordi: 1. de tar absolutt ikke hensyn til design, og ikke minst 2. de selges direkte fra produsent til forbruker. (derved hoppe over ett eller to ledd).

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste først: jeg har allerede skrevet tidligere i denne tråden at det finnes høyttalere som jeg vurderer som bedre enn CM7 i sin prisklasse pr idag. Derom mener jeg det ikke hersker noen tvil. Kunne jeg fritt svidd 14 laken på nye høyttalere pr idag, ville jeg valg noe annet enn CM7. Denne høyttaleren kom på markedet rundt 2006-2007, og det har vært en stor utvikling siden dengang, ikke minst i prisklassen som CM7 befinner/befant seg i.

Denne utviklingen må ha gått meg hus forbi? hvilke nye teknologier er det snakk om? evt. hvilke prinsipper er i bruk nå som ikke var i 2006?

Eneste utviklingen jeg har sett de siste 30-50 årene er at høyttalerne har blitt 15-20db mindre følsom (ref. Klipsch horn-høyttalere og JBL horn.) Eller mindre fokus på horn.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første: jeg har meg bekjent heller ikke hevdet at CM7 (eller 8 for den saks skyld) har vunnet noen EISApris.

For det andre så mener jeg å ha lest flere steder at man holdt CM7 som referanse, men disse artiklene og testene er vanskeligere å finne grunnet tidsperspektivet, ikke like mye ble lagt ut på nett heller av slikt for 5-6 år siden som pr idag.

Alt i alt føler jeg at jeg greit kan stå for mine påstander i grove trekk, så får du heller være uenig.
    Hei

Du har ikke sagt at dem har vunnet noen EISApris, men du har her i tråden og flere andre ganger i andre tråder sagt/skrevet at CM7 og CM8 er "referansehøyttalere" i sin klasse, og det er tull.

Som du selv skriver, DU mener å ha lest flere steder, men kan ikke finne én eneste artikkel som underbygger disse påstandene.....

Det er forde dette ikke er tilfelle, det er som du selv skriver, DU mener.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour, beklager off topic, men håper du tilgir:

her er det bare å finne frem umbraco-nøkkelen og muligens et skrujern eller to:

http://www.parts-express.com/pedocs/...anual-5179.pdf
    (advarsel: assembly manualen er på 108 sider!)

USD1.980 + frakt og toll&tøys

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Denne utviklingen må ha gått meg hus forbi? hvilke nye teknologier er det snakk om? evt. hvilke prinsipper er i bruk nå som ikke var i 2006?

Eneste utviklingen jeg har sett de siste 30-50 årene er at høyttalerne har blitt 15-20db mindre følsom (ref. Klipsch horn-høyttalere og JBL horn.) Eller mindre fokus på horn.

Altså, jeg har ikke kompetanse nok til teknisk redegjøre for om det har kommet nye teknikker eller konstruksjonsmåter i høyttalere på de årene. Dog er det slik at konkurransen er steinhard, ikke minst i dette segmentet, og prisene blir presset ned.

Ta etterhvert kontroversielle CM9 som koster 20 K pr idag i butikkpris. Går vi 10-15 år tilbake var man ikke i nærheten av den kvaliteten på det samme prisnivået.

Når det gjelder CM7 føler jeg den er glimrende, men den har et par svakheter som blant annet noe "pløsete" og lite presis bassgjengivelse innimellom, spesielt på komplekse proginnspillinger o.l. I tillegg er også konkurranse og utviklingen gjort at jeg idag føler jeg ville fått en bedre høyttaler i 14 K klassen enn CM7.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden. Hadde ikke trodd at du skulle innrømme at bassen er pløsete i CM. Det fortalte jeg deg for lenge siden og da sto du hardnakket på det motsatte. Fått nye referanser nå?

Godt innlegg av UOB. Ikke ulikt det jeg skrev i mitt første innlegg. Blant vanlige kommersielle høyttalere som vi ser i butikker så er B&W ganske bra. De var riktig nok mer nyvinnende før og har ikke noe spesielt forsprang lenger på konkurrentene. Matrix målte veldig bra på den tiden. Etterkommerne har gjerne fått bitte litt bedre elementer, en oppgradering av delefilter og annet småtteri. Men det ser ikke ut til at f.eks Diamond serien måler bedre på de viktigste områdene enn gamle Matrix. Tvert imot kan det se ut til at Matrix målte noe bedre. Det har skjedd lite med B&W. De spiller mye i reklame på ting som betyr lite eller ingenting rent lydmessig. F.eks bruk av diamant.

Men det som verker Gilmour eller mange andre muligens ikke har fått med seg er at disse vanlige kommersieller høyttalerne har store kompromiss og er laget med minst like mye WAF og pris i tankene. Det rett finnes enkelt og greit langt bedre høyttalere og i det perspektivet er ikke B&W noe å rope hurra for og til dels oppskrytt.

En ganske god kommersiell høyttaler som ikke får så mye oppmerksomhet er Revel Ultima. Til tross for at topp modellen koster vesentlig mindre enn B&W 800 D, så er det IMO en klart bedre høyttaler.
    Revel Ultima Salon2 loudspeaker Measurements | Stereophile.com
    Betyr ikke at den i alle tilfeller vil spille mye bedre. Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Den leverer såpass mye bass langt ned i frekvens (og er vel bassrefleks) at den garantert vil bli problematisk i mange rom. Høyttalere må passe til rommet eller spiller det uansett ikke bra.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du verden. Hadde ikke trodd at du skulle innrømme at bassen er pløsete i CM. Det fortalte jeg deg for lenge siden og da sto du hardnakket på det motsatte. Fått nye referanser nå?

.

Nei, nå må ikke du legge mer i hva jeg skrev og la kreativiteten ta overhånd. Jeg skrev for det første ikke at bassen generelt er pløsete i CM serien, men at CM7 kan oppleves slik på enkelte innspillinger og utgivelser. Dette er en av de svake sidene til akkuratt denne høyttaleren. Ved for eks CM8 er dette "problemet" ikke eksisterende.

Og nei, jeg har ikke fått andre preferanser. Så fort økonomien tillater det så blir det høyere opp på Bowers and Wilkins stigen her i huset, antagelig CM9.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Ja dette er et eksempel på en høytaler som jo koster ca. kr. 20 000,- (ink. mva, og frakt), og som er utrolig mye bedre en CM 9 (sansynligvis på mange områder og med gode subber, en god del bedre en 800D).

Men så er det noen utfordringer. Du må sette den sammen og lakke den. Skal du få noen til å gjøre dette for deg, må du sikkert legge på kr. 15000,- til. Så er det jo beregnet at den skal ha subwoffer. For å ha noe som står i stil kvalitetsmessig så må du sikkert opp på minimum kr. 10 000,- * 2 (skal du kjøpe standard vare så må du vel opp på DD15+ eller noe liknende og det er vel ca. kr. 30 000,-*2).

Og så må den deles aktivt. Dette vil si at du må ha 4 effekt trin (mono) og du må ha en forforsterker med aktiv deling. Dette vil jo også koste sin gode porson med tusenlapper.

Så dette er en høytaler for den dedikerte entusiast. Som vil ha det beste :-D

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Godt innlegg av UOB. Ikke ulikt det jeg skrev i mitt første innlegg. Blant vanlige kommersielle høyttalere som vi ser i butikker så er B&W ganske bra. De var riktig nok mer nyvinnende før og har ikke noe spesielt forsprang lenger på konkurrentene. Matrix målte veldig bra på den tiden. Etterkommerne har gjerne fått bitte litt bedre elementer, en oppgradering av delefilter og annet småtteri. Men det ser ikke ut til at f.eks Diamond serien måler bedre på de viktigste områdene enn gamle Matrix. Tvert imot kan det se ut til at Matrix målte noe bedre. Det har skjedd lite med B&W. De spiller mye i reklame på ting som betyr lite eller ingenting rent lydmessig. F.eks bruk av diamant.

Men det som verker Gilmour eller mange andre muligens ikke har fått med seg er at disse vanlige kommersieller høyttalerne har store kompromiss og er laget med minst like mye WAF og pris i tankene. Det rett finnes enkelt og greit langt bedre høyttalere og i det perspektivet er ikke B&W noe å rope hurra for og til dels oppskrytt.

En ganske god kommersiell høyttaler som ikke får så mye oppmerksomhet er Revel Ultima. Til tross for at topp modellen koster vesentlig mindre enn B&W 800 D, så er det IMO en klart bedre høyttaler.
    Revel Ultima Salon2 loudspeaker Measurements | Stereophile.com
    Betyr ikke at den i alle tilfeller vil spille mye bedre. Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Den leverer såpass mye bass langt ned i frekvens (og er vel bassrefleks) at den garantert vil bli problematisk i mange rom. Høyttalere må passe til rommet eller spiller det uansett ikke bra.
    Nå koster Revel ca. kr. 240 000,- i norge og 800D koster ca. kr. 180 000,- i norge, så å si at den er vesentlig billigere er vel å ta i en smule.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er B&W 800D som har gitt meg den beste lytteopplevelsen noen gang, så slikt sett synes jeg ikke merket er oppskrytt. I budsjettklassen derimot er det etter min erfaring andre merker som kanskje gir vel så mye for pengene. Men det er på ingen måte et oppskrytt merke synes jeg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette er et eksempel på en høytaler som jo koster ca. kr. 20 000,- (ink. mva, og frakt), og som er utrolig mye bedre en CM 9 (sansynligvis på mange områder og med gode subber, en god del bedre en 800D).

Men så er det noen utfordringer. Du må sette den sammen og lakke den. Skal du få noen til å gjøre dette for deg, må du sikkert legge på kr. 15000,- til. Så er det jo beregnet at den skal ha subwoffer. For å ha noe som står i stil kvalitetsmessig så må du sikkert opp på minimum kr. 10 000,- * 2 (skal du kjøpe standard vare så må du vel opp på DD15+ eller noe liknende og det er vel ca. kr. 30 000,-*2).

Og så må den deles aktivt. Dette vil si at du må ha 4 effekt trin (mono) og du må ha en forforsterker med aktiv deling. Dette vil jo også koste sin gode porson med tusenlapper.

Så dette er en høytaler for den dedikerte entusiast. Som vil ha det beste :-D
    Kjøper man den ferdig bygget fra USA, så snakker vi fort 70 000 kr. Og den krever i tillegg suber, delefilter og firekanals forsterker som UOB nevner. Så det blir et meget dyrt høyttalersystem dersom man kjøper alt ferdig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koster Revel ca. kr. 240 000,- i norge og 800D koster ca. kr. 180 000,- i norge, så å si at den er vesentlig billigere er vel å ta i en smule.
    Hæ? Jeg kunne kjøpe den til ca. 110k for noen år siden. Har priset steget noe vanvittig med ny importør?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Det er B&W 800D som har gitt meg den beste lytteopplevelsen noen gang, så slikt sett synes jeg ikke merket er oppskrytt. I budsjettklassen derimot er det etter min erfaring andre merker som kanskje gir vel så mye for pengene. Men det er på ingen måte et oppskrytt merke synes jeg.
    Så selv om det finnes langt bedre høyttalere, så skal dine referanser og hva du har hørt (og ikke hørt) være det som bestemmer? Litt av en logikk.

Side 9 av 34 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •