Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 34 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 661
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I tidligere oppsett har jeg selv hatt en del av høyttalerne fra 600-serien (683, 686, HTM62, DS3) og lyttet en del til både CM og tidligere 7-serien til B&W. Så noe erfaring besitter jeg for å kunne uttale meg, synes jeg selv ihvertfall.

For å ta hovedspørsmålet fra trådstarter - Er B&W oppskrytt?
    Jeg vil våge å si nei. De leverer gode produkter til en konkurransedyktig pris, ingen tvil om det. De appellerer nok til en god del mennesker som vil ha noe som kan være bedre og mer eksotisk enn hva man finner på Elkjip og andre store elektromarked.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen.
    B&W 600-serien (som sikkert er den mest solgte) generelt synes jeg mangler dynamikken og følsomheten jeg er ute etter. Opplever de som komprimerte og lukket på rock, noe av grunnen er at de er tungdrevet og har en dempet topp. Kvinnevokaler og klaver funker fett, men det er ikke det jeg er ute etter. HTM61 og 62 er noen av de dårligste senterhøyttalerne jeg har hørt i denne prisklassen. Det verste er at de er en elendig match til resten av serien, en skam faktisk! DS3 funket bra og leverte godt, men de kostet 7k også. Så da har man gjerne "litt" forventninger...
    Subwooferene til B&W har også mer enn nok konkurrenter.

Spørsmålet burde heller vært stilt slik: Har B&W konkurrenter i de respektive prisklassene? JA! Det kommer an på preferanser, altså subjektive meninger. Man kan gjerne komme med måledata og faktisk dokumentere at en HT er bedre enn en annen, men det betyr ikke at vedkommende foretrekker det nødvendigvis.

Konklusjonen min er vel egentlig at flere burde tatt rundene rundt å lyttet på oppsett selv - fremfor å se på design, merke og ymse meninger fra fanboys!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Høyttalerteknisk er det nok ikke skjedd så mye de siste 10 årene

Heller siste 60 årene. Eneste som egentlig har skjedd er endring av fokus. Fra kvalitet til profitt.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Heller siste 60 årene. Eneste som egentlig har skjedd er endring av fokus. Fra kvalitet til profitt.
    Det viktigste som har skjedd er vel Kina. Nå har man jo 9 årige jenter som skrur sammen høyttalerne til 10 kr dagen som gjør at man kan få bedre høyttalere til samme pris. (eventuelt at produsent sitter igjen med mer)

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du er inne på noe, hadde vært gøy å sett en kåring på 10´årets høyttaler eller beste siste 30år
    Kunne vært morsomt å se hvordan f.eks Infinity Kappa 9.2 var i sammenlignet med det nye. (jeg drømte mange år om den uten at jeg fikk råd)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Kunne vært morsomt å se hvordan f.eks Infinity Kappa 9.2 var i sammenlignet med det nye. (jeg drømte mange år om den uten at jeg fikk råd)

Med nye delefilter skal de etter sigende være meget bra. Fortsatt litt sidrumpa i bassen....men men........... Orginalfilteret gjør dem håpløst tungdrevne.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye sant i det, men vil påstå at CBT er et stort fremskritt. Slår B&W og andre apekister ned i støvlene. B&W Matrix på bildet.
    -cbt36-vs-801-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mye sant i det, men vil påstå at CBT er et stort fremskritt.
    Burde presisert at jeg snakket om elementteknologi.

Hvordan gjør man grunnplansmålinger av en CBT? Blir ikke det hummer å kanari?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde presisert at jeg snakket om elementteknologi.

Hvordan gjør man grunnplansmålinger av en CBT? Blir ikke det hummer å kanari?
    CBT36 er laget for å stå på gulvet. Måler vel mer eller mindre perfekt i det vertikale planet. Nesten ingen forskjeller i høyden. Horisontalt er den ikke like imponerende, men svært bra og vet ikke om det finnes noen som måler jevnere der heller i grunnen.

God lyd i alle høyder. :-D
    -don-keele-jpg

Horisonal måling med 2 m avstand og 1 m høyde. Målingene er forøvrig tatt i et lagerrom og med null tiltak. Så det ser egentlig bedre ut enn dette.
    -horisontalt-1-yde-jpg

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    En god kamerat av meg har noen digre B&W som drives av noe bra kraftverk.
    Men vi fikk pen lyd i de med en ussel t-amp også.

Men i det store og hele krever de vel litt mere krefter enn "normalen"?

Altså, tingen med Bowers og W er at de krever ganske mye av forsterkeriet for å åpne seg maks opp og å spille med overskudd på høyere volum, om du forstår hva jeg tenker på

De spiller helt fint med mindre forsterkere også, på normale eller lave lyttenivåer, men får raskt pusteproblemer når volumet går opp og på komplisert progrock musikk og denslags. I motsetning til for eks Klipsch og Dali, hvis høyttalere er langt mer lettdrevne.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Jeg har selvfølgelig lest tråden, OG tidligere tråder.
    B&W CM-serie og B&W høyttalere generellt er gode høyttalere, det er det ingen tvil om. Det jeg reagerer på er at du om igjen og om igjen refererer til både CM7 og CM8 som referanse høyttalere når dette ikke er tilfelle.
    Dette er KUN dine egne meninger, ja, både CM7 og nå CM8 har fått gode reviews/tester/tilbakemeldinger, men har ALDRI vunnet noen EISA pris eller blitt utpekt som noen referansehøyttaler i sin prisklasse meg bekjent.
    Dette betyr selvfølgelig ikke at disse ikke er gode høyttalere, men det blir bare feil at du igjen og igjen påstår dette i diverse tråder.
    Som du sikkert ser, er jeg på ingen måte noen B&W hater!

Angående hvordan Gilmour svarte på mitt forrige innlegg, går det helt greit og er helt i orden, lider ingen nød jeg.

For det første: jeg har meg bekjent heller ikke hevdet at CM7 (eller 8 for den saks skyld) har vunnet noen EISApris.

For det andre så mener jeg å ha lest flere steder at man holdt CM7 som referanse, men disse artiklene og testene er vanskeligere å finne grunnet tidsperspektivet, ikke like mye ble lagt ut på nett heller av slikt for 5-6 år siden som pr idag.

Alt i alt føler jeg at jeg greit kan stå for mine påstander i grove trekk, så får du heller være uenig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    De spiller helt fint med mindre forsterkere også, på normale eller lave lyttenivåer, men får raskt pusteproblemer når volumet går opp og på komplisert progrock musikk og denslags. I motsetning til for eks Klipsch og Dali, hvis høyttalere er langt mer lettdrevne.
    Hvordan kan du komme med en slik påstand, jeg vil vel ikke si at 0,5db er mye mere lettdreven, har nok mere å si at B&W har et relativt komplekst filter...
    -03-06-jpg

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan komme med en slik påstand fordi jeg erfaringsmessig mener det er slik, enkelt og greit. Jeg har hørt utrolig mye Dali høyttalere i forskjellige prisklasser opp gjennom, og flere av deres modeller krever nærmest ingen krefter for å spille opp til dans.

En kompis har blant annet en mindre gulvstående fra suite serien som vel gikk ut for noen år siden, og den spiller ufattelig godt, selv på høye volum, med en integrert NAD med 40 watt pr kanal.

På B&W er det noe helt annet opplever jeg, hvor mange forsterkere meget raskt blir tungpustet når volumet går opp.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første: jeg har meg bekjent heller ikke hevdet at CM7 (eller 8 for den saks skyld) har vunnet noen EISApris.

For det andre så mener jeg å ha lest flere steder at man holdt CM7 som referanse, men disse artiklene og testene er vanskeligere å finne grunnet tidsperspektivet, ikke like mye ble lagt ut på nett heller av slikt for 5-6 år siden som pr idag.

Alt i alt føler jeg at jeg greit kan stå for mine påstander i grove trekk, så får du heller være uenig.
    Jeg finner heller ikke noen artikler som viser til eller angir CM-serien som referansehøyttaler. Kanskje du kan legge ved en link eller referere til en bladutgivelse? Mener å huske at 683 en gang i tiden ble "Årets høyttaler", men fikk en utfordrer året etter - Monitor Audio ?

Men for min del spiller det liten rolle. Når de samme personene "hører" forskjell på så mye som de gjør, så har de ikke mye troverdighet i mine øyne. For mye følelser, for lite fakta.

Gilmour, ett kort spørsmål om du har tid:
    Finnes det ingen høyttalere som er "bedre" enn CM7 i samme prisklasse?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hvordan kan du komme med en slik påstand, jeg vil vel ikke si at 0,5db er mye mere lettdreven, har nok mere å si at B&W har et relativt komplekst filter...
    -03-06-jpg
    Lettdreven er kanskje ikke riktig utrykk Gilmour burde brukt, men CM9 er kjent for å være en vanskeligere last grunnet impedansen.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg finner heller ikke noen artikler som viser til eller angir CM-serien som referansehøyttaler. Kanskje du kan legge ved en link eller referere til en bladutgivelse? Mener å huske at 683 en gang i tiden ble "Årets høyttaler", men fikk en utfordrer året etter - Monitor Audio ?

Men for min del spiller det liten rolle. Når de samme personene "hører" forskjell på så mye som de gjør, så har de ikke mye troverdighet i mine øyne. For mye følelser, for lite fakta.

Gilmour, ett kort spørsmål om du har tid:
    Finnes det ingen høyttalere som er "bedre" enn CM7 i samme prisklasse?

Det siste først: jeg har allerede skrevet tidligere i denne tråden at det finnes høyttalere som jeg vurderer som bedre enn CM7 i sin prisklasse pr idag. Derom mener jeg det ikke hersker noen tvil. Kunne jeg fritt svidd 14 laken på nye høyttalere pr idag, ville jeg valg noe annet enn CM7. Denne høyttaleren kom på markedet rundt 2006-2007, og det har vært en stor utvikling siden dengang, ikke minst i prisklassen som CM7 befinner/befant seg i.

Monitor Audio har også fått vanvittig med skryt, som du korrekt nevner. GS20 ble vel referanse kombinert med CM9 hos Lyd og bilde blant annet, og de har også en modell eller to til som står svært høyt i kurs.

Til slutt vil jeg si meg enig i din generelle innvending ift at det er for mye føleri og for lite faktabaserte kontrollerte anmeldelser/tester ute og går. Lyd og hifi er utrolig mye følelsesbasert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart at B&W har laget noen klassikere som har gjort dem til verdens største høytaller merke. Når det er sagt finnes det veldig mye bra i dagens market. Det er på mange måter blitt lettere å lage en god høytaller i dag, enn for 20 år siden. Jeg er enig med mange her at det er spes.. mellomtonen (der det meste skjer) at B&W gjør noe veldig riktig. Ellers må jeg si at det helt klart er det merket som har gitt meg flest whow opplevelser gjennom min tid som hi-fi lytter 8)

Jeg er kanskje litt skuffet over byggekvaliteten på Kina høytallerene dems. Jeg digger helt klart bedre den generasjoen da alle modellene var made in England :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso: Kunne du vært så vennlig å lagt ut noen litt større bilder.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Lettdreven er kanskje ikke riktig utrykk Gilmour burde brukt, men CM9 er kjent for å være en vanskeligere last grunnet impedansen.

Geir Arne

Merk at jeg omtalte Dali generelt som produsent, jeg pekte ikke konkret på Mentormodellen som BEF ga oss specsene på. Er du ikke enig i at Dali høyttalere generelt sett bør betegnes som lettdrevne?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Orso: Kunne du vært så vennlig å lagt ut noen litt større bilder.

Geir Arne

Hahaha, +10

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at jeg omtalte Dali generelt som produsent, jeg pekte ikke konkret på Mentormodellen som BEF ga oss specsene på. Er du ikke enig i at Dali høyttalere generelt sett bør betegnes som lettdrevne?
    Jeg opplever de ofte som en lettere last ja.

Geir Arne

Side 8 av 34 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •