Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 34 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 661
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det er ganske utrolig, men det må altså til det skritt at jeg selv må google frem helt åpenbar informasjon, fordi debattanter i mangel på noe bedre sår tvil om at det jeg hevder er korrekt. Utrolig. Derfor tar jeg med et par eksempler, sånn for å legge denne død med en gang:

Bowers & Wilkins CM9 | Lyd & Bilde

Årets høyttaler i lyd og bilde, og danker ut PSB i denne testen:

En test som dette kan bare ha én vinner, og seieren går til den beste allround-høyttaleren. Bowers & Wilkins CM9 ligger et hestehode foran konkurrentene både når det gjelder generell lydkvalitet, byggekvalitet og plasseringsvennlighet, og får derfor vår varmeste anbefaling. På sterk andreplass kommer PSB Synchrony

Fidelity og Knut Vadseth har med CM9 på årets anlegg, og skriver følgende:

http://audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf

At slik design og finish som CM9 byr på kan leveres til
    denne prisen er imponerende, at lyden er enda bedre
    enn hva designet antyder er nær sensasjonelt. Jeg har
    fått full tenning på gulvstående høyttalere i denne prisklassen,
    foreløpig står B&W CM9 som en påle i toppen
    for hva som er mulig å få for pengene! Sterkt anbefalt!

Vi tar også med historikk på EISA awards, hvor CM9 tok hjem årets høyttaler fra Europa i 2010 når den ble lansert:

Audio & Home Theater Awards History | EISA - The European Imaging and Sound Association

Hatere er hatere, uansett hva du legger fram.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paisley
    Erru litt hårsår Gilmour? Musikksmak teller inn på høyttalervalg.Sier det igjen.Er det så rart at noen foretrekker andre merker?For å si det på en annen måte.Synes du dine høyttalere speller best på ALL type musikk?Da driter jeg fullstendig i målinger.

Ja, musikksmak teller inn. Og nei, jeg syns ikke det er rart at andre foretrekker andre produsenter, og har heller ikke ytret noe som skulle tilsi det. Det er ikke der debatten ligger for min del.

Som Ultima påpeker så blir det for useriøst å tilskriver gjennomsnittet av alskens brukererfaringer, seriøse anmeldelser, prisutdelinger osv som "subjektiv" oppfatning. Kan det kanskje være noe i det når så mange mener at B&W er markedsledende?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en av de mest brukte studiomonitorene i verden er vel Yamaha NS-10 - og det er ikke først og fremst lydkvaliteten som gjør det såvidt jeg har skjønt 8)
    The Yamaha NS10 Story

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour forandrer ikke mening før den dagen han får høre noe bedre og bytter høyttalere.
    Mannen er her utelukkende for å forsvare sine kjøp. Uansett hvilke argumenter og bevis man kommer med, så står han hardnakket på sine meninger.
    Men morsom er han. :-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Dette er subjektive anmeldelser som alt annet. Det du her viser er at disse har like smak som deg.

Noe som er litt morsomt med dette er, om du titter litt ned på siden, at NAD315BEE er kåret til årets 2-kanals forstekere(i den lavere prisklassen vel og merke), et merke jeg har inntrykk av at du ikke liker.

Geir Arne

Ja, det er isolert sett subjektive anmeldelser, nå dro jeg frem to norske i dette tilfellet. Jeg kunne lett googlet frem en drøss flere anmeldelser som skryter CM9 opp i skyene,også fra andre nasjoner enn Norge. vil du da også bare avfeie det med at det er "subjektive anmeldelser"? Ser du ikke at det danner seg et mønster?

Hvorfor er det ikke andre merker isåfall som blir satt som årets høyttaler, vinner EISA pris, kåret til referanse, banebrytende for hva man kan få til i denne klassen osv? Hvorfor blir det B&W hver eneste gang, i anmeldelse eller anmeldelse, og test etter test?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Gilmour forandrer ikke mening før den dagen han får høre noe bedre og bytter høyttalere.
    Mannen er her utelukkende for å forsvare sine kjøp. Uansett hvilke argumenter og bevis man kommer med, så står han hardnakket på sine meninger.
    Men morsom er han. :-D

Du er dyktig til å fantasere fritt og servere fri diktning Orso, det skal du ha

Det blir ikke slutt på B&W med det første her i huset, bare så det er sagt. Antagelig blir det CM9 når økonomien tillater det, eller kanskje opp på 800 serien.

Jeg har hørt flere andre merker, også svindyre modeller så jeg vet godt hva jeg driver med.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Hatere er hatere, uansett hva du legger fram.

Haters gonna hate ja, sikkert og visst

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er isolert sett subjektive anmeldelser, nå dro jeg frem to norske i dette tilfellet. Jeg kunne lett googlet frem en drøss flere anmeldelser som skryter CM9 opp i skyene,også fra andre nasjoner enn Norge. vil du da også bare avfeie det med at det er "subjektive anmeldelser"? Ser du ikke at det danner seg et mønster?

Hvorfor er det ikke andre merker isåfall som blir satt som årets høyttaler, vinner EISA pris, kåret til referanse, banebrytende for hva man kan få til i denne klassen osv? Hvorfor blir det B&W hver eneste gang, i anmeldelse eller anmeldelse, og test etter test?
    Som jeg har skrevet tidligere, og jeg har ikke påstått at B&W ikke låter bra, så er B&W gode til å lage produkter som fenger. Men at de er best på alle tekniske parameter tror jeg du har fått nok motbevis på snart.

Det er vel ingen her som påstår at f.eks. CM9 spiller dårlig? Men det vi påstår er at dette ikke nødvendigvis er ingeniørkunst av ypperste klasse når man ser på tekniske parameter.

Geir Arne

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja gilmour det er nettopp det jeg vil. Grunnen til dette er at de ikke måler noen objektive parametere alle kan være enige om. At mange folk er av samme mening betyr ikke at de nødvendigvis har rett, særlig som i dette tilfellet hvor det ikke er noe rett med mindre man ser på de eneste objektive parameterne man har. Og når det er sagt, de fleste foretrekker _ikke_ et helt nøytralt riktig gjengitt lydbilde, på samme måte som de aller aller fleste liker at bilder/video er litt oversaturert, men hvor mye avhenger av personen. Du kan helt sikkert finne ut hva flest liker, det blir ikke dermed riktig.
    At B&W ligger nærmest den lydsignaturen flest liker er meget godt mulig og om de er mestselgende (hvilket jeg ikke aner, men fårintrykk av i denne tråden) vil jeg si det er sansynlig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Og når det er sagt, de fleste foretrekker _ikke_ et helt nøytralt riktig gjengitt lydbilde, på samme måte som de aller aller fleste liker at bilder/video er litt oversaturert, men hvor mye avhenger av personen.
    Det er nettopp det de gjør Nilka. Flere undersøkelser på dette bekrefter det. En paddeflat respons regnes derimot ikke som nøytral, den skal helle gradvis ned mot diskanten. Det er ikke bare den mest korrekte responsen, men også den mest foretrukne ifølge studier.
    Audio Musings by Sean Olive: More Evidence that Kids (American and Japanese) Prefer Accurate Sound Reproduction

Jeg begynner for min del å bli litt lei skriveriet om ulike subjektive preferanser og at smaken er som baken. Det er ingen undersøkelser som forteller at preferansene spriker mye. Grunnen at mange tror dette er enkelt og greit fordi man tester ikke under like forhold og heller ikke blindt. Da blir det mange faktorer som spiller inn. Også en god grunn til å ikke ta tester i hifi blader spesielt seriøst.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja gilmour det er nettopp det jeg vil. Grunnen til dette er at de ikke måler noen objektive parametere alle kan være enige om. At mange folk er av samme mening betyr ikke at de nødvendigvis har rett, særlig som i dette tilfellet hvor det ikke er noe rett med mindre man ser på de eneste objektive parameterne man har. Og når det er sagt, de fleste foretrekker _ikke_ et helt nøytralt riktig gjengitt lydbilde, på samme måte som de aller aller fleste liker at bilder/video er litt oversaturert, men hvor mye avhenger av personen. Du kan helt sikkert finne ut hva flest liker, det blir ikke dermed riktig.
    At B&W ligger nærmest den lydsignaturen flest liker er meget godt mulig og om de er mestselgende (hvilket jeg ikke aner, men fårintrykk av i denne tråden) vil jeg si det er sansynlig.
    Hmm, nå har vi jo nettopp hatt en annen tråd som "beviser" at folk foretrekker høytalere som måler korrekt, og dermed har en nøytral gjengivelse.
    Det rimer jo da i så fall dårlig med at høytalere som B&W, Vienna og de andre som har blitt nevnt i tråden her, som vi har sett målinger på som ikke er overbevisende, men som likevel samlet sett foretrekkes av mange.

Noen synspunkter på det, anyone?

Edit: Så innlegget til Orso akkurat nå...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso,

Skyt meg gjerne hvis du må gjenta deg selv. Jeg innrømmer glatt at disse trådene blir uoversiktlige og at jeg gjerne ikke får med meg alt. Og at mange av linkene ofte blir litt tekniske.....

Men jeg skulle gjerne hatt klarhet i følgende:

1.
    Den forrige tråden din ang frekvensrespons ble det konkludert med at høytalere som måler flatt, som dermed låter nøytralt, foretrekkes av de fleste i en blindtest. (?)

2.
    Din forrige post, nemlig respons som heller nedover i toppen er den mest korrekte responsen og at dette er foretrukket.

3.
    Høytalere som nevnt i denne tråden ( B&W, Vienna, m.fl.) har en respons som heller nedover, men dette er da altså feil..

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og slik jeg har oppfattet det til nå, virker det litt selvmotsigende.

Dersom man forholdt seg til at en flat måling (0, null) var korrekt og foretrukket, ville dette vært absolutte verdier og man kunne forholdt seg til det som en objektiv sannhet..
    Men når man sier at folk foretrekker noe som ikke måler flatt, da forekommer det meg at det ikke finnes noe lenger som man kan kalle objektivt, og at man kun står igjen med det subjektive..

Fikk du noe fornuftig ut av det?

Selvfølgelig med den gigantiske sjansen for at jeg har gått glipp av noe eller misforstått noe.. :-)

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hmm, nå har vi jo nettopp hatt en annen tråd som "beviser" at folk foretrekker høytalere som måler korrekt, og dermed har en nøytral gjengivelse.
    Jeg skal lese artikkelen når jeg kommer meg på skola i morra slik at jeg har tilgang på den ordentlige artikkelen og ikke den korte svært lite detaljerte bloggposten du linker til.

Ut ifra det som står i den er dette en veldig generalisert test, den har et svært lite utvalg og derfor stor grad av usikkerhet, noe han heldigvis kommeneter på slutten. Den tar dessuten for seg en veldig spesifikk gruppe og kan derfor på ingen måter brukes til å generalisere for totalbefolkningen.
    Når personen i tillegg er ansatt av et firma som driver med salg av lydprodukter og testen til og med inkluderer lydprodukter fra dem selv (som også kommer best ut) bør varsel-lampene lyse.
    Det betyr ikke at det nødvendigvis er feil, men da bør man i alle fall lese den publiserte artikkelen, og man bør dessuten helst vente på uavhengige replikerende tester.
    Likevel, med alle de advarslene jeg har nevnt er det likevel en interessent sak som i det minste pirrer min interesse og bør undersøkes nærmere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Orso,

Skyt meg gjerne hvis du må gjenta deg selv. Jeg innrømmer glatt at disse trådene blir uoversiktlige og at jeg gjerne ikke får med meg alt. Og at mange av linkene ofte blir litt tekniske.....

Men jeg skulle gjerne hatt klarhet i følgende:

1.
    Den forrige tråden din ang frekvensrespons ble det konkludert med at høytalere som måler flatt, som dermed låter nøytralt, foretrekkes av de fleste i en blindtest. (?)

2.
    Din forrige post, nemlig respons som heller nedover i toppen er den mest korrekte responsen og at dette er foretrukket.

3.
    Høytalere som nevnt i denne tråden ( B&W, Vienna, m.fl.) har en respons som heller nedover, men dette er da altså feil..

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og slik jeg har oppfattet det til nå, virker det litt selvmotsigende.

Dersom man forholdt seg til at en flat måling (0, null) var korrekt og foretrukket, ville dette vært absolutte verdier og man kunne forholdt seg til det som en objektiv sannhet..
    Men når man sier at folk foretrekker noe som ikke måler flatt, da forekommer det meg at det ikke finnes noe lenger som man kan kalle objektivt, og at man kun står igjen med det subjektive..

Fikk du noe fornuftig ut av det?

Selvfølgelig med den gigantiske sjansen for at jeg har gått glipp av noe eller misforstått noe.. :-)
    Hei,

1. Ikke flatt bokstavelig talt. Dersom det uttrykket er blitt brukt, så er ikke det ment slikt men mer at responsen skal være jevn og linær.

2. Ja. En nøytral låtende respons i rommet skal helle gradvis ned mot diskanten. Dette skyldes at man kompenserer for at alt kommer ikke med i forhold til mikrofon og opptaksteknikken. I hvert fall i forhold til hvordan man som oftest gjøre slike opptak.

Man må forøvrig skille litt mellom målinger i anekoisk rom og i en stue. En målinger i et anekoisk rom vil se litt annerledes ut.

3. De har først og fremst avvik i presensområdet (ca. 2-6 Khz) og noe i diskanten. Det er den biten som er avvikende. Og som ganilsen skriver, så vil denne dipen gjøre at de vil mangle åpenhet og detaljer. En økning over ca. 10khz gir en følelse av mer luft i toppen. Kan være ganske besnærende, men er ikke riktig tonalt. Så når Gilmour skriver at CM låter veldig nøytralt og korrekt, så tar han åpenbart feil. B&W sin 800-serie måler forøvrig ikke slik, men har andre avvik.

Nilka:
    Dette er ikke eneste testen som er blitt gjort på dette.
    Derimot kan jeg være med på at dersom man nesten utelukkende lytter til en type musikk sjanger og gjerne dårlige innspillinger, så kan det godt tenkes at man vil ha en annen respons.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen, da henger jeg med igjen. :-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint om vi penser inn igjen mot tema nå folkens, de siste innleggene her begynner å bli reale avsporinger, og det meste av dette stoffet har vært behørig diskutert i den forrige tråden til Orso "kontroversiell blindtest av høyttalere".

Jeg har ingen interesse av at denne debatten sporer av til en orgie om målinger, khrz, dips og andre teoretiske tekniske utrykk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har rett i at det faktum at mange nok mennesker liker noe, ikke betyr at de nødvendigvis har rett, selvom det svært ofte betyr nettopp det. Ingen regel uten unntak dog.

Jeg forsøker å få frem at det er stor forskjell på EN isolert fanboytest blottet for objektivitet, og den mengden av godord som flere høyttalere i CM serien har fått fra alle mulige hold. For meg forteller dette noe om kvalitet, og det forteller noe om renome/rykte i bransjen.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske utrolig, men det må altså til det skritt at jeg selv må google frem helt åpenbar informasjon, fordi debattanter i mangel på noe bedre sår tvil om at det jeg hevder er korrekt. Utrolig. Derfor tar jeg med et par eksempler, sånn for å legge denne død med en gang:

Bowers & Wilkins CM9 | Lyd & Bilde

Årets høyttaler i lyd og bilde, og danker ut PSB i denne testen:

En test som dette kan bare ha én vinner, og seieren går til den beste allround-høyttaleren. Bowers & Wilkins CM9 ligger et hestehode foran konkurrentene både når det gjelder generell lydkvalitet, byggekvalitet og plasseringsvennlighet, og får derfor vår varmeste anbefaling. På sterk andreplass kommer PSB Synchrony
    Hei

Å bruke L&B som referanse blir vel litt feil, slenger med denne fra samme bladet. Link : Monitor Audio GS 20 | Lyd & Bilde

Konklusjon
    Monitor Audio GS 20 er på mange måter den beste høyttaleren vi har hørt i denne prisklassen. Den tangerer vår hittil referanse B&W CM9 ved å ha bedre sammenheng mellom bass og mellomtone, samtidig som den besitter alle dens øvrige kvaliteter. En både raffinert, dynamisk og morsom høyttaler.

Og en ting til, dette med at du hele tiden også påpeker at CM7 og CM8 er referanse høyttalere og har vunnet ditten og datten er og blir SPRØYT !

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Å bruke L&B som referanse blir vel litt feil, slenger med denne fra samme bladet. Link : Monitor Audio GS 20 | Lyd & Bilde

Konklusjon
    Monitor Audio GS 20 er på mange måter den beste høyttaleren vi har hørt i denne prisklassen. Den tangerer vår hittil referanse B&W CM9 ved å ha bedre sammenheng mellom bass og mellomtone, samtidig som den besitter alle dens øvrige kvaliteter. En både raffinert, dynamisk og morsom høyttaler.

Og en ting til, dette med at du hele tiden også påpeker at CM7 og CM8 er referanse høyttalere og har vunnet ditten og datten er og blir SPRØYT !

Jeg har påpekt flere ganger at linken fra LB og Fidelity ved Knut Vadseth kun var to utvalgte som eksempler, jeg kunne nevnt mange flere, det er bare å google. Leser du tråden og tidligere innlegg så hadde du visst dette og jeg hadde sluppet gjenta.

Det er helt korrekt at CM7 var referanse og fikk shitloads med skryt. CM7 har noen år på baken nå, den kom vel på markedet rundt 2007 og satte da nesten ny presedens i klassen små gulvhøyttalere under 15 000 kr. Det er noen år siden, men jeg husker dette veldig godt. Bransjen og alskens kilder gikk nesten amok med skryt og lovord.Pr idag har utviklingen gått noe fremover og flere gode konkurrenter har gått forbi CM7. Men dette forandrer selvsagt ikke på hvordan situasjonen _var_ når CM7 kom på markedet.

LIkhetene er mange med hvordan CM9 "eier" markedet i 20 K klassen pr idag.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden grafekspertisen - selv etter flere oppfordringer - fremdeles er sparsommelige med å henvise til eksempler på bedre høyttalere enn B&W innenfor hver prissegment, så kan de jo benytte vedlagte link til å finne en gjennomsnittscore som er bedre enn f.eks CM9 i 20k klassen. Og også i andre prisklasser.

Review B&W CM9 - Loudspeakers

Sier selvsagt ikke at det ikke finnes bedre HT enn B&W, men siden sinnsstemningen mot disse er ekstra negativt ladet i norsk AV-forum, så kunne det vært interessant hvilke referanser kritikerne selv har.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor slike diskusjoner alltid dreier seg om CM9... Av en eller annen grunn vekker disse høyttalere sterke følelser hos AV-folket B&Ws sortiment inneholder så mye mer.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Side 6 av 34 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •