Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 34 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 661
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De morsomste testene å gjennomføre var de som ble gjort på flunkende nye eller ukjente produkter, slik at man hadde nærmest blanke ark. Det var spennende, som en ekspedisjon inn i ukjent land. Jeg tror også at uten forventninger så lytter man også mer oppmerksomt.
    Jeg mener jeg leste/hørte en gang at hr Vadseth i Fidelity hadde uttalt at "nei, vi tester ikke MonoPulse høyttalere fordi det ikke finnes noe forhandler i Norge..."

Så her går mange glipp av omtale av meget gode høyttalere - kjøp av disse direkte fra MonoPulse er like enkelt som å kjøpe seg høyttalere fra en hvilken som helst nettbutikk. Faktisk bedre, vil jeg påstå, siden Alan følger deg opp som kunde underveis i produksjonsprosessen.

Jeg blir litt skremt av at (egenutnevnte ?) seriøse HiFi eksperter ikke lar sine lesere bli kjent med produkter ene og alene fordi det ikke finnes norsk forhandler. Jeg håper virkelig at Vadseth og slike har endret standpunkt; vi lever i 2012 med netthandel på tvers av landegrenser - og jeg ser frem til at også merker som MonoPulse får sin rettmessige omtalte i norske AV relaterte magasiner.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Du er (selvsagt) klar over at LB langtfra er de eneste som har utnevnt CM9 til referansehøyttaler i 20 K klassen,årets høyttaler, høyttaler på årets anlegg osv osv?

Mhm, det året. Det er ikke ensbetydende med at den er bedre enn høyttalere som fikk den statusen tidligere år.

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Så nå skal du kalle for for løgnere, tyver og frekke grunnet velkjente og dokumenterte fakta.

Ref: L&B
    Fakta er at CM9 ikke lenger er referanse. Husk det!

B&W er jo rævva, allment akseptert det nå også i L&B. Hadde B&W før, for en tabbe! Heldigvis hadde jeg ikke CM7, de er skikkelig elendige.
    Er ikke uten grunn at CM7 var så kortlevd, selv om jeg ser du skrev (merket fet) litt overdrevent for å irritere TS her

Hvilken "faglig innsikt" og tester? Gi meg en smørbrødliste med linker!
    Gil, flere av de du debatterer med her har faglig innsikt. Rart at du ikke har innsett dette til nå.

Jeg gjentar min utfordring til deg som du nekter å besvare direkte: Kan du nevne en eneste seriøs anmeldelse hvor CM9 blir "spilt fletta av"?EN?

Kan du nevne en eneste fagartikkel fra hvor som helst i verden hvor B&W sin påståtte oppskrytthet av flere blir drøftet faglig?Bare EN eneste artikkel?
    Ingen testere publiserer noe med slike ordlag, da får de neppe teste noe mer.
    Kan du forklare hvorfor B&W ikke gikk ned i pris, men heller opp i noen tilfeller, når de flyttet produksjonen sin til Kina? Tilfeldig at norske publikasjoner kjører helsides annonser samme tid de tester produkter fra Sony, Samsung og HTC?

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Jeg tillater meg å quote mitt eget innlegg som var post nr 8 i denne tråden.
    Tok jeg mye feil?
    Nja, kun kommet nærmere en tredjedel på veien, men det nærmer seg

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste

Tipper tråden fortsetter inn i evigheten hvis den ikke blir stengt

Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hvis ikke noen i dette forumet øyeblikkelig fjerner alt oppgulpet denne personen har kommet med i tråden, så avskriver jeg det fullstendig som seriøst forum. Jeg har rett og slett ikke sett på maken.
    Det er ikke han som kommer med oppgulp. Du avskriver dette som et seriøst forum pga denne særdeles useriøse tråden? Du føler deg tydeligvis truffet over det faktum at andre ikke ser på din CM9 som den ultimate referanse i prisklassen. Her overreagerer du nok.

Ellers registrerer jeg CM9 kritikerne til nå ikke har kunnet presentere en serie uavhengige tester med høyere score enn CM9 i 20k segmentet, slik jeg har linket til flere ganger.

Det har ikke så mye å si, men det morer meg når de rotter seg sammen på denne måten. Her er det fullstendig enveiskjøring inkl. fra moderator. Men vi B&W eiere bærer over med dere og koser oss med Bremnes' stemme slik den skal låte, varm og innbydende
    Nei, det gjør du ikke med mindre du har EQ-fikset HT-en din. Det er vitenskapelig bevist at din CM9 ikke gjengir frekvensspekteret særlig korret. Da med det største avviket i den øvre mellomtonen. Men ingen skal nekte deg i å foretrekke dempet hhv høyfrekvent lyd!

Linn har kjørt blindtest med tre av sine HT-er hvor testperson skulle finne ut om han lyttet til billigste, mellomste, dyreste HT eller personen som faktisk synger. Testpersonen gjettet alle leddene riktig.

Og som roffe selv har sagt, så opptrer han ikke som moderator i denne tråden.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kanskje på tide å innse at enkeltstående tester og en EISA pris er farget av både det ene og det andre. F.eks at de kun tester nye merker og ikke sammenligner med fjorårets eller årene før. Hvor mange hifi blader i Europa tester f.eks et merke som selges i få land her? Åpenbart har dette stor sammenheng med hvilke som har fått fotfeste. På samme måte er det meget sansynlig at PSB scorer veldig høyt i sitt eget land, Canada. Og vi ser ofte at tyske merker får veldig gode tester i nettopp Tyskland, men er litt nevnt og utbredt hos oss.

Og ikke minst vet vi også at seende tester ikke kan stoles på 100%. Roffe som tidligere skribent har også sagt at skribenter kan være påvirket av ulike faktorer.
    Audio Musings by Sean Olive: The Dishonesty of Sighted Listening Tests
    Slikt avfeies, det er tydeligvis kun CM9 som gjelder. Selv om mange andre også har fått tittelen årets beste i samme prisklasse, både tidligere år og senere.

Eksempelvis var det vanskelig for L&B og si noe om Focus 220 kontra CM9 når de testet 220 og ikke hadde testet CM9 enda. . .

Eksakt. Jeg har også klaget inn alt grumset denne debattanten har gulpet opp i denne tråden over de siste sidene, og ufattelig nok står dette fortsatt uten konsekvenser for vedkommende. Ren forsøpling av forumet,sabotasje av debatten, rene personangrep, og injurierende beskyldninger om trolling i et sett.
    Alt grusmet = alt du er uenig i, og som utfordrer ditt syn på B&W?
    Rart det fortsatt står altså. . . Hvem troller sa du?
    Selv mener jeg tråden er en forsøpling av forumet, men de fleste av oss forsøker å få den på rett vei.

Jeg har heller aldri sett på maken til moderering, det er fullstendig sykt på et fora av denne størrelsen rett og slett.
    Ja, tråden er fremdeles ikke stengt. Ganske utrolig men moderator har vel luftet sine tanker om at da åpner du vel abre en ny tråd. Selv har jeg en annen løsning i tankene.

Analogiene mine er alldeles spot on, og helt overførbare til hva vi snakker om vedrørende B&W og CM9.
    Guri malla. . . Alt du tenker er jo soleklart riktig og alle andre har feil.

Statistikken og realitetene er _eksakt_ det samme for BMW, selvom det finnes misfornøyde kunder. De ligger på _eksakt_ den samme soleklare førsteplassen på kundebarometerne.
    Toyoyta, Lexus og Audi er de jeg oftest har registrert som nummer en på kundebarometere, ikke BMW. Med mindre du har sett noe publisert av BMW selv såklart. Hvorfor være fornøyd med BMW i Norge? Upraktisk bakhjuls på slapsete vinterføre? Eller merkevaren?

Se litt på tallene bak.
    Bowers & Wilkins CM9 | Lyd & Bilde

CM9 får skamros får sitt åpne lydbilde og krystallklare lyd i denne testen - som den selvsagt vinner. Lyden er en klar sekser

Her er også en av favorittene til "mobben" - hornhøyttaleren JBL LS60 i samme testen. JBL er jo veldig anerkjent -og gir god kred å like på dette forum. Den bli nærmest slaktet. 4/6 på ren lydkvalitet. Samme med høyt skattede KEF i samme prisklassen kun 4/6 på ren lydkvalitet.
    Rart hvordan L&B er uenig med seg selv til tider. Ganske tydelig at ditt valg av CM9 kan ha vært farget av denne testen. Som nevnt tidligere kan CM9 ha passset akustikken i rommet og/eller testers lyttepreferanser bedre enn de andre. Ikke universalt ensbetydende med at resultatet hadde vært det samme testet av en annen person i samme eller av samme/annen person i et annet lytterom.

DET HAR INGEN RELEVANSE HVORVIDT DU GREIER Å FINNE EN AVVIKENDE UNDERSØKELSE.DET ER TOTALT IRRELEVANT NÅR DET GJELDER ESSENSEN!

JEG KUNNE NEVNT HVA SOM HELST AV ANALOGIER FOR Å ILLUSTRERE POENGET OM AT ENKELTUNNTAK IKKE PÅ NOEN MÅTE FORANDRER HOVEDREGELEN!!
    Jeg har sett mange undersøkelser, aldri har BMW vært på topp. Så hvorfor er det alltid de tester/undersøkelser du finner som setter standarden og alle andre er feilaktige/avvikende?

Sannheten er vel enkelt og greit at du eier B&W, derfor er B&W best og det må alle synes. Hvis ikke er de dumme.

Du har også svært sannsynlig en BMW (eller drømmer om det), og dermed er BMW automatisk best og alle som er uenige er dumme og tar feil.

Her i byen kaller vi slike for forvokste (gjett selv, jeg vil ikke modereres) :twisted:

Tålmodighet, slik at jeg unngår å dunke istykker tastaturet på laptopen med hodet i ren og skjær frustrasjon.
    Svært så du tar dette innpå deg?

Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Det letteste her er å oppleve B&W selv og danne seg sitt eget bilde istedet for å bry seg om merket er "oppskrytt" eller ikke.
    Hadde nå bare dette vært godt nok for Gilmour og Ultima. Det er vel strengt tatt ingen som har påstått her at B&W er oppskrytt. Men de behøver heller ikke å prakke på oss at vi må dele samme syn på B&W som de har.

Så, ja, Bowers and Wilkins er oppskrytt ... av deg.

De fleste hifiblader og journalister der ute har nok et langt mer balansert syn enn det du forfekter, og siden markedet er mangfoldig og i liten grad dominert av få aktører, så har heller ikke Bowers and Wilkins noen særstilling blant forbrukerne.
    Helt enig!

EDIT:
    Flere ahr/har skrivefeil

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Får vel legge ut dokumentasjon på at CM9 ikke er referanse.... Den har kun 5-stjerner i Lyd&Bilde, legger å med referansene deres som har 6-stjerner.

-06-06-jpg

-06-06-2-jpg
    Nå legges det fram dokumentasjon på at CM9 ikke lenger er noe referanse hos Lyd&Bilde, den er degradert for det er kommet produkter på markedet som de mener er bedre. Dette er en dokumentasjon er etterlyst, men når den er et faktum over ser man den glatt.

Dette blir på samme måte som en projektor, disse kan være verdens beste når de kommer på markedet, men på et tidspunkt kommer det et produkt som er bedre og da rykker den ned fra tronen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden man ser karakterene 1-3 i blekkene. Jeg teller på knappene, og kommer sannsynligvis til å avslutte abonnementet hos L&B. Forrige nummer var et eneste stor gjesp for min del, gir lite verdi og ingen underholdning. Gikk rett i søpla med dagens reklame. Det er umulig å vite om testene er 'biased', enten av lytteren/testeren, eller andre faktorer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg mener jeg leste/hørte en gang at hr Vadseth i Fidelity hadde uttalt at "nei, vi tester ikke MonoPulse høyttalere fordi det ikke finnes noe forhandler i Norge..."

Så her går mange glipp av omtale av meget gode høyttalere - kjøp av disse direkte fra MonoPulse er like enkelt som å kjøpe seg høyttalere fra en hvilken som helst nettbutikk. Faktisk bedre, vil jeg påstå, siden Alan følger deg opp som kunde underveis i produksjonsprosessen.
    Jeg skjønner hva du mener, men samtidig er det viktig å være klar over økonomiaspektet ved å drive med testing av relativt kostbare produkter. Det er begrenset økonomi i det å gi ut et magasin i Norge, og man er helt avhengig av at man slipper å kjøpe et produkt for å teste det.

Det er heller ingen tvil om at tid er en faktor, og jeg har selv testet et produkt som hadde importør i Sverige. Aldri igjen! Det førte til at jeg måtte forhandle med Tollvesenet fordi de ville ha MVA på produktet fordi et eller annet felt i tolldeklareringen ikke var fylt ut korrekt, og retur var også en kostbar og tidkrevende affære.

Å begrense seg til produkter som har en norsk importør er således av praktiske hensyn, vil jeg tro. I det minste er det en del av kabalen for å få butikken til å gå rundt økonomisk og tidsmessig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har ekstremt liten teknisk verdi, men er til overmål full av krangling og svada. I tillegg hagler det med rapporter til moderatorene. Jeg velger derfor å flytte den til en mer egnet kategori, nemlig generell chitchat
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, du er av den oppfatning at jeg må ta på meg skylda for at andre går amok med grove personangrep,påstander om min aktivitet på andre fora, påstander om trolling og andre injurierende påstander?

Det er ikke voldtektsmannens feil at han selv velger å voldta: det er dama som går for lettkledd sitt ansvar ikke sant?

Det at du nå kun svarer på det jeg skrev, mener jeg viser at du kun er ute etter en slik diskusjon? Det er i bunn og grunn DET du liker? Det blir tydeligere og tydeligere for hver tråd du starter. Jeg støtter ikke de som kommer med personangrep mot deg, på ingen måte.

Men jeg synes du overser viktige ting som BEF sitt innlegg? At de ikke lenger er referanse i LB for eks? Det er vel en ganske vesentlig aktør i denne sammenligningen din.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Det at du nå kun svarer på det jeg skrev, mener jeg viser at du kun er ute etter en slik diskusjon? Det er i bunn og grunn DET du liker? Det blir tydeligere og tydeligere for hver tråd du starter. Jeg støtter ikke de som kommer med personangrep mot deg, på ingen måte.

Men jeg synes du overser viktige ting som BEF sitt innlegg? At de ikke lenger er referanse i LB for eks? Det er vel en ganske vesentlig aktør i denne sammenligningen din.

L&B serverte åpenbart en trykkfeil. I den testen jeg henviste til tidligere i tråden, så fikk den 6 på alle parameter, unntatt ett hvor den fikk 5. Denne åpenbare feilen ble rettet opp til VG fikk den samme testen. Der fikk CM9 6.

Nå er L&B en av mange aktører. Derfor har jeg hele tiden henvist snittet av flere tester. En eller to er for lite. Den Elacen som fikk så glitrende omdømme i L&B får et ganske dårlig snitt i Testseek.com. Det understreker viktigheten av å innhente resultatet fra flere uavhengige tester.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet av orso.

Active paisley sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Angående tester og skribenter. Får meg til å tenke på testen av Edge CD spilleren i Hjemmekino (eller egentlig DVD spilleren). Skribenten stusset over at den hadde DVD fjernkontroll, men alt i alt fikk den vel klistremerke high-end. Og så viser det seg at den har super billige Pioneer DVD innmat.

Samme skribent testet mine gamle Adam Classic Column Mk3 aktive høyttalere. Han konkluderte med at bassen ikke hang helt med. Det han forsåvidt rett i, men faktum var at bassdelen var delvis defekt. :roll: De fikk senere nye elementer og en flare ble montert. Hadde han vært villig til å samarbeide med importør eller Adam Audio så kunne det kanskje ha blitt oppdaget.
    Edge ja.Hehe.Mye klovner i hifi verdenen!Ett tips guttær;Lytt med deres egne ører!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, du er av den oppfatning at jeg må ta på meg skylda for at andre går amok med grove personangrep,påstander om min aktivitet på andre fora, påstander om trolling og andre injurierende påstander?

Det er ikke voldtektsmannens feil at han selv velger å voldta: det er dama som går for lettkledd sitt ansvar ikke sant?
    Jøss, trekker du en analogi mellom din egen argumentasjon og en lettkledd dame? Interessant.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også en av favorittene til "mobben" - hornhøyttaleren JBL LS60 i samme testen. JBL er jo veldig anerkjent -og gir god kred å like på dette forum. Den bli nærmest slaktet. 4/6 på ren lydkvalitet. Samme med høyt skattede KEF i samme prisklassen kun 4/6 på ren lydkvalitet.
    Det forundrer meg ikke i det hele tatt at LS60 låter mindre bra på en forsterker CM9 låter bra på.
    Mine LS80 låter bra på Hegel H200, juniors Infinity Kappa 6.2i låter helt jævlig på Hegel H200, kan vi da konkludere med at Kappa 6.2i er søppel?
    Eller har det noe med matching å gjøre?
    Den andre veien: Mine LS80 låter ikke veldig bra på hans Densen/Rotel-kombo men det gjør hans Kappa 6.2i, kan vi da konkludere med at Kappa 6.2i er en mye bedre høyttaler enn LS80?

I tillegg er en av tingene de trekker for begrenset spredning?
    Eh, ja? Det er horn?
    Jeg veit ikke hva slags elektronikk de har brukt, men det er tydelig at den passer bedre til CM9 enn til LS60.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er L&B en av mange aktører. Derfor har jeg hele tiden henvist snittet av flere tester. En eller to er for lite. Den Elacen som fikk så glitrende omdømme i L&B får et ganske dårlig snitt i Testseek.com. Det understreker viktigheten av å innhente resultatet fra flere uavhengige tester.
    Det kan også tilsi at slike tester uansett aldri blir helt objektive - og at man, dersom man vil , sikkert kan finne en test som underbygger det man ønsker å påvise.

Jeg har lært meg til å bruke anmeldelser (om det er musikk eller Hi-Fi) på følgende måte:
    Finn en anmelder med smak som sammenfaller med min, så er sjansen stor for at jeg ikke er så altfor uenig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener, men samtidig er det viktig å være klar over økonomiaspektet ved å drive med testing av relativt kostbare produkter. Det er begrenset økonomi i det å gi ut et magasin i Norge, og man er helt avhengig av at man slipper å kjøpe et produkt for å teste det.

Det er heller ingen tvil om at tid er en faktor, og jeg har selv testet et produkt som hadde importør i Sverige. Aldri igjen! Det førte til at jeg måtte forhandle med Tollvesenet fordi de ville ha MVA på produktet fordi et eller annet felt i tolldeklareringen ikke var fylt ut korrekt, og retur var også en kostbar og tidkrevende affære.

Å begrense seg til produkter som har en norsk importør er således av praktiske hensyn, vil jeg tro. I det minste er det en del av kabalen for å få butikken til å gå rundt økonomisk og tidsmessig.
    Godt svar og veldig forståelig. Men fryktelig synd.
    Wharfedale Diamond 9.1 er jo f.eks en høyttaler som ifølge noen tester spiller overraskende bra til en latterlig lav pris..... men heller ikke dette merke er representert i Norge (så vidt jeg vet).

WHARFEDALE DIAMOND 9.1 SPEAKERS WALNUT: Amazon.co.uk: Electronics

£99,95 pund..... hallo....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes at enkelte av uttalelsene til dr. Earl Geddes bør klippes inn i denne tråden. Hele intervjuet finner dere her. Anbefaler egentlig å lese hele greia.

When I first started to study audio design I thought that everything that we needed to know could be measured directly, that there was no need to understand “perception,” that data told the whole story. That’s still probably more true than not, but I have since tempered my position a little.

The first issue that I found for which psychoacoustics could be a help had to do with what I saw as incredibly unstable subjective evaluations. In my job I had witnessed known authorities completely contradict their own opinions when they did not remember what they had originally said. I saw how easily people could be swayed in their opinions by external forces and found that I could convince people of things that I knew were false by simply telling them what they were hearing (which was not the case). When I went back to Ford one of things that I did was a “gauge capability” study on the ten member “Golden Ear” listening panel. A Gauge Capability study seeks to determine how reliable a gauge is at finding a true objective quantity – usually something like length or temperature, but Sound Quality judgments could also be tested.

For the most part the study concluded that this panel was “not capable.” In other words their judgments could not be relied upon to be statistically stable. That said, there were two members of the ten who were capable, so it was possible. But the real point here is that someone is not a good judge of sound quality just because they think that they are – all ten members would have claimed that they were audiophiles and good judges of sound quality.

After several more studies along these same lines, I came to conclude that the more someone claimed to be a “golden ear” the less likely it was that they actually were. Today, I simply do not accept any subjective opinions about sound quality (including my own) unless they were obtained under very rigorous testing protocols – which is an extremely small volume of data. For the most part I have found that most audio dogma and folklore is simply incorrect. Audio is like a religion, most aspects of its fundamental beliefs are accepted on faith and most supporting rational is constructed in such a way as to be untestable. You can neither prove or disprove what someone claims to like or dislike any more than you can prove or disprove the existence of God. Believe me, faith is a very powerful thing – in audio as well as politics and religion.

Until one understands psychoacoustics and the associated psychology of product evaluations as well as the techniques that are required to reliably test such perceptions, they cannot know how truly difficult it is to get to reality in the audio marketplace. Uncontrolled listening tests won’t get you there, that much is certain. These types of tests have a strong bias towards change for change’s sake (among numerous others) and as such have a tendency to go in circles.

LB: Regrettably, psychoacoustics is both widely misunderstood and largely ignored by much (though certainly not all) of the audio community. Why do you think this is?

EG: It can be a problem for some people. After working in this area for a long time, I have concluded that the very common phrase “I know what I hear!” is simply incorrect. The fact is that people do not have reliable perceptual capabilities when it comes to sound quality. Perception is cognitive and the brain tends to be a dominant factor - the brain tells you what you hear more so than your ears. This is a big problem for someone who has made his or her living by being a “Golden Ear.” It is far easier to simply ignore this area of research than to have to deal with its “answers” being different from your “answers.” Again, this situation is analogous to religion and its relationship to the Theory of Evolution. Many people will completely discount any and all scientific facts if they contradict a closely held personal belief. It is just too scary to have to consider the extent of uncertainty that could creep into one’s belief system as a result of accepting even a small portion of such data. It’s best to just ignore it.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L&B serverte åpenbart en trykkfeil. I den testen jeg henviste til tidligere i tråden, så fikk den 6 på alle parameter, unntatt ett hvor den fikk 5. Denne åpenbare feilen ble rettet opp til VG fikk den samme testen. Der fikk CM9 6.

Jeg skal såvidt våge meg frempå i tråden igjen, i seriøs modus.

Det er åpenbart en trykkfeil, poenget er vel at anmelderen synes CM9 er bra.

Det kan gi en pekepinn om et produkt er bra eller bedre enn forventet. Men til syvende og sist så er det subjektive meninger, anmeldere er bare mennesker de også. Men om et produkt er direkte dårlig, så sitter det langt inne for skibentene å gi noe lavere score enn 3, virker det som ihvertfall.
    Jeg ser allikevel ikke poenget med den viktigheten av score som du beskriver, det er en selv som bør avgjøre hva man liker - ikke noen andre.

At du liker CM9 og har muligheten til å velge de er jo flott for deg (ikke ironisk). Jeg synes det er kjekt når folk er fornøyde og anskaffer seg noe de liker 8)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    At du liker CM9 og har muligheten til å velge de er jo flott for deg (ikke ironisk). Jeg synes det er kjekt når folk er fornøyde og anskaffer seg noe de liker 8)
    Veldig godt formulert og absolutt 100% enig!

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Det kan også tilsi at slike tester uansett aldri blir helt objektive - og at man, dersom man vil , sikkert kan finne en test som underbygger det man ønsker å påvise.

Jeg har lært meg til å bruke anmeldelser (om det er musikk eller Hi-Fi) på følgende måte:
    Finn en anmelder med smak som sammenfaller med min, så er sjansen stor for at jeg ikke er så altfor uenig.
    Ja hadde det vært en anmelder med min musikksmak så hadde det vært genialt.For meg hjelper det svært lite å lese fantastiske tester utført av hallisunerende anmeldere med Kari Bremnes på full styrke..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paisley
    Ja skjønner det,men om en høyttaler speller hennes musikk bra betyr ikke at ALL annen musikk rocker himmelsk.
    Det var ikke helt slik jeg mente det. Jeg mente at mye av musikken er bra til å identifisere om enkeltinstrumenter har naturlig klangbalanse. Normalt sett så synes jeg at når klangbalansen er på plass, så rocker det meste. Unntaket er de pop/rock innspillingene som totalt mangler fundament. Da må man frem med loudnessknappen.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det var ikke helt slik jeg mente det. Jeg mente at mye av musikken er bra til å identifisere om enkeltinstrumenter har naturlig klangbalanse. Normalt sett så synes jeg at når klangbalansen er på plass, så rocker det meste. Unntaket er de pop/rock innspillingene som totalt mangler fundament. Da må man frem med loudnessknappen.
    Ikke helt min erfaring,men vi får være enig om å være litt uenige Mine høyttalervalg blir testa på den musikken jeg hører på daglig.

Side 33 av 34 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •