Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 661
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selv er jeg veldig tilhenger av 800 serien til B&W, men CM serien har aldri imponert meg. CM9 var en kraftig nedtur sammenlignet med forgjengerne CDM9NT og 703. Det er spesielt i diskantområdet jeg synes den har tapt seg, men noe må de vel skjære ned på for å holde prisen stabil.
    Dog har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor mange finner den tørre bassen i 800 serien litt kjedelig sammenlignet med litt me rocka høyttalere som Klipsch, JBL og Tannoy.
    Noen liker mora og andre liker dattra. Sånn vil det alltid være
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man diskutere dette så man vite litt om målinger og hvordan de relateres til hvordan vi opplever lyd.

Og utifra dette perspektivet er det ingen tvil om at B&W er et noe oppskrytt merke. De måler relativt middels. Dog er de f.eks bedre enn enkelte langt dyrere høyttalere som spiller mye på eksotisk kabinett konstruksjon og svada reklame. Men sammenligner man B&W med noe som virkelig måler bra, så er avstanden ganske stor.

I det store og hele måler dog vanlig kassehøyttalere ganske svakt. Man over på andre konstruksjoner og de finner man som regel sjelden i hifi butikkene og man må bevege seg over til er mer perifert marked eller over på DIY. Veldig mye av det som selges over disk er preget av WAF og utseendet og har store lydmessige kompromiss. Blant disse kan man gjerne si at B&W er ganske bra (og forklarer også hvorfor de kommer relativt bra ut i spesielt norske tester), men det finnes altså høyttalere som er vesentlig bedre.

I det store og hele er høyttaler markedet mer preget av reklame, WAF og spill på følelser framfor reell ytelse. De som selger mest er ikke nødvendigvis de beste, men de som er flinkest på makedsføring. Har lyst til å ta med noe som Sean Olive fra Harman nevner her:
    As recent as 2 years ago, Bose spent about 20x more money on advertising than any Harman brand. We have only recently begun spending money on advertising -- including TV spots -- Dr. Harman believed in word-of-mouth, and not a big believer in expensive advertising campaigns. There is finally the realization that brand recognition and equity are not unrelated to advertising. if we want to continue our large marketshare in the branded audio automotive space (which accounts for ~ 70% of our sales) we need to spend money to harvest brand equity. Our automotive customers demand this.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    TS har et godt poeng.

B&W er et høyttalermerke mange elsker å skrive nedsettende om. Jeg har ingen annen forklaring enn at er man elsket, så er man også hatet. At de er en referanse på mange måter gir seg selv, når særlig eiere av Dali og diverse hornhøyttalere nesten uten unntak tyr til B&W som (negativ) referanse når de skal framheve hvor gode deres egne høyttalere er.

Spesielt vil jeg si CM9 er en ekstra populær høyttaler å hakke på, når man skal forsvare sine egne kjøp
    Likefullt er de fagblader som Lyd&Bilde sin referanse for høyttalere i 20k segmentet.

Hifi-klubben forteller at B&W er mye brukt som referansehøyttaler i studio på grunn av sin ufargede, rene lyd. Det er ikke min påstand.

Jeg er litt enig, og litt uenig.

Det du sier med at folk som har Dali sier negativt om B&W vil jeg tror har stor sammenheng med at du får Dali og B&W hos HFK. De som har valgt Dali har valgt det foran/over B&W. B&W og Dali har produkter i de samme prisklassene, og derfor er det naturlig at de blir sammenliknet med hverandre. Det sier seg også selv at man velger den man syntes gir best lyd. De som velger dali over B&W liker naturligvis Dali bedre enn B&W.

Når jeg kjøpte mine Dali Ikon så stod valget mellom Dali Ikon6, B&W 683 og CV CLS215, og valget var i mine øyne ganske klart. Det er subjektivt, og alle har sin favoritt.

Jeg ser dere nevner at CM9 er referansen innen 20k segmentet, men har aldri sett en lenke som bygger opp dette. Sist jeg sjekket så var også anmeldelser skrevet av 1 person som får betalt for å teste høyttalere. Hadde CM9 blitt slaktet, så hadde de ikke fått testet mer B&W. Derfor anser jeg slike tester som en ond sirkel. Der man ikke kan slakte produkter pga redslen for å brenne broer.

Man bør ta det selgere sier med en god klype salt. Hvertfall ikke ta alt de sier for god fisk. F.eks: CV kan gi rockekveld hjemme i forhold til mye HIFI, men suger balle når du sammenlikner med PA som faktisk kan lage rockekveld hjemme. Så går alt fra hva du sammenlikner mot, erfaring og kunnskap.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg synes forsåvidt at tråden din er ganske god. Jeg har vel observert 300 ganger at du har skrevet CM-serien som refereranse, testvinnere osv.

I andre tråder har vel folk prøvd å forklare deg at f.eks CM9 har en frekvensrespons som på papiret tilsier en dempa og behagelig topp. Nettopp i det området andre høyttalere har en økning. Så nøytral er den langt i fra. Men en god høyttaler som er svært behagelig å lytte til er min mening.

Hvis man ser bort i fra referanse osv. Hvorfor synes DU at CM-serien er så god?

Personlig mener jeg at mellomtonen og diskant (toppen som du sier) er dens sterkeste kort. Spesielt vokalister og akustiske gitarer gjengis på en måte som er helt himmelsk, og som man etter min mening normalt må høyere opp i prisklassene for å få. Dette hører man best på innspillinger hvor vokalisten er langt fremme i lydbildet, som for eks Helene Bøksle sine skiver og blu-ray konserten med John Mayer. Tidvis må jeg nesten klype meg i armen for hvor god stemmegjengivelse CM seriens FST mellomtone gir.

I tillegg har høyttalerne en oppløsning og nydelig gjengivelse av musikken som er ekstremt tiltrekkende. At designen og x faktoren også er der til gangs gjør for meg CM serien som en helhet til en vinner.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    TS har et godt poeng.

B&W er et høyttalermerke mange elsker å skrive nedsettende om. Jeg har ingen annen forklaring enn at er man elsket, så er man også hatet. At de er en referanse på mange måter gir seg selv, når særlig eiere av Dali og diverse hornhøyttalere nesten uten unntak tyr til B&W som (negativ) referanse når de skal framheve hvor gode deres egne høyttalere er.

Spesielt vil jeg si CM9 er en ekstra populær høyttaler å hakke på, når man skal forsvare sine egne kjøp
    Likefullt er de fagblader som Lyd&Bilde sin referanse for høyttalere i 20k segmentet.

Hifi-klubben forteller at B&W er mye brukt som referansehøyttaler i studio på grunn av sin ufargede, rene lyd. Det er ikke min påstand.

+1. Glimrende innlegg Ultima.

Det kan virke på meg som de som har valgt bort CM9 har mindreverdighetskomplekser ift sitt eget valg, og skal forsvare det ved å forsøke rakke ned på referansen CM9. For meg fremstår det iallfall slik. Hvorfor ikke bare innrømme at den gjengse oppfatning er at CM9 er en utrolig god høyttaler?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når et produkt er så bra som B&W er så er det alltid dem som skal være uenig og lage diskusjon. En ser det samme med fks Apple, noe av verdens beste produkter men det er stadig dem som må argumentere hvorfor det er så veldig mye dårligere osv osv.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg er litt enig, og litt uenig.

Det du sier med at folk som har Dali sier negativt om B&W vil jeg tror har stor sammenheng med at du får Dali og B&W hos HFK. De som har valgt Dali har valgt det foran/over B&W. B&W og Dali har produkter i de samme prisklassene, og derfor er det naturlig at de blir sammenliknet med hverandre. Det sier seg også selv at man velger den man syntes gir best lyd. De som velger dali over B&W liker naturligvis Dali bedre enn B&W.

Når jeg kjøpte mine Dali Ikon så stod valget mellom Dali Ikon6, B&W 683 og CV CLS215, og valget var i mine øyne ganske klart. Det er subjektivt, og alle har sin favoritt.

Jeg ser dere nevner at CM9 er referansen innen 20k segmentet, men har aldri sett en lenke som bygger opp dette. Sist jeg sjekket så var også anmeldelser skrevet av 1 person som får betalt for å teste høyttalere. Hadde CM9 blitt slaktet, så hadde de ikke fått testet mer B&W. Derfor anser jeg slike tester som en ond sirkel. Der man ikke kan slakte produkter pga redslen for å brenne broer.

Man bør ta det selgere sier med en god klype salt. Hvertfall ikke ta alt de sier for god fisk. F.eks: CV kan gi rockekveld hjemme i forhold til mye HIFI, men suger balle når du sammenlikner med PA som faktisk kan lage rockekveld hjemme. Så går alt fra hva du sammenlikner mot, erfaring og kunnskap.

Godt innlegg Ostemannen, har et par innspill bare:

- CM9 ER referanse hos en drøss med anmeldere og testere, dette er bare å google å lese rundt så finner du fullt av lovord. Når man lett kan finne titallstester og artikler som bekrefter dette synet, så er det ikke lenger EN glossy hifilektyres fanskribent som slår seg løs, men man ser et mønster som danner grunnlag for hva den gjengse oppfatningen er.

- Dette med ond sirkel: ja, jeg er enig i at det ligger mye press for å gi anerkjente produsenter gode tester. Dog er det ingenting som tilsier at man bør gå ut av sitt gode skinn med å rose opp i skyene, og gi den uforbeholden referansestatus i 20 K segmentet. Å gi slike fantastiske skussmål velger den enkelte aktør helt selv.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Når et produkt er så bra som B&W er så er det alltid dem som skal være uenig og lage diskusjon. En ser det samme med fks Apple, noe av verdens beste produkter men det er stadig dem som må argumentere hvorfor det er så veldig mye dårligere osv osv.
    Du treffer spikeren på hodet der.

Å påstå at b&w er oppskrytt er vel å ta vel hardt i.

testet selv ut cm9 mot SA mantra 60 hjemme og cm9 er et meget godt produkt, selv om jeg endte opp med SA mantra 60 så er b&w meget gode høyttalere.

Dette går nok mye på egne preferanser og at folk mener at det de har av utstyr er det beste.

Har selv fått kommentarer at med et så middelmådig oppsett som jeg har så kan jeg ikke forlange så mye
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Godt innlegg Ostemannen, har et par innspill bare:

- CM9 ER referanse hos en drøss med anmeldere og testere, dette er bare å google å lese rundt så finner du fullt av lovord. Når man lett kan finne titallstester og artikler som bekrefter dette synet, så er det ikke lenger EN glossy hifilektyres fanskribent som slår seg løs, men man ser et mønster som danner grunnlag for hva den gjengse oppfatningen er.

- Dette med ond sirkel: ja, jeg er enig i at det ligger mye press for å gi anerkjente produsenter gode tester. Dog er det ingenting som tilsier at man bør gå ut av sitt gode skinn med å rose opp i skyene, og gi den uforbeholden referansestatus i 20 K segmentet. Å gi slike fantastiske skussmål velger den enkelte aktør helt selv.
    Ja, det er godt mulig det er referanse. Det er nok bare jeg som er lat og ikke gidder google. Hehe.. Skal innrømme jeg ikke har sett så mye inn i saken, eller testene. Jeg har ingen problemer med at det er andre produkter eller høyttalere som er referanse.

Noe jeg kan se som en utfordring er de små produsentene. Veldig mange av de som produserer nydelige høyttalere, men som kanskje ikke får like mye skryt, da de ikke er like kjent eller utbredt som f.eks Cerwin Vega eller B&W eller andre store merker. Merket det var sykt mye på "hi-end" messen av merker, jeg ikke hadde hørt om før. Så er mye spennende uti verden.

Jeg har ingen problemer med at noen produkter får god kritikk, men når det meste får 4 5 eller 6 på terningen så er det noe som er gale. VELDIG lenge siden jeg så noe som fikk 1 eller 2. Et produkt skal være referanse for å få 6ern. Når man har ørten høyttalere eller mobiler som får 6er, så mister man stor troverdighet i mine øyne. XTZ er et slikt merke, der man leser at hvert produkt får 6ere eller tilsvarende. Greit nok, kan være gode produkter, men alle kan ikke være referansen innen samme sjanger.

Ser også at det er mange tester som er sykt dårlige, da de trekker for usaklige ting som "mangler ipod dock" eller tileggsfunksjoner. f.eks: TEST: Samsung Galaxy Note - Mobilen.no
    Minus pga manglende HDMI.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har aldri sett noen som sier at B&W er dårlige, men jeg har sett at andre foretrekker noe annet, det er da helt ærlig sak, alle har personlige preferanser. Selv synes jeg ikke B&W er noe spesielt, men det er fordi det ikke treffer mine preferanser. De største i 800 serien låt ikke så værst.

Det er uansett ikke noe som skiller seg ut negativt så vet ikke helt hvor du har denne ideen fra, det er da som alt annet i denne verden basert på preferanser, om du har sett mange som ikke liker B&W så hadde jeg ikke giddet tatt meg nær av det. Du vet hva du liker akkurat som de vet det.

Finnes mange som ikke liker Klipsch også, og det sier ikke noe annet enn hva deres preferanser er, i mine ører er feks klipsch veldig bra, og i dine ører er b&w veldig bra, ferdig med saken :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Personlig mener jeg at mellomtonen og diskant (toppen som du sier) er dens sterkeste kort. Spesielt vokalister og akustiske gitarer gjengis på en måte som er helt himmelsk, og som man etter min mening normalt må høyere opp i prisklassene for å få. Dette hører man best på innspillinger hvor vokalisten er langt fremme i lydbildet, som for eks Helene Bøksle sine skiver og blu-ray konserten med John Mayer. Tidvis må jeg nesten klype meg i armen for hvor god stemmegjengivelse CM seriens FST mellomtone gir.

I tillegg har høyttalerne en oppløsning og nydelig gjengivelse av musikken som er ekstremt tiltrekkende. At designen og x faktoren også er der til gangs gjør for meg CM serien som en helhet til en vinner.
    Jeg hører ganske ofte på CM9 selv siden min nærmeste nabo har disse. Jeg har selv hatt 803 N også, så jeg er ikke motstander av B&W på noen måte.
    Fyren spiller mye Roger Waters, Pink Floyd og R&B, så jeg får hørt disse under forskjellige sjangre.
    På R&B synes jeg i motsetning til en del andre (observert) at disse har godt med trykk og kan flytte godt med luft. De låter også behagelig, så man kan spille lenge på slik musikk med sin varierte lydkvalitet. Noe jeg selv ikke kan i like stor grad.

Bassen blir uansett en tanke boomy og bassrefleksporten lager mye støy når det spilles høyt.

Går man på demo i 1 time spiller det ikke like stor rolle for meg at de er behagelige å lytte på i lengda. Og der kan jeg altså ta feil og tar forbehold der. Men jeg sitter ofte med en følelse og en viss frusturasjon : åpne dere opp da for f...
    På trommer, gitarer og plassering i lydbildet på f.eks nevnte Pink Floyd blir jeg aldri helt engasjert. Om dette er høyttalerene eller Rotel elektronikken tør jeg ikke å begi meg for mye ut på. Annet at jeg har testet Rotel pre-en og fant denne MEGET laidback med mye tilskudd i bassen.

Mener ikke å "angripe" deg, men hvilken høyttaler har du selv hørt som er dyrere og dårligere enn CM9?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et innlysende, men viktig premiss i alle slike diskusjoner, er jo å se på hvilken bruk man primært ser for seg med høyttalerne.

De fleste vil prioritere annerledes i en ren kino vs blanding kino/lytterom vs stue. Dette vil jo påvirke hvilke høyttaler-merker/konstruksjoner man primært ønsker til sitt bruk. B&W er ypperlige for noens smak og bruk, mens andre er ute etter andre kvaliteter til sin smak og bruk.

Active paisley sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva man hører på av musikk er viktig når man velger høyttalere.Sånn erre bare.Derfor du muligens mener at mange ikke "liker" B&W..?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensrespons måling av CM høyttalere. Den lilla er CM9.

Som man kan ser har de en dal i presensområdet på 2-5 dB. Så den er på ingen måter korrekt tonalt. Derimot vil den låte veldig mykt og behagelig. Nøytral og korrekt er den altså ikke, men det kan være et greit valg når den ikke måler bra off-axis og mange ikke gjøre akustiske tiltak. Den ser også ut til å ha lite bass. Off-axis målingene er forøvrig ikke en gang spesielt gode på 800-serien, så de ville nok ikke sett pene ut på CM serien.

Alt i alt er B&W middels høyttaler som ikke er i nærheten av virkelig godsaker. Gode tester endrer ikke på det. Selv regel rett elendige høyttaler får gode tester.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg hører ganske ofte på CM9 selv siden min nærmeste nabo har disse. Jeg har selv hatt 803 N også, så jeg er ikke motstander av B&W på noen måte.
    Fyren spiller mye Roger Waters, Pink Floyd og R&B, så jeg får hørt disse under forskjellige sjangre.
    På R&B synes jeg i motsetning til en del andre (observert) at disse har godt med trykk og kan flytte godt med luft. De låter også behagelig, så man kan spille lenge på slik musikk med sin varierte lydkvalitet. Noe jeg selv ikke kan i like stor grad.

Bassen blir uansett en tanke boomy og bassrefleksporten lager mye støy når det spilles høyt.

Går man på demo i 1 time spiller det ikke like stor rolle for meg at de er behagelige å lytte på i lengda. Og der kan jeg altså ta feil og tar forbehold der. Men jeg sitter ofte med en følelse og en viss frusturasjon : åpne dere opp da for f...
    På trommer, gitarer og plassering i lydbildet på f.eks nevnte Pink Floyd blir jeg aldri helt engasjert. Om dette er høyttalerene eller Rotel elektronikken tør jeg ikke å begi meg for mye ut på. Annet at jeg har testet Rotel pre-en og fant denne MEGET laidback med mye tilskudd i bassen.

Mener ikke å "angripe" deg, men hvilken høyttaler har du selv hørt som er dyrere og dårligere enn CM9?

Er faktisk helt enig med deg i at Rnb gjør seg (overraskende) godt på B&W! Selvom denne type musikk ikke er så "poppis" i hifikretser, så hører jeg selv min dose i denne sjangeren, spesielt de siste par skivene til Rihanna liker jeg godt, hvor produksjonen også er utmerket. (Skal man ha show off på anlegget er det mye å ta av i denne sjangeren).

Når det gjelder å åpne seg opp kjenner jeg meg ikke igjen i dine beskrivelser. Min første tanke er at elektronikken ikke er godt nok matchet i tilfellet du forteller om, eventuelt at eier har andre preferanser enn dine mtp lyden. CM serien med for eks Marantz eller Cambridge elektronikk av god kvalitet er kanon, og oppløst og åpent lydbilde står jeg virkelig inne ved. Antagelig kan også kabler skyve lyden på vippen i mer den retning man liker. Kilde spiller også inn selvsagt.

For eks har en kompis CM8 med 840A v2 forsterkereren til Cambridge (kanonkombo), hvor han først hadde Nordostkabler og et annet merke jeg ikke husker i farten. Etter innspill fra meg byttet han til Van den hul på både signal og høyttalerkabelsiden, noe vi opplevde åpnet opp lydbildet mer, ga mer luft og tydeligere oppløsning enn Nordostkablene kunne bidra med.

Angående dyrere høyttalere og som jeg opplever som dårligere enn CM9 kan jeg ikke nevne mange, de fleste jeg har hørt over CM9 i prisklasse har vært en god del dyrere og derfor også klart bedre enn CM9. Som for eks toppmodellen i Helicon serie,Euphonia serien til Dali (gud bedre for en lyd det er i disse),flere modeller i 800 serien til B&W og dyrere Burmesteroppsett for å nevne noe. Sistnevnte høyttalere skuffet meg faktisk, enda de koster shitloads med cash, men det er en annen båt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, angående det med kabler så er denne fyren en EKTE kabelentusiast. Han byttet fra Tara Labs til VDH Magnum Hybrid. Han synes denne forskjellen var større enn når han prøvde 2 stk SVS SB12NSD i oppsettet sitt. Glad han er fornøyd med kabelkjøpet sitt for å si det sånn, hehe ;-)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns du er overivrig hva angår frekvensrespsons Orso grafen ser ok ut og beviser ikke så mye egentlig. et par små dipper i en frekvensrespsons betyr ikke at høyttaleren vil låte behagelig... man kan koble inn en EQ på hvilken som helst høyttaler og tvinge en god teknisk respons

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at folk skyr EQ som pesten. Og ja, alt i alt har ikke frekvensresponsen mye og si når du måler hele rommet sammen med høytalerene. Men det er likevell greit og ha et mål om å ha en flat høytaler.

De blir oppskrytt når du sier de er en referanse i sin klasse, (cm9) når de tydlig ikke er noe spesiell.

orso, bare hometheater.com som gjør målinger av høytalere? Eller er det flere sider jeg har misset?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    syns du er overivrig hva angår frekvensrespsons Orso grafen ser ok ut og beviser ikke så mye egentlig. et par små dipper i en frekvensrespsons betyr ikke at høyttaleren vil låte behagelig... man kan koble inn en EQ på hvilken som helst høyttaler og tvinge en god teknisk respons
    Bombe at du kom på banen der.
    Vel, hvis du mener at en dal på 2-5 dB i frekvensresponsen er uvesentlig så er du på bærtur. Frekvensrespons er forøvrig den viktigste lydmessig faktoren for en høyttaler. Det er godt dokumentert og da blir det litt uinteressant hva du mener.
    EQ av høyttalerne er uansett ikke aktuelt for de fleste. Da må du fjerne delefilteret eller endre på delefilteret. EQ/romkorreksjon i sweetspot er på ingen måter transparent.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Selv er jeg veldig tilhenger av 800 serien til B&W, men CM serien har aldri imponert meg. CM9 var en kraftig nedtur sammenlignet med forgjengerne CDM9NT og 703. Det er spesielt i diskantområdet jeg synes den har tapt seg, men noe må de vel skjære ned på for å holde prisen stabil.
    Dog har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor mange finner den tørre bassen i 800 serien litt kjedelig sammenlignet med litt me rocka høyttalere som Klipsch, JBL og Tannoy.
    Noen liker mora og andre liker dattra. Sånn vil det alltid være

Altså det er klart, har man hørt sin dose musikk på 800 serien så blir CM serien en nedtur i forhold til det. Man at du syns CM9 er nedtur ift tidligere modeller fra B&W i dette segmentet syns jeg er merkelig.

Men dog som du sier, noe må man kappe inn på for at prisen ikke skal gå rett til himmels. CM9 kan man få for 20 K ny og rundt 15 k på bruktmarkedet, du skal slite for å få mer og bedre høyttalere for pengene mener nå jeg.

Side 2 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •