Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 34 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 661
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tenkte at diskusjonen kunne ta en ny useriøs vending, nemlig hvordan et forum troll opererer.
    Eller kanskje jeg bare skal lage en ny tråd om emnet i chitchat seksjonen? :roll:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden enkelte har så klokketro på tester.
    Fra denne testen: Bowers & Wilkins CM9 - £1,800 - Loudspeakers

Certainly the deep and full bass was universally recognised and for the most part welcomed, though it also attracted some criticism, possibly due to excessive ‘weight’ and probably exacerbated by the rather restrained treble end. Balancing the top and bottom ends with respect to the midrange is important, and more than one listener complained of insufficient top end here.

By pure coincidence, the CM9 was reviewed in the same month as Bowers and Wilkins’ new 802 Diamond (see page 50). The latter has substantially more relative treble level and this was very audible. Perhaps the CM9’s treble restraint is a deliberate decision to suit more obviously compromised systems?
    Her nevner de også dette som flere av oss både har hørt og som målingene viser. De skriver diskanten, men egentlig er det vel øvre mellomtone. Vanskelig å bedømme nøyaktig frekvensområdet, så sant man ikke er en trent lytter.
    De avslutter med et spørsmål om det er for å passe anlegg med kompromiss.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som CM9 eier så er iallefall min mening følgende:

Er det en god høyttaler? Ja

Har den mangler? Ja

først kunne jeg ønske meg litt mer dynamikk.

Så, det disse kurvene viser, med dip/avrulling. Som andre har nevnt tidligere muligens et bevisst valg, kanskje for å passe inn i dagens sparsomt møblerte stuer?

Funker iallefall bra hos meg i min ikke altfor dempede stue. Men ser for meg det kan bli litt tamt hos folk med godt dempet lytterom

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Som CM9 eier så er iallefall min mening følgende:

Er det en god høyttaler? Ja

Har den mangler? Ja

først kunne jeg ønske meg litt mer dynamikk.

Så, det disse kurvene viser, med dip/avrulling. Som andre har nevnt tidligere muligens et bevisst valg, kanskje for å passe inn i dagens sparsomt møblerte stuer?

Funker iallefall bra hos meg i min ikke altfor dempede stue. Men ser for meg det kan bli litt tamt hos folk med godt dempet lytterom
    Tror du treffer spikeren på hodet med nest siste avsnitt. Mangel av dynamikk er nok i stor grad ett resultat av at overtoner ikke får nok relativt nivå i forhold til grunntonene.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Og siden enkelte har så klokketro på tester.
    Her må et kjent sitat skrives om:

"En graf sier mer enn tusen ord....."

nja, nei - egentlig ikke. Ole Brumm; ja takk - begge deler.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Gilmour:

Du etterlyser dokumentasjon. ORSO har lagt ut målinger av flere B&W modeller som viser ett diffraksjons******* uten like. Dersom ikke det er nok, så skjønner jeg ikke hva som skal til.

Men igjen. Dette er ikke unikt for B&W. Det syndes så til de grader på blant annet dette punktet. En produsent som virkelig tar dette seriøst er Genelec.

Hahaha, altså beklager, men du vil at jeg skal godta målingene og grafene til Orso som dokumentasjon på at B&W er oppskrytt og CM serien spesielt?

CM9 er er skrytt opp i skyene, nevnt til referanse av "gud og hvermann" og mottatt EISA pris for beste Europeiske høyttaler, men du mener altså i fullt alvor at Orso sine mekaniske og matematiske målinger skal smadre alt dette i bakken?

Jeg har flere ganger konkretisert hva jeg etterspør, og det er noe som ligner på fagstoff, artikler eller seriøse tester som underbygger kritikken deres? Har noen med kompetanse innad i bransjen skrevet noen artikler om denne påståtte oppskryttheten til B&W for eks? Eksisterer det noen tester som kan bekrefte det dere fabler om, nemlig at CM9 skal låte innesluttet, lite oppløst o.l, egenskaper som høyttaleren tvert imot er velkjent for å gjøre meget godt? Kort sagt: noe kjøtt på beinet som kan bidra til å gjøre deres bias og opponeringspregede kritikk noe i nærheten av seriøs?

Meg bekjent finnes det ikke , men overrask meg gjerne.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen målinger av B&W DM683: B&W DM683 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Lilla er on-axis (øverste) og de to andre er henholdsvis 45 og 60 grader horisontalt off-axis.

Så vertikal måling. Her er rød 15 grader over diskant axis og blå er 15 grader under.

De bør ikke lyttes under diskant høyde. Ikke imponerende dette heller. PSBene til samme pris er mye bedre frekvensmessig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Stenger vi den, dukker den bare opp på i en ny form. Spørsmålet er om den kanskje hører hjemme under generell chitchat, da den muligens ikke har noe teknisk verdi?

Meget bra at den får stå, det er på høy tid at tildels kontroversielle temaer som dette får lov å bli ettertrykkelig gjennomdiskutert, uten at man sensurerer når temperaturen øker. Denne trådens oppslutning og deltagelse er et levende bevis på at temaet interesserer mange, og derfor bør den få lov å leve til den dør ut av seg selv. Først da er tematikken tilstrekkelig gått etter i sømmene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hahaha, altså beklager, men du vil at jeg skal godta målingene og grafene til Orso som dokumentasjon på at B&W er oppskrytt og CM serien spesielt?

CM9 er er skrytt opp i skyene, nevnt til referanse av "gud og hvermann" og mottatt EISA pris for beste Europeiske høyttaler, men du mener altså i fullt alvor at Orso sine mekaniske og matematiske målinger skal smadre alt dette i bakken?

Jeg har flere ganger konkretisert hva jeg etterspør, og det er noe som ligner på fagstoff, artikler eller seriøse tester som underbygger kritikken deres? Har noen med kompetanse innad i bransjen skrevet noen artikler om denne påståtte oppskryttheten til B&W for eks? Eksisterer det noen tester som kan bekrefte det dere fabler om, nemlig at CM9 skal låte innesluttet, lite oppløst o.l, egenskaper som høyttaleren tvert imot er velkjent for å gjøre meget godt? Kort sagt: noe kjøtt på beinet som kan bidra til å gjøre deres bias og opponeringspregede kritikk noe i nærheten av seriøs?

Fagstoff blir til ved hjelp av blant annet målinger. At du ikke forstår dem betyr ikke at de er verdiløse. Jeg kan lese en god del ut av målingen. Du kan åpenbart ikke. Du hevder blant annet (inndirekte) at diffraksjon ikke har særlig betydning i en høyttalerkonstruksjon.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det oppslutningen i denne tråden viser mer enn noe annet er at den intense opphausingen av B&W CM9 som udiskutabelt best og den steile argumentasjonen som ikke levner rom for subjektive meninger i forsøket på å oppnå meningsmonopol om denne høyttaleren som engasjerer og gjør at folk tar til motæle mot det de opplever som urimelig argumentasjon.

Jeg har tidligere sagt at CM9 ikke engasjerer meg, hverken positivt eller negativt. Det som engasjerer meg er når noen fremhever alle egne meninger som fakta og avfeier alle tilløp til uenighet med ufine hentydninger og total avvisning. Da tar jeg gjerne opp debatten, og forsøker å holde den på et saklig nivå. Men det er vanskelig å ikke berøre debatteknikken når den gjør seg slike utslag som i denne tråden. Mangelen på respekt i forhold til det faktum at andres subjektive meninger er gyldige så lenge de fremsettes som subjektive er nesten enestående.

Mens vi er inne på stråmenn, her har du et mønstereksempel fra din side: " fremhever _alle_ egne meninger som fakta" skiver du.

Det er naturligvis ikke tilfelle. Det er kun i henhold til CM9 sin referansestatus i 20 K klassen jeg påpeker at dette er en allmenngyldig oppfatning, eller et faktum om du vil. Noe jeg (og Ultima) har underbygget med blant annet skyhøy gjennomsnittsscore i flere nasjoner, anmeldelser og seriøse artikler som kårer den til referanse, årets høyttaler, med i årets anlegg osv og EISA pris når den kom på markedet. Noe klarere bilde av en felles referanse for bransjen er det etter min mening ikke mulig å oppnå.

Derimot: at målemafian og grafspammerne her inne har massive problemer med å _akseptere_ denne referansestatusen til CM9 er noe ganske annet. Og det bryr meg heller fint lite. At de nekter å akseptere det er deres eget problem, ikke mitt.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk påfallende lite tester/reviews av CM9 om man søker på google.

Jeg er ikke akkurat tysktalende, men denne sier vel litt:
    B&W CM 9: STEREO | Zeitschrift für HiFi, High End & Musik

Og jeg aner ikke hva dette stereo.de er for et sted.

Og fransk er jeg enda mere usikker i:
    Renaissens - Le test des B&W CM9

Og igjen, jeg aner ikke hva slags nettsted dette er.

Men disse tekstene kan man oversette ved hjelp av google translate.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Fagstoff blir til ved hjelp av blant annet målinger. At du ikke forstår dem betyr ikke at de er verdiløse. Jeg kan lese en god del ut av målingen. Du kan åpenbart ikke. Du hevder blant annet (inndirekte) at diffraksjon ikke har særlig betydning i en høyttalerkonstruksjon.

Svaret er altså nei, det greier du ikke finne, eller det eksisterer ikke slikt stoff kjent for allmennheten. Flott, da er det bragt på det rene.

Vis meg EN eneste fagartikkel hvor det tas opp og skrives om at B&W er oppskrytt. Vis meg EN eneste test hvor det konkluderes med at CM9 blir utklasset eller "spilt ringer" rundt i 20 K klassen. Vis meg EN eneste kompetent kompetanseperson innen hifiverden som er i nærheten av å underbygge den kritikken du og dine medkritikere har servert i denne tråden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Oppfordrer moderator til å stenge tråden. Den fører ingen vei frem og trådstarter føler seg angrepet av alle som er uenige i at B&W er uovertruffen og verdens beste i alt som har med høyttalere å gjøre. Nå krangler jo han også med en saklig og objektiv moderator.

Hvis du tror at tittelen "site moderator" diskvalifiserer en fra å få påpekt grove debattfeil, som å feilaktig beskylde noen for stråmannsargumentasjon så må du tro om igjen.

Hvorvidt roffe har status som ditt eller datt blant brukerne bryr meg fint lite. Av meg blir vedkommende betraktet som en helt normal debattant når vedkommende deltar i en debatt på lik linje med andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er altså nei, det greier du ikke finne, eller det eksisterer ikke slikt stoff kjent for allmennheten. Flott, da er det bragt på det rene.

Så en objektiv teknisk måling kvalifiserer ikke som dokumentasjon? Da er du rimelig ute å kjøre. Hva med f.eks Euro NCAP krasjtester. Du avfeier disse som tull også da, dersom bladet motor skulle komme til å skrive noe helt annet.

Hvordan tror du forresten B&W høyttalerne blir til i utgangspunktet? Bare tilfeldig samensatt av noen som har "holdt på en stund"? Jeg kan garantere at de måler seg frem til ett, i deres øyne, brukbart resultat, og så tar lyttingen helt til slutt i utviklingen. Noe annet er helt ufornuftig.

Hva som er ett brukbart måleresultat avhenger av hva målet med konstruksjonen er. I tilfellet CM serie så er det å lage en medium volum selger med ok profitt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    CM serien låter som rent kildevann... "dessverre" er jeg mer for brus og øl . Mer moro og rølp :P.

Hvilket er et helt fair standpunkt og oppfatning å ha, bare for å ha klargjort det med en gang.

Derimot innebærer ikke denne oppfatningen at du automatisk bør nekte for at CM9 er referanse i 20 K klassen. Det ene utelukker ikke det andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er meget flink til å prate for deg Gilmour, og "taper# derfor aldri denne diskusjonen, men for de fleste oppfattes du kun som en som forsvarer sitt eget valg av høyttaler/merke. Kjent gjenganger på internett dette med å forsvare sitt eget kjøp.

Selv har jeg vurdert å kjøpe både cm7, cm1, cm5, 683 og 685, men endte aldri opp med å kjøpe B&W noen av gnagene, jeg fant andre merker jeg synes låter bedre. Dette er jeg heller ikke alene om da ganske mange i dette landet har vært innom hifiklubben en gang eller to og gått hjem med noe annet en B&W, eller gått hjem uten å kjøpe noen ting. Det finnes faktiskt andre merker enn de som selges på hifiklubben.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du dokumentasjon på at slike målinger ikke betyr noe?
    Og overser du alle lytteintrykk fra individer og tester som ikke samstemmer med dine?

Til opplysning har det vært kjent i over 25 år hvordan en høyttaler skal måle for å låte bra. De aller fleste høyttaler produsenter strekker seg etter disse målene.

At du avviser dette som uvesentlig, avviser også lytteinntrykk som ikke passer med dine meninger forteller med ettertrykkelighet at du ikke er åpen for argumentasjon. Du startet åpentligvis tråden for at folk skulle være enig med deg og kaller alt annet som tull. Mer useriøs måte å opptre på er det sjelden man ser. Det blir nærmest en form for forkynnelse hvor man er døv for alle gode motargumenter og driver nærmest å pålegger hva andre skal mene.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Du er meget flink til å prate for deg Gilmour, og "taper# derfor aldri denne diskusjonen, men for de fleste oppfattes du kun som en som forsvarer sitt eget valg av høyttaler/merke. Kjent gjenganger på internett dette med å forsvare sitt eget kjøp.

Selv har jeg vurdert å kjøpe både cm7, cm1, cm5, 683 og 685, men endte aldri opp med å kjøpe B&W noen av gnagene, jeg fant andre merker jeg synes låter bedre. Dette er jeg heller ikke alene om da ganske mange i dette landet har vært innom hifiklubben en gang eller to og gått hjem med noe annet en B&W, eller gått hjem uten å kjøpe noen ting. Det finnes faktiskt andre merker enn de som selges på hifiklubben.
    Til det første: takk er antagelig passende Jeg kan vel skrive greit for meg, og har vært ute i hardt debattvintervær tidligere for å si det forsiktig

Til det andre: jeg kan også presissere til deg at jeg har forståelse for at folk ramler ned på andre høyttalere enn B&W. CM7 er forøvrig glimrende, du kan få kjøpe mine til kompispris når jeg skal oppgradere en gang i fremtiden. Og de er tatt godt var på kan jeg love

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det er faktisk påfallende lite tester/reviews av CM9 om man søker på google.

Jeg er ikke akkurat tysktalende, men denne sier vel litt:
    B&W CM 9: STEREO | Zeitschrift für HiFi, High End & Musik

Og jeg aner ikke hva dette stereo.de er for et sted.

Og fransk er jeg enda mere usikker i:
    Renaissens - Le test des B&W CM9

Og igjen, jeg aner ikke hva slags nettsted dette er.

Men disse tekstene kan man oversette ved hjelp av google translate.

Det er mye Google ikke finner;

Her har du også noen tester:
    Review B&W CM9 - Loudspeakers
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaken er som baken!! B&W er gode høyttalere med god kvalitet! Folk har egne meninger og det må respekteres! Mange av de som slenger dritt om B&W er nok folk som har forkjærlighet for andre merker! Jeg liker B&W og liker Ikke lyden i Dali! Men jeg går ikke inn i en Dali post og begynner å skrive dritt om det fordi jeg ikke liker de!!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Side 19 av 34 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder