Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 34 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 661
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Orso: Hva mener du når du sier "Linær forvrengning i frekvensresponsen"?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Steng!
    Dette er jo gøy, å se dem kjemper en slik merkverdig kamp.. Gi nå oss"se og hør innen hifi" entusiaster vår dagelige dose "shait" .

Så kan dere som syns det er tragisk, la være å følge med .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

I tillegg er det en rekke påstander om "lukket topp". Detaljer og åpenhet er nettopp hva testerne - og brukerne framhever på denne modellen. Den har fått en høythengende pris for disse egenskapene.
    Bowers & Wilkins CM9 - £1,800 - Loudspeakers

Flere enn brukerne her inne som er uenige i deres(du og gilmour) fremstilling av disse høyttalerne.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    [...]
    Det er da rimelig åpenbart, jeg mener påstandene er feil, det er biastendenser og jeg mente det fortjente en egen tråd. Noe oppslutningen om denne debatten klart også viser var fortjent.
    [...]
    Det oppslutningen i denne tråden viser mer enn noe annet er at den intense opphausingen av B&W CM9 som udiskutabelt best og den steile argumentasjonen som ikke levner rom for subjektive meninger i forsøket på å oppnå meningsmonopol om denne høyttaleren som engasjerer og gjør at folk tar til motæle mot det de opplever som urimelig argumentasjon.

Jeg har tidligere sagt at CM9 ikke engasjerer meg, hverken positivt eller negativt. Det som engasjerer meg er når noen fremhever alle egne meninger som fakta og avfeier alle tilløp til uenighet med ufine hentydninger og total avvisning. Da tar jeg gjerne opp debatten, og forsøker å holde den på et saklig nivå. Men det er vanskelig å ikke berøre debatteknikken når den gjør seg slike utslag som i denne tråden. Mangelen på respekt i forhold til det faktum at andres subjektive meninger er gyldige så lenge de fremsettes som subjektive er nesten enestående.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke Ultima og TS invitere til lyttesession, så kanskje folket kan høre hvor flott det lyder hos dem

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VG Nett - Test av kompakte gulvhøyttalere i toppklassen - Teknologi lydogbilde Her er en liten test av B&W cm9 + flere! Eier selv CM9 og jeg er meget imponert over disse høyttalerne! Elektronikken de blir brukt sammen med har myyye å si! Jeg hadde de på Nad effektforsterker i begynnelsen og det låt ræva!! Gikk til innkjøp av en Electrocompaniet AW250R effektforsterker og lyden ble himmelsk sammen med en Nad c165bee forforsterker! CM9 trenger myye strøm for å låte optimalt og mistenker at de som synes cm serien er noe dritt har brukt for billig/pinglete elektronikk på dem. Før jeg gikk til innkjøp av cm9 så var jeg og lyttet på mange forskjellige høyttalere og valget mitt ble klarere for hver høyttaler jeg lyttet til! Eks så hørte jeg noen JBL,Dali,dynaudio+noen fler!(husker ikke modell) (alle i 20000kr klassen)av disse så var det JBL som nesten overbeviste meg.
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Oppfordrer moderator til å stenge tråden. Den fører ingen vei frem og trådstarter føler seg angrepet av alle som er uenige i at B&W er uovertruffen og verdens beste i alt som har med høyttalere å gjøre. Nå krangler jo han også med en saklig og objektiv moderator.
    Jeg må bare si litt om hvordan vi operatorer opererer. Når en operator er veldig engasjert i en tråd blir han å betrakte som inhabil som operator. Så jeg er ikke å betrakte som operator i denne tråden, selv om det nok er samme grunn til at jeg en gang i tiden ønsket å bli moderator som gjør at jeg nå engasjerer meg i denne tråden.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigln
    VG Nett - Test av kompakte gulvhøyttalere i toppklassen - Teknologi lydogbilde Her er en liten test av B&W cm9 + flere! Eier selv CM9 og jeg er meget imponert over disse høyttalerne! Elektronikken de blir brukt sammen med har myyye å si! Jeg hadde de på Nad effektforsterker i begynnelsen og det låt ræva!! Gikk til innkjøp av en Electrocompaniet AW250R effektforsterker og lyden ble himmelsk sammen med en Nad c165bee forforsterker! CM9 trenger myye strøm for å låte optimalt og mistenker at de som synes cm serien er noe dritt har brukt for billig/pinglete elektronikk på dem. Før jeg gikk til innkjøp av cm9 så var jeg og lyttet på mange forskjellige høyttalere og valget mitt ble klarere for hver høyttaler jeg lyttet til! Eks så hørte jeg noen JBL,Dali,dynaudio+noen fler!(husker ikke modell) (alle i 20000kr klassen)av disse så var det JBL som nesten overbeviste meg.

Det stemmer, at CM9 krever skikkelig forsterkeri for å få fram høyttalerens fulle potensial. Nytter ikke å koble disse til kun en billig receiver.

Gikk ikke så veldig bra i denne testen for AV-forumets favoritter - JBL og KEF, da. Men kurvene ser sikkert fine ut.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Orso: Hva mener du når du sier "Linær forvrengning i frekvensresponsen"?
    Avvik i frekvensresponsen kalles det uten at jeg har satt meg så fryktelig mye inn i akkurat hvorfor. Se under.

Linear distortion - frequency response, polar response, resonance - affects primarily the timbre and clarity of a loudspeaker.

Non-linear distortion - intermodulation, harmonic, clipping - affects primarily the maximum tolerable sound pressure level.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og Bilde er ikke helt enig med seg selv akkurat:
    Test av kompakte gulvhøyttalere i toppklassen - VG Nett om Lyd- og bildetester
    Fikk 6er der.

Men i sin egen test database så får de bare 5.
    Bowers & Wilkins CM9 | Lyd & Bilde

Hvilken karakter har CM9 egentlig?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo samme test som det allerede er lenket til tidligere i tråden, altså sammenligningstesten som er gjennomført i regi av Lyd og Bilde. Bare at her er den kjøpt av VG Nett og forkortet ned til en side.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Avvik i frekvensresponsen kalles det uten at jeg har satt meg så fryktelig mye inn i akkurat hvorfor. Se under.

Linear distortion - frequency response, polar response, resonance - affects primarily the timbre and clarity of a loudspeaker.

Non-linear distortion - intermodulation, harmonic, clipping - affects primarily the maximum tolerable sound pressure level.

Den definisjonen er ikke helt god. Man kan forsåvidt si at den er teknisk riktig, men den er likevel rimelig diffus, og vil avhenge av hva man har som referanse på ikke forvrengt. Ta kamfilter og diffraksjon for eksempel. De er linære ved en frekvens når nivået øker, men er ikke linære som funksjon av frekvens. Begge tilfeller gir avvik i frekvensresponsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Lyd og Bilde er ikke helt enig med seg selv akkurat:
    Test av kompakte gulvhøyttalere i toppklassen - VG Nett om Lyd- og bildetester
    Fikk 6er der.

Men i sin egen test database så får de bare 5.
    Bowers & Wilkins CM9 | Lyd & Bilde

Hvilken karakter har CM9 egentlig?

Klassisk eksempel:

En Denon DVD ble skrytt opp i skyene. Den var bortimot fullkommen. Året etter skrives det om oppfølgeren at Denon endelig
    hadde klart å kvitte seg med alle feilene som den forrige modellen var plaget med.......go figure.......

Når det gjelder JBL LS så låter de også som de måler. Sitter du on-axis så låter de noe skarpt. De gar relativt skarp økning fra 7 til 15KHz. De er optimalisert for rundt 30 grader off-axis. Jeg ANNTAR at dette er for å få jevn effektrespons. Selv er jeg veldig nær on-axis lytting, og må følgelig legge inne ett sjelvingfilter på rundt 7KHz for at resultatet skal bli levelig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den definisjonen er ikke helt god. Man kan forsåvidt si at den er teknisk riktig, men den er likevel rimelig diffus, og vil avhenge av hva man har som referanse på ikke forvrengt. Ta kamfilter og diffraksjon for eksempel. De er linære ved en frekvens når nivået øker, men er ikke linære som funksjon av frekvens. Begge tilfeller gir avvik i frekvensresponsen.
    Kamfiltereffekt er jo rom avhengig. Ville tror at man holder det utenfor og at man utelukkende ser på ekkofrie målinger. Uansett, så brukes linær forvrengning om frekvensavvik.

Her er en annen definisjon:

Linear distortion is said to occur if the system has a nonflat amplitude transfer function or if the group delay is not zero or constant.

Nonlinear distortion is said to occur when the output waveform has any frequency components not present in the original signal. If the electrical drive signal on a woofer's terminal is a 50 Hz signal, any frequencies besides 50 Hz on the acoustic output side (i.e. the sound from the speaker) is termed nonlinear distortion.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kamfiltereffekt er jo rom avhengig. Ville tror at man holder det utenfor og at man utelukkende ser på ekkofrie målinger. Uansett, så brukes linær forvrengning om frekvensavvik.

Du har kamfilter i høyttalere med flere elementer som spiller samme frekvensområde.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Her er jeg enig. Har f.eks Audioholics en god sammenligningstest av høyttalere i denne priskategorien, inkl. B&W'ene, så hadde det vært veldig fint om noen la den ut.
    Det har jo allerede vært vist og linket til høyttalere som måler bedre enn CM9. Jeg la ut en måling av PSB høyttaler til 19k tidligere. Den måler mye jevnere.

Men vi kan se på frekvensmålinger hos Hometheater av CM9 og PSB Image T6 (koster 9k).

Først CM9 (den øverste lilla grafen):

Så Image T6 (øverste lilla graf):

CM9 har denne dalen i presensområdet og en øking igjen i diskanten. PSBene har en liten topp ved 5 Khz, men den er ikke spesielt bred og blir derfor ikke spesielt markant. Som timc nevner, så betyr Q verdien mye i forhold til hva som er tydelig hørbart og ikke. Ved ca. 16kHz har PSBen en forhøyning. Om den er særlig hørbar er tvilsomt. De fleste hører ikke spesielt godt over 16 Khz. Men den starter riktig nok litt tidligere og kan være hørbar hvis ikke i rommet måling vil endre på det. Alt i alt måler PSBene noe jevnere. De går også dypere i bassen som man kan se, men avrullingen er muligens noe bratt og man bør muligens plugge igjen porten.

Når har vi ikke andre type målinger, men det er vanskelig å se utifra dette at CM9 er en bedre høyttaler enn Image T6 til tross for en høyere pris. Kanskje har T6 store svakheter på andre områder, men det ville overraske meg. Dessuten regner man frekvensrespons som den viktigste faktoren. Spredningsmønster kommer på andre plass. Forvrengning er noe som kommer lenger ned på listen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VG Nett - Test av kompakte gulvhøyttalere i toppklassen - Teknologi lydogbilde
    Tester utføres av vanlige personer som deg og meg med sine preferanser i sine lytterom. Hadde det vært jeg som testet for VG i mitt lytterom, i stedet for Audun Hage i Lyd og Bilde, ville CM9 vært den som antageligvis hadde fått sterk firer eller svak femmer.

Ergo bør man ikke basere sine valg 100 % på en slik test. Det er også viktig å merke seg, om man baserer seg på tester, at tester presentert i Lyd & Bilde, VG, Teknofil, noen ganger også DN og TV2 hjelper deg ofte er utført av samme person, det er bare publisert på flere plasser med noen dager/uker i forskjell. Jeg ser forøvrig at hverken Dynaudio, Audiovector eller SA var med i VG/lyd og bilde sin test den gangen. Synd mtp hva de har å by på.

. . . CM9 trenger myye strøm for å låte optimalt og mistenker at de som synes cm serien er noe dritt har brukt for billig/pinglete elektronikk på dem.

Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Det stemmer, at CM9 krever skikkelig forsterkeri for å få fram høyttalerens fulle potensial. Nytter ikke å koble disse til kun en billig receiver.

Gikk ikke så veldig bra i denne testen for AV-forumets favoritter - JBL og KEF, da. Men kurvene ser sikkert fine ut.
    Uansett hvor lette eller tungdrevne høyttalere regnes for å være, bør man kjøre de på gode forsterkere ihht hva man har investert i dem. Forsterkere er mer enn bare watt ut.

Selv har jeg hørt CM-serien på Classé Cd + pre + effekt til nærmere 150k samlet samt NAD.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg må bare si litt om hvordan vi operatorer opererer. Når en operator er veldig engasjert i en tråd blir han å betrakte som inhabil som operator. Så jeg er ikke å betrakte som operator i denne tråden, selv om det nok er samme grunn til at jeg en gang i tiden ønsket å bli moderator som gjør at jeg nå engasjerer meg i denne tråden.
    Takk for oppklaringen.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Stenger vi den, dukker den bare opp på i en ny form. Spørsmålet er om den kanskje hører hjemme under generell chitchat, da den muligens ikke har noe teknisk verdi?

Ok. Da får vel heller stampen fortsette til vi alle faller på knær og ber om tilgivelse og erkjænner at B&W er løsningen på alt innen lyd og alle andre produsenter bør avvikle sine virksomheter da de er alle underlegne kongene B og W. . .

Det er lov å være fornyøde kunder. Jeg er enormt fornøyd med mine HT og hele hjemmekinoen forøvrig. En tråd som dette har det dermed ikke falt med inn å opprette. Kanskje jeg ikke har det samme behovet for bekreftelse på mine valg?
    Det hele her minne om en viss religiøs bevegelse. "Del vår mening eller ha feil og . . . "

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kamfilter i høyttalere med flere elementer som spiller samme frekvensområde.
    Ok. Trodde ikke man kalte det kamfilter.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først CM9 (den øverste lilla grafen)
    .
    .
    Så Image T6 (øverste lilla graf):
    Takk - da gledet du en fargeblind. Nå vet til og med jeg hvilken som er CM9 og hvilken som er T6

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM serien låter som rent kildevann... "dessverre" er jeg mer for brus og øl . Mer moro og rølp :P.

Side 18 av 34 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •