Bowers And Wilkins.Oppskrytt høyttalerprodusent? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 34 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 661
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Skuffende nivå på debatten. Jeg må få si det.

Her slynges ut bastante skråsikre konlusjoner på det ene og det andre.

Uttrykk som "spiller ringer rundt", "spiller fletta av" er direkte pubertale, og hører ikke hjemme i en debatt hvor vi snakker om små forskjeller og preferanser rett og slett.

Felles for slike bastante påstander er et ingen begrunnelse med annet enn sine egne subjektive meninger. Ingen serie med flere tester som underbygger deres argumenter. Ingen salgstall. Useriøst rett og slett.

Enkelte oppgir ikke sin egen utstyrspark, men snakker nedlatende om andres. Det er som å angripe dem som stemmer Høyre, uten selv å være villig til å oppgi hva en stemmer. På den måten blir man uangripelig. Feigt synes jeg - og må ha lov til å mene det.

Ja, og ikke minst så er det ganske så ynkelig at akkuratt de samme som strør om seg med utrykk som "spiller ringer rundt" og "spiller fletta av" uten så mye som et snev av seriøs dokumentasjon, samtidig angriper meg i desperasjon for ikke komme med anstendige nok kilder. ( Først grep man til halmstrået om å få kilder/linker i starten av debatten, når så linker legges frem så griper man på nytt til desperasjonens utveier og hevder dokumentasjonen ikke er bra nok, rettere sagt den passer ikke ens agenda så er det brått kildene som ikke er annseelige nok). Enda jeg hart linket til dokumentasjon på både referansestatus, årets anlegg hos Fidelity og Knut Vadseth og EISA prisen for CM9.

Det opplagte er at B&W ved CM9 er å annse for det absolutt beste du kan få pr idag for 20 k. Det er allmenngyldig korrekt å hevde.Påstår man da at konkurrenter i denne klassen "spiller ringer" rundt referansen CM9, så ligger bevisbyrden helt andre steder enn hos meg for å si det forsiktig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hmm, en annen fersk tråd på dette forum (linket til i innlegget til Orso), konkluderer med det motsatte, nemlig at folk flest i blindtest foretrekker høytalere som låter mer (mest mulig) nøytralt og at dette blir oppfattet som mer realistisk. I denne tråden har vi sett at B&W er IKKE en av disse.

Ikke at jeg personlig er enig i det resultatet, just sayin'.
    Dette blir en overforenkling. Man har i denne tråden IKKE sett på alle høyttalerne til B&W, og den mest omtalte i denne tråden, B&W CM9, har en frekvenskurve som er grei nok. Den skiller seg ikke ut fra mengden som spesielt positiv eller spesielt negativ. Det er både betydelig dyrere og betydelig rimeligere høyttalere som kan skilte med mer og mindre lineære frekvensresponskurver.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paisley
    Du trådstarter,åssen musikk forer du dine Cm7 med?

Hører mye forskjellig, men en hovedvekt på melodiøs pop og rock,samt endel progrock også. Mye konsert blu-ray utgivelser blir spilt

Pink Floyd, U2, Counting Crows, Marillion, Helene Bøksle, Kings of Leon, Dream Theater og Pagans Mind er noen av favorittbandene mine.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette blir en overforenkling. Man har i denne tråden IKKE sett på alle høyttalerne til B&W, og den mest omtalte i denne tråden, B&W CM9, har en frekvenskurve som er grei nok. Den skiller seg ikke ut fra mengden som spesielt positiv eller spesielt negativ. Det er både betydelig dyrere og betydelig rimeligere høyttalere som kan skilte med mer og mindre lineære frekvensresponskurver.
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Frekvensrespons måling av CM høyttalere. Den lilla er CM9.

Som man kan ser har de en dal i presensområdet på 2-5 dB. Så den er på ingen måter korrekt tonalt. Derimot vil den låte veldig mykt og behagelig. Nøytral og korrekt er den altså ikke, men det kan være et greit valg når den ikke måler bra off-axis og mange ikke gjøre akustiske tiltak. Den ser også ut til å ha lite bass. Off-axis målingene er forøvrig ikke en gang spesielt gode på 800-serien, så de ville nok ikke sett pene ut på CM serien.

Alt i alt er B&W middels høyttaler som ikke er i nærheten av virkelig godsaker. Gode tester endrer ikke på det. Selv regel rett elendige høyttaler får gode tester.

Men ja, det dekker bare CM-høytalere..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det opplagte er at B&W ved CM9 er å annse for det absolutt beste du kan få pr idag for 20 k. Det er allmenngyldig korrekt å hevde
    Det stemmer! Hvis man har helt lik smak som deg, vel og merke.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]Enda jeg hart linket til dokumentasjon på både referansestatus, årets anlegg hos Fidelity og Knut Vadseth og EISA prisen for CM9.

Det opplagte er at B&W ved CM9 er å annse for det absolutt beste du kan få pr idag for 20 k. Det er allmenngyldig korrekt å hevde.Påstår man da at konkurrenter i denne klassen "spiller ringer" rundt referansen CM9, så ligger bevisbyrden helt andre steder enn hos meg for å si det forsiktig.
    Du ser bort fra det subjektive. Det er ikke alltid slik at de profesjonelle anmelderne er enige med folk flest. Ta for eksempel hodetelefonen Koss Porta Pro. Har vunnet en og annen test, men i mange tester får de kritikk fra de profesjonelle testerne. Og likevel kan du ikke gå mange meterne på Oslo S før du møter flere som benytter disse hodetelefonene. Hvorfor? De måler ikke spesielt bra (men det er det få hodetelefoner som gjør), og har fått kritikk for manglende diskantdetaljering. Svaret er at de låter behagelig på mange typer musikk og er nesten kjemisk frie fra lyttetretthet. De sitter også ganske godt på hodet uten å klemme.

CM9 er sikkert bra. Det er sikkert fint som en referanse. Men overraskende mange produkter som har fått status som "referanse" har ikke slått an. Om jeg lytter til et stereoanlegg, så spør jeg ikke meg selv om hva EISA-panelet eller Knut Vadseth synes, selv om tester kan være med på å påvirke mitt utvalg av kandidater. Jeg hører hva jeg hører. Jeg sammenligner med mine referanser, altså ting jeg har hørt før. Og lytter jeg for meg selv, så spør jeg hva jeg synes. Da blir det helt fullstendig uinteressant hva man har målt eller hva som har stått skrevet i blader. Jeg har vært uenig i tester i blader før og jeg kommer sikkert til å være det igjen.

Jeg har ikke hørt CM9. Jeg har ingen mening om dem, ut over at de for meg ser vanlige ut og at de ikke klarer å engasjere meg ved at de er kåret til en referanse, årets høyttaler av et panel og er oppskrytt av hifipressen. Jeg har skrevet for den selv, og jeg vet at jeg /de ikke er immune for fordommer som følge av pris eller hva andre har sagt. Kunnskap er ikke bare makt. Skal man bedømme et produkts ytelser er kunnskap om andres meninger tåkelegging. Det legger seg som et slør over det som burde være lytting med åpent sinn.

Man må gjerne støtte seg til hifigudene i den kulørte pressen. Så lenge jeg gjør valg for meg selv vil jeg være subjektiv. Jeg for min del vil alltid først og fremst støtte meg til det jeg hører selv. Når det gjelder entusiasme spiller mye inn. Da er det ikke bare lyden. Da teller det om produktet har særpreg, et lekkert/spesielt design, spennende teknologi, ekstraordinære ytelser osv.

Skal jeg skryte skikkelig av et lydprodukt, så må det appellere subjektivt både lydmessig og følelsesmessig. Da spiller det liten rolle hva andre synes.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det stemmer! Hvis man har helt lik smak som deg, vel og merke.

Nettopp.

Og hvis man da serverer påstander selv om at Dynaudio og andre høyttalere "spiller fletta" av CM9, noe som er en ganske så freidig påstand,-så er det ganske så frekt å beskylde meg for ikke å ha lagt frem dokumentasjon med nok annseelse, når man selv ikke har dokumentert noe som helst.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.

Og hvis man da serverer påstander selv om at Dynaudio og andre høyttalere "spiller fletta" av CM9, noe som er en ganske så freidig påstand,-så er det ganske så frekt å beskylde meg for ikke å ha lagt frem dokumentasjon med nok annseelse, når man selv ikke har dokumentert noe som helst.
    Dersom jeg hadde lyttet til to høyttalere og synes den ene er vesentlig bedre enn den andre, så ville jeg forbeholdt meg retten til å si det som min subjektive mening selv om så hele verden ellers mente noe annet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg hadde lyttet til to høyttalere og synes den ene er vesentlig bedre enn den andre, så ville jeg forbeholdt meg retten til å si det som min subjektive mening selv om så hele verden ellers mente noe annet.

Kombinert med at du angriper andre debattanter for ikke å ha dokumentert sitt eget (allmenngyldige) syn godt nok, når du selv ikke har hostet opp noe som engang ligner en link?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kombinert med at du angriper andre debattanter for ikke å ha dokumentert sitt eget (allmenngyldige) syn godt nok, når du selv ikke har hostet opp noe som engang ligner en link?
    Så når en person synes noe er bedre enn noe annet skal han ikke få lov til det vis det ikke kan dokumenteres?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Men ja, det dekker bare CM-høytalere..
    3-5dB i avvik er ikke så mye, all den stund vanlig romakustikk gjerne gjør at den lyden som når lytteren gjerne har avvik på så mye som 20dB. Men det er klart at siden dette er gjennomgående både on- og off-axis, så får man generelt litt mindre energi i rommet ved disse frekvensene.

Ref: Professional Recommendations for Surround Sound Design | AVForums.com - UK Online

For øvrig trenger man ikke lete lenge for å finne høyttalere som måler dårlig, men som får gode anmeldelser. Bla gjennom noen anmeldelser av dyre høyttalere i f.eks. Stereophile, så finner man eksempler. Stereophile gjør for øvrig det interessante at de gjennomfører lyttetest og målinger relativt uavhengige av hverandre. Så ofte kan man finne at tester skryter en høyttaler ganske høyt i skyene, samtidig som man finner målinger som suger basketballer gjennom hageslanger og ser ut som en tur med Balder på Liseberg.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Så når en person synes noe er bedre enn noe annet skal han ikke få lov til det vis det ikke kan dokumenteres?

Jo, men ikke kombinert med at man samtidig angriper _meg_ for ikke å ha servert anseelig nok dokumentasjon!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forbeholder meg retten til å danne meg en mening om noe basert utelukkende på egne erfaringer og føleleser, og så lenge det er klart, så trenger jeg ingen lenker til hva andre mener.

INGEN panel eller hifijournalist har det i sin makt å ha et entydig allmengyldig syn på noe så subjektivt som lydkvalitet. Jeg har ikke angrepet andre debattanter, kun argumentert saklig og frontet mitt eget syn. Det er det som kalles ytringsfrihet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forbeholder meg retten til å danne meg en mening om noe basert utelukkende på egne erfaringer og føleleser, og så lenge det er klart, så trenger jeg ingen lenker til hva andre mener.

INGEN panel eller hifijournalist har det i sin makt å ha et entydig allmengyldig syn. Jeg har ikke angrepet andre debattanter, kun argumentert saklig og frontet mitt eget syn. Det er det som kalles ytringsfrihet.
    Jeg siktet da heller vitterlig ikke til deg heller Roffe, bare for å klargjøre det. Du tok min meningmotstander i forsvar og mener han står fritt til å mene andre konkurrenter spiller ringer rundt CM9. Og ja, det er helt ok, men da er det grenseløst frekt når den samme personen samtidig angriper meg for ikke å ha hostet opp _annseelig_ nok dokumentasjon for mitt allmenngyldige syn, når han selv kommer settende med en påstand han ikke dokumenterer på noen måte.

Videre har ikke 1 eller 2 hifiskribenter eller testere denne makten, men det er klart når man lett finner 15-20-25 forskjellige anmeldelsr og grundige tester som skryter en høyttaler opp i skyene, gir den referansestatus osv, så sier det seg selv at vi begynner nærme oss en allmenngyldig generell oppfatning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siktet da heller vitterlig ikke til deg heller Roffe, bare for å klargjøre det.

Videre har ikke 1 eller 2 hifiskribenter eller testere denne makten, men det er klart når man lett finner 15-20-25 forskjellige anmeldelsr og grundige tester som skryter en høyttaler opp i skyene, gir den referansestatus osv, så sier det seg selv at vi begynner nærme oss en allmenngyldig generell oppfatning.
    Generell: ja,
    Allmengyldig: nei

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generell: ja,
    Allmengyldig: nei

Kall det akkuratt hva du vil, eller bruk det ordet du finner passende. Jeg tror du forstår poenget meget godt.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3-5dB i avvik er ikke så mye, all den stund vanlig romakustikk gjerne gjør at den lyden som når lytteren gjerne har avvik på så mye som 20dB. Men det er klart at siden dette er gjennomgående både on- og off-axis, så får man generelt litt mindre energi i rommet ved disse frekvensene.

Ref: Professional Recommendations for Surround Sound Design | AVForums.com - UK Online

For øvrig trenger man ikke lete lenge for å finne høyttalere som måler dårlig, men som får gode anmeldelser. Bla gjennom noen anmeldelser av dyre høyttalere i f.eks. Stereophile, så finner man eksempler. Stereophile gjør for øvrig det interessante at de gjennomfører lyttetest og målinger relativt uavhengige av hverandre. Så ofte kan man finne at tester skryter en høyttaler ganske høyt i skyene, samtidig som man finner målinger som suger basketballer gjennom hageslanger og ser ut som en tur med Balder på Liseberg.
    Ja, altså jeg er ikke så flink til å bedømme slike målinger, men Orso mener at dette er betydelig (ja, du kan jo selv lese hva han skriver).
    Men du skrev jo også selv at man finner høytalere som er betydelig rimeligere og måler bedre. Det er nok interresant for tråden, for det vil i så fall kunne støtte oppunder en påstand om at B&W er oppskrytt (objektivt sett*).

Jeg er ikke uenig i det du skriver om subjektiv bedømming og hvordan en selv bør gå frem for å finne sin høytaler, tvert i mot!

*Men slik jeg har oppfattet Orso, altså at man har et objektivt kriterie for å si om en høytalere er bra eller dårlig, og da eventuelt om noe er oppskrytt.
    Ikke at man ikke kan få det til å låte bra, men at man bør velge høytalere som i utgangspunktet har bedre frekvensrespons.

Hvis konklusjonen er at CM9 ikke måler dårlig, så er vel greit. Men igjen, hvis man kan velge noe som måler bedre og som er betydelig billigere...

:-)

Active paisley sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører mye forskjellig, men en hovedvekt på melodiøs pop og rock,samt endel progrock også. Mye konsert blu-ray utgivelser blir spilt

Pink Floyd, U2, Counting Crows, Marillion, Helene Bøksle, Kings of Leon, Dream Theater og Pagans Mind er noen av favorittbandene mine.
    Ok,takk for svar.Hører ikke på noe av det så veit ikke åssen det låter på noe anlegg:-D Det jeg egentlig vil fram til er at det nok finnes en del høyttalere som speller mye "hvasser" på f.eks hard rock/metal enn det de fleste B&W gjør.

Active paisley sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Nå bommer du. Har du sjekket hva som fantes I denne tidlige perioden? Hvilke horndriver er noe særlig bedre enn WE 555? Eller bassen Altec 515G? Bare to av mange eksempler. Annbefaler å undersøke hva som ble gjort I gamle dager. De fleste vil bli sjokkert.
    Det trur jeg absolutt de ville bli.Mulig høyttalerprodusenter nå til dags også..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kall det akkuratt hva du vil, eller bruk det ordet du finner passende. Jeg tror du forstår poenget meget godt.
    Jeg tror jeg forstår hva du vil fram til, og tror jeg er uenig.

Jeg mener at man når det gjelder noe så subjektivt som høyttalerytelse, så er det hva den enkelte mener som er det viktige. Hva skribenter skriver verden over blir bare en generell veiledning, samme hvor enige de er. Ingen behøver å motbevise noe for å være uenig med dem.

Side 12 av 34 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •