Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 191
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner"

Jeg,Gilmour, har flere ganger ytret meg kritisk til de som bruker streaming som basiskilde i sine anlegg her på AVforum. Av flere grunner. En av disse grunnene er at jeg mener det er grunnleggende feil at artistene skal sitte igjen med lite eller ingenting, slik situasjonen nå er i dagens marked. På sikt er jeg også bekymret for at utviklingen av ny og god musikk vil bli skadelidende. En bekymring som ikke har blitt mindre etter å ha lest dette innlegget.

Susanna K. Wallumrød har skrevet et meget godt innlegg om situasjonen, som er postet på ballade.no, og også gjengitt på Dagbladet.no. Jeg gjengir det her, og vier det en egen tråd, fordi jeg syns dette er svært relevant og er et ærlig,frustrerende, men samtidig velskrevet innlegg ift dette etterhvert betente temaet. Forfatteren peker etter min mening på mange viktige elementer i denne debatten. Ikke minst på fordelingen av midlene: NOEN tjener penger på streamingbølgen, men pengene kommer i liten grad artistene tilgode. Innledningen på debattinnlegget hennes er i seg selv svært treffende:

Det må gå an å si noe om dagens tilstand i forhold til strømming av musikk for alle oss som forsøksvis lever av å lage ny musikk, uten at
    resten av verden går i forsvarsposisjon for brukervennlighet og tilgang på musikk.

Dere kan ta det helt med ro, vi kommer ikke til å forsøke å ta internett fra dere. Men jeg vil gjerne ha betalt for at musikken min
    brukes.

Følgende avsnitt i innlegget hennes er en av de mest klokkerene innertiere jeg har lest på svært lenge:

"Da internettet og fildelingen blomstret opp for alvor, var det mange som snakket om at makten nå ble fordelt slik at de store "stygge"plateselskapene kom til å bli overflødige, en hel del mellomledd ville forsvinne og bredden generelt ville bli større.

Det har blitt enklere å legge ut musikken sin slik at mange potensielt kan høre den, det har definitivt blitt enklere å starte en egen label og å gi ut musikk selv. Men vi er fortsatt avhengig av å få betalt for
    det innholdet vi skaper. Jeg har selv kuttet mellomledd på flere kanter, og tro meg, det blir ikke noe mer penger av den grunn. Inntektsgrunnlaget minsker.

Like mye som før trenger vi distribusjon og PR for å nå ut til folk, like mye som før trengs det mennesker med kompetanse og nettverk i en fungerende bransje. En fungerende bransje kan ikke tuftes på en romantisk forestilling om at "nå er det så enkelt å legge ut musikken du har spilt inn selv på nettet, så nå har vi bredde."

Når inntektene forsvinner - kultur - Dagbladet.no

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er hun?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvem er hun?

Det finner jeg mindre relevant ift temaet som jeg skisserer. Jeg har ikke hørt navnet hennes mer enn et par ganger før, og har ingen nærmere kjennskap til henne. Innholdet i debattinnlegget hennes er hva jeg ønsker diskusjon om, har du lest det?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke norske artister har ikke en jobb på si eller annen utdanning på vent?
    musikk er ikke en fuckings 7-4 jobb, det er en livsstil. de kan ikke sitte der å klage fordi de ikke får nok avspillinger på spotify.
    flere populære band sier de tjener godt på streaming. kaizers orchestra mente de fikk 15-20k i mnd.. nå er det riktignok mange medlemmer i det bandet, men slik er det.. man kan ikke sitte å kreve en forbanna årslønn bare fordi man har skrevet litt musikk som eget valg!! det bidrar ikke til samfunnet på samme måte som en ordentlig jobb. men noen blir steinrik.. slik er det å vær populær. så skriv bedre musikk da eller skaff deg en jobb!!
    artistene bør vær glad for at streaming gir de en viss inntekt, som kutter piratkopiering.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne være kritisk til det Gilmour, men artister har da alltid vært "avhengig" av å spille konserter og dra på turne for å få inn penger. Gullalderen deres er over nå. Lenge leve rettferdige priser på musikk!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hvilke norske artister har ikke en jobb på si eller annen utdanning på vent?
    musikk er ikke en fuckings 7-4 jobb, det er en livsstil. de kan ikke sitte der å klage fordi de ikke får nok avspillinger på spotify.
    flere populære band sier de tjener godt på streaming. kaizers mente de fikk 15-20k i mnd. nå er det riktignok mange medlemmer i de bandet, men slik er det.. man kan ikke sitte å kreve en forbanna årslønn bare fordi man har skrevet litt musikk som eget valg!!

Dette var jo krem de la krem når det gjelder saklighet. Du opptrer som et suverent eksempel på de holdninger som forfatteren peker på: rett i forsvarsposisjon så fort noen ymter frempå med kritikk av streamingbølgen. (Naturligvis fordi veldig mange føler seg truffet, der de selv ukritisk har kastet seg på streamingbølgen).

Har hun noe sted i innlegget krevd "en forbanna årslønn"? Har hun noe sted i innlegget skrevet at hun "kun skriver litt musikk" som eget valg? Isåfall, hvor tar du det fra? Hva mener du om de argumentene hun omtaler i innlegget?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Du må gjerne være kritisk til det Gilmour, men artister har da alltid vært "avhengig" av å spille konserter og dra på turne for å få inn penger. Gullalderen deres er over nå. Lenge leve rettferdige priser på musikk!

Dette dreier seg ikke om å være "avhengig" av å spille konserter eller turnere, du viser at du ikke har lest debattinnlegget med slike uttalelser.Realiteten er at flere artister mister sitt inntektsgrunnlag på sine utgivelser, nesten fullstendig (om man sammenligner med CD plate salg).

Hva legger du i rettferdige priser på musikk? At man i praksis nesten kan lytte til hva som helst av musikk så mye man vil, nærmest gratis? I så tilfelle har du en merkelig oppfatning av begrepet "rettferdig prising".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MANGE artister har både ulovlige sider som piratebay, og lovlige som spotify å takke at de er der de er i dag...

Kan på en måtte skjønne frusterasjonen til artister, men er man en god artist, så løfter man på ræva og steller i gang konserter.. Der penga er

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ". Jeg kan ikke begripe hvorfor det er så viktig å forsvare at Telenor og andre nett-tilbydere, eller aktører som Spotify skal tjene millioner på det innholdet vi skaper?"

vitner om hennes uvitenhet. spotify går i underskudd så det svir. med lisenser satt på plateselskapenes premisser.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Dette dreier seg ikke om å være "avhengig" av å spille konserter eller turnere, du viser at du ikke har lest debattinnlegget med slike uttalelser.Realiteten er at flere artister mister sitt inntektsgrunnlag på sine utgivelser, nesten fullstendig (om man sammenligner med CD plate salg).

Hva legger du i rettferdige priser på musikk? At man i praksis nesten kan lytte til hva som helst av musikk så mye man vil, nærmest gratis? I så tilfelle har du en merkelig oppfatning av begrepet "rettferdig prising".
    Har vel heller aldri sagt at jeg har lest debattinlegget. Det interesserer meg ikke å høre artister klage. Hvis det er noen dere bør klage til så er det plateselskapene. Det er de som har kjørt den bransjen du er i rett i dass. De prisene som var før var enkelt og greit fordi plateselskapene hadde monopol på musikken som ble gitt ut. Nå gis det ut gjennom mange flere kanaler, som fører til mer konkurranse og lavere priser. Hvis det er så jævlig å drive med musikk så får dere heller slutte

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    " Ikke minst på fordelingen av midlene: NOEN tjener penger på streamingbølgen, men pengene kommer i liten grad artistene tilgode. "

Gilmour, jeg tror verken du eller jeg, eller andre her på AVF for den del, har noe ansvar eller påvirkning i avtalene som inngås mellom artist<>plateselskap eller plateselskap<>streaming-tjenester.

Så lenge vi lyttere (les:kunder) forholder oss til lovlige tjenester, så får det være opp til musikerne (les:leverandører) å selv vurdere hvor de ønsker sine produkter gjort tilgjengelig og forhandle sine inntektsmulighete deretter.

Og liker kundene musikken (les: produktet) så følger kundene gjerne opp med å kjøpe konsertbilletter (les: tilleggsprodukter).

Med streaming snakker vi i realiteten om leie, ikke eie. Som en avansert form for radio, egentlig. Akkurat som Apple TV leie av film (eller Telenor og Get sine filmleiemuligheter).

Noen vil si at musikk må oppleves live og film må oppleves på kino. Andre vil klare seg med musikk og film på streamingmarkedet. Andre igjen sverger til hardware og eie i form av fysiske plater (CD, DVD, BD).

Jeg ser ærlig talt ingen problemer med at produktene gjøres tilgjengelig i flere kanaler og på flere plattformer. Snarere tvert i mot. Det beste for musikerne må jo være å få sin musikk publisert/spilt så mye som mulig?

Og jeg snakker her kun om lovlige tjenester.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Har vel heller aldri sagt at jeg har lest debattinlegget. Det interesserer meg ikke å høre artister klage. Hvis det er noen dere bør klage til så er det plateselskapene. Det er de som har kjørt den bransjen du er i rett i dass. De prisene som var før var enkelt og greit fordi plateselskapene hadde monopol på musikken som ble gitt ut. Nå gis det ut gjennom mange flere kanaler, som fører til mer konkurranse og lavere priser. Hvis det er så jævlig å drive med musikk så får dere heller slutte

Er dette innholdet i argumentasjonen din? "Hvis det er så jævlig så får dere slutte".? Fantastisk debattnivå og tilnærming på en problemstilling som løftes frem. Reaksjonene som du og andre har kommet med viser bare hvor klokkerent og spot on innlegget til Susanna faktisk er. RETT i forsvarsposisjon: bare la meg ha alle mine 100 000 låter ifred til i praksis gratis konsum, så gir jeg **** i alt annet. Der har du gjennomgangsholdningen til voksne mennesker pr idag.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify koster 1188kr året. tilgangen til musikken forsvinner om man ikke fortsetter å betale. det blir en god del penger over åra når medlemstallene øker eksponentielt.
    tror pipen får en annen lyd om noen år. såfremt man har laget god nok musikk da :P

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    spotify koster 1188kr året. tilgangen til musikken forsvinner om man ikke fortsetter å betale. det blir en god del penger over åra når medlemstallene øker eksponentielt.

Sludder, 90 spenn eller hva det koster i måneden for å høre ubegrenset på et gigantisk musikkbibliotek bestående av et utall artister og band er i praksis gratis konsum, og det skjønner også du.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg poengterte i ste, medlemmene i f.eks kaizers tjener 15-20.000 i mnd, bare på wimp og spotify.
    og antall brukere eksploderer.

forøvrig får man en kopi av Mona Lisa billig, og lovlig :P
    å selge kultur er ikke likestilt med en vanlig jobb spørr du meg...

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sludder, 90 spenn eller hva det koster i måneden for å høre ubegrenset på et gigantisk musikkbibliotek bestående av et utall artister og band er i praksis gratis konsum, og det skjønner også du.
    Jeg er ikke i tvil om at en rekke personer bruker mye mindre på musikk nå enn tidligere da det er billigere med 1200 i mnd enn å svi av 189 for en cd et par ganger i mnd.

For min egen del har jeg kanskje kjøpt 3 CD plater de siste 10 årene. Jeg har mao mangedoblet mitt forbruk på musikk. (i penger)

Hvor mange som øker og hvor mange som reduserer sitt forbruk i penger på musikk på andre svare på.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler også å lese denne fra en artist som mener motsatt
    Husker du hvor stille det var? - Ballade.no

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det folk er villige til å betale. Demand and supply. Og forresten, du går jo selv rett i forsvarsposisjon. Du klager over andres argumentasjon også kommer du med sånn skvip selv? 99,- kroner er ikke gratis. Fact!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ganske safe å si at det går mot slutten for CD-salget, ihvertfall det store "masse salget".
    Kjente store artister tror jeg fortsatt vil bli solgt på Amazon feks, men det blir nok verre for nykommere å få til en CD-pressing som legges ut for salg.
    Tror jeg da, har ikke satt meg veldig inn i dette annet enn å lese litt om at cd-salget sannsynligvis forsvinner.

Grunnen er nok mye at det tilbys streaming over en lav sko, og det er jo en fantastisk tjeneste som hele verden tar del i over nettet.

Så kommer det endel(mange) som ikke selger CDer, de finner bare sin musikk på nettet. Mange av de har sikkert ikke spilt live heller. De vil gjerne ha litt inntekter av musikken sin, og vil ha betalt for at vi lytter på musikken de har laget.
    Hva ser de for seg at det skal koste? Jeg har ikke peiling, og har ikke lett etter det heller, men er det 1 krone pr sang? 2? 5? 50 øre? 10 kroner?

Om det nå er slik at en artist dukker opp på "nettet" med god musikk som mange liker, ryktene sprer seg og populariteten øker, da kommer det jo inntekter automatisk eller?
    Da får man spillejobber, intervjuer, oppmerksomhet, kanskje litt tv, frekventering på radio etc.

Denne økningen i oppmerksomhet hadde kanskje ikke kommet i det hele tatt, hadde det ikke vært for at musikken var lett tilgjengelig og at massene lytter og snakker om det.

Jeg vet ikke, men jeg tror også at streaming kan være positivt for mange. De når hele verden med et tastetrykk, en mulighet de ellers ALDRI hadde fått.

Sånn sett bør de også være takknemlige for at denne muligheten finnes.

Samtidig så tror jeg at artister som ønsker inntekter på streaming, vil se at det ikke er noen gullgruve om ikke du når opp og frem. Folk vil nok tenke seg om både 2 og 3 ganger før man betaler for å høre på noe helt ukjent, kontra som nå når man kan høre på hva man vil, feks på spotify. Sjansen for å bli "oppdaget" er nok større slik som det er nå når det ligger nesten helt fritt.

Det sagt, så skulle jeg personlig ønske at det forblir omtrent som det er. Jeg har igjen begynt å kjøpe CDer mer aktivt enn på lenge, har oppdaget gleden med å høre stereo igjen.
    Og jeg er vel noe tilnærmet normalen håper jeg. Finner jeg noe på spotify som jeg liker, så handler jeg gjerne en cd i ettertid. Særlig hvis det er en god innspilling med god lyd på.
    Eller om jeg får tips om artister jeg bør ha i hylla, sjangeren jeg hører på er MYE utvidet etter at jeg igjen begynte å spille CDer.

Jeg vil tippe at personen som står bak artikkelen i Dagbladet allerede har hatt en markant økning i søk på feks spotify. Kanskje har hun allerede fått mange nye "fans" som spiller musikken hennes, kanskje det snakkes, kanskje ble hun oppdaget nettopp fordi hun fikk litt oppmerksomhet på nett? Hvem vet?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Jeg er ikke i tvil om at en rekke personer bruker mye mindre på musikk nå enn tidligere da det er billigere med 1200 i mnd enn å svi av 189 for en cd et par ganger i mnd.

For min egen del har jeg kanskje kjøpt 3 CD plater de siste 10 årene. Jeg har mao mangedoblet mitt forbruk på musikk. (i penger)

Hvor mange som øker og hvor mange som reduserer sitt forbruk i penger på musikk på andre svare på.
    Du må gjerne arrestere meg nå, men siden du tydeligvis er glad i musikk og nå bruker mye mere penger på musikk en før, så sier du vel egentlig at du piratkopierte tidligere?
    Hvis dette er riktig og at du nå heller velger streaming, så er det rett og slett glimrende. Hatten av for det!

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •