Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner" - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 191
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du misforstår temmelig grovt hvis du tror det er lov av en norsk statsborger å drive slikt griseri i utlandet. Les deg opp på emnet før du kommer med slike spissformulerte sammenligninger.

De argumenter som du påstår har kommet frem i tråden til forsvar av dine og artikkelforfatters holdninger, står ikke i stil til de holdninger jeg kjenner til i dagens musikermiljø.

Jeg venter fortsatt på svar ang. min biblioteksammenligning. For den er ganske så relevant til trådens tema. Vi snakker om lån/leie av opphavsbeskyttet materiale.
    + 1

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo ikke piratene eller oss forbrukere som har lansert streametjenester a'la Spotify og Wimp. Det er plateselskapene som har fått presentert denne forretningsmodellen fra en datanerd og funnet den mer økonomisk lønnsom enn CD-plater.

Da er det altså vår moralske forpliktelse å avstå fra å bruke tjenesten og heller støtte opp om en forretningsmodell som plateselskapene mener ikke representerer fremtiden?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men det er jo ikke piratene eller oss forbrukere som har lansert streametjenester a'la Spotify og Wimp. Det er plateselskapene som har fått presentert denne forretningsmodellen fra en datanerd og funnet den mer økonomisk lønnsom enn CD-plater.

Da er det altså vår moralske forpliktelse å avstå fra å bruke tjenesten og heller støtte opp om en forretningsmodell som plateselskapene mener ikke representerer fremtiden?

De har (antagelig) akseptert den modellen for å forsøke minske tyveriet som har pågått, og alle gratispassasjerene som internettt har generert. (alskens nedlastingsiter, youtube osv). Slik jeg ser det har selskapene hatt lite valg, de har måttet leve med syke mengder pirattjenester, altså lovbrudd satt i system. Derfor har de etter hva jeg tror i praksis hatt lite valg, annet enn å hoppe på streamingbølgen for å forsøke redde stumpene så godt som mulig.

Jeg mener det er vår moralske forpliktelse å tenke over om vi betaler for musikken vi bruker, når vi ser signalene som kommer fra artistene. Mange får ikke (tilstrekkelig) betalt for musikken sin, det er casen vi står oppe i. Hva gjør vi med saken? Tar vi den på alvor, eller bare skyver vi det bort som sutring, svartmaling og fortsetter streame gratis all musikken vår?

Forfatteren av innlegget jeg brukte i trådstarten er slett ikke det eneste eller første varselsignalet som har kommet, og jeg mener alle som ser på seg selv som seriøst musikkinteresserte burde ta de signalene som kommer på alvor. Ny teknologi og muligheter er spennende, men her må man se flere perspektiver, og ikke minst se lenger enn sin egen nesetipp og primitive lyst til å opprettholde gullgruven man har fått servert på sølvfat.

Edit: vil man ikke kjøpe fysisk, så sørg iallfall for å betale for nedlasting av albumene. Det jeg vil løfte frem er ansvaret forbrukerne har for å betale for en vare, det mener jeg ingen voksne mennesker kan dra seg unna.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy fader! Der burde bli ulovlig å vise bilder av kunstverk på internett... Det gir jo ikke skaperne av dette kunstverket en krone!

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statistikk fra IFPI (IFPI Norsk platebransje):

Solid oppgang i det totale platesalget.
    Kvartalsstatistikken for 1. kvartal 2012 viser en oppgang på 38% i det totale musikksalget, sammenlignet med 1. kvartal 2011. Det er hittil i 2012 solgt musikk for ca.122 millioner kroner, mot ca 88 millioner på samme tid i 2011.

Det fysiske musikksalget:

Det fysiske musikksalget 1. kvartal 2012 har steget med 15% sammenlignet med 1. kvartal 2011.

Det fysiske musikksalget utgjør 34% av samlet salg for første kvartal 2012, mot 41% av samlet salg for samme periode i 2011.

Det digitale musikksalget:

Downloads har 1. kvartal 2012 steget med 35% i forhold til 1. kvartal 2011. Andelen downloads av totalsalget ligger på 24%. Dette holder seg jevnt fra samme periode i fjor. Streaming har økt med 67% fra samme periode i fjor og utgjør nå 42% av totalsalget, mot 34% av totalsalget for samme periode i fjor.

Samlet digitalsalg (streaming og nedlasting) for 1. kvartal 2012 har en oppgang på hele 54% i forhold til 1. kvartal 2011.

Digitalsalget utgjør så langt i 2012 66% av det totale musikksalget.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Gilmore
    Men det rakkes ned på gratis Spotify. Det er jo ikke gratis, man betaler ved å gi av si egen tid for å høre reklame, på samme vis som vi betaler med vår egen tid for å se reklame på gratis-TV (dvs. alle andre kanaler enn NRK). På denne måten vil flere av de som er i en typisk pirat-situasjon, altså folk med dårlig råd og ungdommer med lusen ukelønn, trekkes over på løsninger som faktisk er en akseptert forretningsmodell.

Du har nok rett, plateselskapene hadde egentlig ingen annen utvei. De kunne fortsatt på samme vis som før, brukt millioner av kroner på dyre advokater og rettssaker for å vinne over noen få pirater, mens resten går fri. Spørsmålet er om disse kostnadene tross alt ville overstige de reduserte inntektene gratis streaming vil gi? Og på sikt vil nok rettssakstrategien heller ikke gjort saken særlig bedre.

EDIT: og statistikken som Randall viser til, viser vel også at det ser ut til å være en riktig beslutning fra plateselskapenes side. Veldig hyggelig at inntektene nå ser ut til å være på vei oppover igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    @Gilmore
    Men det rakkes ned på gratis Spotify. Det er jo ikke gratis, man betaler ved å gi av si egen tid for å høre reklame, på samme vis som vi betaler med vår egen tid for å se reklame på gratis-TV (dvs. alle andre kanaler enn NRK). På denne måten vil flere av de som er i en typisk pirat-situasjon, altså folk med dårlig råd og ungdommer med lusen ukelønn, trekkes over på løsninger som faktisk er en akseptert forretningsmodell.

Du har nok rett, plateselskapene hadde egentlig ingen annen utvei. De kunne fortsatt på samme vis som før, brukt millioner av kroner på dyre advokater og rettssaker for å vinne over noen få pirater, mens resten går fri. Spørsmålet er om disse kostnadene tross alt ville overstige de reduserte inntektene gratis streaming vil gi? Og på sikt vil nok rettssakstrategien heller ikke gjort saken særlig bedre.

EDIT: og statistikken som Randall viser til, viser vel også at det ser ut til å være en riktig beslutning fra plateselskapenes side. Veldig hyggelig at inntektene nå ser ut til å være på vei oppover igjen.
    Ungdom hadde før i tiden også fin mulighet til å kjøpe musikk (CDer), men da måtte man prioritere det. Man kunne ikke bare logge seg på en hvilken som helst site på nettet og rappe musikken gratis om man ville. Man måtte spare, ønske seg musikk til bursdager og jul, osv.

Men når det er sagt er jeg enig i at det er positivt at potensielle pirater som ungdom og studenter med svak økonomi "lokkes" over på dedikerte betalingsmodeller som wimp og spotify. Det er også i stor grad det eneste positive jeg ser, når man kikker fra et perspektiv som innebærer artistenes økonomiske situasjon.

At streaming (gratis) er guds gave til den jevne forbruker sett fra deres egoistiske og smale perspektiv er jeg helt enig i. Poenget for meg er om det skader rekrutteringen og kvaliteten/mengden på den musikken som vi ønsker skal komme ut i fremtiden, og jeg tror svaret er ja om dette får fortsette.

Edit: hvorvidt det økte fra 2011 jmf statistikken over totalt musikksalg er egentlig fint lite relevant. Poenget her er hva artistene sitter igjen med av midler, sammenlignet med for eks 7-8-9 år siden hvor streaming ikke fantes, og man i stor grad måtte kjøpe CD skiver,vinyl om man ville kjøpe musikk. Slik situasjonen er idag kan man rett og slett velge gratis som alternativ, og det sier seg jo nærmest selv at det på sikt ikke har sjans i havet å være bærekraftig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man kan ikke se tilbake til "gamle dager" for å vurdere hvilke tiltak man må iverksette for å sikre musikernes inntekter i fremtiden. Tidene og mulighetene forandrer seg. Så lenge alternativet for mange faktisk er å laste ned gratis fra piratebay så må man ha tiltak som gjør dette mindre attraktivt.

Da jeg var ung tok vi opp 10 i Skuddet på kassett for å slippe å kjøpe de populære låtene. Sånt gjør ungdommer, og det vil de fortsette å gjøre. Men når det nå faktisk finnes løsninger som gir folk tilgang til musikk, helt lovlig og relativt billig, så ser jeg virkelig ikke problemet.

Statistikken sier ikke hvor mye som går tilbake til artistene, det har du rett i. Men hvor mye ville gått tilbake til artistene dersom totalsalget hadde fortsatt å synke pga. piratvirksomhet? Mer eller mindre?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner meg ikke helt på denne diskusjonen, klager noen virkelig på at en butikk (spotify) greier å gi oss gratis musikk?
    Hvordan de har forhandlet seg fram til det, eller hvor mye reklameinntekter de har vet jo ikke jeg. (Og hva artistene sitter igjen med, har jeg enda mindre kontroll/kunnskap om?)

Burde på samme måte hate butikkjedene og synes synd på bøndene?
    Ref.: Den store matbløffen - Aftenposten

Synes egentlig platebransjen kan skylde seg selv i at det er blitt som det har blitt (nå var dette om et spill, men tanken er lik for musikk):

Edit: Kan bare snakke for meg selv, men etter at spotify kom ut bruker i hvertfall JEG 1200,- mer i året på musikk enn før. Fordi JEG er fornøyd produktet som en helhet.
    Hvis jeg skal kjøpe musikk i dag.. hvor får jeg: a) digitalt, b) lossless med flere filalternativer, c) konto hvor jeg kan laste ned den samma fila flere ganger (siden jeg har flere enheter og ev. kan miste innholdet i en datakræsj) uten å betale ekstra for det?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen artister hadde ikke eksistert uten distribusjon ala internett heller.

dagens marked på platebutikken i 1990:
    "har du den og den artisten?" "-nei" "hva med den da?" "-nei"

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internett har sine fordeler og bakdeler i denne bransjen, vil si på godt norsk at internett har drept den fysiske butikken til de grader. Det er ytterst få igjen og er spent på hvor lenge de siste lever i et slikt marked, selv synes jeg det er trist at bransjen har blitt sånn.

Dette ser man også på kvaliteten på musikken over lengre tid, ting blir produsert på kortere tid og kvaliteten tappes til de grader. Det er bare å høre på de siste utgivelsene til Metallica, der kan man se hvor elendig produksjonene er blitt med årene. Death Majestic platen låt bedre på Rockband/Guitar Hero enn vanlig cd og det sier litt om produksjonen i disse dager, at folk synes cdplater er dyrt kan jeg ikke fatte og begripe. Helt nye utgivelser koster fra 99-159kr, vil med det si at dette er ganske rimelig. Det koster deg 1 time på jobb for å få råd til en plate.

Jeg er en av de veldig få som enda kjøper cdplater og har blitt mer spesifik på hva jeg skal kjøpe, er ikke alle artister som fortjener mine penger så derfor velger jeg de ut med omhu. Det blir ikke så mange plater som før siden den fysiske butikken for plater er borte omtrent, men støtter opp de som fortjener det mest.

Streaming bruker jeg til å bli kjent med artistene og kjøpe platene deres deretter, hadde artistene i dag levd av platesalg ville folket fått bedre kvalitet på musikken. Kan ta med et eksempel når Robbie Williams fikk verdens beste platekontrakt, denne var verdt 960 millioner som er en sinnsyk sum for oss alle. Robbie skulle gi ut et viss antall plater på denne tiden, de 2 første var brukbare og resten bare dalet sammen til søppel.

Hvorfor ble de andre platene dårlige, artisten gikk vel lei og platene solgte ikke så godt som man håpet. Hvorfor gjør en stor jobb man ikke vil tjene noe særlig på i ettertid, man ser hvor Robbie er i dag da.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Er sjokkert. Jeg synes at elektrikere, rørleggerer, butikkmearbeidere, egentlig alle som jobber bør være fornøyd med at folk i det hele tatt vil ha arbeidet deres. Vær fornøyd med det og ikke forvent å få betalt for det. Er dere virkelig seriøese når dere skriver slikt?
    Med all respekt, men her var du virkelig på bærtur... Og du (og andre kunstnere) blir sikkert ikke blid for det jeg sier nå, men for min del har ikke kunstnere et arbeid i vanlig forstand. Selv om mange av dere sikkert jobber hardere og mer enn de fleste, mener jeg det ikke er sammenlignbart med vanlige lønnsmottakere. Men jeg er veldig glad for at dere er der, for verden hadde vært et veldig trist sted uten, og de som leverer kvalitet skal selvsagt ha betalt for det.

De som velger å bli håndverkere (og andre (hva jeg ser på som) vanlige jobber) gjør dette utifra interesser, muligheter og egenskaper, og først og fremst for å sikre seg en fast inntekt (tror ikke de som kjører søppelbiler hadde det som drømmejobb da de var små). Det er ikke mange kunstnere (malere, keramikere, musikere osv) som kan leve av kunsten alene og slik har det vel alltid vært.

Det er nevnt tidligere i tråden at betalende brukere av spotify bruker 10 ganger så mye penger på musikk som gjennomsnittet, dvs et gjennomsnitt på ca 10kr i måneden. Hvordan var dette gjennomsnittet før internet og nedlastings/streaming tiden? Hvis dette ikke har endret seg drastisk, så er det ikke rart mange musikere ikke kan leve av det med tanke på hvor mange flere det er å fordele på i dag...

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +100! Takk supertramp!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    +100! Takk supertramp!
    Eeeh, for hva?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Jo, men som en snekker, elektriker eller rørlegger så har du vel avtalt en salgssum på jobben FØR man påtar seg et oppdrag som koster 300 000 og jobber 8 timer om dagen i månedsvis å utføre.
    DET er vel litt forskjellen?
    Nå vet ikke jeg åssen det fungerer i musikkbransjen, men såvidt jeg har forstått så må vel mange satse penga selv uten å vite om man har en kunde å selge det til?
    Eller er det plateselskapene som legger ut for tidsbruk og kostnader i forbindelse med en plateinnspilling?
    Da har men jo isåfall allerede en kunde man har solgt produktet til. Om man da har solgt produktet sitt til en kunde som er avhengig av å promotere det du har "snekret" sammen for å kunne betale deg så er det ikke likt grunnlag spør du meg.
    Et plateprosjekt er vel noe en artist går inn i fordi man har en drøm om å gi ut en skive. Man satser tid og penger uten å vite om man vil tjene noe på det eller om man har en kunde, ikke sant? Man gambler kan man vel si da isåfall. Some win, some loose.

Det er sjelden man ser en snekker eller andre gå inn i noe uten å ha solgt det allerede. Unntak finnes jo, men de er ikke mange.

Dessuten så får ikke en snekker etterbetalt i åresvis fordi noen er inni bygget han leverte og skryter av hvor bra det er. Han får sine 300 000 ved ferdigstillelse, punktum.
    Poenget med snekker-relasjonen var ganske enkelt bare for å understreke at å være musiker er et yrke, ikke en hobby.

Mange satser penger selv i musikkbransjen. Et plateselskap er nå nærmest nytteløst, siden de i bunn og grunn bare er en slags bank som låner deg penger til å spille inn en skive. Dette kan de fleste nå gjøre i et hjemmestudio for brøkdelen av hva det kostet før. Så starter man sitt eget plateselskap og signerer kontrakt med en distrubitør(en avdelig av plateselskapet). Da har man en langt mere lønnsom deal enn hva man ville fått før i tiden. Ergo man vil fortere begynne å tjene penger. Problemet er at man ikke tjener penger på platesalg lengre hvis man da ikke får stor internasjonal suksess. Og da snakker jeg STOR internasjonal suksess.

Da har man altså et distribusjonsselskap som skal jobbe for deg og førsøke å overtale butikkeiere til å ta inn musikken inn i platebutikker. Uavhengig av om de klarer det eller ikke, så skal distibusjonsseskapet ha betalt.

At man får betalt via Spotify er nærmest en vits og jeg tror ingenting på at noen som helst norske artister utenom A-ha kan få inn noe annet enn lommepenger den veien.

Slik VI gjør det i dag, så promoterer vi musikken gjennom Youtube, Facebook, forum etc. Gartis promotering, slik jeg ser det. Penger spart der også, så får det bare være at man ikke får betalt for at noen hører på en komprimert versjon av musikken.

Det man må få inn pengene på nå er enkelt og greit konserter og salg av effekter som t-skjorter etc. Eventuelt ekslusive LP-skiver eller lignende.
    Da snakker vi meget moderate summer hvis man da altså ikke har STOR internasjonal suksess.

For min egen del så setter jeg honoraret så høyt at få konsertarrangører tar sjansen på å booke oss. Da slår jeg to fluer i en smekk: jeg får bra betalt for konserten jeg gjør, samt jeg slipper å spille så mange steder. Å bruke 3-4 kvelder i uken på øvingslokalet er uaktuelt slik livet mitt er nå. Da skipper jeg heller musikken og jager suksess i et "vanlig" firma i stedet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke mangel på verdier i bildetråden din AndreWerdenskrig. ikke værst bil heller men du har skippet "vanlig" firma? musikken din er isåfall en suksess

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @AndreWerdenskrig
    Men sånn for sammenligningens skyld: hvor mange plater måtte man selge for en sånn 7-8 år siden dersom man skulle ha en anstendig inntekt på det? Og hvor mye måtte man regne med å måtte bruke på markedsføring?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Supertramp]Eeeh, for hva? [/QUOTE

Trodde jeg siterte bibliotek sammenligningen din ! Var hvertfall for den!:P Men syns du treffer på kornet omtrent i hvert innlegg!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være like usaklig som enkelte i denne tråden:

Regner med at alle som mener at streaming er forkastelig aldri bruker netthandel, men handler alt lokalt? Netthandel er trossalt med på å ødelegge for lokale butikker...

Regner også med at de samme personene går til den lokale TV og radioreparatøren for å få reparert sine produkter selv om det billigere å kjøpe nytt. Hvis ikke vil disse personene kanskje miste sitt inntektsgrunnlag....

Verden forandrer seg og man må følge markedet til en hver tid. Er ikke bare musikere som har fått oppleve tunge tider akkurat.

For min egen del så har jeg ikke lastet ned en eneste plate, sang osv. etter at streaming ble aktuelt. Så jeg har gått fra å betale 0 kroner i året til rundt 1200. Bare en dråpe i havet, men jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg streamer i hvert fall.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=grandiS]
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Eeeh, for hva? [/QUOTE

Trodde jeg siterte bibliotek sammenligningen din ! Var hvertfall for den!:P Men syns du treffer på kornet omtrent i hvert innlegg!

Kim

Hvis du er istand til å lese andres motargumenter så er hans biblioteksammenligning overhode ikke sammenlignbar med hva vi diskuterer vedrørende dagens situasjon ift musikk, som jeg allerede har forklart hvorfor i tidligere innlegg.

Bibliotek er en statlig finansiert støtteordning som har sine røtter i blant annet et ønske fra staten om at alle mennesker,uansett sosioøkonomisk bakgrunn skal få tilgang til kunnskap gjennom bøker (utdanning). Derfor velger staten å kjøre inn store mengder midler fra felleskassa slik at dette blir mulig. Hva dette har til felles med at folk idag ikke vil betale for musikken de hører på, og som fører til at artistene ikke får betalt for arbeidet sitt må du nesten forklare.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •