Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner" - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 191
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    BDet kaller jeg å hive seg på en "lettvintsbølge" hvor man først og fremst server sine egne egoistiske konsumbehov.
    Og det gjør ikke du? ALDRI? Sikker?? Tviler på det..

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Ja, ok. Ikke bare et yrke, en livstil? På samme måte som noen velger sykepleier for de brenner for yrket (som min frue). Som MEN det er noe man lever av.
    At de ikke tjener nok til salt til bordet, hva gjør du da?
    Sammenligningen er absolutt reel. Gi meg en god grunn til ikke!
    Du har garantert, som meg og mange andre her, vært med på å at noen har mistet sin inntektskilde.
    Kunst er relativt. Flesteparten av malere/hobby malere klarer ikke å leve av sine malinger. Hver gang jeg går i Karl Johan så ser disse enormt dyktige malere som selger sine malinger men kjøper dere det? Nei, hvorfor? etterpørsel, smak og behag?
    Kan du svare meg, hvor mange CD`er av nevnte person du begynte denne tråden om har du?

Realiteten er at FØR streamingens inntog var inntjeningsgrunnlaget noe helt annet. Platesjappene til kompaniet var fylt opp med musikk som solgte godt, og hadde et utvalg som vi nå kan se langt etter. Filmer er stort sett hva de har i sjappene nå, serier, blu- ray filmer osv.

Jeg kjøper skiver av alle de gruppene jeg hører på, og bruker ikke streaming av prinsipp (foreløpig). Personlig er ikke artikkelforfatterens musikk i min gate, men det er irrelevant. Poenget er at de som liker den kan konsumere den i praksis gratis på spotify hvor Wallumrød sitter igjen med mikroskopiske andeler av kaka. Hadde de som likte musikken måte kjøpt skiva, altså betalt skikkelig for musikken, ville Wallumrød fått de inntektene hun rettmessig har krav på.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det gjør ikke du? ALDRI? Sikker?? Tviler på det..

Det har jeg aldri påstått at jeg ikke har gjort. Men da får man **** være ærlig og rakrygget nok til å stå for det og si det rett ut, istedet for å skyve en rekke vikarierende argumenter foran seg mener jeg, slik tilfellet er i denne tråden.

For det er det dette koker ned til: mannen i gata vil verne om den gullgruven de plutselig har fått tilgang til. Gratis musikk overalt, og således spare store summer på varer man egentlig skulle og burde betalt for. Her må vi kalle en spade for en spade.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er enig i at artister skal få betalt: ja, og det gjør de ikke i tilstrekkelig grad med streamingen slik det ser ut pr idag. Hva vil du da gjøre med det? Fortsette med gratis streaming eller til en symbolsk sum?

Bruker penger på musikk,seriøst? Gratis eller maks 90 spenn i måneden for all verdens musikk du måtte ønske? Beklager, det kaller ikke jeg å kjøpe musikk. Det kaller jeg å hive seg på en "lettvintsbølge" hvor man først og fremst server sine egne egoistiske konsumbehov.For meg holder ikke det, og det blir for lettvint. Det er også ganske åpenbart at dette ikke er bærekraftig for artistene og rekrutteringen fremover.

Spotify er ikke lenger ferskt, men har vært i flere år nå. Det er på tide at prisene økes hvis dette skal bli spiselig, og det kraftig.
    Jeg kjøper masse cd'er av bandene jeg liker så dette er ikke basert på dårlig samvittighet.

Prisen på Spotify og å gjøre det bærekraftig for alle er en ond sirkel. Det mangler så mye der for mange, av mine i hvert fall, favorittband mangler. Og så lenge det er mange hull i tjenesten er den strengt tatt heller ikke så bra. Dersom den hadde vært bra, alle parter innser at dette er noe de bør være med på så kan de også skru opp prisen.

Jeg skjønner de du er forbanna på som mener at skal være billig, men det er ikke vår jobb eller ansvar at et produkt ikke er bærekraftig.

En helt annen ting er at norske artister uten store internasjonale gjennombrudd har da vel alltid hatt problemer med å få endene til å møtes? Det er også lett å skylde på streaming for sin egen ikke-success. Alle har ikke alltid gjort det bra og tjent masse penger før heller.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke gidded lese gjennom alle postene her, så ha meg unnskylt om jeg sier noe som er ferdig diskutert.

Likte meget godt post nr 2, 'Hvem er hun ?'. Blir vel fort litt sånne 'kunstneriske' artister som først ryker i en sånn sammenheng, og har faktisk diskutert litt slik politikk med kunstnere og det ender aldri godt.

Jeg mener at enhver beskeftigelse må være bæredyktig. Hvis man ikke kan leve av det uten tilskudd så er det hobby, ikke jobb. Da gjør man det på fritiden til man kan leve av det..

Når det gjelder album så har det, for meg, nesten alltid vært 2 bra sanger og 8-10 vomfyll. At artister nå må levere kvalitet i alle ledd er bare fornuftig å logisk.

Streaming har jeg lite kunnskap om da jeg ikke bruker det, men mener at streaming er/burde brukes slik radio er/var før. Finner man noe liker på en streaming tjeneste så kjøper man cd'en/wav fila etterpå er min måte å gjøre det på. Hvis en sang ikke er ute på CD singel eller lovlig nedlast i ukomprimert format så lagrer jeg mp3'en fra youtube til jeg får kjøpt den.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour, vær snill å ikke sammenligne bruk av Spotify med grisete menns kjøp av tjenester i Thailand. Det hører ikke hjemme i en debatt om du vil fremstå seriøs.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor vi skal kritiseres for å abonnere på Spotify for å høre på musikk. Kritiserer du også de som låner en bok på biblioteket istedenfor å kjøpe den i bokhandel?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For det er det dette koker ned til: mannen i gata vil verne om den gullgruven de plutselig har fått tilgang til. Gratis musikk overalt, og således spare store summer på varer man egentlig skulle og burde betalt for. Her må vi kalle en spade for en spade.
    skjønner ikke hvorfor du hele tiden refererer til streaming som gratis ? selv de som ikke betaler gir likevel artisten penger indirekte.

spotify: 120 avspillinger = ett salg på itunes
    wimp: 36 avspillinger = ett salg på itunes
    sistnevte skjer en gang. ikke kontinuerlig hele året.

+
    "Ifpis statistikk viser at omsetningen for musikkstrømming i fjor økte med 73 prosent og lå på 247,7 millioner kroner. Dermed er inntektene større enn fra CD-salg!"

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Jeg kjøper masse cd'er av bandene jeg liker så dette er ikke basert på dårlig samvittighet.

Prisen på Spotify og å gjøre det bærekraftig for alle er en ond sirkel. Det mangler så mye der for mange, av mine i hvert fall, favorittband mangler. Og så lenge det er mange hull i tjenesten er den strengt tatt heller ikke så bra. Dersom den hadde vært bra, alle parter innser at dette er noe de bør være med på så kan de også skru opp prisen.

Jeg skjønner de du er forbanna på som mener at skal være billig, men det er ikke vår jobb eller ansvar at et produkt ikke er bærekraftig.

En helt annen ting er at norske artister uten store internasjonale gjennombrudd har da vel alltid hatt problemer med å få endene til å møtes? Det er også lett å skylde på streaming for sin egen ikke-success. Alle har ikke alltid gjort det bra og tjent masse penger før heller.

Det gleder meg å høre at du kjøper mange skiver av favorittbandene dine, det er kjempeviktig!

Jeg er enig med deg i at det kan være en sovepute og lett mål å skyte på når karrieren går trått. Men jeg forstår forfatteren rett så peker hun på reelle problemstillinger, og jeg oppfatter innlegget hennes som særs velskrevet og velbegrunnet. Angrepene om sutring fra flere i kommentarfeltet kjenner jeg meg således overhodet ikke igjen i.

Vi har sett flere slike signaler fra artistene om at noe ikke er som det skal, Wallumrød er ikke den eneste. Nå er det på tide at vi tar problemstillingen på alvor, og ser flere perspektiver enn vår egen trang til å få gratis musikk/til en symbolsk sum.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva syns dere om at musikere skal få tilskuddsordinger via skatteseddelen på den måten "ivareta" disse kunstnerne? Gilmour, noe svar?
    Et seriøst spørsmål som trenger et seriøst svar.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Gilmour, vær snill å ikke sammenligne bruk av Spotify med grisete menns kjøp av tjenester i Thailand. Det hører ikke hjemme i en debatt om du vil fremstå seriøs.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor vi skal kritiseres for å abonnere på Spotify for å høre på musikk. Kritiserer du også de som låner en bok på biblioteket istedenfor å kjøpe den i bokhandel?

Hvis du greier å følge litt med, så "sammenligner" jeg ikke menns sexkjøp av 14 åringer i Thailand med spotify og streamingbruk. Det var et eksempel for å illustrere at alt som er lovlig ikke automatisk gjør at man kan lene seg tilbake å klappe seg fornøyd på magen.

Hvis du til tross for Wallumrøds velskrevne innlegg, og all argumentene som har kommet frem i denne tråden ikke skjønner noe som helst, så gir jeg opp. Ignoranse er det vanskelig å argumentere mot.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva syns dere om at musikere skal få tilskuddsordinger via skatteseddelen på den måten "ivareta" disse kunstnerne? Gilmour, noe svar?
    Som jeg skrev i posten over:

Jeg mener at enhver beskeftigelse må være bæredyktig. Hvis man ikke kan leve av det uten tilskudd så er det hobby, ikke jobb. Da gjør man det på fritiden til man kan leve av det.

ALT av tilskudd til 'kunst' må bort så fort som bare pokker..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter har tydeligvis problemer med å forstå enkle argumenter og velger å overse fakta. I tilegg er han tydelig tilhenger av at det er bare noen få artister som fortjener å få penger.

CD-har følgende fordeler for artisten
    - Får betalt mer med en gang for en ny plate

CD-har følgende ulemper foran spotify
    - Den må fraktes rundt av lastebiler og båter
    - Krever lagerplass
    - Krever ansatte som håndterer kunder
    - Gir ikke inntekter i fremtiden på samme måte som spotify.
    - Fordeler inntektene urettferdig mellom artistene. En plate som blir spilt 100 ganger grunnet bra innhold kontra en plate som var møkk og spilt en halv gang gir samme inntekt til artist. Nå får endelig de artistene som er populære betalt for at de lager musikk som folk liker.

For samfunnet er det klart at Spotify er kjempebra. Det er bra at antall platebutikker og trailersjåfører går ned. Samfunnet har mer bruk for dem som sykepleier eller ingeniør. Det samme gjelder artister som lager så sær musikk at det ikke lønner seg.

For en person som har et favorittband og ønsker å støtte opp om det er det mye bedre at han kjøper seg et spotifyabonnement og spiller favorittbandet sitt via det til evig tid, enn å bare lytte på den plate man kjøpte og elsker for 2 år siden. Ved spotify så støtter man dem månedlig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor kommer tilskuddsordninger inn i dette egentlig? Jeg mener som det er sagt av shallow, at tilskuddsordninger undergraver markedet, så det er jeg ikke for.

Derimot vil jeg at folk skal betale skikkelig for den musikken de hører/bruker, noe som pr idag etter min mening ikke forekommer i tilstrekkelig grad.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Som jeg skrev i posten over:

Jeg mener at enhver beskeftigelse må være bæredyktig. Hvis man ikke kan leve av det uten tilskudd så er det hobby, ikke jobb. Da gjør man det på fritiden til man kan leve av det.

ALT av tilskudd til 'kunst' må bort så fort som bare pokker..
    Helt enig. Jeg er villig til å endre synspunkt hvis noen kan vise frem fakta som viser at kunst i samfunnet øker produktiviteten ellers i samfunnet mer enn støtten går ut på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som som dette BaronRibsskog:
    http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/p...10&p=42&read=1

Heheheheh

Hvorfor undergraver det markedet Gilmour?

Forøvrig totalt imot det selv.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som som dette BaronRibsskog:
    http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/p...10&p=42&read=1

Heheheheh

Hva syns Gilmor om dette?

Forøvrig totalt imot det selv.

Voldsomt så opptatt du er av meg også da, jeeeze. Ja, hva har dette med temaet å gjøre? Jeg har allerede klargjort at jeg er imot statlig støtte, og kan ikke se hva dette har med dagens forretningsplattform og betalingsmønster å gjøre?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Ved spotify så støtter man dem månedlig.
    som er en av grunnene til at streaming må vær betydelig rimelgere per album enn en fysisk cd eller et digitalt kjøp på itunes.
    man kan ikke agrumentere for økt månedspris bare fordi det er mange album integret i tjenesten.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du greier å følge litt med, så "sammenligner" jeg ikke menns sexkjøp av 14 åringer i Thailand med spotify og streamingbruk. Det var et eksempel for å illustrere at alt som er lovlig ikke automatisk gjør at man kan lene seg tilbake å klappe seg fornøyd på magen.

Hvis du til tross for Wallumrøds velskrevne innlegg, og all argumentene som har kommet frem i denne tråden ikke skjønner noe som helst, så gir jeg opp. Ignoranse er det vanskelig å argumentere mot.
    Du misforstår temmelig grovt hvis du tror det er lov av en norsk statsborger å drive slikt griseri i utlandet. Les deg opp på emnet før du kommer med slike spissformulerte sammenligninger.

De argumenter som du påstår har kommet frem i tråden til forsvar av dine og artikkelforfatters holdninger, står ikke i stil til de holdninger jeg kjenner til i dagens musikermiljø.

Jeg venter fortsatt på svar ang. min biblioteksammenligning. For den er ganske så relevant til trådens tema. Vi snakker om lån/leie av opphavsbeskyttet materiale.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha nevnt det, så tror jeg ikke du har dekning for et par av påstandene du kommer med her.

- Hvor tar du det fra at MANGE kjøper plata etter å ha hørt ny musikk på Streamingtjenester? Kan du dokumentere dette på

noe vis? Personlig er min erfaring og kunnskap rundt dette at færre og færre gjør dette, og at det er en av grunnene til

at inntjeningsgrunnlaget stuper for artistene.

-Ja, Ola dunk er late, der er vi helt enig. Men det er etter min mening ingen akseptabel grunn til å la være betale

skikkelig for musikken. (Nei, jeg syns ikke det er godt nok å slå fast at det er lovlig med gratis spotify, for så å

klappe seg fornøyd på magen).
    Kan du dokumentere at inntjeningsgrunnlaget for artistene stuper pga streamingtjenester ? I følge IFPI så er jo nå

inntektene fra streaming nå høyere enn fra CD salget og streaming er jo ennå bare i startgropa.

Det er ikke kun et yrke, poenget er at de lager kunst, musikk, som er en vare folk bør og skal betale for. Grunnen til frustrasjonen til mange artister pr idag, er at betaling skjer i mindre og mindre grad, og det er et problem som fortjener å bli løftet frem "snipp"
    Greit nok at du mener at å være musiker er ikke "bare" et yrke, kan i noen tilfeller være enig i det men hadde satt pris om du kunne forklare hvorfor musikk kunstnere skal få gjentagende betalt for sin kunst i motsetning til de fleste andre kunstnere. Og bare så det er klart, jeg har ikke noe i mot at de får gjentagende betaling så lenge de leverer noe som folk vil ha.
    Og.. hva er egentlig kunst ??

Det var ikke myntet spesielt på deg, jeg aner ikke nok om du kjøper musikk eller kun bruker spotify til symbolsk pris pr måned. Føler du deg truffet, så er det antagelig korrekt.

Som tidligere skrevet mener jeg det blir for lettvint å slå fast at spotify er lovlig/gratis, så da klapper jeg meg fornøyd på magen og lukker øynene for alt annet. Når man har informasjon og kunnskap om hvor det bærer bør man som en voksen person ta hensyn til det. Det er lovlig å knulle 14 år gamle jenter i Thailand også, men det er kanskje ikke ok å gjøre det av den grunn? Et ekstremt eksempel, men for å illustrere at fordi noe er lovlig så betyr det ikke at det er moralsk korrekt å gjøre det.

Ja, det er tragisk at fordelingsnøkkelen åpenbart innehar store feil, men den delen får vi gjort lite med. Vi må fokusere på hva vi har makt over.

Derimot kan vi forbrukere betale skikkelig for musikken vi bruker, gjennom å kjøpe vinyl eller CD skiver, eventuelt betale for nedlasting.

Piratkopiering er forøvrig likestilt med tyveri og stjeling i boka mi, så det er virkelig bunnen av bøtta. 2 gale gir heller ikke 1 rett.
    Du sier man har informasjon om hvor det bærer, du kan kanskje utdype det da, med skikkelig dokumentasjon ? I følge det jeg har sett fra bl a bransjens egne organer så peker pilen i en retning og det er opp selv om det er noen enkeltutøvere som hevder noe annet. Du sier også at "fordelingsnøkkelen åpenbart innehar store feil" og derfor bør vi heller kjøpe fysisk media. Kan du vise fordelingsnøkkelen for fysisk media vs streaming og forklare en enkel sjel de grunnleggende forskjellene?

Til slutt vil jeg si at når det gjelder gratis nedlasting så er jeg helt enig i at det er tyveri og noe som på sikt kunne blitt en virkelig trussel mot musikkutøverne og det er en av grunnene til at jeg mener streamingtjenestene er en god ting, da får man i det minste litt betaling for det man har laget, om det ikke er nok så blir det etter min mening feil å skylde på forbrukerne at man eventuellt har gjort en dårlig avtale når man solgte rettighetene sine....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du misforstår temmelig grovt hvis du tror det er lov av en norsk statsborger å drive slikt griseri i utlandet. Les deg opp på emnet før du kommer med slike spissformulerte sammenligninger.

De argumenter som du påstår har kommet frem i tråden til forsvar av dine og artikkelforfatters holdninger, står ikke i stil til de holdninger jeg kjenner til i dagens musikermiljø.

Jeg venter fortsatt på svar ang. min biblioteksammenligning. For den er ganske så relevant til trådens tema. Vi snakker om lån/leie av opphavsbeskyttet materiale.
    Den seksuelle lavalder i Thailand er meg bekjent 14 år, ergo er det lovlig å ha sex med en 14 åring der om det er frivillig. Syns du da automatisk at det er helt ok?

Hvis nei, så foreslår jeg at du slutter å bruke lovlig tjeneste som hovedargument for ikke betale for musikken slik du har gjort i denne tråden.

Det er derfor jeg dro frem det villkårlige eksempelet vedrørende sex i Thailand, ikke fordi jeg på noen måte sidestiller handlingene. Men jeg vil knekke den lettvinte argumentasjonen om at det er lovlig, så da kan man klappe seg fornøyd på magen.

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •