Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner" - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 191
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Youtube er helt klart utelukkende positivt for artisten, selv om han/hun ikke får betalt.

Problemet JEG har med nedlasting er relativt enkelt:
    Da man før hørte om et bra band, fikk man lånt den beste CD-en deres fra en kamerat og man fikk da kanskje et nytt favorittband.

Når man hører om et band i disse dager, laster man enkelt ned hele diskografien. Så hører man kanskje på den kjipeste skiva bandet har gitt ut og avskriver dem som søppel med en gang.

Ta f.eks Metallica: Du har hørt om bandet, men som eneste menneske på denne jord har du ikke hørt musikken deres. Du finner f.eks Reload på nettet og laster den ned. Hvorfor er disse så mye snakket om, ville nok de fleste tenkt og i et knappetrykk avskrevet bandet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jøss, er overrasket. Takk, tror jeg.:-D

Tenk deg ditt eget yrke, si elektriker, rørlegger, snekker etc. Muligheten for å fakturere kundene er forsvunnet, så du må nå finne en annen måte å få betalt for varen du skaper og leverer. Vi artister har ikke lengre noe valg, det å tjene penger på en plateinnspilling er en saga blott.
    De fleste tenker ikke på hvor mye penger og arbeid det ligger bak en skive. Skiva jeg spilte inn i 1998 kostet ca 300.000 å spille inn utelukkende i studioutgifter, samt vi brukte 8 timer om dagen i øvingslokalet før innspilling. 6 dager i uken. I månedsvis. Prøv å forestill det deg i "vanlig timesbetaling".

Jeg sutrer ikke over dette, ikke misforstå meg. Det er dog en utfordring å finne en ny måte å få betalt for dette som du faktisk skriver, komponerer og fremfører. Dette blir veldig fort oversett, men det kan jeg forstå hvis man ikke er i bransjen, eller skaper noe selv. Frustrerende, men desverre for oss artister nå uungåelig. En utfordring. Fremtiden. Adapt or die.:-D
    Jo, men som en snekker, elektriker eller rørlegger så har du vel avtalt en salgssum på jobben FØR man påtar seg et oppdrag som koster 300 000 og jobber 8 timer om dagen i månedsvis å utføre.
    DET er vel litt forskjellen?
    Nå vet ikke jeg åssen det fungerer i musikkbransjen, men såvidt jeg har forstått så må vel mange satse penga selv uten å vite om man har en kunde å selge det til?
    Eller er det plateselskapene som legger ut for tidsbruk og kostnader i forbindelse med en plateinnspilling?
    Da har men jo isåfall allerede en kunde man har solgt produktet til. Om man da har solgt produktet sitt til en kunde som er avhengig av å promotere det du har "snekret" sammen for å kunne betale deg så er det ikke likt grunnlag spør du meg.
    Et plateprosjekt er vel noe en artist går inn i fordi man har en drøm om å gi ut en skive. Man satser tid og penger uten å vite om man vil tjene noe på det eller om man har en kunde, ikke sant? Man gambler kan man vel si da isåfall. Some win, some loose.

Det er sjelden man ser en snekker eller andre gå inn i noe uten å ha solgt det allerede. Unntak finnes jo, men de er ikke mange.

Dessuten så får ikke en snekker etterbetalt i åresvis fordi noen er inni bygget han leverte og skryter av hvor bra det er. Han får sine 300 000 ved ferdigstillelse, punktum.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Youtube er helt klart utelukkende positivt for artisten, selv om han/hun ikke får betalt.

Problemet JEG har med nedlasting er relativt enkelt:
    Da man før hørte om et bra band, fikk man lånt den beste CD-en deres fra en kamerat og man fikk da kanskje et nytt favorittband.

Når man hører om et band i disse dager, laster man enkelt ned hele diskografien. Så hører man kanskje på den kjipeste skiva bandet har gitt ut og avskriver dem som søppel med en gang.

Ta f.eks Metallica: Du har hørt om bandet, men som eneste menneske på denne jord har du ikke hørt musikken deres. Du finner f.eks Reload på nettet og laster den ned. Hvorfor er disse så mye snakket om, ville nok de fleste tenkt og i et knappetrykk avskrevet bandet.
    Det er veldig interessant å høre fra produksjonssiden og fra en musiker. Bare lurer på hvordan dere har forandret markedsføringen etter streaming og internett kom. Eller om dere har fortsatt i helt samme spor siden CDens tidsalder.
    - google
    - youtube
    - myspace
    - twitter
    - Itunes
    - Beatport og andre salgssteder
    - Soundcloud
    - Urørt
    - facebook
    - nyhetsdekning lokalt
    - Andre "sosiale" nettverk og slikt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to sider av samme sak med 2år imellom:
    Så mye tjener de på Spotify - bt.no
    No tener dei endeleg pengar på Spotify - bt.no
    +
    Artistene tjener mer på streaming - Økonomi næringsliv - Hegnar Online

"Ifpis statistikk viser at omsetningen for musikkstrømming i fjor økte med 73 prosent og lå på 247,7 millioner kroner. Dermed er inntektene større enn fra CD-salg"

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Skjønner begge sider av denne saken, så det er sagt.

Men, er det ikke slik at man frivillig begynner med litt musikk "på si"? Kombinerer dette med en vanlig jobb, så langt det går? Og gjør dette fordi det er givende og gøy? Hvis man da i tillegg kan dra inn ekstra inntekt på det så blir jo det en ren bonus? Men ser at det kan være en utfordring å få produsert musikk med lav inntekt. Men igjen, all hobby er dyrt?

Er vel sikkert noen som går inn med innstillingen "dette skal jeg bli rik på", men tror det hører til sjeldenheten. Pågangen med nye artister er så enorm, at veldig mange faller igjennom, men kanskje kommer seg frem ved at noen hører sangen på for eks spotify. Er ikke lenge siden jeg så en kar prøve å selge cd´n sin inne på rema1000. Ikke mange som kjøpte dessverre, men kanskje noen ville kjøpt hvis de hadde hørt noen av sangene hans? Er ikke alle som gambler 150,- på noe de ikke har hørt.

Som det har blitt sagt, så tror jeg prisene på spotify, wimp osv kommer til å stige og stige. Innen den tid, så vil folket blitt så avhengig av denne enkle tjenesten at de er villig til å betale mer. Er det noe vi er enig om, så er det at brukervennlighet er VIKTIG, og at Ola Donk er late!

En annen ting som har blitt nevnt, streaming er en genial måte å finne artister på, og høre på plater. Dette for MANGE, fører til at de går å kjøper albumet i CD form, eller betaler for nedlastning. Er jo mange som liker å ha en fysisk samling musikk, men vil vite om det de kjøper er bra.

Håper ikke jeg tråkker på for mange tær, jeg skjønner som sagt begge parter. Men føler litt at det å lage musikk er en hobby, og ikke en "nødvendighet". Men for all del, musikk har og kommer til å "redde" mange ved å spre glede og fellesskap, så jeg håper man finner en løsning alle kan leve med.

Just my 2 cents

Kim

Bare for å ha nevnt det, så tror jeg ikke du har dekning for et par av påstandene du kommer med her.

- Hvor tar du det fra at MANGE kjøper plata etter å ha hørt ny musikk på Streamingtjenester? Kan du dokumentere dette på noe vis? Personlig er min erfaring og kunnskap rundt dette at færre og færre gjør dette, og at det er en av grunnene til at inntjeningsgrunnlaget stuper for artistene.

-Ja, Ola dunk er late, der er vi helt enig. Men det er etter min mening ingen akseptabel grunn til å la være betale skikkelig for musikken. (Nei, jeg syns ikke det er godt nok å slå fast at det er lovlig med gratis spotify, for så å klappe seg fornøyd på magen).

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sjokkert. Jeg synes at elektrikere, rørleggerer, butikkmearbeidere, egentlig alle som jobber bør være fornøyd med at folk i det hele tatt vil ha arbeidet deres. Vær fornøyd med det og ikke forvent å få betalt for det. Er dere virkelig seriøese når dere skriver slikt?

Sjeldent har jeg sett makan til uvitenhet. Fortell meg gjerne hvordan musikk ikke koster penger å komponere, skrive eller fremføre? Please.

Ja, jeg blir faktisk mer og mer sjokkert over hvert innlegg som kommer i denne debatten. Helt hinsides hvordan folk skyver den ene unnskyldningen og bortforklaringen etter den andre foran seg for å rettferdiggjøre hvorfor de ikke vil betale skikkelig for musikk. Skammelig!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Cdsalg er jo en engangs-inntekt.
    - Spotify og streaming er en gjentagende og repeterende inntekt.

Er du tilgjengelig på både spotify og wimp samt andre streamingsider, så blir det raskt mye penger. Husk at spotify ikke er tilgjengelig i det største markedet enda (USA).

Det er ganske urimelig å skyte ned streaming før det har blitt stort... Gi det 3-5 år. Så skal du se at det er mulig å tjene bra og mye penger på streaming også. Litt som facebook. I begynnelsen var det lite, men så spredde det seg til hele Verden. Og still going strong! Bruk teknologien til din fordel, ikke sutre og klage over den. Da blir du bare hengene etter. Noe platebransjen gjør.

Det er jo en fransk variant av streaming som tilbyr flac og høyt oppløselige filformater. For de som må ha det.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?

--------------------------------------------------------------------------------
    Denne utgivelsen har vært hyppig hypet på forumet den siste tiden, og jeg er en av dem som har vært mest frempå. Etter jeg fikk dette tipset av debattanten "fattigmann" så har jeg hørt på denne skiva utallige ganger.

Etterhvert har jeg reflektert mer og mer over dette, noe som har kuliminert i følgende spørsmål: Har jeg hørt noen bedre utgivelse i rock/progrocksjangeren enn denne Airbag skiva? Har jeg hørt bedre oppløsning og mer behagelige lydbilde?

Såvidt jeg har greid å forstå så har gutta selv produsert denne utgivelsen, for å kvalitetssikre at ikke det blir noe komprimering o.l samt at lyden blir optimal? Fint om noen kan bekrefte dette, eventuelt fortelle mer om prosessen rundt "all rights removed".

Jeg har saumfart min forholdsvis store CD samling de siste dagene, men har ikke vært kar om å finne noe som overgår dette. Flere skiver er på tilnærmet samme nivå riktignok, blant annet Pagans Minds sisteskive "Heavenly Ecstasy". Men er det noe som overgår?

Som en annen debattant sa det: "Det er rett og slett uvanlig god lyd på denne plata".

Edit: For de som ikke har hørt disse gutta, her er min favoritt fra plata. Airbag - White Walls - YouTube

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...ml#post1801548

Jeg tar denne linken og tråden som eksempel. Her har trådstarter selv gitt en anbefaling til oss om et band og en skive han mener vi bør sjekke ut.
    Han linker selv til en youtube snutt så vi kan høre. Hvorfor ikke linke til spotify så de får noen kroner som han er så opptatt av? Eller får de noen kroner for å være på youtube også?

Poenget er: Han bruker selv streaming som eksempel for å få oss nyskjerrige. Han klarte det, han fikk ihvertfall meg til å kjøpe både cd og vinyl av denne utgivelsen. Det hadde aldri skjedd om han ikke linket til noe jeg kunne sjekke ut.
    Det var flere som leste/skrev i denne tråden som kjøpte skiva etterpå og skaffet inntekter til gruppa. De ble vel ikke millionærer over natta sikkert, men en skive her og en skive der, blir penger av slikt.

Syns dette er et glimrende eksempel på akkurat det han nå hater. Og jeg tror det er et skoleeksempel på hvordan det nå er blitt. Blir en gruppe/artist en "snakkis" på nettet, så begynner ballen å rulle.
    Man er uansett hvordan man snur og vender på det pokka nødt til å bli en "snakkis" for å selge musikk, og hva er vel bedre enn å ha hele verden som nedslagsfelt noen få tastetrykk unna?
    Den muligheten har artister aldri hatt før, de bør jo bare gripe det med begge hender.

Ikke prøv å så tvil om mine ønsker om å betale for musikk: det er toppen av frekkhet mot en som kjøper flere titalls skiver pr måned og som ikke engang har Spotify installert på laptopen.

Jeg har betalt god pris for Airbag skiva (selvsagt for min del), og har derfor ingen problemer med å linke til youtube i min anbefalingstråd. At flere andre bestiller skiva for å støtte opp økonomisk for Airbag er noe som gleder meg, la det være sagt. men dette er en solskinnshistorie (tilsynelatende).

Men dette tilsynelatende romantiske eksempelet (hvor mange kjøper musikken fysisk etter å ha fått tips på nettet), er forsåvidt ikke essensen i problemstillignen. Det er et aspekt her, ja, men ikke representativt for hvor skoen trykker: nemlig at inntjeningsgrunnlaget for mange artister ikke er der pr idag grunnet gratis streaming, men som ville vært der om folk faktisk MÅTTE betale for musikken de ville høre.

Edit: Forøvrig er det helt feil å slå fast at jeg "hater" dette, realiteten er at jeg ser store problemer knyttet til den markedssituasjonen vi ser idag.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify er lansert i usa jo ostemannen, juli i fjor

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    spotify er lansert i usa jo ostemannen, juli i fjor
    Så bra følger jeg med. haha Var temmelig sikker på det ikke var det.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil dette gjelde bare musikere? Det er et yrke som alle andre!
    Noen vil kalle det kunst, men i bunn og grunn et yrke som man selv har valgt. Noen har talent for og noen får hjelp til å dyrke frem talentet.
    Men igjen et YRKE! Og som alle yrker så er det sjangs for man må bytte yrke for det er ikke økonomibærende.
    Garantert noen her har byttet yrke fordi firmaet ikke har god nok inntjening, konkurranse, kundesvikt osv...

De som gladelig kjøper CD for å holde liv i artistene må gjerne gjøre det, men å betale blodpris for mat og elektronikk og dill og dall for å beholde norske arbeidsplasser. Å gi mulighet til å gi din nærmeste "fellowman" en inntekt slik at han kan brødfø familien og bygge opp norsk økonomi.. NEI da er det plutselig noen annet og kan ikke sammenlignes.
    Ja, en helt annen settings men bunn og grunn samme situasjon!

En artikkel som jeg har lest idag og som musikeren har jeg stor respekt for nå!!!
    Kjære «trygdesnylter» Vegard Skjervheim - kultur - Dagbladet.no

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Hvorfor vil dette gjelde bare musikere? Det er et yrke som alle andre!
    Noen vil kalle det kunst, men i bunn og grunn et yrke som man selv har valgt. Noen har talent for og noen får hjelp til å dyrke frem talentet.
    Men igjen et YRKE! Og som alle yrker så er det sjangs for man må bytte yrke for det er ikke økonomibærende.
    Garantert noen her har byttet yrke fordi firmaet ikke har god nok inntjening, konkurranse, kundesvikt osv...

De som gladelig kjøper CD for å holde liv i artistene må gjerne gjøre det, men å betale blodpris for mat og elektronikk og dill og dall for å beholde norske arbeidsplasser. Å gi mulighet til å gi din nærmeste "fellowman" en inntekt slik at han kan brødfø familien og bygge opp norsk økonomi.. NEI da er det plutselig noen annet og kan ikke sammenlignes.
    Ja, en helt annen settings men bunn og grunn samme situasjon!

En artikkel som jeg har lest idag og som musikeren har jeg stor respekt for nå!!!
    Kjære «trygdesnylter» Vegard Skjervheim - kultur - Dagbladet.no

Det er ikke kun et yrke, poenget er at de lager kunst, musikk, som er en vare folk bør og skal betale for. Grunnen til frustrasjonen til mange artister pr idag, er at betaling skjer i mindre og mindre grad, og det er et problem som fortjener å bli løftet frem.

Du bedriver vikarierende argumentasjon, og sporer av med meningsløse sammenligninger. Som veldig mange oppskriftsmessig har gjort i denne tråden. Realiteten er at mange møter seg selv i døra,fordi de selv ikke betaler for musikk, og føler seg truffet. Og det med rette!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ja, jeg blir faktisk mer og mer sjokkert over hvert innlegg som kommer i denne debatten. Helt hinsides hvordan folk skyver den ene unnskyldningen og bortforklaringen etter den andre foran seg for å rettferdiggjøre hvorfor de ikke vil betale skikkelig for musikk. Skammelig!
    Hvis noe av dette var myntet på mine innlegg også, så vil jeg har en forklaring på at det å bruke fullt lovlige tjenester skal være ansett som "skammelig".
    Er det liksom kundens feil at månedsprisen på Spotify er på kr 99,-?
    Er det kundens feil at artisten ikke har evnet å forhandle frem en akseptabel avtale med sitt plateselskap eller agent?

Hvis innlegget ditt ikke var myntet på mine innlegg også, så lar vi det ligge.

Uansett er det mye bedre at folk bruker lovlige streamingtjenester enn piratering.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvis noe av dette var myntet på mine innlegg også, så vil jeg har en forklaring på at det å bruke fullt lovlige tjenester skal være ansett som "skammelig".
    Er det kundens feil at artisten ikke har evnet å forhandle frem en akseptabel avtale med sitt plateselskap eller agent?

Uansett er det mye bedre at folk bruker lovlige streamingtjenester enn piratering.

Det var ikke myntet spesielt på deg, jeg aner ikke nok om du kjøper musikk eller kun bruker spotify til symbolsk pris pr måned. Føler du deg truffet, så er det antagelig korrekt.

Som tidligere skrevet mener jeg det blir for lettvint å slå fast at spotify er lovlig/gratis, så da klapper jeg meg fornøyd på magen og lukker øynene for alt annet. Når man har informasjon og kunnskap om hvor det bærer bør man som en voksen person ta hensyn til det. Det er lovlig å knulle 14 år gamle jenter i Thailand også, men det er kanskje ikke ok å gjøre det av den grunn? Et ekstremt eksempel, men for å illustrere at fordi noe er lovlig så betyr det ikke at det er moralsk korrekt å gjøre det.

Ja, det er tragisk at fordelingsnøkkelen åpenbart innehar store feil, men den delen får vi gjort lite med. Vi må fokusere på hva vi har makt over.

Derimot kan vi forbrukere betale skikkelig for musikken vi bruker, gjennom å kjøpe vinyl eller CD skiver, eventuelt betale for nedlasting.

Piratkopiering er forøvrig likestilt med tyveri og stjeling i boka mi, så det er virkelig bunnen av bøtta. 2 gale gir heller ikke 1 rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

+1

Veldig enig i dette. Dersom jeg kjøper en billig vaskemaskin på elkjøp og produsenten ikke tjener nok penger så er ikke det min feil.

Jeg er også enig i at artister må selvsagt få betalt, men hvordan kan det være forbrukeren sin jobb å lage et bærekraftig system?

Jeg synes forøvrig det er ganske frekt å kalle forbrukere som bruker penger på et system for egoistiske og alt det andre Gilmour kaller streamere. Vi kjøper faktisk et produkt, men hvordan det er avtalt mellom tjenesten, artisten og plateselskapet, og ikke minst hvor mye tjenesten koster oss, er da jaggu ikke forbrukeren som skal avgjøre.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ok. Ikke bare et yrke, en livstil? På samme måte som noen velger sykepleier for de brenner for yrket (som min frue). Som MEN det er noe man lever av.
    At de ikke tjener nok til salt til bordet, hva gjør du da?
    Sammenligningen er absolutt reel. Gi meg en god grunn til ikke!
    Du har garantert, som meg og mange andre her, vært med på å at noen har mistet sin inntektskilde.
    Kunst er relativt. Flesteparten av malere/hobby malere klarer ikke å leve av sine malinger. Hver gang jeg går i Karl Johan så ser disse enormt dyktige malere som selger sine malinger men kjøper dere det? Nei, hvorfor? etterpørsel, smak og behag?
    Kan du svare meg, hvor mange CD`er av nevnte person du begynte denne tråden om har du?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    +1

Veldig enig i dette. Dersom jeg kjøper en billig vaskemaskin på elkjøp og produsenten ikke tjener nok penger så er ikke det min feil.

Jeg er også enig i at artister må selvsagt få betalt, men hvordan kan det være forbrukeren sin jobb å lage et bærekraftig system?

Jeg synes forøvrig det er ganske frekt å kalle forbrukere som bruker penger på et system for egoistiske og alt det andre Gilmour kaller streamere. Vi kjøper faktisk et produkt, men hvordan det er avtalt mellom tjenesten, artisten og plateselskapet, og ikke minst hvor mye tjenesten koster oss, er da jaggu ikke forbrukeren som skal avgjøre.
    Du er enig i at artister skal få betalt: ja, og det gjør de ikke i tilstrekkelig grad med streamingen slik det ser ut pr idag. Hva vil du da gjøre med det? Fortsette med gratis streaming eller til en symbolsk sum?

Bruker penger på musikk,seriøst? Gratis eller maks 90 spenn i måneden for all verdens musikk du måtte ønske? Beklager, det kaller ikke jeg å kjøpe musikk. Det kaller jeg å hive seg på en "lettvintsbølge" hvor man først og fremst server sine egne egoistiske konsumbehov.For meg holder ikke det, og det blir for lettvint. Det er også ganske åpenbart at dette ikke er bærekraftig for artistene og rekrutteringen fremover.

Spotify er ikke lenger ferskt, men har vært i flere år nå. Det er på tide at prisene økes hvis dette skal bli spiselig, og det kraftig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piratkopiering er forøvrig likestilt med tyveri og stjeling i boka mi, så det er virkelig bunnen av bøtta. 2 gale gir heller ikke 1 rett.
    Er det ikke bedre å konvertere piratene fra å piratkopiere, til å bruke spotify??

Det er veldig mange pirater som har gått fra torrenter til å bruke spotify. Jeg kjenner sikkert 100-200 stk som har gått den veien. 1-2 har tatt veien til å kjøpe CDer.

Hvor mange studenter har råd til å kjøpe ørten CDer hver mnd, når staten bare gir 10 eller 11 mnd studiestøtte? Sorry, men studenter/ungdommer har ikke mye penger.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke myntet spesielt på deg, jeg aner ikke nok om du kjøper musikk eller kun bruker spotify til symbolsk pris pr måned. Føler du deg truffet, så er det antagelig korrekt.

Som tidligere skrevet mener jeg det blir for lettvint å slå fast at spotify er lovlig/gratis, så da klapper jeg meg fornøyd på magen og lukker øynene for alt annet. Når man har informasjon og kunnskap om hvor det bærer bør man som en voksen person ta hensyn til det. Det er lovlig å knulle 14 år gamle jenter i Thailand også, men det er kanskje ikke ok å gjøre det av den grunn? Et ekstremt eksempel, men for å illustrere at fordi noe er lovlig så betyr det ikke at det er moralsk korrekt å gjøre det.

Ja, det er tragisk at fordelingsnøkkelen åpenbart innehar store feil, men den delen får vi gjort lite med. Vi må fokusere på hva vi har makt over.

Derimot kan vi forbrukere betale skikkelig for musikken vi bruker, gjennom å kjøpe vinyl eller CD skiver, eventuelt betale for nedlasting.

Appropo, sammenligner! Makan til sammenligning.. seksuell alder i thailand kontra spotify..

At du hele tatt viste dette skremmer meg!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker penger på musikk,seriøst? Gratis eller maks 90 spenn i måneden for all verdens musikk du måtte ønske? Beklager, det kaller ikke jeg å kjøpe musikk. Det kaller jeg å hive seg på en "lettvintsbølge" hvor man først og fremst server sine egne egoistiske konsumbehov.For meg holder ikke det, og det blir for lettvint. Det er også ganske åpenbart at dette ikke er bærekraftig for artistene og rekrutteringen fremover.
    Sist jeg sjekket var det noen Svensker som laget spotify, og ikke alle kundene. At folk vil ha musikk overalt og når de vil, er veldig forståelig. Det er Spotify som setter premissene, ikke vi som kunder. Så argumenetet ditt med at det er vi som bare betaler 99kr per mnd sin feil, er jo ganske feil. Da det er spotify som har sittet prisen til 99kr, ikke jeg eller naboen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •