Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 191
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et lite inlegg om en artist som har musikk ute på spotify.

Jeg er/var utøvende musiker og vil ikke si at jeg er noe særlig dreven, men spiller og lager musikk fordi jeg synes det er gøy. Jeg er gjerne litt moralist og mener at musikere bør lage musikk av samme grunn som meg selv. For å uttrykke seg og for å glede mennesker, ikke for å tjene enorme summer selv. Jeg har selv musikk liggende ute på spotify og jeg mener ikke jeg fortjener penger av den grunn. Det er gjerne slik at dersom man er populær nok så kommer pengene inn uansett dersom man er artist. Slik er markedet. Det er ikke plass til ti Susanne Wallumrød som alle skal tjene 20000kr i måneden her til lands. Og jeg mener det er riktig. Hadde hun laget musikk som fenget massene så hadde hun fått de pengene som hun er så sykt opptatt av å få pga. Spotify ødelegger hennes uansett dårlige platesalg.

Alle artister bør sette pris på inntekter, jeg sier ikke at det er noe feil i det. Men når alle slags obskure og interessante artister skal forvente å tjene masse penger, da blir det feil. Det koster ikke nødvendigvis så sykt mye penger å lage god musikk...

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med all respekt:

Jepp, endrer litt her for å understreke et poeng.
    Vi skriver, skaper, forfatter, komponerer. Egentlig langt mere enn hva man gjør i "vanlige" yrker, så vær vennlig å ikke senk ned mitt yrke til noe som bare utføres på hobbybasis. Det er faktisk ganske så arrogant og nedverdigende skrevet, selv om jeg vet at du selvsagt ikke mener det slik.
    Point taken! Og riktig at jeg ikke mener det sånn. Har stor respekt for musikere, mye fordi det krever mye av en for å lykkes i bransjen.

Men , jeg må bare være ærlig å si at jeg ikke ser på det helt på samme måte som for eksempel en håndtverker. Litt fordi en musiker gjør det ( mener jeg ) mye for sin egen del, for det er noe han/hun elsker å holde på med. Mens snekkeren bygger hus for Ola! Dette er satt helt på spissen for å prøve å forklare hva jeg mener. Har som sagt dyp respekt for musikere, hører jo på de hver eneste dag! Så ikke ta dette feil, må bare få være ærlig

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sjokkert. Jeg synes at elektrikere, rørleggerer, butikkmearbeidere, egentlig alle som jobber bør være fornøyd med at folk i det hele tatt vil ha arbeidet deres. Vær fornøyd med det og ikke forvent å få betalt for det. Er dere virkelig seriøese når dere skriver slikt?

Sjeldent har jeg sett makan til uvitenhet. Fortell meg gjerne hvordan musikk ikke koster penger å komponere, skrive eller fremføre? Please.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Point taken! Og riktig at jeg ikke mener det sånn. Har stor respekt for musikere, mye fordi det krever mye av en for å lykkes i bransjen.

Men , jeg må bare være ærlig å si at jeg ikke ser på det helt på samme måte som for eksempel en håndtverker. Litt fordi en musiker gjør det ( mener jeg ) mye for sin egen del, for det er noe han/hun elsker å holde på med. Mens snekkeren bygger hus for Ola! Dette er satt helt på spissen for å prøve å forklare hva jeg mener. Har som sagt dyp respekt for musikere, hører jo på de hver eneste dag! Så ikke ta dette feil, må bare få være ærlig

Kim
    Jeg tror en håndtverker gjør dette for sin egen del. For å få frem poenget mitt:
    Tror du Elvis, Sinatra, Munch, DaVinci gjorde dette fordi de mente verden fortjene å få deres talent, komposisjoner og skapverk gratis, siden de tross alt elsket arbeidet de skapte?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg dra den enda litt lenger, selvom jeg ikke er ute etter en sånn diskusjon.

Ser du på musikk som en "ren nødvendighet"? Jeg ser på det som en ren gode vi er heldige å ha. At sånne som deg , brenner for noe og vil dele det med andre. Det syns jeg er knall bra, og at de som er flinke skal få betalt er greit. Fotballspillere for eks, tjener jo penger som gress.

Jeg har jo sagt jeg er enig i at man bør betale. Jeg mener prisene på streamingtjeneste vil skyte i været, og syns det er greit.

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror en håndtverker gjør dette for sin egen del. For å få frem poenget mitt:
    Tror du Elvis, Sinatra, Munch, DaVinci gjorde dette fordi de mente verden fortjene å få deres talent, komposisjoner og skapverk gratis, siden de tross alt elsket arbeidet de skapte?

Jaggu ikke langt unna tror jeg! Personlig tror jeg ikke DaVinci stod med penselen i hånda og tenkte nå skal jeg bli millionær! Men når maleriene begynnte å selge, så tar man jo imot pengene og fortsetter malinga!

Kim

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ditt poeng, siden du ikke er i bransjen, kjenner til bransjen eller har forståelse for bransjen.

Ser dere på hjemmekino eller hifi-anlegg som "ren nødvendighet"? Hører dere på musikk på fritiden? Ser dere på filmer på fritiden? Hvis dette er så enkelt og billug å skape, er det ikke bare å lage denne musikken selv? Eller spille inn sin egen film? Eller er det så enkelt?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaggu ikke langt unna tror jeg! Personlig tror jeg ikke DaVinci stod med penselen i hånda og tenkte nå skal jeg bli millionær! Men når maleriene begynnte å selge, så tar man jo imot pengene og fortsetter malinga!

Kim
    Tenkte du at "nå skal jeg bli millionær" da valgte ditt yrke?

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du at "nå skal jeg bli millionær" da valgte ditt yrke?
    Kan ikke du legge deg og slutte å komme med fornuftige svar?:-D

Jeg tenkte mer den retningen at han ikke startet for å leve av det nei, mer fordi han "brenner" for det. For så å ta det derfra!

Bli enige om å være uenige? Jeg betaler som sagt med glede, hvis det er det som må til for å fortsette å høre på musikk! Men ser ikke på hjemmekino osv som ren nødvendighet, nei! Men "(#/"€ viktig , ja!

Kim

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN, musikk er en ren nødvendighet på fest !!

FA&%&%# og !!:-D

Kim

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke du legge deg og slutte å komme med fornuftige svar?:-D
    Beklager, men mitt kjennetegn er ikke akkurat å gi opp. :-D

Jeg har noen få kamerater som klarer å leve av musikken de komponerer, skriver og fremfører. Desverre er det veldig få som klarer dette. Heldigvis for meg har jeg flere ben å stå på, ellers hadde jeg blitt en byrde for samfunnet i mange år.

At det er en negativ forskjell på å begynne med noe fordi man brenner for det kontra det å vil finne på noe for å leve av det, finner jeg er helt absurd merkelig. Hifi er ingen nødvendighet, likevel er dette et yrke man tjener penger på. Kabler. Dette er altså et yrke som har livets rett kontra det å skape musikk, film eller kunst?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, er overrasket. Takk, tror jeg.:-D

Tenk deg ditt eget yrke, si elektriker, rørlegger, snekker etc. Muligheten for å fakturere kundene er forsvunnet, så du må nå finne en annen måte å få betalt for varen du skaper og leverer.
    All respekt for det musikkere må få betalt for et produkt som brukerne ønsker å benytte. Selv om jeg har lastet ned musikk ulovlig før spotify kom syns jeg argumentene som noen nedlastere kommer med er tåpelig. Man kan ikke komme argumenter som "De griske plateselskapene tar alt for mye betalt" som argument for at man laster ned. Selv om man er misfornøyd med prisen gir det ingen rett å stjele.

Hvis man sammenligner med tiden før 94 er jeg ikke tvil om at en rekke artister taper på å utgi en plate på spotify istedenfor at det var en plate i 93 som ble vidt og bredt annonsert. Hvorfor tror jeg det:

Hvis vi tar topp 100 Norge på spotify som er den spillelisten jeg spiller mest så kan vi for enkelthetskyld si at jeg bare spiller den. Jeg forenkler også slik at artistene får fordelt 10% av det jeg betaler avhengig av antall spilling osv.

DVS hver av artistene på topp 100 får 10 øre av meg for en måned lytting pr sang som ligger der.

Hvis vi hopper tilbake til 93 ville jeg kjøpt noen CD singler for de hittene jeg liker best. Hvis vi sier 50kr pr CD single og at jeg kjøper 1 singel annenhver uke vil det si at jeg kjøpte musikken til 2 artister. Hvis vi sier 10% også her ville det bety 5kr pr singel til artist. For disse 2 artistene er altså reduksjonen i inntekt betydelig (fra 5 kr til 10 øre).

Men det er også slik at 98 artister får nå penger for musikk jeg aldri ville kjøpt (eller lastet ned i 93 da Internett ikke fantes). Spotify gjør dermed at flere artister får penger og de blir jevnere fordelt. Mulig det høres kommunistisk ut, men jeg syns det er bra. Tross alt så får nå artistene betalt for hva lytterne lytter til og ikke betalt for at noen kjøper en CD som de blir skuffet over og lytter til 1 gang.

Tilbake til snekkereksempelet. De fleste velger vel et yrke etter hva det er behov for i markedet og hva man kunne tenke seg å jobbe med. Personlig skulle jeg mye mer ha lyst å ha annet yrke som f.eks analysjef for å vurdere hvordan vann fester seg på kroppen til playmates når de naken går opp av basseng. En snekker som f.eks velger nisjer som "snekkring av trapper som knirker enormt" kan ikke forvente å kunne leve av det. På samme måte hvis man lager musikk som det bare er noen få som liker kan man ikke forvente at man blir rik.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Slik jeg ser det er det idag blitt legitimt å "stjele" musikk. Artistene har heller svært lite valg når CD salget er som det er. Sålenge muligheten for "gratis" streaming med all verdens låter ligger tilgjengelig, så velger de fleste dette fordi de kun tenker på seg selv og egne (kortsiktige) behov. Derfor har artistene i praksis ikke noe valg: de må gå for streaming og håpe det kommer penger ut av det. Realiteten er at artistene sitter igjen med skremmende lite, selv med mange titallstusen avspillinger.
    Som linken til innlegget fra EMI direktøren sa. En som abonnerer på Spotify bruker altså 10 ganger mer på musikk enn gjennomsnittet i Norge.

Det forbrukeren vil ha - Ballade.no

Du mener at det er et problem med det store utvalget. Du vil tilbake til tiden hvor folk hadde tilgang på 2 band "Beatles og Rolling Stones". Ja det gir for mange lavere inntekt, men inntektene til artistene er ikke samlet gått ned, den er bare jevnere fordelt basert på hva folk liker. Lady Gaga og Rihanna tjener sikkert godt fordi de er mest populært og har millioner av avspillinger pr dag, mens et band med 79 avspillinger på en uke rett og slett fortjener ikke å bli rik.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det burde være ganske åpenbart hvorfor jeg er negativ, først og fremst fordi jeg som mangeårig over gjennomsnittet musikkinteressert har en overordnet prio som tilsier at jeg ønsker å gjøre alt for å stimulere til at så mye som mulig god musikk skal bli utgitt. Et viktig aspekt for å nå den målesetningen er at jeg og andre faktisk betaler for denne musikken. Betaler vi ikke for musikken ( i tilstrekkelig grad) vil dette skade rekrutteringen,det vil skade mengden og kvaliteten på musikken som gis ut på sikt.
    Poenget med Spotify er jo at flere får betalt. Norske artister som Ørjan Nilsen tjener nå penger på Spotify, mens tidligere ville nok aldri fått platekontrakt. Dermed får man mer musikk (men mindre penger pr artist)

Du vil tilbake til en tid hvor bare de store bandene med mye reklame for sine plater fikk betalt, mens andre artister aldri fikk utgitt sine album.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av fordelen med internett har man også som forfatter. Etter at Knausgård ble rik av å skrive en lang bok om sitt eget liv, ville jeg også gjøre det. Derfor har jeg skrevet bøkene Min Bok, Min Bok 2 (omtalt på NRK blant annet som Norges beste forfatter. Johncons Blog on Tweet4Tweet NRK3 (with subtitles) - YouTube)

Jeg har ikke fått noen forlag til å gi dem ut, men via scribd har jeg nå fått gitt dem ut i digtal utgave og får alle inntektene selv.

Erik Ribsskog - Min Bok 2

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [YOUTUBE]GZadCj8O1-0&feature=player_embedded[/YOUTUBE]
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er en negativ forskjell på å begynne med noe fordi man brenner for det kontra det å vil finne på noe for å leve av det, finner jeg er helt absurd merkelig. Hifi er ingen nødvendighet, likevel er dette et yrke man tjener penger på. Kabler. Dette er altså et yrke som har livets rett kontra det å skape musikk, film eller kunst?
    Vet ikke om jeg er enig i den argumentasjonen. Hifi er ingen nødvendighet, men det finnes et marked for kabler. Hvis det er slik at markedet ettespør x antall kabler og jeg vet som elektroingeniør at det finnes etterspørsel etter kabeleksperter og velger den spesialiseringen og deretter får jobb hos Monster Cable så har jeg da valgt et yrke basert på det finnes etterspørsel etter mine kunnskaper.

Derimot velger jeg å lage kabler innsmurt i linolje til 10000,- kr meteren fordi det beskytter mot intergalaktisk støy, kan jeg ikke forvente at jeg kan leve av det fordi det generelt er etterspørsel etter kabler.

På samme måte kan man si om artister. Søker D.D.E etter ny trommis og man tar den jobben fordi man er god trommis så får man en jobb hvor man vet det er etterspørsel etter musikken man lager.

Velger jeg heller å lage et album av nasjonalsanger fra øst europe hvor jeg slår på brukte mobiltelefoner for å skape musikken så kan jeg ikke forvente å kunne leve av det.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jeg gidder ikke å lese hele tråden med sutrete drittunger som roper hurra for "rettferdig priser" på musikk, uten å mene noe annet enn at de nå kan få så mye musikk de vil uten å betale noe særlig.
    Som ikke kan definere hva "rettferdig" i denne sammenhengen betyr, eller hvem det skal være rettferdig for.
    Som ikke har fnugg av peiling på hvor mye jobb og penger det koster å spille inn et album, men som ser det som en selvfølge at artisten ikke skal få bestemme selv hvor mye han vil ha for det.
    Hvis du synes snekkeren er "urettferdig" dyr kjøper du ikke tjenestene hans, så enkelt er det, og har det alltid vært, med musikk også: Synes du et album er for dyrt kjøper du det ikke, enkelt og greit.
    "De må ut og turnere for å tjene penger"?
    Hvorfor det?
    Hvorfor skal man ikke kunne tjene penger på å lage noe mange synes er bra?
    Man skal altså bruke en masse tid og penger på å lage ei skive man ikke tjener penger på, for så å reise rundt og spille for å tjene penger?
    Nei veit du hva, da starter jeg heller danseband, musikken suger eselpung, men det er godt betalte jobber.

Hvorfor i ******* skal noen gidde å legge sjelen sin i å lage god musikk for at du skal laste den ned gratis hvis den ikke gis bort nærmest gratis?

Nei, jeg kommer ikke til å følge denne tråden heller, jeg har hørt alle de idiotiske argumentene før, alle unnskyldningene for hvorfor man ikke skal være villig til å betale for et godt album, og alle unnskyldningene for hvorfor det da er greit å stjele det. "Fordi du ikke vil støtte en korrupt bransje" my ass.
    Slike innlegg gjør meg rett og slett forbannet - og jeg er en sindig sørlending med ganske høy toleransegrense.

Tråden og debattinnlegget (vedlegget) i trådstarters første innlegg, handler om bruken av lovlige streamingtjenester, ikke piratering.
    Før man poster en slik tirade du klarer å lire av deg, bør man i et minste ha satt seg inn i hva tråden handler om og lese forummedlemmenes innlegg

Jeg håper det kommer en unnskyldning fra din side for det er svært alvorlig for forumets integritet og seriøsitet at slike innlegg forblir stående uten reaksjon.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er positivt overrasket over at jeg argumenterte såpass fornuftig i rødvinståken.

Når sant skal sies, så er jeg vel endel hakk mindre sjokkert og "krenket" i dag. :-D

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?

--------------------------------------------------------------------------------
    Denne utgivelsen har vært hyppig hypet på forumet den siste tiden, og jeg er en av dem som har vært mest frempå. Etter jeg fikk dette tipset av debattanten "fattigmann" så har jeg hørt på denne skiva utallige ganger.

Etterhvert har jeg reflektert mer og mer over dette, noe som har kuliminert i følgende spørsmål: Har jeg hørt noen bedre utgivelse i rock/progrocksjangeren enn denne Airbag skiva? Har jeg hørt bedre oppløsning og mer behagelige lydbilde?

Såvidt jeg har greid å forstå så har gutta selv produsert denne utgivelsen, for å kvalitetssikre at ikke det blir noe komprimering o.l samt at lyden blir optimal? Fint om noen kan bekrefte dette, eventuelt fortelle mer om prosessen rundt "all rights removed".

Jeg har saumfart min forholdsvis store CD samling de siste dagene, men har ikke vært kar om å finne noe som overgår dette. Flere skiver er på tilnærmet samme nivå riktignok, blant annet Pagans Minds sisteskive "Heavenly Ecstasy". Men er det noe som overgår?

Som en annen debattant sa det: "Det er rett og slett uvanlig god lyd på denne plata".

Edit: For de som ikke har hørt disse gutta, her er min favoritt fra plata. Airbag - White Walls - YouTube

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...ml#post1801548

Jeg tar denne linken og tråden som eksempel. Her har trådstarter selv gitt en anbefaling til oss om et band og en skive han mener vi bør sjekke ut.
    Han linker selv til en youtube snutt så vi kan høre. Hvorfor ikke linke til spotify så de får noen kroner som han er så opptatt av? Eller får de noen kroner for å være på youtube også?

Poenget er: Han bruker selv streaming som eksempel for å få oss nyskjerrige. Han klarte det, han fikk ihvertfall meg til å kjøpe både cd og vinyl av denne utgivelsen. Det hadde aldri skjedd om han ikke linket til noe jeg kunne sjekke ut.
    Det var flere som leste/skrev i denne tråden som kjøpte skiva etterpå og skaffet inntekter til gruppa. De ble vel ikke millionærer over natta sikkert, men en skive her og en skive der, blir penger av slikt.

Syns dette er et glimrende eksempel på akkurat det han nå hater. Og jeg tror det er et skoleeksempel på hvordan det nå er blitt. Blir en gruppe/artist en "snakkis" på nettet, så begynner ballen å rulle.
    Man er uansett hvordan man snur og vender på det pokka nødt til å bli en "snakkis" for å selge musikk, og hva er vel bedre enn å ha hele verden som nedslagsfelt noen få tastetrykk unna?
    Den muligheten har artister aldri hatt før, de bør jo bare gripe det med begge hender.

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •