Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 191
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sjoh
    Så da mener du/dere at artister som ikke holder på med popmusikk men med nichemusikk er middelmådige?
    Satser på at den var til meg :P

Nei, det har jeg aldri sagt, det er et ganske stor merker dor non pop musikk å, men da er det enda viktigere å reklamere for seg selv og vise seg fram, og den enkleste måten å få til det på er vel egentlig streaming?
    Klarer du ikke leve av musikken din, så må du jobbe ved siden av, sånn er det bare og sånn vil det alltid være. Må le litt av det BaronRibsskog sier:

Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Fotballtilskuere er på samme måte som de forbanna streamerne.

Jeg fant ut her i forrige uke at jeg skulle bli proffspiller da jeg innså hvor mye penger enkelte tjente. Det viste seg at ingen klubber ville betale for meg da de sa at de ikke kunne betale sånne som meg da de ikke tjente godt nok.
    Er du ikke god nok i fotball, får du ikke nok penger til å leve for, er du ikke god nok til å lage musikk som folk liker, så får du ikke nok penger til å leve. Så da må du igjen ha en extra jobb.
    Jeg danser gammaldans/laus og får litt penger for det av og til (forestillinger/kurs osv.) Men det er DEFINITIVT ikke nok til å leve for, og jeg forventer ikke mer heller, jeg er ikke av de beste, og jeg vet det. Det er ikke noe å sutre for, er det noen folk syns er flinkere en deg, er det logisk at de får jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsi2358
    Satser på at den var til meg :P

Nei, det har jeg aldri sagt, det er et ganske stor merker dor non pop musikk å, men da er det enda viktigere å reklamere for seg selv og vise seg fram, og den enkleste måten å få til det på er vel egentlig streaming?
    Klarer du ikke leve av musikken din, så må du jobbe ved siden av, sånn er det bare og sånn vil det alltid være. Må le litt av det BaronRibsskog sier:

Er du ikke god nok i fotball, får du ikke nok penger til å leve for, er du ikke god nok til å lage musikk som folk liker, så får du ikke nok penger til å leve. Så da må du igjen ha en extra jobb.
    Jeg danser gammaldans/laus og får litt penger for det av og til (forestillinger/kurs osv.) Men det er DEFINITIVT ikke nok til å leve for, og jeg forventer ikke mer heller, jeg er ikke av de beste, og jeg vet det. Det er ikke noe å sutre for, er det noen folk syns er flinkere en deg, er det logisk at de får jobben.
    Det de sier er at de syns de får for lite betalt per avspilling.. og at de mangler muligheter til å delta i prissetting av sluttproduktet. Ingen som krever at de skal leve av det.

Når det er sagt så skjønner ikke jeg hvorfor den typen artister absolutt skal være på spotify, niche musikk har jo ett smalere spesielt interesert publikum som uansett vil kjøpe musikken.. altså, finn en annen forretningsmodell.

Ett siste poeng som jeg tror ofte kan være gjeldende er at det blir for enkelt å skylde på streamingtjenester hvis musikken blir for smal eller rett og slett for dårlig og ikke fanger nok interesse.

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører er "god " musikk som regel laget av mindre artister /band som ikke har særlig med inntekt av det de driver med.
    Ville vert ganske trist om de eneste som orket å gi ut mer enn en plate bare er VG-liste band som store plateselskaper ha brukt mye penger på å få på radio og tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjoh
    Det de sier er at de syns de får for lite betalt per avspilling.. og at de mangler muligheter til å delta i prissetting av sluttproduktet. Ingen som krever at de skal leve av det.

Når det er sagt så skjønner ikke jeg hvorfor den typen artister absolutt skal være på spotify, niche musikk har jo ett smalere spesielt interesert publikum som uansett vil kjøpe musikken.. altså, finn en annen forretningsmodell.

Ett siste poeng som jeg tror ofte kan være gjeldende er at det blir for enkelt å skylde på streamingtjenester hvis musikken blir for smal eller rett og slett for dårlig og ikke fanger nok interesse.
    Men vi som forbrukere nekter å betale 500 kr i mnd (la os ta spotify som eksempel) for spotify, og hva skjer da? det blir ikke solgt flere cd'er, det blir bare lastet ned mer aka enda mindre profitt for musikere. Og sånn som jeg har forstått det har da plateselskap/artist avtale med spotify om betaling/ at artisten ikke skal være på spotify. Og en artist får vel også vite hvor mange ganger noen har hørt på låtene dems, er det 0 stk. som har de på spillelistene sine, kan de ikke kreve penger heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zissou
    I mine ører er "god " musikk som regel laget av mindre artister /band som ikke har særlig med inntekt av det de driver med.
    Ville vert ganske trist om de eneste som orket å gi ut mer enn en plate bare er VG-liste band som store plateselskaper ha brukt mye penger på å få på radio og tv.

+2*

Jeg hører for det meste på house/dubstep (og tidligere metal), det er heller ikke toppen av pop atm, men det jeg ser hos de er at de har syke tourer og konserter over alt, det er det som holder de gående, det er ikke platesalget.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det slik at du tror jeg hører på musikk på den måten fordi jeg er for streaming? Det er vel mer persontypen. Du kan jo fint høre på kun en artist på spotify hvis man ønsker det og ikke er åpen for andre artister.

På 90 tallet når jeg kjøpte mye musikk hadde jeg flere DJ kofferter med CD -singler. Jeg ser ikke poenget med å kjøpe hele album når artisten har 1-2 gode låter. Typisk kjøpte jeg singler da de innholdt remixer av de gode låtene. Forresten var 90 tallet tidenes musikk alder, med artister som E-Type, Culture Beat, Snap, Vanilla Ice ++:-)

Nei, men jeg tror at de som hører slik på musikk er oftere for streaming.

Artistene du nevner er jo ultra kommersielle artister, og ikke artister som nødvendigvis taper noe på spotify etc.

Dessuten tror jeg ikke at artistene nødvendigvis bestemmer selv om de skal på spotify, jeg/vi har ikke blitt spurt og er på spotify - uten at jeg klager på det. Folk som hører på nisjemusikk er ofte mer dedikerte"fans", tror jeg og oftere interessert i betale for musikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Dessuten tror jeg ikke at artistene nødvendigvis bestemmer selv om de skal på spotify, jeg/vi har ikke blitt spurt og er på spotify - uten at jeg klager på det. Folk som hører på nisjemusikk er ofte mer dedikerte"fans", tror jeg og oftere interessert i betale for musikken.
    Man kan jo velge det i forhold til hvilket label man er på OG i avtalen med gitte label..

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble forresten antydet i kommentarfeltet på DB att cd-æraen var en unntakstilstand:
    Ã…rsomsetning musikk Norge 1977 - 2010 - YouTube

Vil heller påstå det var en naturlig følge av att cd'er var enklere og kjøpekraften ble større.
    Internett er enklere enn cd'er og kjøpekraften har bare vokst, burde ikke dette komme artistene til gode på ett vis da?

Så til dem som bare vil høre en eller to sanger og ikke en hel plate for resten er bare drit:
    Det finnes artister som lager hele plater med god musikk. Selv om mange er for late til å lete de opp burde ikke det føre til att livsgrunnlaget deres forsvinner.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Sludder, 90 spenn eller hva det koster i måneden for å høre ubegrenset på et gigantisk musikkbibliotek bestående av et utall artister og band er i praksis gratis konsum, og det skjønner også du.
    Men du har fortsatt ikke kjøpt noe av denne musikken, og hvis en slutter å betale har en ikke tilgang til noe av denne musikken lenger. Det er som nevnt tidligere i tråden en radio hvor en kan velge hva en vil høre på.

Poenget med Spotify/Wimp er jo at det er såpass billig at mange synes det er verdt å bruke penger på det i stedet for å laste ned. Nå vet jeg ikke hvor mange betalende kunder Spotify eller Wimp har, men om de har eller kommer opp i 10 millioner kunder, så er det nesten 1 milliard kroner inn hver måned, og det er ikke akkurat småpenger lenger...

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er Wallumrød en relativ kjent artist.
    For de som hører på den sjangeren og er over 50?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler også å lese denne fra en artist som mener motsatt
    Husker du hvor stille det var? - Ballade.no
    Godt innlegg av Guttorm Andreassen som har gått meg hus forbi, takker for linken!

Det som er nesten på grensa til utrolig med det Susanna K. Wallumrød lirer av seg, er all den tid musikerne selv - med IFPI i spissen her på berget - har kjempa med nebb og klør mot alt som heter spredning av kultur (lyd og bilde) over interwebsen. Når enden på visa ble at private investorer sammen med over snittet edb-nerder måtte finne alternative modeller og løsninger på nett selv, med musikere og musikkbransjen som mer eller mindre passive kikkere på sidelinjen med hendene godt planta i lommene, så er i alle fall ikke jeg videre lydhør for 'struggling artists' økonomiske problemer nå.

De 10 årene lydbransjen i dag henger etter teknologien er utelukkende selvforskylt. Hadde noen lånt et øre eller to til Todd Rundgren og hans meningsfeller i 1998(?) da det toppa seg for Napster vs Lars Ulrich, hadde ting sett annerledes ut i dag.

Flere artister/musikere her i Norge gjør det nødvendigvis vanskeligere å livnære seg som sådan. Tilbud/etterspørsel - aka konkurranse - som nevnt tidligere i tråden.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Streaming er fortsatt i sin spede barndom, og jeg tror ikke artistene har fått med seg at man låner musikken. Om igjen og om igjen. Om ti år vil Kaisers fortsatt få sin månedlige lønn på musikken de la ut i fjor.

Mange av de som stjeler "fokus" og penger, er de med gamle kataloger. Folk hører på det de liker. For min del taper jeg nok penger på å streame musikken, men det er jo så forferdelig enkelt. Men jeg hører stort sett på CD'er jeg har fra før, samt et antall _gamle_ sanger som jeg aldri hadde hørt om før jeg bladde litt tilfeldig i Spotify's rikholdige samling.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gidder ikke å lese hele tråden med sutrete drittunger som roper hurra for "rettferdig priser" på musikk, uten å mene noe annet enn at de nå kan få så mye musikk de vil uten å betale noe særlig.
    Som ikke kan definere hva "rettferdig" i denne sammenhengen betyr, eller hvem det skal være rettferdig for.
    Som ikke har fnugg av peiling på hvor mye jobb og penger det koster å spille inn et album, men som ser det som en selvfølge at artisten ikke skal få bestemme selv hvor mye han vil ha for det.
    Hvis du synes snekkeren er "urettferdig" dyr kjøper du ikke tjenestene hans, så enkelt er det, og har det alltid vært, med musikk også: Synes du et album er for dyrt kjøper du det ikke, enkelt og greit.
    "De må ut og turnere for å tjene penger"?
    Hvorfor det?
    Hvorfor skal man ikke kunne tjene penger på å lage noe mange synes er bra?
    Man skal altså bruke en masse tid og penger på å lage ei skive man ikke tjener penger på, for så å reise rundt og spille for å tjene penger?
    Nei veit du hva, da starter jeg heller danseband, musikken suger eselpung, men det er godt betalte jobber.

Hvorfor i ******* skal noen gidde å legge sjelen sin i å lage god musikk for at du skal laste den ned gratis hvis den ikke gis bort nærmest gratis?

Nei, jeg kommer ikke til å følge denne tråden heller, jeg har hørt alle de idiotiske argumentene før, alle unnskyldningene for hvorfor man ikke skal være villig til å betale for et godt album, og alle unnskyldningene for hvorfor det da er greit å stjele det. "Fordi du ikke vil støtte en korrupt bransje" my ass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stort sett enig med deg Limpalot, det jeg lurer på er hvorfor de velger å ha musikken sin der?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    radio er gratis. vel, for de som ikke betaler nrk-lisens iallefall artist/plateselskap får likevel nesten 100kr for hvert spilleminutt.
    kostnadene i studio dekkes vanligvis av plateselskapet under en kontrakt såvitt jeg vet ?
    at artistene blir ranet av streamingtjenester er jeg ikke helt enig i. vent litt, bruken av de bare vil øke

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du flink innen det du holder på med så får du som regel betalt bra. Skrillex klarer seg ganske bra selv om han ikke lanserte en CD før lenge etter han ble stor. Skrillex tror jeg kanskje fikk 3 grammys før han gav ut CDer...

Det går vel mer på om du er flink å promotere deg selv. D5eadmouse har vel ikke så mange CDer akkurat. De klarer seg vel bra. Steve Aoki har heller ikke gitt ut Cder. Du er avhengig av konserter eller DJ opptredner for å overleve. Det er vel ikke noen som tviler på det. Autolaser (Trønder) gir ut masse gratis musikk, og han tror jeg tjener ganske greit for å dra til forskjellige utesteder for å spille. Det at du nå har 390483209482309480 personer som kan søke deg opp på youtube i løpet av 3 sekunder ser jeg på som en fordel. Kontra det å måtte ha kjøpt CDen for å kunne høre. Blir det samme som å prøvekjøre bil eller ha Trail på et program. Liker du det, kjøper du det. Liker du det ikke, kjøper du det ikke.

At folk velger Små nisje sjangre, og begynner å klage på lite inntjening er dårlig reasearch. Det er også ganske hull i hodet å forvente at folk kjøper CDer når det ikke er det som er vanlig lengre. Move ON ! PC, internett og Streaming er kommet for å bli.

Hva er alternativet til Spotify eller streaming da? De som er/var pirater er jo de som kjøper mest film,spill og musikk. Så det er ingen vits å anklage de.

Limpalot: Ja, pengene ligger på konserter opptredner. Her er liten regnestykke for en arrangør med CC og antall gjester.

Liten klubb: 100 besøkende, cc = 100kr -> 10 000kr ++
    Mellomstor klubb: 500 besøkende, CC = 100kr -> 50 000 ++
    Stor klubb: 1500 besøkende, cc = 100kr -> 150 000 ++
    Konsert: 5000 besøkende, CC = 585 -> 2 925 000 ++
    Landstreffet: 10 000k besøkende, CC = 2200kr -> 22 000 000 ++

Regnestykket er mye større, og dette er bare billettintekter. Så kommer masse utgifter for div ting. En DJ får vel mellom 3k-10k per kveld, avhengig av status. Så ja. Du kan tjene ganske greit på å spille 1-2 kvelder i uken. Hvor mange CDer må man selge for å tjene inn det man tjener på en konsert?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Det er det folk er villige til å betale. Demand and supply. Og forresten, du går jo selv rett i forsvarsposisjon. Du klager over andres argumentasjon også kommer du med sånn skvip selv? 99,- kroner er ikke gratis. Fact!

Hvor vanskelig kan det være å forstå? Jo, 90 spenn måneden er i praksis det samme som gratis i denne sammenheng. Dette har ingenting med demand and supply å gjøre, markedet ville være villig til å betale mye mer. det ser man tidligere for eks med CD salg, hvor man omsatte CD skiver i stor skala. Da måtte folk faktisk betale for musikken, som faktisk er kunst en artist har produsert.

Idag har det utviklet seg en kultur som fremviser en holdning om at det nærmest er blitt en menneskerett å ha all verdens musikk tilgjengelig overalt for en symbolsk sum, og det er skremmende å se hvor få som setter spørsmålstegn ved denne utviklingen. De aller aller fleste går rett i forsvarsposisjon for å forsvare sitt egen konsummønster.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nedlasting og streaming er vanvittig uinteressant. Men som noen nevnte tidligere her, "catchy låter, ingen favoritt artist etc" - det er meget langt unna hvordan jeg selv hører/kjøper musikk, jeg er mye mer opptatt av bra plater enn bra enkelt låter..

Forøvrig er Wallumrød en relativ kjent artist.

Helt enig Sirant, for meg er også nedlasting/streaming totalt uinteressant. Og jeg mener at hvorvidt Wallumrød er kjent/ikke kjent også er relativt uinteressant i denne sammenhengen: poenget for meg er at hun løfter frem en problemstilling til debatt, som svært få er villige til å ta.

Rett og slett fordi de fleste er altfor egoistiske til å se lenger enn sin egen nesetipp og sitt eget behov om å streame i praksis gratis musikk hver eneste måned, og på det viset potensielt spare enorme summer som man ellers måtte bruke for å betale for varen man vil ha. Det er for meg kvalmende å være vitne til hvor mange som innehar dette smale perspektivet, og ikke evner bidra saklig i debatten for fem øre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsi2358
    Er det bare jeg som syns TS har blitt stille nå? :P
    Det er mange artister som lever av å lage musikk, selv om markedet er som det er nå, den eneste forskjellen er at nå begynner middelmådige musikere å kreve "sin del av kaka" noe som blir helt feil. Vi skal ikke måtte betale mere penger for å lytte, bare fordi alle som lager musikk skal leve av det. Klarer ikke du å profilere deg selv nok til å tjene masse penger, så burde du slutte med det, eller bare ha det som en liten hobby ved sidenav.

Blitt stille? Fatter du at det har vært lørdag kveld? Får jeg tillatelse til å tilbringe tid utenfor AVforum en lørdags aften kanskje?

Betale MER penger, hvilken planet befinner du deg på? Hele casen er at med dagens plattform betaler man ikke, eller man betaler helt symbolske summer. Og som poeng nr to at fordelingsmodellen ikke fungerer. Som innleggsforfatteren påpeker så tjener noen mennesker penger på spotify for eks, men det er i liten grad artistene som får disse pengene. Nei, alle bør ikke forvente bli rike av musikken de lager, men et visst nivå må det ligge på og det sier seg selv.

Det er på høy tid at dette løftes frem som problem,og forfatteren skal ha honnør for å åpne debatten med et så velskrevet og godt innlegg.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedlasting har sine pluss og sine minus. For platebransjen er det kniven på strupen og game over. For oss artister er det delt. Vi taper på det og vi tjener på det. Litt som kopiereing via kassetspiller på 80-tallet, bare så uendelig mye større i omfang. Faktisk så stort at vi artister må finne andre måter å tjene penger på. Frustrerende, men samtidig en spennende utfordring siden dette vil forandre hele bransjen. Men altså også veldig frustrerende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •