Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 191
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    forresten, streaming gir tilgang til et gigantisk musikkbibliotek ja, men man benytter ikke en brøkdel av det. de man lytter til får betalt per avspilling noen artister kan ha en fordel av abonnement, som krever at man betaler hver mnd. mens andre kanskje heller vil selge gammel jobb på cd i remastered utgave.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du må gjerne arrestere meg nå, men siden du tydeligvis er glad i musikk og nå bruker mye mere penger på musikk en før, så sier du vel egentlig at du piratkopierte tidligere?
    Hvis dette er riktig og at du nå heller velger streaming, så er det rett og slett glimrende. Hatten av for det!
    Det stemmer nok at den første delen av perioden at jeg lastet ned en god del ulovlig eller kopierte disker av venner. (Rundt 2000 var man jo konge hvis man kom på fest med flere GB med musikk på en bærbar man koblet til anlegget)

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen spesielle favorittartister (lenger), men jeg er mest opptatt av catchy låter, dermed fungerer nedlasting eller streaming meg utmerket da jeg kan sette sammen låter slik jeg vil uavhengig av artist. Typisk lytter jeg til spillelister av utenlandske stasjoner på spotify og har som regel ikke peiling på hvilken artist jeg hører på. (hvis det ikke er type Rihanna). Siden spotify kom har jeg lastet ned 1 album som jeg ikke fant på Spotify. Dette for kona som villle høre en sang hun fant på youtube.

På annen side har jeg kjøpt DVD og Blu-Ray for 300-400k i den samme perioden så jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet. (nedlasting av film gir merkbart dårligere kvalitet, det gjør det ikke på musikk)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare så det er sagt, det er ikke ulovlig å ta kopier av musikkcder fra venner og familie i norge, så lenge originalen var lovlig kjøpt.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du må gjerne arrestere meg nå, men siden du tydeligvis er glad i musikk og nå bruker mye mere penger på musikk en før, så sier du vel egentlig at du piratkopierte tidligere?
    Hvis dette er riktig og at du nå heller velger streaming, så er det rett og slett glimrende. Hatten av for det!
    Det er nok mange som har gjort dette, sluttet laste ned ulovlig for å betale isteden. Det vil da si at alle de som lastet ned ulovlig og brukte 0kr i året på artister bruker nå 1200kr i året. Det er en ganske drastisk økning, om musikken er så uinterresant at ingen gidder høre på den og artisten derfor tjener lite penger på det er vel artisten sitt problem, lag noe som alle vil ha om du vil tjene penger på det. Finnes altform mange i denne artistbransjen, sier seg selv at i et så stort konkurranseutsatt marked er det ekstremt vanskelig lykkes og tjene penger til det for livets opphold.

Oppfattet ikke den artikkellen som noe annet en en sutreartikkel fra en artist som tydeligvis er relativt ukjent.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Det er nok mange som har gjort dette, sluttet laste ned ulovlig for å betale isteden. Det vil da si at alle de som lastet ned ulovlig og brukte 0kr i året på artister bruker nå 1200kr i året. Det er en ganske drastisk økning, om musikken er så uinterresant at ingen gidder høre på den og artisten derfor tjener lite penger på det er vel artisten sitt problem, lag noe som alle vil ha om du vil tjene penger på det. Finnes altform mange i denne artistbransjen, sier seg selv at i et så stort konkurranseutsatt marked er det ekstremt vanskelig lykkes og tjene penger til det for livets opphold.

Oppfattet ikke den artikkellen som noe annet en en sutreartikkel fra en artist som tydeligvis er relativt ukjent.
    Du er inne på noe nå. Det er langt flere artister nå enn det var tidligere og markedet er mettet. Det er ikke slik at alle kan velge et yrke man har lyst til å forvente at du skal kunne leve av det når det er tusenvis av andre som gjør det samme. Bare i går hørte jeg sikkert på mellom 100 og 200 forskjellige artister i løpet av perioden på jobb jeg lyttet til spotify.

Mulig jeg banner i kirken, men hadde Beatles eksistert nå hadde det ikke vært noe spesielt med et bandet kontra andre band. Hovedgrunnen til at det ble populært var rett og slett at det var veldig få band på den tiden som ble distribuert så brett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du påpekt flere utalllige ganger og samma svar kommer.
    Artikkelen er i Dagbladet og et innlegg der er jeg svært så enig i som jeg vil gjengi:

Jon-Harald Helgesen 3 minutter ago
    Liker

Sorry men Buhu!

Jeg begynner nok å bli gammel men jeg kan huske de samme argumentene bli brukt når vi spillte inn musikk fra radioen eller når vhs kom på markedet.

Hvilke andre arbeidsgrupper en artister og forfattere kan tjene penger på ett stykke arbeid de gjorde for 70 år siden?

Hvorfor er internett og fildeling ett så stort problem for deg når andre artister ser på det som en velsignelse?

Du vinkler saken din fra ett markeds perspektiv, greit nok det men hvorfor syntes du spillereglene ikke bør gjelde for nettopp ditt yrke? Tilbud og etterspørsel gjelder vel for deg også? Det finnes 100 000 av artister som ønsker å få sitt uttrykk hørt uten å nødvendigvis forvente å bli millionærer av den grunn.

Hvorfor angriper du ikke de som faktisk stjeler dine penger isteden, nemlig plate bransjen?

Jeg kjøper å betaler all min musikk men for å være ærlig så kjenner jeg meg lurt hver gang jeg punger ut.

Jeg kan si vinkle saken i min perspektiv: Hvorfor får jeg ikke høyere lønn ettersom min lønn er avhengig av fortjeneste til bedriften. Altså konkurranse/Ask& demand fra enkelt kunder/forbruker.

Musiker er et yrke som man selv har valgt, brutalt å si det. Men dersom man ikke tjener så mye på streaming så er man vel mindre ettertraktet.
    Altså musikken man lager mindre bra? Jeg skal ikke dømme her.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platedirektøren i EMI er tydligvis tilhenger av streaming

Det forbrukeren vil ha - Ballade.no

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Dette har du påpekt flere utalllige ganger og samma svar kommer.
    Artikkelen er i Dagbladet og et innlegg der er jeg svært så enig i som jeg vil gjengi:

Jon-Harald Helgesen 3 minutter ago
    Liker

Sorry men Buhu!

Jeg begynner nok å bli gammel men jeg kan huske de samme argumentene bli brukt når vi spillte inn musikk fra radioen eller når vhs kom på markedet.

Hvilke andre arbeidsgrupper en artister og forfattere kan tjene penger på ett stykke arbeid de gjorde for 70 år siden?

Hvorfor er internett og fildeling ett så stort problem for deg når andre artister ser på det som en velsignelse?

Du vinkler saken din fra ett markeds perspektiv, greit nok det men hvorfor syntes du spillereglene ikke bør gjelde for nettopp ditt yrke? Tilbud og etterspørsel gjelder vel for deg også? Det finnes 100 000 av artister som ønsker å få sitt uttrykk hørt uten å nødvendigvis forvente å bli millionærer av den grunn.

Hvorfor angriper du ikke de som faktisk stjeler dine penger isteden, nemlig plate bransjen?

Jeg kjøper å betaler all min musikk men for å være ærlig så kjenner jeg meg lurt hver gang jeg punger ut.

Jeg kan si vinkle saken i min perspektiv: Hvorfor får jeg ikke høyere lønn ettersom min lønn er avhengig av fortjeneste til bedriften. Altså konkurranse/Ask& demand fra enkelt kunder/forbruker.

Musiker er et yrke som man selv har valgt, brutalt å si det. Men dersom man ikke tjener så mye på streaming så er man vel mindre ettertraktet.
    Altså musikken man lager mindre bra? Jeg skal ikke dømme her.
    +1

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    som jeg poengterte i ste, medlemmene i f.eks kaizers tjener 15-20.000 i mnd, bare på wimp og spotify.
    og antall brukere eksploderer.

forøvrig får man en kopi av Mona Lisa billig, og lovlig :P
    å selge kultur er ikke likestilt med en vanlig jobb spørr du meg...

Såvidt jeg forstår blir det maks 3000 pr. pers i måneden for Kaizers?

Og dette er Norges kanskje største band?

Tror Leonardo ville fått mye høyere prosenter av en solgt plakat enn det musikere får ved streaming om han var i live.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nedlasting og streaming er vanvittig uinteressant. Men som noen nevnte tidligere her, "catchy låter, ingen favoritt artist etc" - det er meget langt unna hvordan jeg selv hører/kjøper musikk, jeg er mye mer opptatt av bra plater enn bra enkelt låter..

Forøvrig er Wallumrød en relativ kjent artist.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Syns nedlasting og streaming er vanvittig uinteressant. Men som noen nevnte tidligere her, "catchy låter, ingen favoritt artist etc" - det er meget langt unna hvordan jeg selv hører/kjøper musikk, jeg er mye mer opptatt av bra plater enn bra enkelt låter..

Forøvrig er Wallumrød en relativ kjent artist.
    Men er det slik at du tror jeg hører på musikk på den måten fordi jeg er for streaming? Det er vel mer persontypen. Du kan jo fint høre på kun en artist på spotify hvis man ønsker det og ikke er åpen for andre artister.

På 90 tallet når jeg kjøpte mye musikk hadde jeg flere DJ kofferter med CD -singler. Jeg ser ikke poenget med å kjøpe hele album når artisten har 1-2 gode låter. Typisk kjøpte jeg singler da de innholdt remixer av de gode låtene. Forresten var 90 tallet tidenes musikk alder, med artister som E-Type, Culture Beat, Snap, Vanilla Ice ++:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner egentlig ikke artikkelen for å være helt ærlig. Så lenge artistene selv sitter på rettighetene til sin egen musikk så kan dem selv velge om den skal strømmes eller ikke.. Hvis Wallumrød i utgangspunket har lyttere som er interesert i høre hennes musikk så er det vel bare å tilby det på en annen plattform?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest et eneste innlegg i tråden men uttaler meg ihht OP.

Det at tjenesten blir billigere for forbtukerne er ikke synonym med at kvaliteten på¨det som er viktig går ned. Det er de som er speiselt intreserte som lager det beste produktene, ikke de som får mest penger.

Artister burde ikkelage musikk for å tjene penger, eller for å få oss til å bruke penger på utstyr. De burde lage musikk fori at de liker det og vil bidra. Akurat på samme måte som en person er mer drevet til å gjennomføre noe som er hobbyrelatert ordentlig en en jobb man kun er bundet til å utføre.

Og jeg kan si en ting, jeg for min del vil heller at musikk i fysisk format skal dø ut en å gå tilbake til fysisk lagringsmedie.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zissou
    Såvidt jeg forstår blir det maks 3000 pr. pers i måneden for Kaizers?

Og dette er Norges kanskje største band?

Tror Leonardo ville fått mye høyere prosenter av en solgt plakat enn det musikere får ved streaming.
    slik er det bare. er man mange i bandet blir det mindre penger.
    ikke uventet at en superstjerne i hollywood tjener mer internasjonalt enn et band som synger på norsk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som syns TS har blitt stille nå? :P
    Det er mange artister som lever av å lage musikk, selv om markedet er som det er nå, den eneste forskjellen er at nå begynner middelmådige musikere å kreve "sin del av kaka" noe som blir helt feil. Vi skal ikke måtte betale mere penger for å lytte, bare fordi alle som lager musikk skal leve av det. Klarer ikke du å profilere deg selv nok til å tjene masse penger, så burde du slutte med det, eller bare ha det som en liten hobby ved sidenav.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke muligheter har man som artist, kan man nekte annet enn CD salg, eller er det produsent som styrer slikt? Om mange nok artister ikke vil ha streaming betyr det at der er marked for å starte et nytt selskap som "tar vare på artistens interesser" ved å bare gi ut cd, og nekte streaming. Går det til h****** betyr det at løsningen ikke er bærekraftig og annen løsning på iverksettes. Man kan jo ikke nekte nedlasting av bøker forde biblotikarene og bokselgere mister jobbene sine.. eller kan man det?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fotballtilskuere er på samme måte som de forbanna streamerne.

Jeg fant ut her i forrige uke at jeg skulle bli proffspiller da jeg innså hvor mye penger enkelte tjente. Det viste seg at ingen klubber ville betale for meg da de sa at de ikke kunne betale sånne som meg da de ikke tjente godt nok.

Newcomer Calibreeze sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artistene velger vel selv om de vil strømme eller ei? Hater de streaming så selg kassett,cd.vinyl eller whatever da?
    At nye oppfinnelser som gjør ting på en smartere og enklere måte er ikke noe nytt.
    Noen vil alltid bli skadelidende av det. Andre vil triumfere.

Artister som prøver å selge "dritmusikk", kan vel ikke forvente å tjene det samme som en kjent artist som spyr ut pop låter annenhver uke?

Det er tydligvis penger musikk handler om. Tydligvis ingen artister som lager musikk fordi de liker det eller fordi de vil glede andre. Og klarer man ikke tjene penger på det så får man vel få seg en annen jobb.

Streaming er hvertfall supert for min del. Får høre mye mer forskjellig musikk enn for 10 år sida, og man slepper å bytte + spole fram og tilbake på de fantastiske kassettene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsi2358
    Er det bare jeg som syns TS har blitt stille nå? :P
    Det er mange artister som lever av å lage musikk, selv om markedet er som det er nå, den eneste forskjellen er at nå begynner middelmådige musikere å kreve "sin del av kaka" noe som blir helt feil. Vi skal ikke måtte betale mere penger for å lytte, bare fordi alle som lager musikk skal leve av det. Klarer ikke du å profilere deg selv nok til å tjene masse penger, så burde du slutte med det, eller bare ha det som en liten hobby ved sidenav.

Jeg er helt enig med deg der. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Jeg er helt enig med deg der. ;-)
    Så da mener du/dere at artister som ikke holder på med popmusikk men med nichemusikk er middelmådige?

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •