Ett hjertesukk fra en artist angående streaming:"Når inntektene forsvinner" - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 191 av 191
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og for øvrig er det etablert en innkjøpsordning som sikrer forfattere en marginal inntekt uavhengig av hvor sært og smalt forfatterskapet måtte være.
    Innkjøpsordningene for litteratur - Wikipedia

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt greit! Men på daværende tidspunkt, ved å skumlese på iPhone hvor halve skjermen er svart, så var det en bra sammenligning! Den neste jeg henger meg på er netthandel sammenligningen! Kommer tilbake når jeg sitter bak laptopen!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour

Hvis du er istand til å lese andres motargumenter så er hans biblioteksammenligning overhode ikke sammenlignbar med hva vi diskuterer vedrørende dagens situasjon ift musikk, som jeg allerede har forklart hvorfor i tidligere innlegg.

Bibliotek er en statlig finansiert støtteordning som har sine røtter i blant annet et ønske fra staten om at alle mennesker,uansett sosioøkonomisk bakgrunn skal få tilgang til kunnskap gjennom bøker (utdanning). Derfor velger staten å kjøre inn store mengder midler fra felleskassa slik at dette blir mulig. Hva dette har til felles med at folk idag ikke vil betale for musikken de hører på, og som fører til at artistene ikke får betalt for arbeidet sitt må du nesten forklare.
    Poenget mitt med bibliotek har du enda ikke forstått.
    Et bibliotek låner ut opphavsbeskyttede verk og det er nettopp det Spotify og Wimp også gjør. Faktisk er forskjellen at de fleste her betaler for å låne sin musikk mens bibliotek er gratis.
    Nå kjenner jeg ikke tallene, men jeg vil tro at mye utlån på bibliotek er skjønnlitteratur. Og det er ikke akkurat lektyre for å fremme folks utdannelse men nærmest ren underholdning. Som det meste av musikken vi hører på.

Btw: takk grandiS

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ikke mangel på verdier i bildetråden din AndreWerdenskrig. ikke værst bil heller men du har skippet "vanlig" firma? musikken din er isåfall en suksess
    Takk for det, einis.
    Jeg levde mere eller mindre som musiker frem til år 2000. Da var jeg hjemløs, totalt blakk og masse gjeld. Etter det innså jeg at det ikke nyttet å leve som musiker lengre, ihvertfall ikke hvis man skulle få seg et anstendig liv. Etter det har jeg satt jobben mange hakk foran musikken. Har hatt litt større suksess med musikken i ettertid, men da har den vært i andre rekke.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    @AndreWerdenskrig
    Men sånn for sammenligningens skyld: hvor mange plater måtte man selge for en sånn 7-8 år siden dersom man skulle ha en anstendig inntekt på det? Og hvor mye måtte man regne med å måtte bruke på markedsføring?
    Vi hadde ca 250.000-300.000 i gjeld til vårt amerikanske plateselskap. Den gjelden var nedbetalt da vi passerte 10.000 - 12.000 solgte. Dette er mange år siden.

Hva selskapet brukte i markedsføring vet jeg ikke. Tror egentlig ikke det var snakk om så mye.

Jeg vet om band som satt igjen med 60.000 i gjeld til plateselskapet etter å ha solgt over 100.000 skiver. Det skal sies at de skrev lang kontrakt i en alder av 16 eller noe slik. Vi passet på å ikke ha kontrakt på mere enn 1 skive, slik at vi enkelt kunne komme oss videre hvis selskapet ikke gjorde jobben. De fleste selskapene var bare interessert i å signere for minst 3 skiver. Vi brukte også en grammy-nominert produsent og spilte inn en skive i velrenomert studio i Texas. En av de første skivene som ble spilt inn som HDCD, tror jeg.

Jeg kjenner flere som lever av musikken, men noen har flyttet til land som er langt billigere å leve i. Andre driver plateselskap på siden eller andre firma for å spe på inntekten.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Så selv om man får kontrakt, er det altså ikke bare gull og grønne skoger i horisonten. 100.000 skiver er jo ganske mye, hvertfall i norsk sammenheng.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Med all respekt, men her var du virkelig på bærtur... Og du (og andre kunstnere) blir sikkert ikke blid for det jeg sier nå, men for min del har ikke kunstnere et arbeid i vanlig forstand. Selv om mange av dere sikkert jobber hardere og mer enn de fleste, mener jeg det ikke er sammenlignbart med vanlige lønnsmottakere. Men jeg er veldig glad for at dere er der, for verden hadde vært et veldig trist sted uten, og de som leverer kvalitet skal selvsagt ha betalt for det.

De som velger å bli håndverkere (og andre (hva jeg ser på som) vanlige jobber) gjør dette utifra interesser, muligheter og egenskaper, og først og fremst for å sikre seg en fast inntekt (tror ikke de som kjører søppelbiler hadde det som drømmejobb da de var små). Det er ikke mange kunstnere (malere, keramikere, musikere osv) som kan leve av kunsten alene og slik har det vel alltid vært.

Det er nevnt tidligere i tråden at betalende brukere av spotify bruker 10 ganger så mye penger på musikk som gjennomsnittet, dvs et gjennomsnitt på ca 10kr i måneden. Hvordan var dette gjennomsnittet før internet og nedlastings/streaming tiden? Hvis dette ikke har endret seg drastisk, så er det ikke rart mange musikere ikke kan leve av det med tanke på hvor mange flere det er å fordele på i dag...
    Litt sånn "klipp håret og få deg en jobb" altså? Siden du konstanterer at jeg er på bærtur:
    Hva mener du om karikaturtegnere i avisene, for å ta et eksempel? Er det en jobb i vanlig forstand? Fotograf, er det en jobb i vanlig forstand? Selv om et band er et AS, har flere ansatte, omsetter for hundretusener, så er dette altså ikke et arbeid i vanlig forstand?
    Og hva med innleide musikere, som får betalt pr spillejobb på en turne som varer i et år? Fremdeles ikke en jobb i vanlig forstand? Hva må til for at det skal være en jobb i vanlig forstand?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så..

Føler for å komme med en oppsummering her nå. Mye klokt som har blitt sagt.

- Som sagt, er det ikke opp til Artisten SELV, om han/hun vil legge ut sangene sine på spotify e.l? Opp til Artisten å få til gode avtaler? Jo flinkere Artisten er, desto lette å få til gode avtaler? ( da flere kanskje vil lage plate med deg, for å tjene penger? )

Dette i seg selv er for meg nok til å legge diskusjonen død.

- Er det ikke slik at streaming har fått mange vekk fra piratkopiering? Dette er vel utelukkende positivt?? Kanskje de blir villig til å betale mer, hvis man tar det "pøh om pøh" ? Og streamingtjenestene vil jo også bare bli bedre?

- Syns det er dumt å "skyte" folk for at de holder seg til regelverket( ikke glemt slå seg på magen argumentene dine ) Det er folk som syns Breivik fortjener en rettferdig rettsak osv, rett og slett fordi det er sånn våre regler og vårt rettsystem fungerer. ( håper ingen henger seg for mye opp i denne sammenligningen )

- Omtrent ingen andre yrker , får betalt i årevis etter utført arbeid?

- Syns ikke det er riktig å sammenligne det med andre yrker, da det faktisk ikke er en ren nødvendighet. At man skal være glad for at folk vil ha arbeidet til rørleggere, elektrikere osv, syns jeg er feil å si. Dette er en nødvendighet, for å fungere i hverdagen. ( Ja, man kan bo i hus uten strøm og vann, men..)

- Les innlegg #132 og #134

Og er ikke helt fornøyd med utsagn som " Hvis du er i stand til " Glimour. Det må gå ann å diskutere på en vanlig måte. Skjønner ikke helt at kan fortsette å ha en sånn holdning, når du så soleklart er i undertall? Er kanskje 2 stykker som deler dine meninger? Sier IKKE at du skal mene noen annet eller at det ikke gir deg rett til å yttre hva DU mener, bare nevner det.

MVH

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt "komisk" i denne debatten og forsåvidt med innlegget som trådstarter refererer til er at spotify(som spiser wimp til frokost med tanke på antall brukere) har de store plateselskapene tungt inne på eiersiden og det har de vel egentlig vært siden 2009.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Litt sånn "klipp håret og få deg en jobb" altså?
    Spot on!

Siden du konstanterer at jeg er på bærtur:
    Hva mener du om karikaturtegnere i avisene, for å ta et eksempel? Er det en jobb i vanlig forstand? Fotograf, er det en jobb i vanlig forstand? Selv om et band er et AS, har flere ansatte, omsetter for hundretusener, så er dette altså ikke et arbeid i vanlig forstand?
    Og hva med innleide musikere, som får betalt pr spillejobb på en turne som varer i et år? Fremdeles ikke en jobb i vanlig forstand? Hva må til for at det skal være en jobb i vanlig forstand?
    En karikaturtegner er vel en kunstner som får betalt pr bilde de selger til avisen. Fotografer kan vel være både journalister og kunstnere, og journalister er vel i grenseland til vanlig jobb :-P

Innleide musikere er vel yrkesmusikere og ikke kunstnere (selv om noen av de sikkert også lager musikk er det jo tydelig at de ikke kan leve av det). Band som er AS er det vel ikke alt for mange av og ingen regler uten unntak vet du 8)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Spot on!

Innleide musikere er vel yrkesmusikere og ikke kunstnere (selv om noen av de sikkert også lager musikk er det jo tydelig at de ikke kan leve av det). Band som er AS er det vel ikke alt for mange av og ingen regler uten unntak vet du 8)
    Artig perspektiv.:-D

Yrkesmusiker? Er ikke det litt selvmotsigende?

Band som er AS er faktisk ikke så uvanlig når man begynner å gjøre det bra, spesielt hvis man spiller mange konserter.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yrkesmusiker? Er ikke det litt selvmotsigende?
    Jo, men som sagt, ingen regler uten unntak (kan være mange av de også) :-P

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •