AV-minner.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: AV-minner.

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AV-minner.

Hva dere ser her er en tråd med en del baktanker. Jeg har lenge gått med ideen i hodet, men det er først nå jeg realiserer den. Dette er altså en tråd hvor jeg ønsker å få inn historier fra enkeltepisoder innenfor AV. Dette kan eksempelvis være da du kjøpte din første projektor, fikk en tak i en reciever du har siklet på lenge. Om ditt tilfelle ville være førstnevnte av eksemplene kan du skrive litt om hva du gjorde når du fikk den. Hvilken film som var den første du tittet på osv. For meg er slike ting veldig viktig. Jeg husker enda da jeg kjøpte min første TV i widescreen format. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å koble til DVD-spilleren og stereo-forsterken og så å fyre opp X-Men 2. Det var en fin kveld.

Dere må også være obs på at denne tråden ikke har noen bestemte retningslinjer som skal følges. Poenget er bare at dere forteller om noen av-minner dere har. Om alle klarer å forstå min visjon tror jeg dette kan blir riktig så koselig.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første projektor fikk jeg for litt over ett år siden! Dette var noe jeg hadde sett frem til lenge!!

Jeg hadde lenge planlagt ett ordentlig hjemmekino-rom, og for og realisere denne drømmen helt ut måtte det jo selvsakt projektor, storskjerm til!
    Projektor var noe jeg hadde jobbet meg fram mot, og med egen innsats og litt hjelp så ble det endelig en projektor! så det var en herlig følelse og få den i hus og satt den opp nede i hjemmekino rommet! En virkelig god følelse!

Den første filmen jeg så på min projektor var, siden jeg er en stoooor fan av Ringenes Herre, ble selvfølgelig Ringenes Herre: Ringens Brorskap!
    Og jeg var meget fornøyd med kjøpet mitt! Jeg hadde gått med tanken om projektor lenge i hodet, uten og gjort noe med det, men jeg tenke att nå var det slutt på og tenke.. for det hjelper ikke.. så da måtte det handles!

Projektoren står der like fint den, og fungerer like fint!

Og jeg kan jo fortelle litt om hva bakgrunnen for en egen hjemmekino var! For det var egentlig ikke fult og helt på tankene før Ringenes Herre filmene startet og komme....
    Når den første kom ut på DVD tenkte jeg, dette var mye kjedeligere enn på kino.. så da må noe til.. ett anlegg og en stor skjerm.. og det var så og si slik det hele sartet!!

Og det var en herlig følelse og kunne sette seg stille ned med noe godt og drikke og tygge på.. skru på anlegget og projektoren og se en god film i "kinomørket"... det er nok det beste av minnet jeg har!

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker når jeg skulle ned å hente høyttalerene mine gledet meg som en unge å heiv meg i bilen uten å se på klokka. kom lyklig hjem å skulle til å pakke dem ut så jeg pluttslig på klokka at jeg var en halv time for sein på jobb alt (fikk kjeft da) ops: . gikk å verka hele dagen på jobb til å komme hjem.

ikke no er som den følesen du har når noe står hjemme å venter.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necman

ikke no er som den følesen du har når noe står hjemme å venter.
    Enig!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje ikke et minne, men heller noen tanker om min av-tilstand og hva som kommer til å skje i den nærmeste fremtid.

Været begynner å justere seg til vintertid. Det begynner med andre ord å bli kaldt. For meg har vinteren alltid vært en årstid som innebærer mye film. Kulden og de generelle vær-forholdene gjør det ekstra koselig å sitte inne i mørke og se på en koselig film imens man kanskje drikker kakao. Delvis påvirket av temperaturforandringene har jeg endelig bestemt meg for å gå til innkjøp av prosjektor. For et par uker siden skulle jeg selge min tv og DVD-spiller til min søster. Det innebar for meg å kvitte meg med min første selvfinansierte ws-tv. Med andre ord måtte jeg benytte de få dagene jeg hadde igjen til å "ta farvel med tv-en". Dette innebær først og fremst å spille utrolig mye XBox, men enda viktigere: Å se en avksjedsfilm. Etter mye om og men falt valget på filmen Once Upon A Time In America. Det var flere grunner til valget mitt: Det var først og fremst en film jeg aldri hadde sett før, den var laget av Sergio Leone og den varte utrolig lenge. Den lange spilletiden betydde jo at avskjeds-seremonien ville bli en lenger og mer betydelig en. Jeg angrer egentlig ikke på at jeg valgte nettopp den til å bli den siste filmen jeg vil se på min Thomson, men ser i etterkant at jeg kanskje burde valgt en med mer futt i. Det er tross alt bedre å brenne ut eller å svinne hen (Better to burn out, than to fade away). Men uansett var det en god og dramatisk film. På mange måter rørende.

Min nåværende situasjon:
    For tiden låner jeg en 24" Panasonic tv som er et stort steg tilbake fra min forrige "venn". Men dette medfører dog en større kontrast når jeg endelig får prosjektoren! 8) Nå venter jeg på en LG RD-JT51. Den har jeg lenge holdt et øye med og ettersom jeg alltid ble overbudt på QXL ble jeg lei av å vente på en billig bruktprosjektor. Så jeg slo til. Hva er det dem sier? "Den som venter på noe godt venter ei forgjeves"? Uansett så er min tolmodighet nå satt på en meget stor prøve. Jeg har ikke sett film hjemme på flere uker og har fremdeles en usett Star Wars Trilogy-boks stående i DVD-hylla. For å hele tiden være oppdatert på prosjektoren min sporer jeg den via posten, den befinner seg nå i Stokke. :lol:
    Når den endelig kommer (forhåpentligvis i morgen) vet jeg ikke helt hva jeg kommer til å gjøre. Det er så mange ting jeg gjerne vil prøve på den. Men aller først må jeg ut og kjøpe meg en ny DVD-spiller og en komponentkabel. Lerretet er heller ikke ferdigbygd enda, så "skaffe-seg-prosjektor-fasen" er enda ikke over. Noe som ikke gjør meg noenting. Å ha noe å glede seg til og holde på med er bare sunt. Og i dette tilfellet meget underholdende. Jeg vil konkludere denne meldingen ved å si at hi-fi er en utrolig fin hobby. Mer dyptgående oppdateringer følger så snart noe faktisk skjer. :P

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min første DVD

Jeg glemmer nok ikke den dagen jeg kom hjem med Thomson DTH 1000 (fremdeles i Panasonic A100 klone) og fire Japanske sone 2 titler (Blade Runner, Eraser, Executive Desision, Demolition Man) fra Akers Mic.

Spilleren ble koplet til TV-en (JVC 28”) – og Blade Runner lagt i skuffen. Aldri før hadde jeg sett så skarpe og detaljerte bilder på en TV-skjerm (alle vet jo egentlig hvor støyete Blade Runner utgivelsen er:-) . I begynnelsen av filmen er det et nærbilde av et øye. Her trykket jeg på pause for første gang. WOW! Dette var noe annet enn VHS. Sylskarpt, fargesprakende, fantastisk. Jeg var blitt en entusiast!

Dette var klimaks etter flere års rastløs surfing på Internet etter stoff om det som den gangen var kun noe som fantes på testlabbene til de store elektronikkprodusentene. Jeg må le når jeg tenker på de første sluttbrukerrapportene fra USA.: Laserdisk vs. DVD - disse diskusjonene var det mange av på USENET (alt.video.dvd).

Newcomer ZoraX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var når eg kjøpte meg Nad T741. Sikla lenge på Nad C320BEE, og eg reiste til klubben i Stavanger for å kjøpe den. Det var då katalogen hadde skriveleif med 1000,- i minus på C320BEE. Men så såg eg den fantastiske Nad T741 (demobrukt) og kjøpte den for 2000,- (50% avslag). Då reiste eg rett heim fann fram nokre gamle Sony høgtalarar som bak høgtalarar (brukar dei enda ) og fronthøgtalarane og høyrte på musikk i PL2. Tragisk dårlegt å høyre på musikk i surrrerundt som ikkje er surrerundt

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZoraX
    Det var når eg kjøpte meg Nad T741. Sikla lenge på Nad C320BEE, og eg reiste til klubben i Stavanger for å kjøpe den. Det var då katalogen hadde skriveleif med 1000,- i minus på C320BEE. Men så såg eg den fantastiske Nad T741 (demobrukt) og kjøpte den for 2000,- (50% avslag). Då reiste eg rett heim fann fram nokre gamle Sony høgtalarar som bak høgtalarar (brukar dei enda ) og fronthøgtalarane og høyrte på musikk i PL2. Tragisk dårlegt å høyre på musikk i surrrerundt som ikkje er surrerundt
    litt morsomt å mimre om av minner i din alder, det tyder på at du begynnte tidlig :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt aller beste AV-minne er fra 1994
    Jeg kjøpte mitt første stereoanlegg.
    Det var en kenwood integrert forsterker og kenwood cd-spiller. (husker ikke typenr)
    Høyttalerne hadde jeg siklet på i over to år. De var det største jeg hadde sett i hele mitt 14-årige liv :shock:
    De lød navnet Patos B-50. To 10", 4" + disk.
    Hele pakken kostet rundt 8k, og jeg var verdens heldigste kar, syntes jeg selv
    Fikk ikke konsentrert meg på skolen, langt mindre sove om natten.
    Det var musikk som stod i høysetet, og jeg gledet meg til å komme hjem hver eneste dag.
    Det var vel da "basillen" bet tak i meg...
    Good times :wink:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første nevnbare jeg husker, er når jeg i en alder av 10 år (1992) koblet sammen alt av kassettspillere, decks og høyttalere jeg kunne finne På det meste spilte 9 høyttalere samtidig, dette var selvfølgelig en sensasjon for en entusiastisk 10-åring
    (Først ute med 8.1 :wink: )

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det første nevnbare jeg husker, er når jeg i en alder av 10 år (1992) koblet sammen alt av kassettspillere, decks og høyttalere jeg kunne finne På det meste spilte 9 høyttalere samtidig, dette var selvfølgelig en sensasjon for en entusiastisk 10-åring
    (Først ute med 8.1 :wink: )
    :lol: :lol:

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, når jeg kom hjem ifra Klubben med min NAD T752 og B&W 602.5.
    Kjørte mitt første DTS lydspor
    Det var tingen det!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kobla dm 603s3 på en denon avr 1803. (2003)
    Da var jeg i hifi verden :wink:

Har også gjort som Mirage.
    Jeg kobla 6 høyttalere på et rack anlegg.
    Så tok jeg med mine høyttalere til en kamerat så vi hadde 4 par høyttalere på en Fischer forsterker.
    Stod riktig nok en Flamme på 10cm opp av saken etter et kvarter :lol:

(var 9 år gammel)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Året var 1993, jeg bodde sammen min bror som student:
    - Yamaha integrert effektforsterker
    - Yamaha DPL prosessor med forsterker til center og bakanal
    - Dali 109 med 4x10"
    - TEAC toppmodell VHS HIFI spiller
    - Monitor audio som bakanaler og en Mirage center.
    - Phillips 28" monitor

Allt delvis finansiert av lånekassen

Tror vi spillte biljakt scenen fra T3 ca. 2 ganger om dagen i et par måneders tid. Filmen ble også spillt i sin helhet et par ganger i uka. Andre favoritter var Sniper og Star Wars selvfølgelig Fritiden besto i det meste å leie filmer (uteom festing seff), og vi var i ekstase hver gang det dukket opp noe som funket i DPL på TV. Og det var jo stas at alle kompisene kom til oss hver gang en film skulle sees.

Ca. 3 år etter kom Creative DXR/2 og avløste VHS'en. Mest fordi HTPC var et rimeligere og like bra alternativ til sonefri stasjonær DVD den gangen. Første DVD'er var The Shadow, sone 1 i fullscreen Man kan godt si det var andre boller ja, dog noe upraktisk i forhold til dagens HTPC-løsning. Man kunne nemlig ikke se dekstoppen på HTPC'en, men var henvist til en dedikert mpeg utgang på PCI kortet. Det ble da en del lange s-video og digitallyd-kabler etter hvert Dog gjorde en IR PC-fjernkontroll fra Arngren livet litt lettere.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke helt når det var, men jeg tipper 1990. Fattern hadde bygd meg kjellerstue og jeg hadde spart penger til anlegg. Da jeg fikk et tilbud på Vesterålsfestivalen på en Technics 2 x 50 Watts forsterker til 1995 måtte jeg bare slå til. Senere kjøpte jeg meg noen sony gulvhøyttalere til ca 1000 lappen. Tipper jeg var 14-15. (ja, huff huff, jeg nærmer meg 30)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke en historie om mitt første anlegg, men heller om en lang drøm..
    Jeg hadde en kompis som het Henning for mange år siden, og han hadde kjøpt seg anlegg for over en mill(!)
    Det bestod av Meridian, carver, mcintosh og kef. Han hadde kef 105.3, og de har jeg lett etter helt siden han døde :cry:
    Jeg fant aldri de høyttalerne, men for ikke lenge siden, så jeg en annonse på avtorget. Han ville selge sine kef reference model 2.
    De er jo bedre enn 105.3
    Hjertet mitt hoppet over noen slag da jeg så det! Jeg tok kontakt med en gang, og sa at jeg ville ha dem. Koste hva det koste vil. Det ble litt budrunder, men det spilte ingen rolle. De ble mine til slutt!
    Når jeg var nede og hentet de to, store pappeskene nede på kaien (de kom med hurtigruta), var det som julaften for meg.
    Jeg satte de midt på stuegulvet, og bare kikket på dem en stund.
    Endelig! De skal få tilbringe mange år sammen med meg, og vi er veldig lykkelige sammen :wink:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Året var 1993, jeg bodde sammen min bror som student:
    Tror vi spillte biljakt scenen fra T3 ca. 2 ganger om dagen i et par måneders tid.
    Terminator 3 i 1990?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel T2, tenker jeg

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kort og godt: min første projektor + Final fantasy X
    hmm.. kort og kort, brukte 10 mnd..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. husker da jeg var i 9-10 års alderen, og fant ut at en kunne "serie"-koble høyttalere (tvinne ledningene sammen) og stappe dem inn i terminalene, og dermed få lyd i hele 6 kanaler.. :roll: Spilte den ene flyscen fra Jurassic Park 1 million ganger. :P :roll:
    Har helt siden det vært totalt avrak:P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •