Useriøse selgere på AvTorget. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 78
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Muntlig avtale er bindende iflg avtaleloven

Mvh
    Sue me
    Hmm det er vanskelig å bevise (ord mot ord osv), men man kan gjøre det. Det skjer spesiellt i de tilfeller hvor det er mye peeng på spill. (Det blir vel fort litt vel mye bråk for "bare" en brukt kabel ol.. dvs vi gidder ikke gjøre noe med det, sett bort i fra å klage litt)

Avtaleloven gjelder både private og bedrifter.

Mvh

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har avtalen på epost. Er den da skriftelig eller muntelig ?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gi trådstarter et velment råd:

- ikke nevn personen du har en tvist med med fult navn. Det gagner ingen, hverken deg eller han eller andre.

Når det gjelder salg/kjøp over nett så har jeg både særdeles gode og særdeles dårlige erfaringer.

-toppen av kransekaka var da jeg fikk en nad350 i retur med følgende beskjed "fungerer ikke, vennligst tilbakebetall pengene".

Siden jeg var 100% sikker på at forsterkeren var feilfri prøvde jeg å kontakte kjøperen før jeg fikk den i retur. Ærlig som jeg prøver å være så godtok jeg det kjøper sa og satte penger inn på konto så snart han kunne vise til sendingsnr på posten.

Fikk forsterkeren tilbake og oppdaget at "missing link" kabelen mellom pre/out trinnene var brutt (begge to). Ringte til kjøper og han skyldte på at det måtte ha vært sønnen som hadde gjort det... HELT utrolig. Jeg var totalt satt ut! La på før det demret for meg for en komplett dust han var. Lot han få høre det på mail samme dagen... fikk merkelig nok ikke svar.

___***____*****_____******_____

Satte tilbake de originale bøylene som fulgte forsterkeren og solgte den et par dager senere til en hyggelig eldre mann som kom og hentet forsterkeren på døra hos meg. Han skulle overraske dattera og samboeren med nytt anlegg :wink:

DrE

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Jeg har avtalen på epost. Er den da skriftelig eller muntelig ?
    Den er skriftlig, og kan brukes som bevis. Men.... slike saker er ikke akkurat prioritert.

http://www.lovdata.no/all/tl-19180531-004-001.html

Mvh

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt bort hans fulle navn.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest mer enn de første innleggene så jeg komenterer og sier min mening litt etter det.. men er også persjonlig mening når det angår salg!

Jeg vil si, att man som selger, vis man går inn en avtale med kjøp og salg med en annen en. Att dette er bindende avtale, og gå tilbake på det ser jeg som frekkt og uhøffelig!
    Jeg selger en forsterker nå, funnet en som vil kjøpe, og jeg han har jeg en avtale med... selv om det kommer noen og vil kjøpe for en sum som er større... jeg har inngått en avtale, og den har jeg tenkt og holde!
    Vis jeg hadde solgt til en annen som byr mer, ville jeg vite att vis det var meg som var kjøper.. hadde blitt skikkelig forbanna, for da har jeg kjøpt meg en ting og inngått en avtale på det, da forventer jeg att dette er endelig og att jeg får fullført kjøpet av det jeg vil ha!
    En avtale er en avtale!
    Jeg skjønner vis folk går tilbake vis de angrer og ikke vil selge alikevell.. eller av andre personlige gode grunner ikke kan selge.. men og avlyse fordi du velger en annen som er innteressert syns jeg blir helt feil!

Men selvfølelig... jah....

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg er litt gammeldags?

Tja..er kanskje på tide å våkne opp?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at du ser på dette med kjøp og salg på nøyaktig samme måte som meg kinosjef.

Det der er et typisk hardware.no svar.......

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Våkne opp? Jeg er glad det finnes mennesker som PREC og ikke slike med "cash is king" og annet pisspreik. Man må holde det man lover-kan man ikke det så har man ikke integritet! Vi snakker om ærlighet og avtaler- da gjør man det man kan for å holde den avtalen- hva gjør dere med venner? Lover dere ting i hytt og gevær uten å holde det dere sier? Ikke la folk si at tidene vi lever i må gjøre oss uærlige- tidene er det vi gjør dem til!

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Makan til holdninger. Merker at jeg begynner å bli gammel ja.

Avtaler er altså til for å brytes, så lenge prisen er riktig? Uff. Provoserer meg langt inn i sjelen :evil: I dette tilfellet vil jeg si at Prec is king.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Min mening er definitivt at avtaler på ingen måte kan brytes hvis de er inngått. Tror vi skal få laget litt retningslinjer på AVtorget etterhvert, gitt at dette er et generelt problem... Hadde du altså avtalt å kjøpe produktet, så gikk selgeren hen å solgte det til en tredjepart? Det hadde iallfall jeg blitt svært irritert for...

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det kanskje vært ein ide å lage noko ala ebay? men positive/negative erfaringer i sammenheng med nicket til vedkommende?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder alltid avtaler om jeg har inngått en. Det vil ikke si at jeg venter på en, om jeg får et nytt bud, som ikke er sikker på om han skal ha varen.

Et godt eksempel var da jeg solgte TX10 til Alex F her på forumet. Vi gjorde en avtale, hvor han skulle få den til en gitt pris. Jeg måtte møte han 2 timer unna der jeg bor, en liten kjøretur m.a.o. Etter at jeg inngikk avtalen med han, fikk jeg en som var veldig ivrig i å kjøpe projektoren. Det var ikke noe problem for han å bla opp 1000kr mer enn Alex F skulle få den for, og da kunne han komme å hente den på dagen på døra mi.
    Jeg var fristet, men en avtale er en avtale, så jeg kjørte de to timene og solgte den for 1000kr mindre som lovet.

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et problem på av torget.
    ønsket og kjøpe en vare som var lagt ut for salg.
    sendte mail og privat meld.
    ikke svar og få
    har sideen sendt masse mail att eg vil ha varen.
    varen er ikke solgt men ligger til salg endda.
    kan ikke folk få fingeren ut og svare ? :evil: :evil: :evil: :evil:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også et irriterende problem; folk som selger varen men ikke sletter annonsen. Har vært borti en del slike på finn.no. Ikke gidder de å svare på henvendelser heller, for problemet deres er jo løst.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innstillingen ang å bryte avtaler funker kanskje i Robinson på TV3, men ikke IRL.
    Faktisk når jeg tenker meg om så funker den ikke på Robinson heller :!:

DrE

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet (som ikke er noe problem egentlig) er at avtorget har blitt veldig populært. Der ligger alltid mange fine produkter til salgs. Enig med den som nevnte at man kanskje skulle hatt et slags rating system. Kanskje PayPal også hadde vært en ide. Har skjønt det der hen at Paypal har et system for at både selger og kjøper skal føle seg trygg.

[edit: Når det gjelder Vega sine meninger så kommer jeg på et gammelt ordtak som sier : Som man sår, skal man høste]

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes det er veldig bra at denne diskusjonen nå begynner å komme inn på rett spor.

et grunnleggende fundament for alle samfunn, også nettsamfunn, er avhengige av at man kan stole på hverandre. det betyr bla. at avtaler man har inngått skal holdes.

jeg synes det er helt uakseptabelt å bevisst bryte avtaler fordi man vet, eller regner med, at man kan slippe unna med det.

disse tingene har ingenting med gammeldags eller moderne å gjøre, men handler utelukkende om redelighet og grunnleggende forståelse for sammenhengen mellom individ & samfunn.

:water

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg der ja water!
    Og gå tilbake på en avtale er uakseptabelt! En avtale er en avtale!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Helt enig med deg der ja water!
    Og gå tilbake på en avtale er uakseptabelt! En avtale er en avtale!
    Dette er helt korrekt. Det er faktisk slik som flere nevner at avtaler er bindende enten de er muntlige eller skriftlige. Det er imidlertid svært vanskelig å føre bevis for en muntlig avtale. Har du en epost stiller du langt sterkere.

Når det gjelder hetsingen av holdningen om at "Cash is King", så er det faktisk mulig å avtale at dette skal gjelde, og da er det ikke noe lovbrudd å selge til en annen. Jeg opplevde nettopp det i bruktbil-sammenheng: Selger krevde bekreftelse fra bank om at jeg hadde penger før han ville inngå noen avtale. Avtaler er bindende også når man avtaler at cash is king...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •