Produktanbefaling for hjemmenettverk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Produktanbefaling for hjemmenettverk

Hei,

Jeg har et større hjemmenettverk og da jeg nå må koble Altibox routeren minn over i Bridge mode trenger jeg en ny god router som første punkt i nettet.

Routeren jeg trenger bør oppfylle følgende:

* Trenger ikke wireless da jeg bruker en Airport Extreme for trådløst (p.g.a. stort hus og plassering av Teknisk rom kan jeg ikke ha Apple routeren som erstatning for Altibox routeren).

* Må ha gode firewall funksjoner

* Ønsker å kunne se trafikk pr. kanal - gjerne og å kunne begrense hastigheter/datatrafikk pr. kanal.

* Trenger egentlig kun 3 porter ut da jeg har en 24 port managed switch bak routeren.

* Må ha et ganske greit web-grensesnitt for innstillinger.

* Må funkere som DHCP-server.

* Port-forwarding og DMZ må selvfølgelig være til stede.

Grunnen til at jeg ikke kan bruke Altibox ruteren er at jeg har en web- og mailserver. På pc-ene mine kan jeg endre hosts.ini filen for å få tilgang til nettsidene, men da jeg ikke har tilgang til noen slik fil på iPaden og iPhonene (iOS) så får jeg hverken tilgang til nettsidene eller e-posten når jeg er koblet til mitt lokale nettverk. Den nye routeren må derfor vite hvordan den skal håndtere intern trafikk.

Ser frem til gode forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en router som er støttet av dd-wrt.com - du kan sjekke routeren i databasen her: Router Database | www.dd-wrt.com

Obs: routere som f.eks. linksys wrt-54gl greier bare route cirka 30 mbit, og siden du har altibox har du muligens raskere nett enn det. Dog vil de fleste routere som har intern gigabit switch også ha god nok prosessor til å håndtere raskere netthastighet.

Ellers kan du jo også bruke pfsense.org - dette er et eget brannmur-operativsystem basert på BSD Unix. Kan enten kjøres på en virtuell maskin eller på en egen PC (krever ikke mye). (jeg har brukt dette mye hos kunder som trenger Captive Portal).

Du har også dyrere nettverksbokser som Fortinet Fortigate og Sonicwall, som begge har produkter tiltenkt hjemmekontorer.

Ang. hosts-filen, så heter den vel ikke .ini, i Windows c:\windows\system32\drivers\etc\hosts
    Jeg har ingen eple-produkter selv, men ser ut som om andre har skrevet litt om det her - https://www.google.no/#hl=no&q=iphone+hosts+file

Du kan jo sette opp din egen DNS-tjener hjemme, enten i Windows (add features, DNS service - gå inn i innstillingene og opprett en ny zone.) eller på unix/linux-baserte systemer via dnsmasq, bind, powerdns, djbdns, e.l. Deretter setter du på DHCP-tjener at den skal dele ut IP'en til din interne DNS-tjener istedet for DNS-tjenerne til altibox/lyse.

Enda et alternativ er å kjøpe et domene (90,- i året hos domeneshop.no) og opprette a-records her for dine interne og/eller eksterne adresser. Eksempelvis hvis du oppretter einarso.com, så kan du lage record for intside1.einarso.com som peker til LAN-IP eksempel 192.168.0.4 hvis dette er den iterne IP'en til webtjeneren din - og for ekstern bruk via brannmur, så kan du opprette ekstside1.einarso.com som går mot din public IP (finn ut på www.minip.no). Vet å bruke denne metoden så trenger du ikke endre noen ting på ditt lokale nettverk, hverken på dns eller dhcp eller hosts-filer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar
    Forstår jeg det riktig at dd-wrt er firmware for routere som erstatter leverandørens firmware? Er dd-wrt overlegent i forhold til andre router firmware? Hvorfor?
    Har ingen tilgjengelig PC med flere LAN porter slik at jeg er mer spennt for en dedikert router.

Jeg kjører Mac OSX Lion server, og der har jeg en dns funksjon, men kunnskapen min er en begrensning på dette området.

Domener har jeg, men ser ikke at forslaget ditt vil virke så godt. Det blir greit med web, men angående mail så må jeg alltid inn og endre kontoinstillingene på iOS enhetene slik at mailserveren står på intside1.einarso.com når jeg er på det lokale nettverket og endre det når jeg er utenfor. Det blir litt for tungt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einarso
    Tusen takk for svar
    Forstår jeg det riktig at dd-wrt er firmware for routere som erstatter leverandørens firmware? Er dd-wrt overlegent i forhold til andre router firmware? Hvorfor?
    Dette er korrekt - overlegent på stabilite (bedre kode enn originalprodusenter) og flere features.

Jeg kjører Mac OSX Lion server, og der har jeg en dns funksjon, men kunnskapen min er en begrensning på dette området.
    Her kan du gå inn på innstillingene for DNS og velg å opprette en ny sone med samme navn som domene du ønsker å bruke eksternt. Skriv inn LAN-IP til mail- og webserver på navnet, og velg i DHCP-tjeneren din å dele ut IP'en til MacOSX-serveren din istedet for altibox sin for DNS.

Domener har jeg, men ser ikke at forslaget ditt vil virke så godt. Det blir greit med web, men angående mail så må jeg alltid inn og endre kontoinstillingene på iOS enhetene slik at mailserveren står på intside1.einarso.com når jeg er på det lokale nettverket og endre det når jeg er utenfor. Det blir litt for tungt.
    Ja, det blir litt som å gå over bekken etter vann. Når du har konfigurert domener mot din public IP, og åpnet de nødvendige portene i router/brannmur, så vil de fleste routere kunne håndtere dette korrekt, slik at du slipper å ha egen lokal DNS-tjener for oppslag av lokale navn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •