Norsk amatørfilmregissør får sparken som lærer grunnet voldsfilmproduksjon - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Violence Productions
    Vi som kjenner Wangen personlig, har alltid ledd av hans, til tider - usmakelige, ironiserende og sarkastiske bemerkninger. Det morsomme nå er jo at halve Norge har gått fem på, og tolker alt han sier - BOKSTAVELIG.

Det ligger jo temmelig opp i dagen da, når han kaller Breivik for "godgutten", at det er ment på en ironisk og sarkastisk måte, fordi vi alle vet jo at Breivik er ALT ANNET enn en "godgutt". Nesten utrolig og se hvordan enkelte journalister fremstiller dette som faktiske meninger fra Wangens side, når det kun er reinspikka "tøv og tullprat".

Kanskje har Wangen "dårlig humor", men gir det Norges aviser rett til å igangsette en heksejakt uten sidestykke for det? Dette er ihvertfall egget som har blitt til (minst) 10 høns, og saken er blåst totalt ut over alle proporsjoner.

Om ikke annet har han oppnådd det han på et sett ville, nemlig provosere folk med humor på "feil" sted, og jeg tipper at filmeliten.no | nettportal til 3F vil få massivt besøk fremover. Noen vil nok se på dette som et PR-stunt for å fremme egen filmproduksjon, og kanskje er det det, kanskje ikke... Wangen er ihvertfall på 1 dag blitt et kjent navn, og som amatørfilmregissør så kan det være gull verdt.

Det sies jo også at all reklame er god reklame.

Norge er dessverre blitt så forjævlig politisk korrekt at det etterhvert ikke ligner grisen. Både denne saken, og ikke minst Moccamansaken med Plumbo har blitt så blåst ut av proporsjoner at det nærmest savner sidestykke. Personlig syns jeg det begynner å bli nesten sykelig hvordan samfunnet formelig leter med lys og lykt etter folk med "avvikende" væremåte eller ytringer, før hele hylekoret villig vekk kaster seg på i den reneste orgie. Hvor deres subjektive oppfatninger blir ikledd rollen som den fulle objektive sannhet.

Vi er iferd med å krenke oss ihjel, såre oss ihjel, sette verdensrekord i selvhøytidelighet og ikke minst ekstremt lav takhøyde ift andre land.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt det der Gilmour. Denne heksejakten av Wangen, og også Plumbo, bare viser hvordan pressen hiver seg på og blåser opp en sak til et helt sinnsykt opplegg. Denne saken her var i utgangspunktet en liten "fillesak", men pga. nidige journalister, så har det blitt førstesideoppslag over hele landet. Men det var vel nettopp DET journalistene ville ha. Tabloide førstesideoppslag, skape hysteri og sensasjonsmakeri, og DET har de jo lykkes godt med...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er faktisk helt enig med atledreier i denne saken. Har du forøvrig for vane å stemple de som er uenige med deg "for folk som skal leke kul på et forum"?

Dette handler om at man ikke kan presse sine egne meninger, ytringer og etiske grenser nedover andre. Hva denne læreren gjør på fritiden er knekkende likegyldig etter mitt syn, vel og merke på betingelse at det ikke går utover elevene på noen måte. Med mindre læreren er venn med noen av elevene på Facebook, så får de ikke vite noe av hva han poster, hvilke meninger han har osv. Det er en privatsak hva han gjør på fritiden, sålenge vedkommende skjøtter arbeidet sitt på skolen på en god måte. Mange greier å være profesjonelle, og å skille mellom sin rolle på skolen som lærer, og sin rolle som privatperson.

Jeg mener vi er inne på en farlig vei, om man skal begynne drive utsiling i jobbmarkedet hva gjelder politiske meninger, ytringer på FB o.l. At man selv personlig, og 100 prosent subjektivt føler seg støtt av ytringene til en person, gjør ikke dette til en sannhet og/eller en objektiv realitetsbeskrivelse. Selvom enkelte synes å inneha denne troen.
    Så du mener at uansett hvor føkka en fyr er i huet så er det greit at han er lærer for dine barn så lenge han ikke tar det med seg inn i klasserommet? Deg om det.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Så du mener at uansett hvor føkka en fyr er i huet så er det greit at han er lærer for dine barn så lenge han ikke tar det med seg inn i klasserommet? Deg om det.

Nei, les hva jeg skrev om igjen, og legg bort din egen desperate trang til å tillegge meg meninger, og forsøk på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wangen skriver om hva som EGENTLIG skjedde i saken med han: Det som faktisk skjedde med Ringsaker-læreren | Facebook

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de late som ikke gidder å trykke på lenken.

Sitat Opprinnelig postet av Wangen - Hva som faktisk har skjedd.
    Det som faktisk skjedde med Ringsaker-læreren
    by Kenny Wang on Saturday, February 11, 2012 at 12:52pm ·

Filmene som noen av barna så var i utgangspunktet godt gjemt for dem under Kenny Wang alias og det ble aldri nevnt i klassa hva jeg gjør på fritida, ikke engang at jeg sysler med film. På grunn av en glitch i Facebook så kom Kenny Wang opp når de søkte på fødselsnavnet mitt og når en av elevene googla dette, så fant han tilfeldigvis et Youtube-klipp. De neste dagene så spredde noen av klippene seg sakte, men sikkert og flere og flere elever syntes jeg var kjempekul som lagde film på fritida og de spurte om de kunne få være med eller om vi kunne lage en film på skolen. På ett tidspunkt så en forelder også dette, selv om de jo allerede burde passa på at ungene ikke så voldsfilmer på nett i utgangspunktet - ikke skulle de vært på Facebook engang.

Nå har det seg slik at Utøyavitsingen ikke fikk andre konsekvenser enn noen nyhetsoppslag. Jobben mistet jeg fordi jeg lager voldsfilmer på fritida og noen av foreldrene fant dette uforenelig med lærerjobben. Dette var under halvparten av foreldrene, og rektor og kommunen var på min side og ville fortsatt at jeg hadde jobben fordi jeg gjorde en såpass bra jobb med barna. Barna mente det samme. Skoleledelsen slåss for meg og prøvde å fortelle foreldrene at det gikk an å skille, og at jeg skulle sette opp sperrer på filmene og sågar sensurere dem om det kom til det, men forhandlingene gikk til slutt i vasken og ledelsen kasta inn håndkleet og ba meg til slutt om å forlate skolen på dagen. Det ble samtidig avtalt et møte med personalsjefen i kommunen, som jeg ba om, fordi de jo faktisk ikke hadde grunnlag for å sparke meg.

Barna lagde plakater og prøvde å få meg tilbake etter at jeg ikke kom på jobb neste dag og så ringte Hamar Arbeiderblad fordi noen hadde lekket saken. Antakelig en av foreldrene. Deretter gravde en journalist opp en gammel spøk fra min Facebook, som jo bare var delt for venner (så han har brukt kontoen til noen av mine Face-venner) og klistret denne opp i media rett etter at jeg hadde gått ut i media for å tale min sak angående voldsfilmene. Det er her media (og den som ga journalisten spøken) som har ansvaret for at hele Norge fikk spøken kasta rett i fleisen og de hadde ingen betenkeligheter med å såre flere mennesker ved å trykke dette opp bare så de kunne selge noen ekstra aviser. De har altså selv ingen betenkeligheter med å slenge ut usmakelige vitser, men jeg skal brennes på bålet om jeg gjør det.

På møtet fredag ble jeg enig med skolen at det var det beste om jeg godtok å ikke jobbe der mer fordi jeg ikke hadde tillitten til noen av de pripne og lite virkelighetsnære foreldrene og fikk derfor økonomisk kompensasjon fordi de jo fortsatt ikke hadde mulighet for å sparke meg. Det ble aldri nevnt dette med Utøya-spøken. Møtet var ryddig og greit og jeg får så klart ansiennitet ut året som om jeg skulle jobba der. Og til syvende og sist er det vel det beste for barna om de kan fortsette som før uten ekstra stress og press rundt dette.

Deretter tok media på nytt tak i dette på grunn av statusen som Hamar Arbeiderblad hadde flesket utover hele forsiden sin og klarte å vri denne spøken til at jeg støtter Breiviks handlinger - noe som jo aldri er blitt sagt av meg. De klarte også å tolke "Godgutten gjør en god figur på TV" til å gjelde Breivik fordi den hadde blitt postet rundt de tider Breivik hadde et fengslingsmøte - et møte jeg faktisk aldri så. Og fordi alle avisene ikke hadde noe ønske om å snakke med meg om dette først, så bare delte de videre det som ble skrevet i HA og tok dette for god fisk.

Det er uproblematisk for meg å skille film og skole, og det kan nok alle andre filmskapere skrive under på. Men det finnes de der ute som ikke helt forstår at man ikke trenger å være gal for å lage syke filmer og de tror også at man da går foran som et dårlig eksempel for barna deres. Men det er bare positivt for barna fordi de ser kanskje mer opp til den nye spennende læreren som har en kul hobby og klarer å lære mer på grunn av dette. De vil dessuten få et forhold til skuespilleren og ikke bare karakteren i filmen og vil derfor lettere forstå at det bare er fiksjon og at det man gjør på film faktisk ikke virker inn på hvordan filmskaperen er. Dessuten har dagens barn et helt annet forhold til media enn sine foreldre fordi de er mer medievant og skiller automatisk mye bedre enn foreldrene som vokste opp på det farlige video-80-tallet og fortsatt tror at film er skadelig.

Foreldre og en del politikere og kommuneansatte mener vel fortsatt at jeg ikke kan være et forbilde når jeg lager voldsfilm. Men en lærer har vel sjelden vært et forbilde for barneskoleelevene sine og om man skulle ha en innvirkning, så vil det vel da ende i at elevene velger kreative yrker i framtida, noe som kanskje passer dårlig for de som vil opprettholde et sterkt byråkrati for å beholde makta. Å lage filmvold er aldri det samme som å fronte bruken av ekte vold. Arnold Schwarzenegger har drept sikkert over 1000 mennesker på film, men det er ingen som har sett at det er problematisk i forhold til at han kan styre en av de mest folkerike statene i USA eller tror at han skal gjøre folk voldelige. Folk klarer i utgangspunktet fint å skille mellom en filmkarakter og hva som er skuespillerens holdninger og intensjoner. Jo Nesbø skriver mye grafisk vold i bøkene sine, men det er tvilsomt at noen ville prøvd å kaste ham ut om han skulle være norsklærer for barna deres. De ville jubla høyt fordi de fikk en kreativ lærer.

Uheldigvis for nordmenn, så tror de at de sensasjonshungrige journalistene faktisk prøver å få fram sannheten og tenker heller ikke over at 80 % av journalistene er fullstendig knallrøde og dermed vinkler alt for dette synspunktet. Men det er jo artig å ha sett dette fra innsiden så man får en større forståelse av hvor trangsynte opinionen er og hvor mye media er villige til å hoppe på enhver bølge bare for større avisoverskrifter og hvor lite sannheten har å si.

Uheldigvis er denne historien lang og lite spennende og er derfor lite interessant for media. Og jeg forstår dem jo godt, for virkeligheten er kjedelig, så da dikter man heller opp noe fantastisk. Forskjellen er at når jeg dikter noe opp, så er det klart at det er fiksjon, mens folk tror at det som står i avisa er fra virkeligheten.

Man kan trekke en sammenligning til når homofile mistet jobben i skoleverket fordi foreldrene mente at de homofile var umoralske og ville tvinge den syke tankegangen sin på elevene deres og ikke kunne være skikka til å være lærer fordi de ikke likte hva (les: hvem) læreren holdt med på i fritida si. Dermed endte det som det gjorde - jeg mista jobben fordi noen legger seg oppi fritida mi og ikke forstår hva denne merkelige og uforståelige hobbyen min er for noe. Del gjerne dette med andre om du ønsker at de skal se sannheten. Men ikke del det med de politisk korrekte som nok blir provoserte av at jeg ytrer meg fritt.

- Kjetil
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare for dumt. Utøyet var vitsbart 23 juli..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt vrient å bestemme meg om hva jeg synes om han som lærer.

Men jeg ser jo at journalistene og pressen her har mistet objektivitet og sannheten på veien. Det er ikke første gang det skjer. Det skulle nesten vært påbudt at det sto en advarsel om at det du leser nå ikke nødvendigvis er sant, øverst på hver eneste avis!!!

Selv glemmer jeg dette til stadighet og føler meg som regel lurt når hysteriet legger seg og man får greie på hvordan det egentlig var. :evil:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •