Svindlet på Ebay, Banken/Visa ordnet opp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svindlet på Ebay, Banken/Visa ordnet opp.

17 mai 2011 betalte jeg en forhåndsordre på en Sucker Punch Babydoll statue med Paypal. Lanseringsdatoen var da satt til slutten av Juni, og da selger hadde 100% feedback med mange tilsvarende store salg så valgte jeg å betale inn hele kjøpesummen på ca 3600,- inkl frakt.

Slippdatoen ble så utsatt fra produsent flere ganger, og ble tilslutt lansert i begynnelsen av August.

Jeg hadde hele tiden kommunikasjon med selger (på Kypros), og han sa det pleide ta ca en måned fra slipp i USA til de fikk statuene via sin underleverandør.

Etterhvert som det nærmet seg at selger skulle få varene ble kommunikasjonen tregere med svar først etter 4-5 eposter, og siste melding var 15 oktober, og da var svaret at De skulle få dem påfølgende mandag (17 oktober)

Dette var siste jeg hørte fra selger, etter det fikk jeg ikke svar. Og jeg fortsatte å mase. Hver dag.

'Hvor er statuen eller pengene ?' sendte jeg hver dag i 3-4 uker.
    Bestilte så ny statue fra en annen selger, men fortsatte å etterlyse refundering av pengene.

Prøvde selvfølgelig å kontakte både Paypal og Ebay, men de opererer med 45 og 60 dagers klagefrist, utover det er det ikke mye hjelp å få. Begge steder fraråder forhåndsbetaling på denne måten.

Så lenge jeg godkjente betalingen via Paypal så regnet jeg med at jeg måtte ta tapet selv, men etter en TV2 Hjelper deg reportasje om iPhone/iPad svindel i norge som ble betalt med Paypal så valgte jeg å prøve lykken.

Tok i begynnelsen av Desember kontakt med Sparebank 1 SR-Bank og rapporterte svindelen. Fylte ut et standard skjema og opplyste at de på forespørsel kunne få all kommunikasjon jeg hadde hatt med selger.

Ble så kontaktet av en hyggelig bankansatt som fikk en epost med all mail frem og tilbake.

Så i romjulen to jeg en telefon til ham for å høre hvordan det gikk, og jeg ble lovet svar iløpet av etpar dager. Samme kveld fikk jeg epost fra Paypal om at de hadde motatt en 'Cashback request' fra visa hvor jeg kunne gå inn på konto og kansellere dersom dette var en feilaktig sak, eller la være å gjøre noe dersom det var reellt.

Fikk så telefon fra banken dagen etter og de hadde bestemt seg for å refundere pengene før de hadde fått klarsignal fra Visa da epostene jeg hadde gitt dem var meget god dokumentasjon.

Nå er pengene på konto, og alt er bare fryd.

Beklager litt lang post, men kan kanskje være til hjelp for andre en gang. Jeg trodde som sagt ikke at dette var en sak bank/visa kunne ordne opp i, men jeg tok feil.

Edit: Selgeren het action-figure-collectibles Styr unna!!!!

eBay Feedback Profile for action-figure-collectibles
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er alltid veldig forsiktig på Ebay. Har nylig hatt en sak oppe hos PayPal ang. en vare som aldri dukket opp. Hverken jeg eller PayPal fikk noe svar fra selger, så jeg fikk heldigvis full refundering av PayPal (jeg var dog godt innenfor klagefristen).

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har handlet myyyye på ebay og har flere ganger opplevd at selger blir stille som graven etter at handel er unnagjort. Får jeg ikke varen eller hører noe fra selger innen det har gått 28 dager så kontakter jeg Paypal og tar det den veien. Da bruker som regel selger å ordne med varer fortere enn jeg kommer meg på posten eller så tar paypal over og refunderer beløpet. Har ikke tapt/mistet penger på ebay handel en eneste gang. Men jeg venter ALDRI lenger enn 28 dager før jeg rapporterer til paypal.

Bra det ordnet seg for deg selv om det var over fristen!!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handlet et objektiv til SLR'en for noen år siden, nytt. Det viste seg å være fokusfeil på det, og jeg mailet selgeren. Fikk beskjed om å sende objektivet tilbake, de annonserte med 7 dagers full returrett. Etter at jeg hadde sendt det tilbake, mailet selger meg og sa at de fant ikke noe feil på objektivet. Jeg hadde sendt demobilder etc, det var ingen tvil om at det var en fokusfeil. Det endte opp med at selger ikke ville refundere det, SELV om jeg var innenfor returrettstiden. Etterhvert sluttet selger å svare på mail, og jeg hade verken fått penger eller objektiv. Det var nå gått 2 måneder, og paypal kunne ikke hjelpe. Jeg tok kontakt med banken min, DnB, og forklarte situasjonen. Jeg oversendte også mail-lenka mellom meg og selger til Dnb.
    Enden på visa var at svindelavdelingen til DnB tok kontakt med meg, forklarte at jeg hadde gjort alt rett, og skulle ikke være skadelidende. De refunderte hele beløpet, og skulle ta krigen med selgeren

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeg handlet et objektiv til SLR'en for noen år siden, nytt. Det viste seg å være fokusfeil på det, og jeg mailet selgeren. Fikk beskjed om å sende objektivet tilbake, de annonserte med 7 dagers full returrett. Etter at jeg hadde sendt det tilbake, mailet selger meg og sa at de fant ikke noe feil på objektivet. Jeg hadde sendt demobilder etc, det var ingen tvil om at det var en fokusfeil. Det endte opp med at selger ikke ville refundere det, SELV om jeg var innenfor returrettstiden. Etterhvert sluttet selger å svare på mail, og jeg hade verken fått penger eller objektiv. Det var nå gått 2 måneder, og paypal kunne ikke hjelpe. Jeg tok kontakt med banken min, DnB, og forklarte situasjonen. Jeg oversendte også mail-lenka mellom meg og selger til Dnb.
    Enden på visa var at svindelavdelingen til DnB tok kontakt med meg, forklarte at jeg hadde gjort alt rett, og skulle ikke være skadelidende. De refunderte hele beløpet, og skulle ta krigen med selgeren
    Er bra slik fungerer. Men er nok mest Visa/MC som skal ha æren tror jeg, hvis banken hadde blitt sittende med regningen tror jeg vi hadde sett mer 'forsikrings-virksomhet'
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge det endte opp med at en kineser ble sendt i saltgruvene, så er jeg fornøyd

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet MYE fra ebay. Og har aldri hatt problemer med uærlige selgere. Jeg pleier som regel å velge å kjøpe fra butikker der. Slik at jeg kanskje betaler noen USD mer, men har en profesjonell aktør som har MYE bra feedback.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg har handlet MYE fra ebay. Og har aldri hatt problemer med uærlige selgere. Jeg pleier som regel å velge å kjøpe fra butikker der. Slik at jeg kanskje betaler noen USD mer, men har en profesjonell aktør som har MYE bra feedback.
    Ikke alltid man kan velge å vrake i selgere, i mitt tilfelle var det en Suckerpunch figur som ikke var å oppdrive andre steder i flere mnd. Ikke her heller viste det seg da

Ellers hadde tydeligvis denne personen kontakter til ä få fjernet negative feedback som ikke gjorde det noe enklere.

Når det gjelder mye feedback så kan det ofte være lurt å sjekke hva som er solgt el kjøpt..har mer enn en gang kikka på et dyrt produkt hos en selger for så å finne ut at de har mange hundre positiv feedback var knappenåler og tegnestifter, for så plutselig åbtilby samleting til mange tusen kr..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •