statsbudsjettet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

statsbudsjettet.

ikke bra....

dette her....

Moms på kino: Regjeringen foreslår å innlemme film- og kinobransjen i merverdiavgiftssystemet fra og med 1. januar 2005, med en momssats på 7 prosent, som blant annet skal gjelde filmfremvisning.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjer ingenting (går ikkje på kino :roll: ) så lenge dei holder det dei sa i vinter/vår. Nemlig at 200,- grensen skal stige til 1000,- og gjelde fra nyttår. Husker det var reportasje om det på nyhetene, og alle var innstilt på å få grensen hevet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler vel på at grensen blir hevet. Vil være svært urettferdig for norske butikker. Man vil jo da kunne kjøpe alt av klær fra nettet uten moms f.eks

Det som er kjipt er at de ikke gjør noe med sykelønnsordningen. Slik den er nå så er det totalt galskap.

Mitt forslag er at de 3 første dagene er uten lønn.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Tviler vel på at grensen blir hevet. Vil være svært urettferdig for norske butikker. Man vil jo da kunne kjøpe alt av klær fra nettet uten moms f.eks

Det som er kjipt er at de ikke gjør noe med sykelønnsordningen. Slik den er nå så er det totalt galskap.

Delvis enig i det du sier.. Men det kan gi ett incentiv for å legge til rette for at delvis uføre kommer raskere tilbake til jobb, nå som man får en reell kostnad. Hvis ikke uten lønn de tre første dagene så burde man i allefall redusert utbetalingen med 50%. Slik som det er nå lønner det seg i realiteten å bruke de tre dagene. Dessuten virker det som mange regner dette som betalte fridager.

Jeg skjønner ikke helt ramaskriket over 1% økning i mva. Hvis man handler mat for 52000kr i året, vil man nå få regning på 52464 altså en 0.89% økning. Nå har matprisene blitt utsatt for press slik at disse har blitt redusert med ca 5%. Ergo så er man uansett ikke dårligere ut.

Mvh

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Det gjer ingenting (går ikkje på kino :roll: )
    Typisk Ola Nordmann super-egoist-tankegang. "Jeg driter i om de som har dårlig råd får enda dårligere råd så lenge det ikke går ut over MEG."

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg skjønner ikke helt ramaskriket over 1% økning i mva.
    Det er totalt usosialt, det er det som er problemet. Hvorfor kan de ikke legge på 1% på inntektsskatten til de som tjener over 1 mill. i året istedet???

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moms er vel det mest rettferdige av alt. Jo mer man tjener, jo mer bruker man og jo mer moms betaler man.

Personlig syns jeg det skulle vært flat skatt i dette landet.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Det gjer ingenting (går ikkje på kino :roll: )
    Typisk Ola Nordmann super-egoist-tankegang. "Jeg driter i om de som har dårlig råd får enda dårligere råd så lenge det ikke går ut over MEG."
    Whatever :lol:

Syns det er håreisende høge kinopriser. Å betale 70-80,- for ein billett når man attpåtil må gjennom 10-15 minutter med reklame før kvar film er sjukt. Med momsen no så vil ein billett nærme seg 100,- og da er det ikkje langt til prisene man betaler for filmen utenlands.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moms er vel det mest rettferdige av alt. Jo mer man tjener, jo mer bruker man og jo mer moms betaler man.

Personlig syns jeg det skulle vært flat skatt i dette landet.
    Ditto. Flat skatt, gjerne lik på kapitalinntekt og lønnsinntekt, og ikke dobbelbeskatning slik som i mange tilfeller idag. Skatt på bedriftshånd og personbeskatning. Hvis man vil ta med fordelingseffekter i personbeskatning så kan man ha ett bunnfradrag, slik at marginalskatten blir høyere jo mer man tjener. (for å skåne de med lavest inntekt). Det står faktisk ett innlegg i Dagens Næringsliv om dette i dag.. Det er en såkalt skatteekpert (advokat) som vil innføre 35% flat skatt for bedrifter og personer.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor skal en som tjener over en million i året betaler mer skatt i % enn en som tjener 300k. Han bidrar tross alt mye mer til fellesskapet enn han på 300. Hvis begge betaler 30 % skatt, vil han med 1 million betale 300.000 i skatt mens han andre vil betale 90.000 i skatt. Og at noen skal betale mer enn 50 % i skatt uansett hva man tjener er horribelt. Nå er marginalen på 62 (eller i nærheten).

Det som er ille er at de som kan ta ut utbytte istedenfor lønn ender opp med kun 28 % skatt mens han som har jobbet hardt for sine kroner og får lønn må ut med opptill 62 %.

Når det gjelder moms er det den mest riktige skatten. Da blir man skaffet for forbruk istedenfor inntekt. Så forbruker man mindre blir det mindre skatt. Men 24 % er høyt nok synes nå jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vise ord harol. Slike som deg skulle jobbet på tinget i stedet for røkkelet vi har der i dag. Stortingsrepresentanter er den yrkesgruppen jeg har minst respekt for for tiden. Kom de ikke tilbake fra sin tre måneders ferie for noen uker siden?

Egentlig er den skatteproblematikken i Norge litt morsom. Som student "tjener" jeg langt under fattigdomsgrensen i Norge, men har da råd til et respektabelt hjemmekinoanlegg for det.. Det eneste jeg er enig med Bondevik i er at Norge burde bidratt langt mer til de fattigste landene i verden. Vi har råd til det. (En start kunne jo være å melde seg inn i EU..)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før man gir u-hjelp må man jo se på konsekvensen av den u-hjelpen som blir gitt.

Ellers er jeg enig i at en flat skattesats for alle som tjener over 200 000 bør være gjeldende. Fradrag osv bør selvsagt beholdes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Når det gjelder moms er det den mest riktige skatten. Da blir man skaffet for forbruk istedenfor inntekt. Så forbruker man mindre blir det mindre skatt. Men 24 % er høyt nok synes nå jeg.
    Forbruk er det eneste som skaper verdier i et kapitalistisk samfunn. Skulle avgiftstrykket settes for høyt ved forbruk, så ville man hindre at dem med mye penger brukte dem, noe som ville senke forbruket. Senket forbruk betyr mindre penger til bedriftene som i sin tur ville ha mindre å produsere, med arbeidsløshet som resultat.

Det er en vanskelig balanse. Samfunnet (les: det offentlige) har såpass mange forpliktelser å oppfylle at de trenger MYE penger i kassa. Spørsmålet er hvordan det er riktig å hente inn de pengene. Som foreldre har man f.eks. flere munner å mette enn de som ikke har barn. Skal foreldre skatte like mye som dem som bare forsørger seg selv? Skal den som tjener ned mot fattigdomsgrensa fortsatt skatte ved flat beskatning?

Beskatningsprofilen er noe av det vanskeligste å bestemme seg for. Dessverre er det mange som ser seg ensidig blind på den, uten å se på utgiftsiden. Det er lett for politikerne å øke utgiftsiden. Å love nye tjenester og forpliktelser er jo noe folk gjerne stemmer på. Det man glemmer er da at alt dette MÅ finansieres. Så når man stemmer, så stemmer man ikke på noe man får. Man stemmer på en fordeling. Og det burde være like viktig å fortelle hvor man tar pengene fra, men det er dessverre politikerne ikke like flinke til å fortelle oss om...

Etter min mening burde fokus nå være å få ned de offentlige utgiftene gjennom å redusere forpliktelsene. Skal det være et offentlig ansvar å sørge for kultur og idrett? Skal det være et offentlig ansvar å drive TV-stasjoner?
    Jeg mener at de offentlige forpliktelsene burde fokusere om de viktige tingene, de som står om liv og helse, infrastruktur, sikkerhet etc. Det burde i mindre grad være en offentlig oppgave å sørge for pomp og prakt og underholdning.

Dessverre er det brød og sirkus som "selger" og som er det folk stemmer på... Ingen tenker på at mer av alt også betyr mer skatt og avgifter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt ramaskriket over 1% økning i mva. Hvis man handler mat for 52000kr i året, vil man nå få regning på 52464 altså en 0.89% økning. Nå har matprisene blitt utsatt for press slik at disse har blitt redusert med ca 5%. Ergo så er man uansett ikke dårligere ut.
    Siden jeg har tradisjon i å kverulere i andres matematiske utregninger får jeg nesten gjøre det nå og. :twisted:
    Økningen blir selvsagt lik 1,25/1,24 og dermed ca 0,81%. 8)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo fornuftig (NOT). Tvinger du mennesker som er avhengige av sin inntekt til å gå på jobb med infuensa vil du ikke bare forverre helsesituasjonen for den ansatte det gjelder. Man utsetter i tillegg resten av arbeidsstokken for smitte, noe som vil ØKE sykefraværet for den gjeldende bedriften.

Det høres jo ut som om alle som tar ut sykedager er kjeltringer som utnytter sin arbeidsgiver. Tar man vekk rettigheten med lønn selv om man blir syk, så vil det være mange som går på jobb selv om de av åpenbare helsemessige årsaker burde være hjemme.

Tviler på at det er noen god løsning å fjerne sykelønnsordningen. Man kan diskutere en innstramming, men det du foreslår, Peakman, vil utvilsomt føre til økende langtidssykemelding og behandling for mennesker noe som med tid til å bli frisk kunne vært arbeidsføre. Og vi vet jo hvem som til syvende og sist må betale for det likevel...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Siden jeg har tradisjon i å kverulere i andres matematiske utregninger får jeg nesten gjøre det nå og. :twisted:
    Økningen blir selvsagt lik 1,25/1,24 og dermed ca 0,81%. 8)
    Vel siden jeg tok utgangspunkt i mat mva så blir det 1.13/1.120=1.00892857

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Før man gir u-hjelp må man jo se på konsekvensen av den u-hjelpen som blir gitt.
    Selvsagt, men det gjelder jo for resten av bevilgningene som gis over statsbudsjettet også. Norge hadde flaks som fikk tildelt et område langs kysten som inneholder olje, men hva er vitsen med å tviholde på penger når en ser hvor jævlig andre mennesker har det? Hva blir for øvrig konsekvensene av å gi støtte til utdanning, helse og arbeid til et folkeslag som mangler alt Snickers-is?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva halv mva på mat? Det må være noe nytt. :lol: ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Politikk, politikk !

Hadde det vært så enkelt så å innføre flat skatt, hadde dette vært gjort for lenge siden og FRP ville sittet ved makten. Ved skattereformen i 1992 ønsket en blant annet å kvitte seg med alle fradragene (nesten alle) og ha en flat skatt på 28%. Men så fant en ut at en var utrolig rik dersom en tjente over 200 000, slik at en skulle straffes ekstra.

En fikk også den såkalte delingsmodellen (utskjelt til de grader) for å skille kapitalinntekter fra arbeidsinntekter. Tanken var god, men resultatet mindre godt. Problemet med å ha kapitalskatt på 50% (som høy lønnsinntekt) er at ingen gidder å investere i Norge, men heller fører pengene ut av landet. Dersom en ikke hadde delingsmodellen, ville alle lage sitt eget aksjeselskap og betale bare 28% skatt mot vanlige arbeidere som ville måtte betale 50% skatt.

Men tanken med flat skatt er god ! Problemet er at janteloven hersker til de grader her i Norge. Dvs at de som tjener litt mer enn gjennomsnittet skal straffes forholdsmessig enda mer ut fra et sosialistisk synspunkt.

Flat skatt rammer de som tjener lite og er en fordel for de som greier seg bra og spesielt for de ekstremt rike.

Politikk handler om fordeling: Flat skatt betyr å ta fra de fattige og gi til de rike, dersom potten en skal fordele er den samme. Gidder ikke å gå inn på oljefondet !

Det som er patetisk hvert år i budsjettforhandlingene, er at det krangles om et par milliarder. Dette er mye penger, men ikke i forhold til totalt BNP (Brutto Nasjonal Produkt).

Nei, takk for at jeg ikke er politiker. Det må være en vanskelig jobb, verre enn å prøve og overtale folk om hva som er best av LCD of DLP :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, det var jo fornuftig (NOT). Tvinger du mennesker som er avhengige av sin inntekt til å gå på jobb med infuensa vil du ikke bare forverre helsesituasjonen for den ansatte det gjelder. Man utsetter i tillegg resten av arbeidsstokken for smitte, noe som vil ØKE sykefraværet for den gjeldende bedriften.
    Ingen blir langtidssykemeldt av å komme forkjølet på jobb en dag. Dessuten er mennesker utstyrt med intelligens. Er du så syk at du ikke greier å gå på jobb så går du ikke på jobb, uansett om du får betalt eller ikke. Å miste betalingen for noen par dager i året pga sykdom har de fleste råd til.

Det er ingen tvil om at veldig mange gjerne utnytter sykelønnsordningene i Norge. Det er for øvrig svært mange som blir langtidssykemeldt i Norge, på tross av sykelønnsordningen vår.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an å danne flat skatt og samtidig ta hensyn til fordelingseffekter.

Ett gitt eksempel. La flat skatt være 50% av inntekt. La alle ha fradrag på 100k som er skattefritt (eks. bruker lette tall :wink: ), dermed vil en som tjener 200k ha 25% i marginalskatt mens en som tjener 1 mill vil ha 45%, marginalskatten vil da øke/nærme seg 50% jo mer man tjener. Samtidig så har man alle fordelene med flat skatt.'

Mvh

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •