statsbudsjettet. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Roffe, jeg skjønner hva du mener. Du har helt riktig i at forbruk skaper vekst i økonomien. Det er den disponible inntekten til folk og kostnaden på varer som avgjør hvor mye man forbruker på varer og tjenester. Mitt poeng (egentlig ikke mitt hehe) er at man kan velge å skatte inntekt eller man kan skatte forbruk med moms eller andre avgifter som f.eks. bil avgifter. Eller en kombinasjon slik det er stort sett overalt i verden. Det er det totale skattetrykket som er avgjørende ikke hvordan pengene blir hentet inn.

Men jeg synes det er mer rettferdig å skatte forbruk enn å skatte inntekt. Da kan man skatte f.eks. luksus varer (bil hehe) tungt og nødvendige varer til livets opphold lavt. På denne måten får man også fordelt ressurser på en rettferdig måte. Men da kan man velge f.eks. å spare istedenfor å forbruke. Sparer man penger så vil det føre til økte investeringer pga. lavere rente pga. økt sparing :roll: . Så det blir ikke automatisk nedgang i økonomien om man sparer istedenfor å forbruke, tvert om kan det føre til økt investering i f.eks. forskning, infrastruktur, nye bedrifter o.l. som også fører til økt verdiskapning.

Jaja, skulle egentlig spille Star Wars galaxies en liten stund men måtte inn og titte her litt hehe. Så nå blir det vel heller en film på min Pioneer 470 ("lånt av elkjøp" til Denon 2910 ankommer hfk :lol: ).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tenkt å lage en lang utredning om økonomisk teori og politikk, siden dette er et AVForum.

Men det er ingen enkle løsninger, slik Hagen ofte fremstiller det. Økonomisk politikk er veldig vanskelig. Hadde det vært en enkelt løsning, hadde denne blitt brukt verden over. Problemet er at en sjelden kan få i pose og sekk. For ikke mange år siden klaget man på høy rente og høy inflasjon. Det var overopphetet økonomi. Folk ble bedt om å roe ned. Nå er renten lav og inflasjonen nesten negativ. Vi oppfordres nesten til å forbruke mer.

Arbeidsløsheten er relativt høy. Problemet er at arbeidsløshet og rente ofte virker i motsatt retning. Dersom arbeidsløsheten er høy vil presset i lønnsoppgjøret bli lavere (pga større tilbud enn etterspørsel) og renten blir ofte brukt for å stimulere til vekst. Og motsatt. Ønsket er å få en stabil økonomi der en får minst mulig arbeidsløshet (men ikke null, selv om AP ønsker dette) og lavest mulig rente.

Kan synes enkelt, men det er MYE mer komplisert enn det. Norge er en liten økonomi som påvirkes av andre større land som USA etc. Oljen skaper uro i dette, osv.

For å gjøre en lang historie kort, det er ingen enkle løsninger som gjør alle tilfreds !!

Så til han som uttaler seg om flat skatt med 100 000 i minstefradrag. Dette systemet ditt likner mye på det vi har idag. Idag er marginalskatten ca 50%. Tjener du 200 000 betaler du 28%, men har minstefradrag og noen andre fradrag. Effektiv skattesats er lavere enn 28%. Jo mer du tjener jo mer nærmer du deg 50% effektiv skattesats. Med andre ord samme effekt som du beskriver. :wink:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller man kan bli elektriker og "jobbe litt på kveldstid" :wink:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men vi snakker om sykelønnsordningen.

Jeg jobbet tidligere under en arbeidsgiver med teft for artige løsninger.

Han sa at en syk medarbeider han betalte lønn for selvsagt skulle få være syk og ha lønn. Men bedriften tapte også en del penger på tapt arbeidskraft i den perioden.
    Han satte opp en pott på 5.000,- til hver ansatt. Fordelte den ut over tilgjengelige egenmeldingsdager, og for ubenyttede egenmeldingsdager fikk man utbetalt resten av denne potten.
    For slike som meg som (nesten) aldri er syk ble den en grei påskjønnelse på 5.000,-
    Selvsagt begynner de å grine de som har tok ut alle egenmeldingsdagene i året.
    Jeg synes det var rart, for de tapte jo ingenting i forhold til slik det var før ordningen, det var bare at vi som var mindre syk tjente på dette.
    Bedriften tjente også folk som var på jobb.

Lignende forslag kom til ikke-røkere. 1 ekstra fridag i året, velg dagen selv.
    Jøss det ble grining hos røkerne.
    Er det i det hele tatt noen som har giddet å regne ut hva 2x5 minutters røykepause utgjør på et år?
    Masse grining og sutring for at vi ikke-røkere skulle få en ekstra fridag.
    Her også blir regnestykket for bedriften i kraftig pluss for de som ikke belaster daglig drift med små avbrekk.

Begge tilfellene la ikke noen hinder eller ulempe for de det "gikk utover", men gav oss andre en liten påskjønnelse.
    Likevel måtte de avskaffes igjen pga mye sutring og klaging fra den andre siden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hva halv mva på mat? Det må være noe nytt. :lol: ops:
    Nix, ikke nytt denne gangen, men ordningen med differensiert moms er ikke så gammel.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det går an å danne flat skatt og samtidig ta hensyn til fordelingseffekter.
    Jeg vurderer også flat skatt som det beste. Foreløpig så hører jeg omtrent bare økonomer redegjøre for flat skatt, men det høres fornuftig ut for det.

Hilsen rødruss. :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til han som uttaler seg om flat skatt med 100 000 i minstefradrag. Dette systemet ditt likner mye på det vi har idag. Idag er marginalskatten ca 50%. Tjener du 200 000 betaler du 28%, men har minstefradrag og noen andre fradrag. Effektiv skattesats er lavere enn 28%. Jo mer du tjener jo mer nærmer du deg 50% effektiv skattesats. Med andre ord samme effekt som du beskriver.
    Ikke helt riktig, fordi man har trappesatser som slår helt feil ut. Desverre så vet de færreste av oss når disse slår ut. Er du uheldig så kan den ene timen med overtid føre til at du får mindre utbetalt enn hvis du lot være å jobbe den siste timen, satt litt på spissen.

Re: Tor, det er mange kreative arbeidsgivere. En ga oppmøtebonus, penger som man naturlignok går glipp av hvis man ikke møter opp på jobb. Dette førte i tur til lavere sykefravær. De rette incentiver, blir belønnet med bedre resultater.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke helt riktig, fordi man har trappesatser som slår helt feil ut. Desverre så vet de færreste av oss når disse slår ut. Er du uheldig så kan den ene timen med overtid føre til at du får mindre utbetalt enn hvis du lot være å jobbe den siste timen, satt litt på spissen.
    Trappesatsene kan du få av arbeidsgiver, likningskontoret, eller søke på internett.

Enkel innføring i beskatning (ikke tatt høyde for de som bor i Finnmark etc):

Du betaler 28% av alminnelig inntekt. Alminnelig inntekt er lønnsinntekt + renteinntekt og andre inntekter. I alminnelig inntekt kan du trekke fra rentekostnader, minstefradrag og andre kostnader (barnepass etc).

Personinntekten er for vanlige arbeidstakere lønnsinntekten. På denne skal du betale 7,8% trygdeavgift (til pensjon og sykekasse, etc). I tillegg skal du betale toppskatt for personinntekt over en viss grense. Disse grensene er for 2004:

13,5% i intervallet 354 300 - 906 900 (intervallet i klasse 2 er 378 600 -906 900). Over 906 900 skal en betale 19,5% (såkalte kakseskatten).

Marginalskatten blir derfor 28%+7,8%+13,5% =49,3% og 55,3% for de spesielt "rike".

Altså en har FLAT skatt på alminnelig inntekt. Ellers er det kun 1 trappetrinn for de fleste av oss, nemlig kr 354 300.

Var dette oppklarende eller bare forvirrende ?

PS Likte ordningen med potten på kr 5000. Men ser også at dette kan ha uheldige løsninger. Du klarer aldri å gjøre alle fornøyd. Jeg ville uansett forstått at jeg ikke fikk kr 5000 dersom jeg hadde vært syk. :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Å miste betalingen for noen par dager i året pga sykdom har de fleste råd til.
    Da kjenner ikke du "de fleste", vil jeg våge å påstå. Mange tjener helt på kanten av hva de må ha for å klare seg. Å gjøre sykefravær til en avveining om man har råd til å bli hjemme vil favorisere dem som jobber i godt lønnede yrker, mens lavtlønnede gjerne ikke vil ha noe annet reelt valg enn å slepe en syk kropp på jobb.

Å fjerne lønnskompensasjon ved korte sykefravær er etter min mening en svært dårlig ordning. Litt lavere kompensasjon er vel greit, om ikke annet som et incentiv til å ikke misbruke ordningen. Men er man skikkelig uheldig, så blir man utsatt for 2-3 infuensaer i løpet av en vinter (been there, done that), og med 9 fraværsdager begynner det å bli noen tusenlapper i lønn.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bonusordninger kommer i mange varianter.
    En viktig forskjell mellom lønn og bonus er blant annet at lønn legges til grunn for innvilging av lån. Det er dermed slik at en bank ikke (ihvertfall teoretisk) ikke skal gi deg lån basert på bonus, nettopp fordi slike utbetalinger er usikre. Med kutt i lønna ved sykefravær blir plutselig lønna, som er grunnlag for belåning og finanser i privatøkonomien beheftet med en relativt stor usikkerhetsfaktor. Dessuten vil en slik ordning (fjerne sykelønnsordning) gjøre inngrep i dem som går i laveste tarifflønn, mens en bonusordning basert på tilstedeværelse ikke ødelegger for denne minsteinntekten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roffe (som vanlig). Du har mye smart å komme med om så mangt Roffe. Har du tenkt å få deg en egen spalte i et ukeblad ? :lol:

Det blir feil å tro at folk ikke sleper seg på jobben med en syk kropp. Har du en lønn på f.eks kr 1000/pr arbeidsdag, vil et fravær på 2-3 dager utgjøre store summer for folk som ikke har stor pengebinge. Dette kan være penger som skal gå til sykkel til barna eller ferie, og mange gjør mye for få beholde disse pengene. Tenk bare hvor mange som ligger i kø for å kjøpe seg en DVD spiller/TV etc med kr 2-3000 i avslag ved åpning av en ny ElKjøp butikk ?

Jeg synes allikevel at det bør være et lite "ris" bak speilet f.eks den første dagen. Kanskje 80% lønn ? Dette vil muligens få de som skulker til å slepe seg på jobb ?? Ikke vet jeg.

Et annet problem med sykdom er at dette tiltar noe enormt dersom du har barn i barnehagealder. Ikke bare er smårollingene konstant snottede, men de bringer med seg alt slags bakterier hjem fra barnehagen. Ja, ja Peakman, bare si det: Enda en grunn til ikke å få barn !!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Å fjerne lønnskompensasjon ved korte sykefravær er etter min mening en svært dårlig ordning. Litt lavere kompensasjon er vel greit, om ikke annet som et incentiv til å ikke misbruke ordningen. Men er man skikkelig uheldig, så blir man utsatt for 2-3 infuensaer i løpet av en vinter (been there, done that), og med 9 fraværsdager begynner det å bli noen tusenlapper i lønn.
    Ja det kan fort være at man kan få det litt trangt, men nå som trygdeordninger snart spiser opp hele budsjettet burde man ta noen grep for å rette opp dårlige vaner. Snakker da ikke om folk som er reelt syke, men skulkere. Problemet her blir som nevnt at folk som er syke blir lidende av slike ordninger. Når det gjelder å ha råd så er det noen som lever over evne, spesielt hvis man ikke tåler 1000kr i tapt inntekt en mnd, burde kanskje ikke valgt det største huset osv.

Den bonusen jeg snakket om var kun en relativt liten del av den totale inntekten, men det vil fortsatt kunne gjøre det mer attraktivt å komme på jobb.

Re Alex F. Jeg snakket ikke om flat marginalskatt (noe ikke du heller gjorde) og renteinntekt/kostnader osv burde selvfølgelig fortsette å være der. Problemet med trappesatsene (slik jeg ser det) er at det blir sterkere og sterkere incentiv til å la være å jobbe en ekstra time (hvis man har den friheten til å velge om man kan jobbe en time til). Spesielt burde man ha incentiver til å arbeide nå som ant. aktive arbeidsår + arbeidsåret blir kortere og kortere. (Selv om man har forskjellige utgangspunkt mtp lønn, så vil beskatningen føre til at man mister motet og ikke gidder å jobbe ekstra)

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Re Alex F. Jeg snakket ikke om flat marginalskatt (noe ikke du heller gjorde) og renteinntekt/kostnader osv burde selvfølgelig fortsette å være der. Problemet med trappesatsene (slik jeg ser det) er at det blir sterkere og sterkere incentiv til å la være å jobbe en ekstra time (hvis man har den friheten til å velge om man kan jobbe en time til). Spesielt burde man ha incentiver til å arbeide nå som ant. aktive arbeidsår + arbeidsåret blir kortere og kortere. (Selv om man har forskjellige utgangspunkt mtp lønn, så vil beskatningen føre til at man mister motet og ikke gidder å jobbe ekstra)

Mvh
    Enig i at folk ikke blir motiverte til å jobbe overtid, fordi en sitter igjen med ufattelig lite dersom en betaler toppskatt. Men er det ikke det AP + flere ønsker ? De ønsker flere i jobb og at de som jobber mye skal jobbe mindre og heller slippe til arbeidsløse. Jeg skjønner faktisk at mange jobber svart her i landet !! Har du i tillegg barnebidrag å betale som er en % av inntekten er du enda mindre motivert til å jobbe ekstra. Jeg tror dette er nøye planlagt av KRF for å minske antall skilsmisser :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ganske mange fordommer mot folk som er syke så jeg burde kanskje ikke utttalt meg men jeg gjør det nu likavell.

Alle kan selvsagt bli syk, men det er stoor forskjell på hva folk holder seg hjemme for. Influensa, hodepine og slikt er absolutt ingen grunn til å holde seg hjemme. Man blir ikke bedre av det. Hvis man føler at man er så syk at man må være hjemme så syns ikke jeg at arbeidsgiver skal straffes for at man er syk. For slik det er nå så er det slik at arbeidsgiver må betale din lønn + overtid og lønn på den personen som må ta over din jobb. Eventuellt kunne man hadt det slik at sykdom fører til færre feridager. En dag syk er 1 dag mindre ferie. Da ville man heller ikke tape noe på det. Hverken arbeidsgiver eller arbeider.

Når det gjelder høylønte eller lavtlønte så tror jeg at (har ikke bevis) at mange høyttlønte har lavere fravær enn folk med lavere lønn. Dette pga av at de har en annen innstillning til det å jobbe.

Et bonus system kunne vært slik. 0 dager borte = 10k 1 dag borte 9k, 2 dag borte 5k 3 dag borte 2 k og alt annet 0.

Siden jeg begynte på videregående har jeg ALDRI vært borte fra skole eller jobb grunnet sykdom.(14 år) I mange øyne har jeg sikkert vært syk enkelte dager, men det gjorde meg ikke vondt å dra likavell. (mentalt syk er jo sikkert hver dag)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å ha råd så er det noen som lever over evne, spesielt hvis man ikke tåler 1000kr i tapt inntekt en mnd, burde kanskje ikke valgt det største huset osv.
    Det virker som om du ikke er klar over hvor mye enkelte mennesker i Norge sliter økonomisk. Aleneforsørgere i Oslo trenger ikke kjøpe det dyreste huset for å måtte tyne økonomien til det ytterste. Det holder med å leie en treroms på Grønland for å trekke mesteparten av en tarifflønn i rene boutgifter.

De viktigste spørsmålene jeg sitter med etter å ha fulgt denne diskusjonen er: Hvilken levestandard forventer folk på forumet at skal være akseptabel for mennesker i Norge? Hvor mye skal vi konkurranseutsette enkeltmennesker? Hvor mye skal man lide før man har krav på støtte? Er hver mann sin lykkes smed, eller har samfunnet (og dermed enkeltmenneskene i det) et ansvar for å hjelpe dem som sliter litt tyngre enn andre?

Jeg synes mange av innleggene her oser av egoisme og mistenksomhet overfor dem som får litt bistand gjennom offentlige ordninger enten det er på lang eller kort sikt. Jeg har alltid stemt konservativt, men ser på medmenneskelighet og respekt for andre som konservative verdier. Synes derfor det burde være sterkere skillelinjer mellom konservatisme og opportunisme og liberalisme enn det later til å være i dag...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint for deg at du ikke er syk Peakman. Er enig i at høyt lønnede nok ikke er så syke som andre, iallefall ikke så mye vekke fra jobb. Jeg tror også at visse yrker er mer utsatte, f.eks omsorgsyrker og yrker som krever mye manuelt arbeid (anleggsarbeidere etc).

I min jobb vet jeg at dersom jeg er borte må jeg bare ta igjen det tapte dagen etterpå allikevel. Det leies ikke inn vikarer, da disse ikke vil kunne overta min jobb direkte. Sikkert lettere med en sentralbord jobb o.l (ikke for å si noe galt om disse jobbene). Jeg vet også at dersom jeg er borte flere dager, så går det ut over mine kollegaer som må ta de viktigste rutineoppgavene jeg gjør. Jeg har derfor ikke samvittighet til late som jeg er sjuk.

Men skjønner at folk som sitter i kassa på Rema 1000 nok kan ha en annen innstilling.

Vi er nok litt naive i Norge. Mange utlendinger ler av oss og sier vi er dumsnille, ettersom det norske systemet er laget for å kunne utnyttes. I mange land er det kultur for å prøve og lure systemet. Alle som har har handlet med selskaper/personer i "utsatte land" vet at her må passe seg slik en ikke blir lurt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Når det gjelder høylønte eller lavtlønte så tror jeg at (har ikke bevis) at mange høyttlønte har lavere fravær enn folk med lavere lønn. Dette pga av at de har en annen innstillning til det å jobbe.
    For en utrolig ignorant og fordomsfull uttalelse. :evil: Har det noensinne falt deg inn at de som har lavere lønn ofte har jobber med hardere fysisk belastning, større risiko for smitte (ref. helsesektoren), høyere krav til å være fysisk frisk når man utfører jobben etc.
    At dette skulle ha med innstilling til det å jobbe å gjøre er etter min mening fullstendig tatt ut av løse luften.

Jeg var heller ikke syk da jeg gikk på skolen eller jobbet de første årene etter endt utdannelse. Men som andre har påpekt, så er det ting som skjer når man får barn i barnehage og nye smittekilder dukker opp. Da vi flyttet til Halden brukte jeg hele egenmeldingskvoten samt litt til i løpet av de første 12 månedene på ulike former for kraftig influensa. Kunne sikkert slept meg på jobb, noe som også ble forsøkt av og til med resultat av tilbakefall med ny feber, oppkast etc. Man kan også spørre seg hvilken nytte arbeidsgiver har av å ha en spysjuk kollega med feber ved datamaskinen. Vettugt arbeid blir det ihvertfall ikke mye av.

Det står respekt av at man aldri er syk, men jeg har sett sterke menn slepe seg gjennom år med stress uten å ta fri for småting for så å kollapse for utbrenthet. Det er ikke pent, og det er ofte de som trår til hardest som opplever det.

Innstillingen er viktig, også overfor medarbeidere som blir syke. Å være negativ til det faktum at folk faktisk blir syke er etter min mening mangel på respekt overfor andre. Nok sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg Roffe, men jeg tror at dersom en skal lage omelett, så må en knuse noen egg. Enten må man ha ordninger som idag og bare akseptere at et mindretall skulker og utnytter systemet. Ellers så må man innføre karensdager eller liknende. Dette vil nok skade noen uforskylte mennesker.

Dette er uansett en vanskelig problemstilling. Det store spørsmålet er hvor høy må trygdekostnaden bli før noe gjøres.

En annen ting jeg ikke skjønner: Hvorfor er vi så syke her i Norge sammenliknet med andre land. Det er bevist at Norge er et av verdens beste land å bo i, om ikke det beste ? I tillegg er det bevist at færre er syke i nedgangstider enn i oppgangstider når arbeidsløsheten er lav. Dette henger ikke på greip, dersom en ikke innrømmer at noen jukser. Problemet er å ta de som jukser.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er jeg kanske fordomsfull på dette. Selvsagt gjelder dette ikke alle her i verden.

La oss holde oss til Rema som eksempel. Jeg kan nok garrantere at avdelingsleder/daglig leder er mye mindre syk (om de i det hele tatt er "syk") enn f.eks en som sitter i kassa. Ikke fordi at den ene har mindre anstrengende jobb, men fordi sannsynligvis så har personen som ble avdelingsleder vist stor iver i sin jobb og vist skikkelig arbeidsvilje før han ble avdelingsleder. Det er vel ofte de som står på mest som får høyt betale jobber i næringslivet.

Poengterer igjen at det ikke gjelder for alle.

Tror også folk som jobber i mindre firma er mindre borte også. Det nok fordi firmane er mye mer gjennomsiktlig og det er lettere for de ansatte å se konsekvensene av sykdom.

Spysjuk går som regel over på noen timer, så da er det bare å komme litt senere på dagen, men alt for få som tenker slikt. Har de først meldt seg syk så holder de seg hjemme hele dagen.

Slik det er nå er det iallfall svært urettferdig at en person som aldri er borte grunnet egen eller andres sykdom skal tjene like lite (mye) som en person som har vært borte i 10 dager i løpet av et år. Det er iallfall demotiverende. Enten må lønnen settes lavere og med bonus til de som er frisk, eller må det straffes for sykdom.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    peakman, jeg har en teori om at folk som kommer fra landet nord for "moralsirkelen" har lavere arbeidmoral. Kun min erfaring fra 15 år i jobb. Tror ikke lønna har noe å si på sjukefravær, det er nok mer arbeidsmiljøet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg