Skibsplast, noen med slik båt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skibsplast, noen med slik båt?

Heisann

Kjøpte båt i helga som var, en Skibsplast 490HT 1985, med Evinrud 50 HK. Skal ha den på henger (Gaupen 2001) for full fleksibilitet ved valg av reisemål som: Tyrifjorden, Randsfjorden, Sperillen og Krødern. Noen flere med båt interesse her?

Bidda

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kamerat hadde en slik båt, ligger og går bra i sjøen.... fornuftig valg til en heltsikkert fornuftig pris....

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, fadern har båt, en 18fots Vernøy skjærgårdsjeep med 70hks firetakter. Har vel brukt litt tid i den i sommer :wink: Moro med båt!
    Grattis med "ny" båt, Bidda!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hytte ved sjøen så da har det blitt en god del båtkjøring på meg :wink:

Skibsplasten din går nok ganske greit, men hvis du vil dra opp noen på vannski uten problemer så må du nok opp på en 70hk.
    Kjørte en slik i sommer med 70hk Gikk veldig bra det.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faren min har "alltid" hatt båt. Han selger skipsplast, four winds og askeladden. Siste båten var en 16 foter av den nye typen askeladden. Mener det satt en 70 hk på den med elektrisk trim. Sykt fin båt på sjøen. Han solgte den for å frigjøre kapital ved husskifte, men det blir nok båt igjen til sommeren. Vi som representerer avkommet har blitt bedt om å komme med ønsker for hva det skal bli. Det blir nok uansett helt ny båt.

Ellers var jeg på KNM Oksøy i millitæret. Vi hadde blant annet en Avon 12-14-foter med 70 hkr 2-takt (RIB) ombord. Den hadde sadel, fotstropper og styrekonsoll. Genial i all slags vær. KNM Oksøy har 6 motorer. 2 stk Mercedes Benz V12 Turbodiesel til elektroagregatene. 2 stk MTU V8 turbodiesel til løfteviftene, og 2 stk MTU V12 turbodiesel til vannjetene. Dieselforbruk på ca 1 dl/sekund ved toppfart. Offesiell toppfart ca 28 knop. Tåler tunge sjøminer på 2 tonn TNT på relativt kloss hold. Er utstyrt med en høyfrekvenssonar med oppgave å finne og identifisere miner som deretter skal tilintetgjøres med ROV eller Minedykker (som var min tjeneste)

Sjø er gøy!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sikker på at du har en Evinrude 50 hk pre 1998. Denne bygger på samme blokken som 40 hk'en. Tror slagvolumet ligger rundt 800 ccm. Den gir en skikkelig totaktslyd! Godt fraspark fra 2 sylindre, og et separat oljeblandingssystem (kalt OMC VRO). Pass på å ha ekstra olje tilgjengelig, for denne motoren eter olje (og bensin).

Tviler på at det byr på problemer å en person på vannski. Båten er relativt lett (vil tippe ca 400 kg). Vil også tippe en toppfart på ca 32-33 knop. Drar du av 500 o/min vil du merke en mer behagelig gange, pluss at tanken ikke tømmes like fort

Vi har en Windy Oceancraft 620 m. Yamaha 150 HPDI. Flyr godt over danskebølgene Toppfart 48 knop (GPS målt) m. 2 pers og halve tanker.

Båten ble kjøpt brukt av en ansatt hos Windy, og er lett moddet. Bla. er setene fra Windy 760.

Btw.; det heter FOUR WINNS..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Morgan 525 med en 70hk suzuki 4-takter no. Går 33 GPS knop. Kjekk jeep, men er vel ikke den helt rette vestlandsbåten da det regner som f.... her nesten hele tiden. Har tidligere hatt en skibsplast 605 med en 115hk suzuki 4-takter, en Skibsplast 500 med en 90hk 2-takter og en Seabird 44s med en 35hk 2-takter evinrude.

Var dumt å bytte fra skibsplast 605 til Morgan 525... men men...
    Blir ikke det ny leilighet til våren, bli Morganen byttet ut med enten en Skibsplast 730 m/diesel eller en Skibsplast 655 med stor påhengs....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    ......et separat oljeblandingssystem (kalt OMC VRO). Pass på å ha ekstra olje tilgjengelig, for denne motoren eter olje (og bensin).
    Takker for nyttige svar, VRO er riktig, tidligere eier sier at den bruker lite både av olje og bensin, men alt er jo relativt og båten er lite brukt (ca. 20 timer hver sommer)

Bidda

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    ......et separat oljeblandingssystem (kalt OMC VRO). Pass på å ha ekstra olje tilgjengelig, for denne motoren eter olje (og bensin).
    Takker for nyttige svar, VRO er riktig, tidligere eier sier at den bruker lite både av olje og bensin, men alt er jo relativt og båten er lite brukt (ca. 20 timer hver sommer)

Bidda
    For å sjekke om motoren din bruker mye olje så kan du vel bare feste den til kanten av det nye svømmebassenget ditt og la den surre noen timer :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller ikke powertrim på denne mororen. Dette kan relativt enkelt monteres, og koster ikke en halv arm i innkjøp heller. I tillegg til å være meget morsomt å bruke, har powertrim en gunstig innvirkning på fuel forbruket. Maritim i Arendal har et godt utvalg i "add on" powertrim. De åpner snart butikk i Bærum også (selv om det ikke er noen klar link mellom Arendal og Bærum Blærum, snarere tvert imot ).

Forøvrig er Skibsplasten et trygt kjøp, og er lett å få solgt igjen. Grunnen til at den er stabil i sjøen, er kjølen som er relativt dyp. Dette gjør den også lettere å manøvrere i lav fart, men gir et høyere "drag" i fart. Dog vil du nok sette pris på manøvrerbarhet fremfor ekstrem toppfart. En veldig flatbunnet båt vil være vanskelig å manøvrere i sterk vind og lav fart. Evinruden har et lavt dreiemoment, så laster du for mye vil toppfarten synke drastisk. Vil du ta ekstra godt vare på denne motoren, vil jeg anbefale deg å fylle 98 oktan. Det er dyrt, ja, men motoren får et godt liv. Det koster tross alt noen kroner å bytte motor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje alltid det er så smart å bytte oktan-tall på bensin.. tenningen blir jo forandret. ..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ultra81
    Ikkje alltid det er så smart å bytte oktan-tall på bensin.. tenningen blir jo forandret. ..
    Det er faktisk spesifisert for denne motoren.. Man KAN bruke 95, men 98 er å foretrekke.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    ......For å sjekke om motoren din bruker mye olje så kan du vel bare feste den til kanten av det nye svømmebassenget ditt og la den surre noen timer :lol:
    :lol: Joda, basseng er bestilt og sommern må bli lang neste år slik at jeg får tid til å bruke alle duppedingsene :wink:

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ultra81
    Det er faktisk spesifisert for denne motoren.. Man KAN bruke 95, men 98 er å foretrekke.
    Takker for tips så langt.

Får vel prøve 98 da og se hvilken virkning dette har. Skal også høre med tidligere eier om hva han har brukt (tenkte ikke så langt ved kjøpet) :wink:

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei bidda
    Gratulere som skipsreder :lol: :roll:
    Har hatt en god del båter selv,og har nå en Rana 530HTdelux
    http://home.c2i.net/jgiver/
    fikk denne meget rimelig,derav kjøpet
    Ang skipsplast 490 så hadde en kamerat denne båten (kjøpt større båt nå)
    Denne var utstyrt med en 50hk suzuki 4t motor.(dritt motor med utrolig mye feil)
    Jeg og en annen kamerat + 3 passasjerer prøvde denne båten i litt ruskevær. La det være sagt,jeg likte ikke denne båten. Den virket nervøs i sjøen,og når en skulle snu i litt vind så la båten seg over og ville nesten ikke lystre roret. Om alt var perfekt justert om bord skal være usagt,men jeg ble nervøs om bord i denne båten.Har prøvd en del skipsplaster (og har hatt 14foteren deres) og synes 490ern er den desidert værste i sjøen av alle.
    PS: nå må du ikke bli fortvilet over mine uttalerser,prøv båten skikkelig og lag deg opp en formening selv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei bidda
    Gratulere som skipsreder :lol: :roll:
    Har hatt en god del båter selv,og har nå en Rana 530HTdelux
    http://home.c2i.net/jgiver/
    fikk denne meget rimelig,derav kjøpet
    Ang skipsplast 490 så hadde en kamerat denne båten (kjøpt større båt nå)
    Denne var utstyrt med en 50hk suzuki 4t motor.(dritt motor med utrolig mye feil)
    Jeg og en annen kamerat + 3 passasjerer prøvde denne båten i litt ruskevær. La det være sagt,jeg likte ikke denne båten. Den virket nervøs i sjøen,og når en skulle snu i litt vind så la båten seg over og ville nesten ikke lystre roret. Om alt var perfekt justert om bord skal være usagt,men jeg ble nervøs om bord i denne båten.Har prøvd en del skipsplaster (og har hatt 14foteren deres) og synes 490ern er den desidert værste i sjøen av alle.
    PS: nå må du ikke bli fortvilet over mine uttalerser,prøv båten skikkelig og lag deg opp en formening selv.

Ehh..? Nervøs i sjøen? Er ikke veldig følsom for vind, størrelsen tatt i betraktning.. Det er riktignok ikke et fortrengningsskrog, men til å være helplaner må den betraktes som stabil. Om du ble nervøs om bord, er kanskje ikke sjøen noe for deg?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Båten er stabil i følge en del andre, jeg får vel kjennskap til dette etterhvert :lol:

Rana er fin den, hadde Hansvik 18HT som alternativ, synes den ble for tung og noe stor til å trailes. Kona likte også 490 best.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er normalt ikke nervøs på sjøen (har akkurat vært 1 uke på REP i sjøheimevernet :cry: ) men med den 490en vi testet så var det akkurat som om det var vann i bunnen. Om det var det -vet jeg ikke,men når båten la seg i siden så virket det som om båten ble liggende der.
    Da jeg kjøpte båt så var det ikke akkurat Rana jeg var på utkikk etter,men fikk denne så rimelig at jeg ikke kunne si nei.Ikke akkurat den peneste og sprekeste,men veldig praktisk
    Har jo også hørt av andre som er meget godt fornøyd med 490en.
    Båten din ser jo meget fin ut også.
    Har selv lyst på en Biam 660 fisherman eller Rana 640,men har ikke plass å lagre denne størrelsen over vinteren så det blir nok med drømmen.
    PS: hvis du er plaget med måkeskitt på kalesjen,så kjøp en måkejager.
    Beste invisteringen jeg har gjort på båten.
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller lag en måkejager selv.. relativt greit å lage en slik propell.

Merkelig at båten ble liggende på siden. I såfall kan det være små hull i de innvendige flytetankene, slik at det tar lang tid for vannet å forflytte seg mellom disse.

Rana er meget praktiske båter, men vekker liksom ikke noen følelser..Litt trauste slitere, men meget gode i sjøen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Båten er nå hentet og plassert i carport i påvente av ledig plass i varm garasje. Skal pusse litt i vinter :lol:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •