Hva tåler hørselen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva tåler hørselen?

Hei!
    Jeg elsker og spille HØY musikk, men jeg er usikker på hva hørselen min tåler. Jeg må gjennom en hørsel test annenhvert år, for og beholde jobben, og den vil jeg jo helst bestå..
    Jeg spiller gjerne flere timer daglig.
    Burde jeg skaffe meg en DB måler e.l.? Hvor får man tak i dette og noen som vet ca pris?

Mvh Eivind

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    110dB og over kan føre til skader selv ved korte økter. 85dB og oppover kan føre til skader ved veldig lange økter (f. eks. en arbeidsdag).

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB-måler i seg selv ville ikke være så nyttig, ettersom øret tåler mellomtone/diskant dårligere en bass.

Når dét er sagt, så har jeg selv i min ungdom eid et PA-anlegg med 4x18" subber og 15"+1" topper med 4,8 kilowatt forsterkereffekt...på gutterom med 2 meter lytteavstand.

Vi snakker 140 db i lytteposisjon og naboklager fra et helt kvartal etter 5 min, og kraftig øresus etter én låt.

Overlevde dette fint i noen år, overlevde også 11 mnd førstegangstjeneste med tidvis skyting uten hørselvern (kortvarig, prioritere dreping av fiende før hørselvern). Legger man på eierskap av Sony MDR-V700 DJ-hodetelefoner som tåler 3000 mw så blir det fort mye.

Hørselen er en muskel - tren den opp med kraftig volum (ikke gjør det).

Allikevel er ikke hørselen min perfekt i dag. Merker dog ikke noe problem selv med min drøye historikk, men har to kompiser med tinnitus som har vært mindre eksponert...så man vet ikke nøyaktig hvor mye man tåler.

Vil anbefale deg et fokus på bass om du først vil kjenne trykket, dette er ikke så skadelig for ørene. Derimot bør man strengt tatt ikke spille mye høyt i det hele tatt, da man uventet kan gå på en smell.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt så er det 85db som er grensen. Er det 85db i 8 timer(typisk arbeidsdag) så er det som regel påbudt med hørselvern. vær oppmerksom på at dette er i frekvenser som øret er mest følsomt for.

mitt beste råd er å bruke sunn fornuft. Du merker vel når ørene har fått nok? Det gjør iallefall jeg. Ofte hvis jeg blir litt ivrig med volumkontrollen merker jeg at det begynner og bli slitsomt å høre på. Det er ørene som prøver å si ifra at de har fått nok.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt så er det kvaliteten som har noe å si, ikke nødvendigvis lydstyrke/trykk.

100db ren uanstrengt hifi lyd er betydelig mindre farlig enn feks 75db dårlig/forvrengt lyd/industristøy (vinkelsliper etc.)
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Etter det jeg har hørt så er det kvaliteten som har noe å si, ikke nødvendigvis lydstyrke/trykk.

100db ren uanstrengt hifi lyd er betydelig mindre farlig enn feks 75db dårlig lyd/industristøy (vinkelsliper etc.)
    Det er bare tull...les deg litt opp på Nettet om hørselskader....
    Hvis hørselen først er ødelagt, så kan den IKKE repareres....
    Og som mye annet her i verden så kan man arve hørselsvakheter.....f. eks.
    Det som er farlig med bra lyd er at man ikke blir så fort sliten (man orker å høre lengre), men like skadelig for det.....
    Om noen år så har vi en ny generasjon med hørselskadde pga av for høyt volum fra øretlefoner rett i øret....da hjelper det hverken med surround eller stereo...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken med at hifi er bedre for ørene er vel det at det er peaks som er det verste. Og man vil jo sannsynligvis ha mindre peaks i et skikkelig lydanlegg.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten digresjon;

Såg på tv i går at forskning viser at "eldre", (vi/de som ikke er ungdommer lengre: 40-50 og oppover) har godt av litt "høy" musikk i ca 20min pr dag. Med høyt mente de 90-95db. Dette for å trene øret.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det er bare tull...les deg litt opp på Nettet om hørselskader....
    Hvis hørselen først er ødelagt, så kan den IKKE repareres....
    Og som mye annet her i verden så kan man arve hørselsvakheter.....f. eks.
    Det som er farlig med bra lyd er at man ikke blir så fort sliten (man orker å høre lengre), men like skadelig for det.....
    Om noen år så har vi en ny generasjon med hørselskadde pga av for høyt volum fra øretlefoner rett i øret....da hjelper det hverken med surround eller stereo...
    Forsåvidt veldig riktig.
    En lyd som kommer uventet og brått på (gryte som faller ned på flisegulv, f.eks) kan faktisk skade hørselen i større grad enn om man lytter til musikk man er kjent med - litt høyt.
    Men alt med måte!!!

Uansett; er du usikker , bruk ørepropper(hørselsvern). Spesielt viktig er dette når man leker handyman med spennende elektrifiserte verktøy; slagbor, sirkelsag, hammer(!), løvsuger, mutterrekker m.m.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørsel er ganske inviduelt, og noen tåler mer enn andre.

Lyder som kommer uforbredt er også noe som kan skape lettere hørselskader. Monoton støy er også mer skadelig enn behagelig musikk.

Blir noe ødelagt, er det ødelagt for alltid.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Tanken med at hifi er bedre for ørene er vel det at det er peaks som er det verste. Og man vil jo sannsynligvis ha mindre peaks i et skikkelig lydanlegg.
    Antar at du mener temporær brå volumøkning når du sier peak, også kjent som dynamiske egenskaper. Et godt anlegg klarer jo nettopp å levere dette uten kompresjon og distorsjon, altså kraftigere peaker.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et dårlig anlegg får man jo ofte peaks med uforholdsmessig mye diskant. Det føles ihvertfall ikke godt, så da er det sikkert ikke helsekost heller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •