110v til 220v?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

110v til 220v?

Jeg vurderer å kjøpe noen lamper fra USA. Der bruker de 110v. Hvordan vil dette fungere for meg i Norge? Trenger jeg bare en omformer av kontakten, eller må jeg ha en slags transformator? Hva med en 110v lyspære?

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er vel ja på begge deler. Du må ha en omformer som transformerer ned. Her er en av trådene her på forumet hvor slike har blitt diskutert.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel egentlig vært litt forsikig med slik. Alt elektriks utstyr solgt i Europe krever CE godkjenning. Det er ingen garanti for kvalitet. Men hvis det skulle være uheldig å begynne å brenne, og man finner ikke godkjent utstyr så kan nok forsikringen bli avkortet en del.

Man bør også sjekke ting meget nøye før man tar ting i bruk, slik at de faktisk takler.

Husk også at pærene er tilpasset 110v, slik at du også hver gang må ha slike pærer. Det går mere ampere i lederene der borte enn her på samme watten. Så ting bør ikke være noe problem.

Hvis det er lampe med støpsel, så kan man også kanskje bare bytte denne, og bruke den rett i stikkontakten, med 230v utstyr. Hvis det ikke er dimbart da.

Har en kollega (elektro lærling) som fant en del brytere som han likte, meget spesielle, i all slags design. Disse kom fra kino. Heldigvis fikk jeg stoppet han, da disse kun takler 3 ampere, mens normale brytere her hjemme takler 16. Kan fort gå galt da, hvis man overbelaster.

Trafo kan funke, men det kommer jo helt ann på hvor mye lys (watt) du bruker. Jo mere watt, jo større blir trafoen. Har en selv for 110 w tror jeg det var, som veier noen få kilo. Mer enn dette blir de fort store og tunge, siden de er av jernkjerne typen.

Ett annet problem er hvis lampene har elektronikk, slikt som dimming, LED osv. Da USA kjører på 60 Hz, mens vi har 50 Hz. Hvis utstyret er tilpasset dette, så må man ha spesielle trafoer som koster mye. Da vanlige trafoer, jernkjerne, kun endrer spenningen, men ikke Hz en.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør alltid være forsiktig med det elektriske anlegget. Hvis man ikke vet hva man driver med burde man la være.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •