Finnes det noen her inne som har peiling på Eierskifteforsikring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det noen her inne som har peiling på Eierskifteforsikring?

Er det noen her inne som vil påstå de har litt peiling på dette området?
    Vi kjøpte hus av ett vennepar for ca 1,5 måned siden, folk vi kjenner godt og de har flytta 50 mil unna nå.
    Badet ble renovert i 2006 av gamle huseier, som ikke er fagmann på området.
    Ganske nøyaktig 1 mnd etter vi flyttet inn begynte fliser og fuger å løsne på dusjgulvet...Fikk tak i håndtverker som brøyt opp gulvet og under der var det vått kan man si...Sendte inn sak til eierskifteforsikringa om dette.
    De jobber fremdeles med saken og i går kom håndtverkeren tilbake for å skrive opp ei liste over ting som er gjort galt og må utbedres. Da han studerte veggene i dusjen var fugene løse flere plasser og han løsnet ei flis for å se hva som skjulte seg under. Der var det vått....Mye fukt bak membran og mellom vegg, der forrige eier faktisk har lagt plastikk!! Det fører jo bar etil en vakuumlomme som fuktigheten aldri kommer seg ut fra. Regner med han har gjort dette på hele rommet så da blir løsningen å rive hele badet og få gjort det i forhold til gjeldene våtromsnormer.

Jeg mener da at tilstanden på eiendommen er VESENTLIG dårligere enn hva jeg kan forvete ut fra gitte opplysninger i takstpapirer og egenærkleringsskjema. I egenerklæringsskjema står det at badet er egeninnsats av ufaglært. I takst er det notert at det er ett par løse fuger i dusjgulv men ikke noe om veggene. Uansett så har det jo eskalert fra å evt måtte legge ett par fliser/nye fuger i dusjgulvet (som er nedsenket i gulvet og er på ca 1,5kvm) til å rive og renovere ett helt bad.

Jeg har sendt mail til forsikringen om hva vi har avdekket og krevd å få takstmann til å se på det. Håndtverkeren skal også skrive en mail til dem der han beskriver hva som er gjort galt og hva som må gjøres.

Er det noen som vet hvordan jeg burde gå fram med dette kravet?
    Hvis jeg får avslag fra forsikringen kan jeg kreve gamle huseeier avslag i kjøpesum som tilsvarer det badet vil koste meg? Dette er jo helt klart en feil det ikke er mulig å finne før man river fliser fra veggene og det er det jo ingen som gjør på visning... Og ved prat om slike summer så kan kamerater være kamerater! Jeg har ikke tenkt å bruke borti 200 000,- pga han ikke har hatt peiling på hva han har gjort. Så alle tips fra folk osm vet hvordna gå frem i slike saker tas imot med en kjempetakk!!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli en kjedelig sak for deg.

I og med at forrige eier har opplyst at badet er egeninnsats av ufaglært, har du på en måte akseptert det når du skriver under kontrakten. Du kan risikere å bli møtt med at "siden selger har opplyst om dette, burde du - hvis dette var med badets kvalitet var viktig for deg - ha undersøkt dette ekstra grundig før du kjøpte".

Eierskifteforsikringen kan inneholde unntak - vanligvis for alle mangler som selger har opplyst om.

Fra Jusinfo.no: Noen (eierskifte)forsikringer dekker alt mangelsansvar som selgeren kan komme i etter avhendingsloven, mens andre forsikringer har unntak for når selskapet har ansvar. Forsikringsselskapet trer således inn i selgers ansvar etter avhendingsloven i den grad forsikringen ikke har unntak.

Slike unntak vil ofte kunne gå ut på at det utarbeides befaringsrapporter med relativt romslige beskrivelser av mulighet for mangler, slik at selskapets ansvar kun trer inn dersom den påberopte mangelen ikke er oppdaget eller beskrevet i befaringsrapporten. Når beskrivelsen er gjort relativt romslig, som f.eks. "badet er gammelt, kan inneholde skjulte mangler," kan ofte en helt vanlig skjult mangel påberopes å ikke være dekket av forsikringen.

Kinkig er det uansett. Du har ikke tilfeldigvis en jurist i vennekretsen?

PS. Jeg er verken jurist ellers ekspert på dette med eierskifteforsikringer - men jeg har relativt nylig vært gjennom dette, i og med at kona og jeg solgte huset vårt for et drøyt halvår siden. Etter grundige samtaler med megleren - som også er jurist - kom vi til at eierskifteforsikring var lite aktuelt for meg - siden mangellisten jeg la frem i prospektet var langt som et vondt år. Nettopp med den begrunnelsen at det som det er opplyst om, anses kjøperen å ha godtatt når han skriver under på kontrakten, og dermed er selger tilsvarende fritatt for ansvar.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener Ulf. Og jeg har hatt dette i tankene men jeg har funnet noe i forsikringspapirene som lyder:
    "Selger vil i hovedsak være ansvarlig i 4 tilfeller:
    3. Dersom eiendommen er i VESENTLIG dårligere stand enn forventbart på bakgrunn av gitte opplysninger om eiendommens alder,tilstand,kjøpesum og forhold for øvrig."

Badets alder er 5 år, eiendommen er ellers veldig bra, kjøpesummen var 20 000 over takst og endte på1 770 000,-
    I taksten står det at det er små sprekkdannelser i fuger i dusj og at det kan være fuktdannelser som skyldes dette. I og for seg greit nok, men når det går i fra å være ett lite gulv til ett helt bad så må da jammen det regnes som VESENTLIg dårligere enn det som kan forventes mener jeg.

Men jeg har regnet med at det blir en lang og hard kamp for å få i land dette....Men får jeg avslag blir det forsikringsklagenemda, advokat bistand får jeg igjennom hus forsikringen min. Har ikke pratet mer med selger om dette enda for jeg vil vente med det til forsikringa har avklart hva de vil gjøre.
    Men jeg mener nå at siden han har gjort en så utrolid elendig jobb (ifølge håndtverker så var det absolutt ingenting som var gjort slik det skulle) så burde han være med på å dekke utbedringer. Vi har tross alt kjent hverandre i over 20 år. Og dette problemet hadde han fått selv om det var noen andre som hadde kjøpt det. Eneste da var det ingen kjente osm hadde kjøpt og jeg regner med at krav osv ville vært litt hardere da.

Utklipp ifra avhendingsloven:
    § 3-9. Eigedom selt « som han er » e.l.

Endå om eigedomen er selt « som han er » eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følgjer av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles. "

Eiendommen oppfyller jo kravene til å være i vesentlig dårligere stand siden den viser seg å være i veldig mye dårligere stand enn medregnet og ut ifra hva som syns og vises på badet. Ett forholdsvis nytt og fint bad drar jo fort opp taksten med 100-200 000,- g når det da viser seg at det bare er å rive de ned igjen burde det telle inn på forsikringskravet mener jeg.
    Men jeg er som sagt heller ingen jurist jeg heller da...

EDIT:mer utklipp:
    "§ 3-10. Synfaring og anna forundersøking

(1) Kjøparen kan ikkje gjere gjeldande som mangel noko kjøparen kjente eller måtte kjenne til då avtala vart inngått. "

For at jeg skulle kunne være kjent med disse forholdene måtte jeg ha revet fliser i dusjen for å se hvordan det var bak og slikt gjør man vel som regel ikke på visning...?
    Det syntes heller ikke på dusjgulv når vi var på "visning" og jeg satt ikke på knærne for å studere alle fugene på hele badet. Det burde man kansje gjøre når man er på vising. Takstpapirer ble heller ikke klare før etter vi hadde sett på huset. Men det stoppet oss jo ikke i å se på huset en gang til selvsagt, noe vi ikke gjorde da jeg og selger misforsto hverandre litt, da jeg spurte om disse fugene var på badet i 1 etasje eller det i kjelleren, svarte selger at det måtte være badet i kjelleren takstmann mente da. Så om vi misforsto hverandre eller om han bevisst prøvde å skjule det litt vet jeg ikke og orker heller ikke å spekulere i.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med på resonnementet ditt - men jeg tror fortsatt at dette kan bli en vanskelig sak.

For solgt "som han er" gjelder det du sier - med unntak av det som selger spesifikt opplyser om i salgsoppgaven. F.eks. ble huset mitt solgt "som det er", med unntak av bl.a. en vannlekkasje gjennom grunnmuren - som jeg hadde gjort grundig rede for i salgsoppgaven. Min gode megler sa at kjøperne kunne klage på enhver annen vannlekkasje - gjennom taket, gjennom stuevinduet, you name it - men altså ikke den jeg hadde nevnt i salgsoppgaven.

Spørsmålet er om selger har oppfylt sin opplysningsplikt. Man kan argumentere litt for og mot her. Er det å si at badet er pusset opp av ufaglærte det samme som å ta forbehold om fuktskader? Eller burde selger vært mer spesifikk i sitt forbehold? Hvis det vanskelig for deg som kjøper å undersøke innmaten i omkringliggende vegger, kan man også si at det er like vanskelig for selger. Særlig hvis det ville ha vært vanskelig for en fagmann å oppdage problemet. Vanskelig å si hva man lander på her. Hvis ordet "ufaglært" er det samme som et uttrykkelig "forbehold om fuktskader" på juristspråket, ser det ikke så bra ut.

Det andre er din undersøkelsesplikt. Har du vært aktsom nok? Burde du ha vært enda mer energisk her? Burde ordet "ufaglært" fått det til å ringe noen bjeller? Man kan argumentere som du gjør - at det ikke er mulig å finne ut av dette uten å rive opp alt sammen. På den annen side kan det jo tenkes at dersom du hadde tatt med en fagmann - en ekspert på våtrom - ville han kan hende hatt både utstyr og teft til å oppdage problemet. At du ikke gjorde større anstrengelser kan tolkes som en slags aksept av tingenes tilstand. Hadde en slik tenkt fagmann funnet noe, hadde dette problemet ikke oppstått. Og hadde han IKKE funnet noe, ville du stått mye sterkere i forhold til forsikringsselskapet. "Hvis ikke engang en fagmann kan oppdage det, da må det i høyeste grad kunne sies at mangelen er godt skjult".

Jeg tenker bare høyt nå - prøver å tenke som et par jurister som jeg har en viss kontakt med i jobbsammenheng. Det som er tilsynelatende krystallklart, blir helt snudd på hodet - helt utrolig hvordan disse kan vri og vrenge på tilsynelatende enkle sannheter - men det er altså slike jurister som bl.a. ressurssterke forsikringsselskaper har plenty av.

Dette blir helt generelt. For å komme videre må du nok inn i detaljene i saken. Hva er skrevet? Hva er sagt? Hva er ment? Jeg håper virkelig at dette løser seg på en god måte.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i det du skriver Ulf, jeg er veldig redd dette kan bli en stygg affære. Men i så måte kommer jeg til å gå på han jeg har kjøpt huset av litt mer for å få han med til å betale på det.

Det skal iallefall gjøres det som tenkes kan for at jeg skal få igjen på forsikringen for dette, men jeg regner nesten med å måtte betale store deler av dette selv. Prøver vel egentlig å overbevise meg selv om at jeg har en god sak her.....

Men det dårligste er at jeg ikke hører noe fra han jeg har kjøpt av, vi har tross alt kjent hverandre i over 20 år så en enkel telefon for å høre hvordan ting går burde han klare å få til syns jeg. Ellers så er det rett og slett det at han gir **** i hele greia...Jeg må i allefall bare krysse fingrene for vi har rett og slett ikke råd til å bruke 150 - 200 000 på badet nå.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leit dette her. Er kjedelig når sånt skjer. Men når takstmann skriver at det er små sprekkdannelser i fuger i dusj, ett par løse fuger i dusjgulv og at det kan være fuktdannelser som skyldes dette, og du i tillegg vet at det er en ufaglært person som har gjort det, så syns ikke jeg at eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn forventet. Hvis det er sprekker i fuger så vil jo vann renne inn der.

Våtrom er ekstremt viktig å få gjort riktig, så når en ufaglært har gjort det må man være forberedt på at ting kan gå galt. det jeg syns er rart er at takstmann ikke har funnet nue fukt. Hjemme hos meg gikk takstmann rundt med en fuktmåler på hele badet. Når det er så vått som du sier så er det jo merkelig at det ikke ga utslag på fuktmåleren. Tror det skal bli tøft for deg, men jeg krysser fingrene for deg og håper det ordner seg.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg frykter dere har rett...
    Har brutk en vanlig fuktmåler selv,riktignok fra biltema, og den gjorde utslag når jeg holdt den i fuger.

I taksten står det at det er tegn til sprekkdannelser i gulv, ikke noe om vegger, men det er ikke sikkert det har noe å si så lenge det er en jurist jeg krangler med. Jeg har 50 000 som jeg hadde tenkt å bruke på kjøkken. Og jeg kommer til å kreve å få tilbake minst de 20 000,- som jeg ga over takst for huset. Med tanke på at dette er en kompis jeg har kjent så lenge og som attpåtil prøvde seg med at han skulle ah 100 000,- over takst så ser jeg litt rødt:evil:
    Men da er jeg kansje 70 000,- på vei og det hjelper da litt. Jeg har hatt en håndtverker her som har sett litt på det og han skulle skrive en mail til selskapet og komme med sine synspunkter om hva som er gjort galt (alt) og hva som må utbedres, håper det kansje kan hjelpe litt i min favør. Men jeg er fullt klar over at jeg stiller dårlig med tanke på at det er skrevet egeninnsats på badet og at takstmann har skrevet merknad om det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •