AVtorget - "Kjøpers ansvar"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AVtorget - "Kjøpers ansvar"

Ser flere skriver i annonsen at varen de skal selge sendes "men da på kjøpers ansvar". Hva i alle dager betyr det egentlig? "Jeg kan sende, men ødelegger Posten pakken så får kjøper ta 100% av ansvaret"?

Rare greier. Man skulle tro det var selgers ansvar å pakke det som skal sendes forsvarlig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt du nevner dette, Tiger.

Jeg har hatt ett salg på AVtorget i mitt liv.
    • Aldri har jeg pakket en vare så godt
    • Aldri har jeg vært så bekymret for at pakken ikke skulle komme hel og fin frem
    • Aldri har jeg kjøpt og mottatt en pakke som har vært så godt pakket....

Det går vel litt på den enkelte selgers samvittighet. Hva befrakter kan gjøre underveis kan ingen garantere, men i det store og hele går det vel stort sett greit....

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

"kjøpers ansvar" fritt oversatt: Useriøs selger.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - uansett hvor nøye man er til å pakke ting, slipper man aldri helt unna shit-happens-faktoren.

Bruker man Posten - og det er det mange som gjør når det gjelder kjøp og salg av hifi - bør man være klar over at ved vanlig Norgespakke er Postens erstatningsansvar begrenset til kr 10.000. Sender man dyrt utstyr, bør man altså tegne en separat tilleggsforsikring.

Posten har - hvis jeg husker riktig - også noen spesielle regler m.h.t. hvem som får erstatningsbeløpet utbetalt. Hvis pakken ikke er mottatt av den som skal ha pakken, er det avsender - altså selger - som får utbetalt erstatningsbeløpet. Hvis pakken er kvittert ut av mottageren, er det mottageren som skal få utbetalt erstatningsbeløpet. Mens man ellers i kjøp og salg utbetaler erstaningen til den av partene som - etter hva de har avtalt seg i mellom - har risikoen eller eiendomsretten til varen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    "kjøpers ansvar" fritt oversatt: Useriøs selger.
    Her er jeg ikke enig med deg.
    Når man selger noe ønsker man jo først og fremst at varen hentes/leveres for å kunne garantere tilstanden ved overlevering. Bor en kjøper langt unna og ber om å få varen tilsendt er det opp til kjøper, og som selger kan man ikke garantere den lenger enn til levering hos transportør som i de fleste tilfeller er posten. Her mener jeg derfor at kjøper selv tar valget når han handler med noen som ikke bor i nærområdet.
    Kommer pakken skadet frem er det derfor kjøpers sak å ta det opp med transportør etter min mening.
    Jeg vil anbefale å ta bilder av pakken før den leveres å maile dem til kjøper som bevis på forvarlig pakking.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •