Noen som har peiling på kjøkken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har peiling på kjøkken?

Driver og leker meg litt på nettsidene til IKEA. Har satt opp et enkelt kjøkken, men tar gjerne i mot tips på "lure løsninger".

Dette er slik jeg har sett det for meg:

"Hyllen" til venstre for kjøleskapet er for å ha mikrobølgeovn i. Til venstre for vasken er en 40cm oppvaskmaskin. Overskapene er 60cm unntatt det over kjøleskapet som er 70cm. Hjørneskapet til høyre har en "karusell" inni, det til venstre har vanlige hyller. Har en liten varmtvannstank som jeg må få lurt inn under oppvask-kummen, eller i et av "hjørnene" under benkeplaten.

Her fra en annen vinkel:

Skapet til høyre for komfyren er 40cm og er tenkt til kasseroller etc. Skuffeseksjonen til venstre for komfyren er også 40cm. På andre siden av kjøkkenet er stuen:

Til høyre er ene hjørnet på kjøkkenet. Lurte på å få til en Reodor Felgen-løsning med et skap inn mot stuen hvor man kan ha støvsuger etc.. Det burde vel være mulig å få til?

Noen kommentarer/tips? Avstand "kjøleskapvegg"-"komfyrvegg" er 260cm. Avstand "oppvaskvegg"-front av kjøkkenet er 210cm. Vil ha hvite fronter og stålhåndtak. Har ikke brukt mye tid på det på disse skissene.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Egon.

Vi tegnet (online, slik som deg), korrigerte og fikk levert vårt i nov/des og all montering ble gjort av undertegnede hobbymontør

Jeg har noen få spørsmål/tips til deg:

Har du vurdert innbygginskjøleskap eller har du et frittstående fra før du vil/må bruke?

Ditto med platetopp & komfyr, samt mikro?

Ser du har valgt porselensvasken (dobbel). Den har vi og den er veldig bra!!!
    Blandebatteriet bør du kjøpe av rørlegger. Både pga kvalitet og fordi rørleggere generelt er lunkne til å montere disse Ikea batteriene.
    Montering av sluk/avløp på Ikea vasker gjør de med glede - det er helt greit.

Jeg ville nok valgt ventilatorskap med innebygget ventilator. Dette fordi du har forholdsvis få overskap og mister mye plass med den hetteløsningen.
    Dessuten er de ganske bråkete, de hettene på Ikea.
    Men om du velger innebygget og dyreste ventilator på Ikea, så lover jeg deg at du blir fornøyd med både avsug, design (den synes ikke), støy og enda mere plass.

Om du velger innebygget kjøleskap og da selve skapet fra Ikea, så er det ikke alle løsninger som er med i online kjøkkendesigner. Det kan de hjelpe deg med på Ikea. Tilsvarende for mikroskap.
    Alternativt har Ikea benke-kjøleskap (i underskapene). Det kan være aktuelt for deg da kjøleskapet, slik det står nå, ruver ganske mye. Så får du da enda et overskap..... Bare en tanke.

Hos Ikea har de veldig hyggelige kjøkkendesign-assistenter som kan gi deg tips og råd til dine tegninger (online).

Jeg vil også anbefale dempere på alle skuffer og dører. Koster så og si ingenting, men er veldig praktisk.

Farge/overflate: hva hadde du tenkt deg av hvit, høyglans?
    Det er spennende å lure inn et par dører i en annen farge - det gir mere dynamikk (ha, må aldri glemme lydutrrykk...), mere spenst og koster jo ingenting ekstra. Og om det blir helt feil, så koster et par nye dører i samme farger som resten bare noen hundrelapper.

Vi kombinerte med høyglans grå som hovedfarge, og 4 dører med turkis!!! Brunsort benkeplate og de kjekke Ikea plastplatene på veggen mellom over-og underskap (vi valgte sort/grått men finnes i en rekke farger - limes på vegg).

Er det åpent inn mot stue/spisestue til venstre for komfyr (til venstre når du står og rører i sausen)? Eller er det dør?

Hvis ikke dør, men hel åpning - hva med en barløsning der på det underskapet til venstre for komfyr? Du kan sette underskap vendt mot stuen og da få en stor benkeplate oppå , om du skjønner....

Her er noen bilder:

før:

under:

etter:

Ventilatorskap med skjult ventilator

Titt titt, her er jeg:

Avfallsortering under vasken - noe av det smarteste/beste med hele kjøkkenet:

Fargene lyver litt her, men du ser fargeforskjellen på grå og turkis (ja, det er turkis...)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mitt kjøkken

-180527_199722096708964_140713825943125_833557_5378019_n-jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har tenkt på innbygde hvitevarer, men skal gjenbruke hvitevarer jeg har fra før. Litt usikker på hvor lenge jeg blir boende her, så jeg kommer til å kjøre enkle, rimelige løsninger.

Det med vasken var veldig enkelt, da det ikke var noen andre å velge blant!? Har blandebatteri som skal gjenbrukes. Satte bare inn et blandebatteri for å illustrere. Vetilatorhetten blir nok ikke kjøpt på IKEA, da jeg får bedre priser andre plasser. Tenkte på skap, men det er så lite kjøkken, så jeg er redd det skal bli litt klaustrofobisk om jeg skal ha skap på den veggen også. Enig i at kjøleskapet ruver en del, men det er det kjøleskapet jeg har i dag, og det er ingen andre plasser å plassere det slik jeg ser det.

Dempere var en bra tips! Når det gjelder farger er jeg ganske åpen, men tenkte hvitt siden det er snakk om en liten leilighet (56kvm). Må nesten bort på IKEA og så på farger og profiler (skulle ikke være noe problem, siden IKEA er 5 min unna... ). Kanskje jeg finner noen spreke fliser eller kjøkkenpanel.

Til venstre for komfyren er det åpent til en liten spisekrok. Det er ca 200cm fra kanten av det ytterste skapet til yttervegg, så noen barløsning er det nok ikke plass til. På "baksiden" av veggen der kjøleskapet står er "stuen". Tenkte å sette opp en vegg der som skal gå helt i taket. Siden det ikke er noe under benken til høyre på det nederste bildet, lurte jeg på å få til et skap som vender mot stuen som kan brukes til å ha støvsuger etc i. Kanskje en slags "skjult" skapdør.

Likte godt kjøkkenløsningene deres! Kult!

Kunne svært gjerne tenkt meg et større kjøkken, men med de spinnville prisene som er i byen her for tiden er det rimelig utelukket å anskaffe en større leilighet før man evt treffer en velbemidlet madam.. Gikk en leilighet tilsvarende min, dog adskillig mer oppusset, for 1,9 mill her forleden. En annen leilighet med et soverom mer gikk for nesten 2,6 mill.. Sinnsykt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ostemannen; jeg tror ikke på deg av to grunner:
    a) huset i bakgrunnen er ikke typisk Bergensk....
    b) dama ser ut som hun er på nippet til å se: "hva er det du sier, liker du ikke ostefondue........."

Egon; ang. spiseplass så kan du jo avslutte benkeplate til venstre for komfyren med en buet benkeplate ut mot spiseplassen og sette noen høye barstoler til. Vi har det både i huset og i feriehuset. Det sparer plass og det er faktisk veldig behagelig å sitte sånn høyt.
    Ikea har stoler som passer til, heter "stig" og koster så og si ingenting:
    STIG Barstol - 74 cm - IKEA

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort om kjøkkenet litt (se bilder). Har et problem med å få plass til en varmtvannstank på 100-150 liter som må under benken på et eller annet vis. Plasseret et hjørneskap på 120*60cm i det venstre hjørnet. Der mener jeg at jeg skal få plass. Kanskje får jeg varmtvannstanken innerst, og får lurt til noen "hyller" ytterst, slik at jeg kan bruke skapet delvis til oppbevaring også. Samtidig praktisk å ha varmtvannstanken ved siden av avløp/vask/oppvaskmaskin. Satte inn en 60cm oppvaskmaskin i steden for 40cm (til venstre for oppvaskbenken). Var og så på vaskemaskinene, og 40cm er veldig liten. Oppvaskbenken er redusert til 60cm. Har en 80cm skuffeseksjon ved siden av kjøleskapet. Er det bedre å ha 2*40cm? Tenkte å bruke den til å oppbevare mel, sukker etc. Ved siden av komfyren har jeg satt inn et 40cm skap med trådskuffer for å ha kasseroller i + bestikk i den øverste skuffen. Skulle ønske jeg fikk plass til 50-60cm, men det blir litt trangt i forhold til spiseplassen da.

På "baksiden" av kjøkkenet skal det være en heldekkende vegg. Tenkte som vist på illustrasjonen å lure til et skap for oppbevaring av støvsuger etc. Dette blir høyre hjørne av kjøkkenet.

Tenkte å ha tre stk av IKEAs lyslister med tre halogenlys under skapene + en enkelt "spot under hjørneskapene". Er lys i ventilatoren. Tror dere det er nødvendig med lys på veggen ved siden av ventilatoren? Et annet spørsmål... Ønsker meg mosaikkflis eller noen kule plater på den veggen og mellom skapene og benken. Noen som har noen tips der?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spot-plassering

Jess.. Da er en modifisert av det tidligere nevnte kjøkkenet montert. Tenkte å montere spoter under overskapene. Hvordan bør disse plasseres? Midt under eller i forkant av skapene? Har lyslist. To 10W-spoter pr 60cm skap - høres det fornuftig ut? Blir da totalt 10 spoter på kjøkkenet. Blir det voldsomt med to spoter i et 60cm skap med glassdører? Tenker på varmen. Noen som har noen tips?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer - håper du er fornøyd.

Ang spot under overskap:
    jeg kjøpte Ikea sine 3-i-en og seriekoblet dem - 3 stykk etter hverandre.
    Mener å huske at jeg monterte dem ca 7cm inn fra ytterkant. Jeg har (enda) ikke montert lyslist. Er usikker på om jeg skal, da jeg måtte kompromisse pga takhøyde slik at mellomrom over-underskap ble noen cm mindre enn anbefalt.

Spot inni skap har jeg ikke, men vil tro at den varmen som oppstår skal være "dimensjonert" til slike skap. Her ville jeg nok ha montert spot'ene omtrent midt på skapets øverste plate (mot taket), innvendig.

nb! bilder, vi vil ha bilder

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Gratulerer - håper du er fornøyd.

Ang spot under overskap:
    jeg kjøpte Ikea sine 3-i-en og seriekoblet dem - 3 stykk etter hverandre.
    Mener å huske at jeg monterte dem ca 7cm inn fra ytterkant. Jeg har (enda) ikke montert lyslist. Er usikker på om jeg skal, da jeg måtte kompromisse pga takhøyde slik at mellomrom over-underskap ble noen cm mindre enn anbefalt.

Spot inni skap har jeg ikke, men vil tro at den varmen som oppstår skal være "dimensjonert" til slike skap. Her ville jeg nok ha montert spot'ene omtrent midt på skapets øverste plate (mot taket), innvendig.

nb! bilder, vi vil ha bilder
    Takktakk!

Måtte gjøre noen kompromisser da plassen er liten... Ble ikke plass til 60cm oppvaskmaskin, så det ble en på 45cm i steden. Byttet også om på en par skap og valgte en annen vask. Også det grunnet plassproblemer. Monterte spoter i dag, men har ikke koblet de opp. Dimbryter er imidlertid montert. Må finne noe til veggene. Kanskje jeg bare fikser meg slike IKEA-plater jeg også. Får se litt. Fyker til Gardermoen i morgen kl 0600, så resten får vente litt..

Lyslistene var forresten enkle å sette opp. Brukte noe supersterkt lim på sprayboks. De detter ikke ned for å si det slik..

Her er noen arbeidsbilder:

Får prøve å ta noen skikkelige når jeg er ferdig..

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!