Flere lurt av Epost.no?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere lurt av Epost.no?

Eposten og adresseboka mi er blitt kidnappa av forrige webmail-tjener, Epost.no! (`forrige`, for jeg har nå bytta til gmail.com.) Foranledningen er som følger:

Har brukt webmail-tjenesten Epost.no siden ca. 2005. Fram til juni i fjor kostet det ingenting men så ble virus- og spamkontroll og lagringsplass betalingstjenester. Prisen på min bestilling kom på rundt kr 350/år, mener jeg å huske. I juni i år kom så fornyet krav om betaling, men nå var beløp steget til kr 1768. Jeg gjorde Epost.no klar over utgiftsøkningen med spørsmål om det var for en ekstra epost-konto ettersom overslaget nevnte to stk. lagringsplass og samme antall spam- og viruskontroll. (Men jeg hadde slett ikke bestilt noen ekstrakonto!) Utgiftsposten ble strøket uten noen form for kommentar, forklaring eller unnskyldning. Makan!

Så nå kommer jeg til en ferdigfakturert regning på kr 590 ved innlogging med regning for én konto. Men det latterlige er at jeg ikke kan nedgradere lagringsplass eller bortbestille spam- og viruskontroll. Eneste mulighet for å komme videre og inn på kontoen er å godta betaling via Visa- eller MasterCard til den sum som står oppført.

Heller ikke er det mulig å importere eposten og adresseboka fra Epost.no-kontoen over til gmail.com-kontoen - en service som man forventer blant seriøse aktører i markedet. Så eneste mulighet, etter 15 poster fram og tilbake, er å betale den FERDIGUTFYLTE regningen der jeg blir påprakket tjenester jeg IKKE ØNSKER. Attpåtil er min legitime eiendom tilbakeholdt og det kreves løsepenger for dem! Til denne utpressingen svarer supporten på Epost.no bare snurt:

"Som tidligere formidlet, så kunne du nedgradere dine tjenester inntil 1 måned før fornyelse. Detter er ikke gjort. og du må da fornye med de tjenester du har."

Brukervilkårene som mail-tjenesten baserer sin forvaltningsrett over mine eiendeler og sin ellers tvilsomme forretningspraksis på finnes i et trykt eksemplar her. Men det står ingenting om en måneds melding på forskudd for å berge kontoinnholdet ved avsluttet kundeforhold. Heller ikke går det fram at konfigurering må skje en måned i forveien. Utskrift av vilkårene står forresten også i vedlegget under, dersom versjonen online skulle bli forandret. For det har skjedd før, sjekk bare her.

Så hva gjør jeg? Alt jeg ønsker er å hente ut noe som fra før av er MITT, jeg har jo bare leid lagringsplass. Og OM jeg skulle velge å fortsatt bli utsugd av Epost.no, gis det ingen mulighet for å nedgradere eller konfigurere bestilling av tjenester. DET har jeg jo skjønt etter 15 mailer fram og tilbake.

Jeg har prøvd Forbrukerrådet men de tar bare saker mellom privatpersoner. Rart det, for det må da sitte en edderkopp et sted som blir stadig feitere. Og ikke si at jeg ikke leste "det med små skrift" i kontrakten, for den er tydeligvis ikke skjettvatten verdt.

Så styr unna Epost.no! Det er mitt råd.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Jeg har hatt en sak tidligere med noen som krevde selskapet mitt for penger, og da måtte jeg bruke mye tid og energi på å få stoppet tullet.

Jeg var veldig usikker, da det selskapet faktisk gikk så langt som til inkasso. Men er kvitt alt nå. Det viste seg at de ikke hadde så mye kommunikasjon i selskapet, og det bare var en feil.

Jeg kontaktet bedriftsforbundet, og ble oppringt dagen etter. Jeg er ikke medlem der, men kommer til å bli det. Kontakt de, og hør hva de anbefaler
    Hjem - Bedriftsforbundet

Av epost tjenester så bruker jeg faktisk windows live sin klient. Da jeg syntes den er ryddig og enkel. Har nettside og epost fra one.com. Meget bra, og de har online support. Billig er det også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill, Ostemannen.

Sendte epost til Bedriftsforbundet. Så får vi se om det er rett instans, om de krever medlemskap for behandling, henviser meg videre eller noe sånt. Personlig synes jeg Epost.no fortjener mer pes og linker derfor til en eldre (mai 2006), men ikke desto mindre avslørende tråd, på Norsk Freakforum.

Her reageres det på SMSer som firmaet spøy ut ved hver minste tegn til oppgradering og driftstans. Pris pr. melding: 10 kroner. Firmaet måtte betale tilbake, men først etter at kunden klaget. Har ikke klaget men skjønner nå grunnen til urimelig høye telefonregninger.

Post #26 i tråden var særs informativ, om enn noe utdatert. Skal sjekke linkene innsenderen oppgir og søkemotorene han har brukt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sende vel mail på en torsdag eller fredag og ble ringt opp på mandagen. Så de ringer nok deg og.

EDIT:

Her er litt flere linker. Du har sikkert lest noen av de. men tenkte å gi deg mer info og brukererfaringer:
    Epost tjenester - Styr unna epost.no - Forum - Hardware.no
    Webmailtjenesten Epost.no - en utro tjener - Forum - Hardware.no

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netsvinder og spam

Personlig var eg så heldig at eg klarte og komme meg ut av epost.no før det blei noko meir styr men du kan jo prøve og kontakte forbrukerombudet? dem pleier og være VELDIG hjelpelige i slike saker..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Netsvinder og spam

Personlig var eg så heldig at eg klarte og komme meg ut av epost.no før det blei noko meir styr men du kan jo prøve og kontakte forbrukerombudet? dem pleier og være VELDIG hjelpelige i slike saker..
    Heldige deg!

Har kontaktet Forbrukerrådet, men de tar kun saker som kommer under Kjøpsloven. Kopierer et avsnitt av svaret her:
    "Forbrukerrådet kan bare klagesaksbehandle saker som faller inn under Forbrukertvistutvalgets lovområde. Det vil si saker som hører inn under kjøpsloven (der partene er privatpersoner), forbrukerkjøpsloven, håndverkertjenesteloven og lov om angrerett. Din sak gjelder et rent avtalerettslig forhold og er således en sak vi ikke kan behandle."
    Leie av webmail-konto antar jeg kommer inn under noe av dette:
    "Saksområdene underholdningstelefoni/telesex, inkasso, strøm, husleie, bredbånd, kabel-tv og privatskole ligger utenfor Forbrukerrådets mandat å saksbehandle. Gjelder din klage dette, kan Forbrukerrådet bare gi deg råd:
    Fyll i så tilfelle ikke ut klageskjema, men ring Forbrukerrådet [...].
    Gjelder klagen et av de nevnte saksområder, tar du skriftlig kontakt med selger (motpart), deretter tar du skriftlig kontakt med nemnda som kan behandle klagen innenfor det aktuelle saksområdet."
    Rett nemd her må bli Brukerklagenemda som behandler tvister mellom brukere og tilbydere av elektroniske kommunikasjonstjenester.

Men først må altså Epost.no purres (noe jeg forresten til nå har gjort 15 ggr. pr. mail). Siden må den aktuelle nemda (Brukerklagenemda) tilskrives. Og Epost sletter inaktive kontoer som står ubetalt etter en måned!

Ikke rart advokathonorarene er skyhøye, for dette er litt av en jobb! Men så lenge en selv og andre kan lære noe får vi si det er bryet verdt.

Ostemannen: har deltatt i begge trådene du linker til inne på diskusjon.no, faktisk opprettet den siste. Og medlemskap i Bedriftsforbundet er ikke forunt privatpersoner. Mottaklesen og behandlinga var det derimot ingenting å utsette på.

Takk for god støtte og fornuftige innspill, kara!

Forbrukermakt!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bare missforstått. Trodde det var bedrift

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er saken gått til Forbrukerrådet ved en egen nemnd for slike saker (tvister mellom brukerere og tilbydere av elektroniske kommmunikasjonstjenester). Navnet er Brukerklagenemnda. De tar seg av saksområdene underholdningstelefoni/telesex, inkasso, strøm, husleie, bredbånd, kabel-tv og privatskole. Webmail-tjenester var ikke nevnt eksplisitt, men jeg regner med `elektroniske kommunikasjonstjenester`er dekkende for virksomheten som Epost.no driver.

Så får vi se.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Da er saken gått til Forbrukerrådet ved en egen nemnd for slike saker (tvister mellom brukerere og tilbydere av elektroniske kommmunikasjonstjenester). Navnet er Brukerklagenemnda. De tar seg av saksområdene underholdningstelefoni/telesex, inkasso, strøm, husleie, bredbånd, kabel-tv og privatskole. Webmail-tjenester var ikke nevnt eksplisitt, men jeg regner med `elektroniske kommunikasjonstjenester`er dekkende for virksomheten som Epost.no driver.

Så får vi se.
    Du får ha lykke til
    Også får du kikke kanskje du finner fleire med samme problem er somregel enkelt da og komme igjennom om derre slår derre sammen..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Du får ha lykke til
    Også får du kikke kanskje du finner fleire med samme problem er somregel enkelt da og komme igjennom om derre slår derre sammen..
    Jo, takk for det, kan trenges. Fikk nemlig beskjed hos Brukerklagenemnda om at epost-tjenester ikke sorterer under deres avdeling. De sier bl.a.:
    "Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon er et nøytralt rådgivende klageorgan som behandler klager på elektronisk kommunikasjons tjenester (internettilgang, fasttelefoni og mobiltelefoni) levert av teleselskap.Brukerklagenemnda behandler således ikke klage på e-posttjeneste levert av Epost.no. "
    Ja, men hva er da epost om ikke elektronisk post? Og post er da kommunikasjon, ikke sant? Hallo?!, sier jeg bare.

Så de videresender meg tilbake til Forbrukerrådet, hvorfra jeg nylig ble henvist til nettopp vismennene i Brukerklagenemnda. Får også råd om å forhøre meg hos Post- og teletilsynet. Dermed sender jeg en klage dit og forteller om slemmingene på Epost.no.

Nå ligger saken der - mens kua sakte dør: 26 juli sletter Epost.no kontoen og alt innholdet om den ikke er blitt fornyet (590,- smack).

Så dersom det er flere som er misfornøyd med Epost.no`s (mangel på) service, er det bare å brumme ut, så tar vi på oss Bärsärken og skriver klager til instanser som kan tenkes å rekke en hånd, evt. påkaller medias interesse.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke de har lov å slette den dersom du har klaget på de, direkte til epost.no. Altså hvis saken er under behandling.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg tror ikke de har lov å slette den dersom du har klaget på de, direkte til epost.no. Altså hvis saken er under behandling.
    Det ville jo være naturlig. Men saken er biff, fra Epost.no`s side veff. Jeg kommer bare til dørstokken, motparten vurderer ikke engang klagebehandling. Kun to, maks. tre setninger inneholder svarbrevene med stadige henvisning til Brukervilkårene. Brukerettigheter, my ass. Kjøpslov likeså.

Dersom en meklende tredjepart med myndighet hadde vært inne, da så... Har skrevet mail til Konfliktrådet for en vurdering og evt. utfall i en rettsak. Noen som stiller med/som advokat?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ikke kjent med epost.no. Men er det lett å lese noen steder om nedgraderings muligheter? siden de sier at nedgradering må skje minst 1 mnd før betaling etc.

Og hvilke plikter har du som kunde å holde deg oppdatert på regelverk? Og har de opplyst deg noe om endrede vilkår (at de begynte å ta betaling) ?

Har du kopi av regelverket som var når du meldte deg inn?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til det siste spørsmålet først: Husker ikke eksakt når opprettelse av konto hos Epost.no skjedde. Men er sikker på at det var i løpet av siste halvdel av 2005, etter at bredbånd gjennom e.vei.no ble sagt opp. Da sa jeg også opp epost-kontoen hos bredbåndsleverandøren.

Brukerbetingelsene av september 2005 via WayBack Machine sier bl.a.:
    "Epost.no er pr dags dato en gratistjeneste." Ellers mange skumle punkter ser jeg i ettertid. Pkt. 11 er jo rene selvmordspakten, både den gang og nå.

Til spørsmål 2:
    Med håp om at Forbrukerrådet tok saken, ble jeg bedt om å skrive et brev til motparten (Epost.no) samtidig som jeg informerte rådets underavdeling, Brukerklagenemnda.

I brevet til Epost.no skrev jeg:
    "Jeg har merket meg deres avslag på min forespørsel. Likeså deres steile holdning og lite demokratiske praktisering av brukervilkårene. Likevel står jeg på kravene om eierretten til epost-kontoens innhold, fordi:

1) dere i Epost.no`s tolkning av vår gjensidig forpliktende brukeravtale ikke er i overensstemmelse med min, ettersom
    2) brukervilkårene skifter innhold ved å finnes i mange versjoner (eksempel)
    3) og dagens brukervilkår har en ganske annen ordlyd enn den som gjaldt da jeg opprettet min konto hos Epost.no (omkr. 2005).

Epost.no svarer:
    "Når vi gikk over til å ta betalt for våre tjenester, så inngikk du i de nye brukervilkårene som er de gjeldende."

Til det første: I Epost.no`s verden er det visst ingenting som heter`nedgradering`. Legg særlig merke til linken "Oppgradering av konto" på den gule linja her. Under "Priser" står det videre om oppgradering at:

"Du kan oppgradere din konto når som helst og øke din lagringsplass og/eller bestille andre tjenester ved å logge inn her: Oppgradering avkonto". Take it or leave it, mao.

På siden for reaktivering av kontoen blir jeg møtt av dette oppsettet:

Flere lurt av Epost.no?-spill-inn-jpg

Nei, jeg har nok rævpult meg sjøl i denne saken, eller I`m fucked som det heter i Am`rikka.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betal med paypal, også henter du mailene dine. Også trekker du tilbake pengene.

Ville uansett hørt med forbrukerrådet hvor du skal henvende deg. TV2 hjelper deg kanskje?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PayPal er ikke en mulighet som man ser av vedlegg i min forrige post.

Forbrukerråde sier at de ikke kan gjøre noe siden handelen er inngått på grunnlag av kontrakten og dermed ikke reguleres av lovverket i Kjøpsloven. Sier også at jeg bør finlese kontrakten igjen og finne ankepunktene. Deretter skaffe advokat og gå rettens vei.

Brukerklagenemnda, spesialutvalget for klager på tilbydere elektroniske kommunikasjonstjenester hos F.rådet definerer plutselig ikke epost-tjenester som dette.

There you are!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Brukerklagenemnda, spesialutvalget for klager på tilbydere elektroniske kommunikasjonstjenester hos F.rådet definerer plutselig ikke epost-tjenester som dette.
    There you are!
    Gammel tråd, men jeg tror at årsaken til at saken ble avvist av "Brukerklagenemnda" er at tjenesten du klager på ikke er levert av noe teleselskap.

"Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon er et nøytralt rådgivende klageorgan som behandler klager på elektronisk kommunikasjons tjenester (internettilgang, fasttelefoni og mobiltelefoni) levert av teleselskap.Brukerklagenemnda behandler således ikke klage på e-posttjeneste levert av Epost.no. "

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lyder
    Gammel tråd, men jeg tror at årsaken til at saken ble avvist av "Brukerklagenemnda" er at tjenesten du klager på ikke er levert av noe teleselskap.

Just det! Kan fortelle at kontoen var bom stengt like etter at epost.no sa den opp. Men etter en god stund kom jeg atter inn. Bruker den ikke aktivt men noen (trege) nettbutikker benytter fremdeles den gamle mailadressen på epost.no. Selv om jeg har forsøkt å forandre profil og personopplysninger hos dem. Ach, ja.
    Men takk for info. Det at klagen må være levert av teleselskap virker litt som når politiet etterforsker politiet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •