Bruktverdi på projectorer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruktverdi på projectorer.

Hvordan kommer bruktverdien på en projector til 50K uvikle seg det neste året?

Vi har jo sett at eldre presentajonsmodeller har falt vanvittig i pris fordi teknologien har løpt fra dem.

Hva kommer til å skje med verdien på dagens hjemmekinomodeller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en hjemmekinomodell faller like mye i pris, da dette segmentet synes å være i vekst.

F. eks. så ble en PD ModelOne med Stewart lerret annonsert til salgs for 35K her på AVforum for en liten stund siden.

Vet ikke om den "pakken" ble solgt for den prisen, men jeg tipper ikke at prisen steg over 35K...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er viktig å se på HVA som utgjør forskjellene. Hovedgrunnen til at presentasjonsprojektorene er byttet ut er etter min mening tre ting: Størrelse, støy og lysutbytte. Jeg tror at det blir en mye tregere utskiftningstakt av dagens presentasjonsprojektorer som er små og mer robuste. Se f.eks. på ASK M3. En liten, nett og lyssterk projektor som gikk ut av produksjon for mer enn et år siden. Fortsatt er det en projektor som sjelden ses i bruktmarkedet. Fulgte med på bruktmarkedet for den selv i en periode, og den ble da omsatt for mellom 6000 og 10000 kroner. Tror faktisk ikke den har falt nevneverdig siste året heller.
    Tipper det er pærelevetiden som ofte bestemmer utskiftning. Når pæra blir sjeldnere koster den mer, og dermed går driftskostnaden opp i forhold til å kjøpe ny projektor.

Så hva med hjemmekinoprojektorene? Jeg tror at det vil være en mye jevnere utskiftningstakt på disse. Ikke som presentasjonsprojektorrevolusjonen der størrelsen nærmest over natta ble så liten at "alle" skulle ha ny projektor. Det vil sannsynligvis skje en del hvis HD-filmer kommer, enten som HD-DVD eller som HD-kringkasting, men får den tid tror jeg det er mange som vil leve med sine projektorer når de først har tatt valget. Bare se på TVer... Folk sitter jo på TVen til billedrøret tar kvelden. Noen oppgraderer nå på grunn av størrelsen på de kjekke plasma-flatskjermene. Men svært få andre enn entusiaster oppgraderer på grunn av at nye produkter har bedre bildekvalitet alene...

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bruktverdi på projectorer.

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvordan kommer bruktverdien på en projector til 50K uvikle seg det neste året?

Vi har jo sett at eldre presentajonsmodeller har falt vanvittig i pris fordi teknologien har løpt fra dem.

Hva kommer til å skje med verdien på dagens hjemmekinomodeller?
    Jeg mener bruktverdien vil minst halveres på et år for "highend" produkter. Mest pga. små kontinuerlige forbedringer som dukker opp på nye produkter, men også pga. den enorme kvalitetsøkningen det har vært de siste årene i 10-30000,- klassen.

Mvh.
    Tore K.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med tklev. Prisfallet vil være størst for de dyre prosjektorene og hovedårsaken til det vil være at kvaliteten på de billigere prosjektorene blir bedre samtidig med at prisen på disse også blir lavere. Se f.eks på BenQ og deres 7800 og 8700. Disse har gode kvaliteter og overraskende lav pris.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig vanskelig å spå, men det går vel mot lavere priser også på disse produktene. Hardere konkurranse mellom LCD og DLP. Og høy utviklingstempo gjør nok at man aldri/sjelden kommer til å tjene penger på en slik investering. Dessuten er det noen som spår at projektorer går en dårlig fremtid i møte med de nye store flatskjermene (bla Snickers), men projektorer vil nok i mange år fremover gi oss stort bilde til en overkommelig pris. Det er betydelig billigere å produsere en liten pj enn en 80" plasma :wink:

Mvh

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med tanke på HD filmer og sendinger som kommer så er det jo ikke noe poeng for alle dem som har kjøpt prosjektor med HD2 brikka å bytte, de tjener jo ikke noe på oppløsning fordi de allerede har den. Så jeg mener at der hvor det er noe å hente er på design, støy og kontrast. Men igjen hvor stor er egentlig forskjellen på 3000 og 6000 i kontrast og vil dette være nok til at dem som kjøper dyre projektorer nå bytter. Jeg tror faktisk at hvis en investerer i en projektor med HD2+ brikke, bra videoprosessor og pent design (hørte jeg model one mkII), så vil folk faktisk være mye mere fornøyd med denne enn en projektor til 15' og ikke bytte like ofte som han som kjøper billig. Dermed blir regnestykket ikke så galt og det som kan virke som en stor investering er kanskje smart i det lange løp.

mvh

lflemming

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for dem som har 1280 X 720 er det nok en stund til de TRENGER å bytte, men det betyr ikke at de ikke gjør det likevel :wink:

Det som presser bruktprisen ned på disse er den generelle prisreduksjonen på nye produkter.

Når PD satte ned prisen med 10K på mkII hadde ikke det noen spesielt gunstig effekt på bruktprisene på denne :roll:

De nye LCD modellene, for eksempel **700 fra Panasonic vil nok være med på å presse prisene på DLP modellene.

TI må nok også senke prisene sine ut til produsentene.

Og, selvsagt kommer det snart 1920 X 1080 brikker, osv.

Når jeg kjøper nytt hjemmekinoutstyr så regner jeg pengene som tapt, eventuell bruktpris blir ren bonus.

Vanligvis får jeg ca 50% igjen.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Når PD satte ned prisen med 10K på mkII hadde ikke det noen spesielt gunstig effekt på bruktprisene på denne :roll:
    Joda, for de som kjøper brukt hadde det en veldig gunstig effekt :twisted:

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet aspekt er vel at også flatskjermer faller i pris, og det er for mange et spm om de skal kjøpe f.eks en 42" plasma eller noe mindre og en projektor.

Dette er jo godt nytt for oss forbrukere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •