Ett lite strøm spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ett lite strøm spørsmål

Drev å diskuterte med en kollega i dag.

Se vedlagt tegning.

Dette er verdens enkleste kopling. En bryter og ett lys.
    På ett 400V anlegg så ligger det 400V i faseleder "L", og 0V over nøytral leder "N". Så når pære lyser så får den 230V.

Spørsmålet er da slik. Bryteren som bryter strømmen på 400V lederen. Når denne er inne så blir jo det en del av lederen, og jeg mener det da går 400V igjennom den, da lasten er lyset. Ergo så bør bryteren være godkjent for 400V, og ikke kun 250V.

For hvis man måler på begge sider av bryteren, mot en annen fase, så får man jo uansett 400V når den ligger inne. Min kollega mente at det da går 230V der. Men volten går jo ikke, den er konstant, mens det er strømmen som går (hopper frem og tilbake selvfølgelig siden det er ett AC anlegg)

Grunnen tildiskusjonen er at vi har ett tyristor rele, eller Solid State Rele som bryter, og jeg mener at dette da bør være godkjent for 400V (eller 480V som det leveres i), og ikke 250 V versjon.

Hva mener dere?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både strøm og spenning veksler. Spenningsforskjellen mellom nullpunkt og fase i et 400V anlegg er 230V.

Du må blande inn en av de to andre fasene for å få 400V.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er saken med et 400v anlegg!

Du har 400v på L1 L2 og L3 og da 0v på N

Hver sikring ut fra sikringsskapet har L og N altså ut på et anlegg så kommer det ikke mer en 1 "L" fase!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet perfekt hvordan ett 400V anlegg fungerer

Det var ikke det jeg spurte om. Les en gang til.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ser bort i fra jord så oppfører en 400V til 0 kurs/krets seg på akkurat samme måte som en "vanlig" 230V kurs.

Ser man kursen/kretsen for seg selv så er ikke slik at det er 400V i den ene enden og 0V i den andre, det er 230V mellom de. Stiger fra null til 230V tilbake til null, skifter polaritet, stiger og synker igjen - og gjentar dette 50 ganger i løpet av et sekund. Dette er enkelt forklart, i virkeligheten må man ta med effektivverdi osv...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Drev å diskuterte med en kollega i dag.

Se vedlagt tegning.

Dette er verdens enkleste kopling. En bryter og ett lys.
    På ett 400V anlegg så ligger det 400V i faseleder "L", og 0V over nøytral leder "N". Så når pære lyser så får den 230V.

Spørsmålet er da slik. Bryteren som bryter strømmen på 400V lederen. Når denne er inne så blir jo det en del av lederen, og jeg mener det da går 400V igjennom den, da lasten er lyset. Ergo så bør bryteren være godkjent for 400V, og ikke kun 250V.

Hva mener dere?
    Du sier selv at du har 230 over lampa! Om spenningen er 400vac mot en annen fase eller et gitt potensiale 300m borti gata eller 10.000v spiller jo ingen rolle, det er ikke der du hiver på lasten (pæra), dvs ingen last -ingen strøm -men spenningsforskjell kan det være-men spiller ingen trille. Ergo bryteren skal være godkjent for 250V.
    Det går ikke spenning gjennom en bryter/krets, det ligger spenning over den og det går strøm igjennom den.

NB! Ikke elektriker

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg vet perfekt hvordan ett 400V anlegg fungerer

Det var ikke det jeg spurte om. Les en gang til.

Ser ikke sånn ut, er bare 230v i hver fas ! Eller 400 mellom 2 faser, ikke mellom N-leder, derav 230 mellom L1 - N.

Ergo er bryteren godkjent for 230v !

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enkelt og greit svar. Med mindre du kjører L1 og L2 på lampen vil du ikke få 400 v gjennom bryteren. Altså du har 230 V gjennom bryteren når du har L1 og N.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •