Fristelser vs luksusfellen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fristelser vs luksusfellen

Ble hekta på hifi par år siden og har lyst på hyppige forbedringer. Problemet er gjeldssituasjon og faste kostnader som begrenser min kjøpekraft. Har nok tyngdegjeld og ønsker å komme ut av situasjon og begynne på scratch. Hvordan klare å holde seg unna gjørma når nirvana kun er en underskrift og noen tastetrykk unna? Tanker?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Ble hekta på hifi par år siden og har lyst på hyppige forbedringer. Problemet er gjeldssituasjon og faste kostnader som begrenser min kjøpekraft. Har nok tyngdegjeld og ønsker å komme ut av situasjon og begynne på scratch. Hvordan klare å holde seg unna gjørma når nirvana kun er en underskrift og noen tastetrykk unna? Tanker?
    Merkelig spørsmålsstilling. Du sier jo at du er såpass gjeldstynget at du ikke kan "følge dine lyster". Kan det være nettopp fordi du tidligere har fulgt dine lyster?

Karakter og selvkontroll er viktig. Det som er "der ute" er ikke ditt før du har gjort deg fortjent til det. Dvs at du har tjent dine penger slik at du har råd til å kjøpe det. Eller at du har en økonomi som gjør at du kan låne litt ekstra cash uten å gå skoa av deg. Hva "du har lyst til" er en barnslig vurdering rett og slett. Men du skal ha cred for å stille spørmålet. Det viser vel at du egentlig forstår situasjonen håper jeg
    Men hva er egentlig problemet? Trenger du hjelp til refinansiering av dyre forbrukslån? Eller finner du ikke saksa som kan klippe kredittkortene?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg anlegget og kjøp deg noen dugelige hodetelefoner. Så lar du det bli med det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke gå i fella, nirvana er ikke bare en underskrift og tastetrykk unna, det er derimot gjeldsfella

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er 27 nå, og vært interessert i hifi i over 10 år.
    Fortsatt sitter jeg kun med et Logitech Z-5500 anlegg, ikke fordi jeg ikke har lyst på noe bedre - men rett og slett fordi jeg har måttet prioritere viktigere ting først. (Hus, bil, ferier og familie med en liten på 1,5 år).

Hvis man ikke har en fornuft eller selvbeherskelse som stopper en, så kan man fort dra på seg gjeld man vil slite med i årevis. Personlig sparer jeg litt i ny og ned og får heller slå til om man skulle få igjen en del på skatten - kombinert med feriepenger.

Som nevnt over så MÅ man bare vente til man kan finansiere kjøp uten å blø for det i evigheter etterpå. Siden du tydeligvis har kjøpt diverse bra utstyr, så må man jo også stille seg spørsmålter om hvor bra lyd man faktiske MÅ ha, og hvor mye av anlegget man får utnyttet - både med tanke naboer og tid i hverdagen.

Vet ikke helt om jeg besvarte spørsmålet ditt, men dette er noen av mine tanker rundt temaet.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en del rikinger her inne som brifer med både bra utstyr, kino og det hele. Kan være tungt å svelge for en som ikke eier nåla i veggen ja.

Men husk: Der er ting her i verden som er mye viktigere som å ha det godt med seg selv. Man får ikke mye glede av musikken hvis gjelda tynger en ned i skoa.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikke fra at man må ha selvdisiplin, hvis den ikke er sterkt nok. Må man "trene" seg ..Kreditt er (dessverre) altfor enkelt tilgjengelig.

En måte som noen bruker er å sette seg selv i karantene når de ser noe de absolutt bare må har. Vent 2 uker og se om lysten er like sterk da.

Unngå kortsiktig gjeld. Selg unna gammelt utstyr før nytt kan kjøpes. Ta overtid på jobben, hvis det er mulig. Eller ta en ekstra jobb og bruke pengene på hobbyen.

....noen tanker ideer

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du nesten nødt til å bygge deg opp en ok økonomi igjen på sikt, og da vil også kjøpekraften følge med. Ting må (dessverre for tålmodigheten) tas i riktig rekkefølge. Hvis du har mye gjeld og faste trekk er det et tegn på at du har tatt dårlige valg tidligere i økonomien din, og nå kommer prisen du må betale. Tenk at det er slike feil som utvikler en som mennesker og som gjør at du (forhåpentligvis) lærer og tar klokere valg i fremtiden.

Noe annet jeg tenker på er prioritering. Altfor mange i samfunnet vårt må ha absolutt alt nytt, til enhver tid, de må være med på alt, og skal ha alt. Her snakker jeg om alt fra nye laptoper, mobiler til ferier til festing, cafebesøk, klær osv osv. Man kan ikke få alt, eller være med på alt! Man må finne ut hva som er viktig for en selv innerst inne, også prioritere det. Og prioritere innebærer også å si nei til noe som man gjerne ville vært med på, for eksempel festing eller en spesiell ferie. Det er altfor mange i dagens samfunn som ikke prioriterer!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar du har forbrukslån slik du beskriver situasjonen. Forbrukslån er djevelens verk og eneste måten å komme tilbake til "scratch" er å umiddelbart kvitte deg med alt av kredittkort, og rett og slett betale det ned. Inntil du har gjort det må du leve økonomisk.

Siden du i tittelen henviser til "luksusfellen", går jeg ut fra at du har sett programmet. Hver episode inneholder en ganske tydelig bruksanvisning for å komme ut av uføret, følg den!

Når du er kvitt forbrukslånet og kan bruke pengene på noe annet enn renter, så bunner det hele ned i prioriteringer, og en sunn forståelse av egen økonomi. Alle har ikke råd til anlegg til 500,000 - så man må gjøre det beste ut av de økonomiske rammene man har til rådighet. Mange får svært velspillende anlegg ved å gjøre gode bruktkjøp og eksperimentere seg frem til utstyr som låter godt i egne ører. Dette behøver ikke koste så mye, og kan bygges opp over tid.

Lykke til!
    --
    Thorbjørn

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har bra kollektiv-tilbud, dropp bil å bruk de pengene på hjemmekino. Funker som bare pokker
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig problem stilling. Men er det verd det å få nirvana? Har selv vært i suppa litt tidligere og det var lite hyggelig med mye ville ha mer +++. Mastern gikk varm..

Ikke noe kvikk fiks på kreditt gjeld utenom knall hard prioritering og nedbetaling av gjeld samt full økonomi styring og leve etter det.

Min erfaring er at lyd nivana nødvendigvis ikke ligger i stadig dyrere kompnenter..

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye reflekterte mennesker her inne Var litt utydelig i innlegget mitt. Hadde over 300K i kreditkort og forbrukslån for 3 år siden, men kommer meg ned til ca 80K etter feriepenger i juni. Dette er forøvrig gjeld som ikke stammer fra hifi.

For min del bruker jeg mye tid på å drømme og sette sammen gromme anlegg i hodet, mens jeg lytter til low-end og koser meg med hvor bra lyd man kan få for billig penge Ønsket bare å lufte temaet (sitter ikke med ukontrollert skjelving, pennen i ene hånda og skjemaet fra GE i andre). Er nok en del som åker utpå med forbrukslån i søken etter det perfekte, så tenkte det var ett viktig tema å ta opp.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye reflekterte mennesker her inne Var litt utydelig i innlegget mitt. Hadde over 300K i kreditkort og forbrukslån for 3 år siden, men kommer meg ned til ca 80K etter feriepenger i juni. Dette er forøvrig gjeld som ikke stammer fra hifi.

For min del bruker jeg mye tid på å drømme og sette sammen gromme anlegg i hodet, mens jeg lytter til low-end og koser meg med hvor bra lyd man kan få for billig penge Ønsket bare å lufte temaet (sitter ikke med ukontrollert skjelving, pennen i ene hånda og skjemaet fra GE i andre). Er nok en del som åker utpå med forbrukslån i søken etter det perfekte, så tenkte det var ett viktig tema å ta opp.

Absolutt, et kjempeviktig tema å ta opp er det så absolutt. Forøvrig gratiss for å ha kommet deg ned fra 300 K til bare 80 K det er en stor prestasjon,- fortsett i den gode stilen

I tillegg må jeg si at tipsene om gode kjøp på brukten er meget fornuftig, har selv gjort 2-3 knallkjøp på bruktmarkedet som har resultert i ett anlegg som pr nypris er langt utenfor min prisklasse. For å gjøre gode bruktkjøp må man være noe tålmodig å holde markedet under oppsikt, slik at man vet hva som er for god pris å regne og slå til når det dukker opp gode kjøp

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Absolutt, et kjempeviktig tema å ta opp er det så absolutt. Forøvrig gratiss for å ha kommet deg ned fra 300 K til bare 80 K det er en stor prestasjon,- fortsett i den gode stilen
    Takk for det! Planen er å kvitte meg med siste rest fram til neste sommer, slik at neste års feriepenger kan gå til kino i garasjen. Blir første gang uten forbrukslån på 14 år.. Kortsiktige løsninger blir fort til langsiktige problemer

Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig enig i hva mange sier her. Kjøp brukt, du får veldig mye ut av det.. Jeg har selv kjøpt så godt som alt i anlegget mitt brukt og du sparer endel på det. Det viktige er bare å prøve det først og se at det fungerer som det skal Jeg hadde aldri hatt råd til å kjøpe nytt derfor kikker jeg nesten daglig på bruktmarkedet Vært student i noen år, men akkurat begynt å jobbe nå så blir endel oppgraderinger fremover.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knag86
    Er veldig enig i hva mange sier her. Kjøp brukt, du får veldig mye ut av det.. Jeg har selv kjøpt så godt som alt i anlegget mitt brukt og du sparer endel på det. Det viktige er bare å prøve det først og se at det fungerer som det skal Jeg hadde aldri hatt råd til å kjøpe nytt derfor kikker jeg nesten daglig på bruktmarkedet Vært student i noen år, men akkurat begynt å jobbe nå så blir endel oppgraderinger fremover.

Absolutt, man kan gjøre ekstremt bra kjøp på brukten og spare masse penger på det. Er man observant kan man få gode komponenter/høyttalere til nesten 1 tredjedel av nypris, og det er rimelig ekstremt. Mine B&W CM7 er et godt eksempel, nypris hos Hifiklubben er 13 000 kr og jeg betalte kun 6000 kr for mine brukt. Altså godt under halvparten av nypris. Komplett med soundcare spikes og i strøken stand

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit tips er å ikkje lese alle trådane som "guruane" her inne fører, der dei brisker seg i spinnville komponentar som dei byttar kvar måned. Mannen i gata kan ikkje leve slik, og klarer seg rikelig godt med noko mykje billigare, og å halde på dette utstyret i årevis. Opp igjennom åra har eg vore medlem på mange forskjellige forum av forskjellige interesser(data, bil, bilpleie, hifi,trening osv.) og det er lett å bli bitt av basillen. Då ryk pengane fort. Sett deg ned og lytt til det du har no, det er ikkje sikkert du syns det er så gale allikavel! Ein treng ikkje 6 svs-subbar eller ein projektor til 150k for å oppnå nirvana, og det er heller ikkje sikkert du opplever nirvana ved å kjøpe dette heller. Gjer det beste ut i frå dine forutsetninger!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Eit tips er å ikkje lese alle trådane som "guruane" her inne fører, der dei brisker seg i spinnville komponentar som dei byttar kvar måned. Mannen i gata kan ikkje leve slik, og klarer seg rikelig godt med noko mykje billigare, og å halde på dette utstyret i årevis. Opp igjennom åra har eg vore medlem på mange forskjellige forum av forskjellige interesser(data, bil, bilpleie, hifi,trening osv.) og det er lett å bli bitt av basillen. Då ryk pengane fort. Sett deg ned og lytt til det du har no, det er ikkje sikker du syns det er så gale allikavel! Ein treng ikkje 6 svs-subbar eller ein projektor til 150k for å oppnå nirvana, og det er heller ikkje sikkert du opplever nirvana ved å kjøpe dette heller. Gjer det beste ut i frå dine forutsetninger!

Kloke ord, og godt innlegg

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er nok en del rikinger her inne som brifer med både bra utstyr, kino og det hele. Kan være tungt å svelge for en som ikke eier nåla i veggen ja.

Men husk: Der er ting her i verden som er mye viktigere som å ha det godt med seg selv. Man får ikke mye glede av musikken hvis gjelda tynger en ned i skoa.
    "Riking", ja - jeg er vel det nå. I en alder av 60+ kvalifiserer jeg meg omsider til betegnelsen. Men det var jo ikke sånn i starten. Med huslån. Pluss tre barn ganske kjapt på rappen. Måtte holde igjen ganske hardt på hifi-investeringer, da...

Heldigvis pleier slikt å gå over. Nå kan far slå ut håret - det lille som er igjen. Huslånet er nedbetalt, og barna tjener sine egne penger. God cash-flow for tiden. Får bare håpe at kona holder seg frisk og ikke mister jobben.

Dessuten: godlyd trenger ikke å være så ille dyrt. To-tre år gamle greier er i praksis godt som nytt - til halv pris, og kan hende mindre enn det også.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kreds til deg for å ta opp temaet når du selv har lidd under problemet, og håper noen får øynene opp av å lese tråden.

Er selv så heldig at jeg kan være litt løssluppen i hifibutikken uten å ty til kredittkortet, men har venner og bekjente som har havnet ut i forbruksgjeldmyra, og den er ikke lett å komme opp av!

Hvis man ikke har penger til å betale regningen i slutten av måneden, så skal man holde seg LANGT unna kredittkort!
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •