Rep-øvelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34

Tråd: Rep-øvelse

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rep-øvelse

Så var høsten her igjen, og vi heldige som forsvaret tvilholder på (leser stadig om nedskjæringer og nedbemanning, men hører aldri et knyst om dimisjon selv.. ) skal nok engang ned i Oslo sentrum for å lage leven i forbindelse med "Øvelse Kristiania 2004". Gjett om jeg gleder meg til fem uproduktive dager i regnet..?

Vi starter i morgen tidlig, så da blir jeg borte fram til og med torsdag. Ønsk meg lykke til, og håp at ikke en eller annen dimling med shaky hender finner det for godt å snu seg 90 grader på skytebanen med en skarp MP-5.. Det skjedde faktisk sist, hadde han klemt på avtrekkeren da, hadde jeg og sidemannen slitt noe jævlig.. (Vedkommende ble sporenstreks beordret bort av banekommandør, så vel ikke noe til ham resten av øvelsen heller såvidt jeg husker.)

Når sant skal sies er det ikke så forbaska ille da, det er bare så meningsløst i utgangspunktet når man ikke akkurat føler det man gjør har stor relevans for landets forsvar..

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nett ferdig med årets øvelse sjølv, og i år visste Bergen seg som folk flest seier om byen, hadde øvelse fra Lørdag til onsdag. Mg skyting på søndag i høljeregn og dammer rundt mg'en var ikkje fullt så kjekt :roll:

Ellers så bar øvelsen som vanlig preg av masse venting, natt til onsdag fekk min tropp i oppdrag å være fienden til dei andre. Og akkurat det var litt kult å angripe ubåt-bunkersen på Laksevåg og antennene på Kvarven. Ingen som har klart å ta dei punkta før, me fekk inn ei bombe på ubåtbunkersen men den gjorde minimalt med skade vart det sagt.

Nedbemanning skal det bli ja, dessverre er eg havnet i ein prioritert enhet som skal ha øvelse kvart år. Det vesle eg kan finne av positive ting er at me får etterkvart topp utstyr. Fekk ny kevlarhjelm i år mot den gamle behagelige stålklumpen, og så skal me omsider bli kvitt gruen mot dei nye vestene.

Har heldigvis havnet i ein livlig gjeng, så me klarer å holde humøret på topp

HV bringer også tilbake svært dårlige minner fra min tid i 1. gangstjensten. Eg var ein av dei som vart begravd i snøraset på kvamskogen der ein mistet livet. Og dei 10-15 min. under 3-4 meter blaut snø kommer tilbake kvar gang det nærmer seg HV tjeneste. På den tiden rekker man å tenke ein heil del (etter at skrika og panikken har roet seg ned), mens man sakte kjenner at det blir tomt for luft og til slutt svimer av. Heldigvis kom dei fram til meg i tide, S.O.Maage var desverre ikkje så heldig, han etterlot seg samboer og 2 unger.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en opplevelse jeg IKKE misunner deg Jolly. Bra det gikk bra med de fleste, men synd at man skal miste en person grunnet en øvelse.

Har selv blitt innkalt 6 ganger de siste 4 årene (HV), men jeg har sluppet grunnet studier. Men til neste år så er det vel ikke noen bønn desverre.

Jeg som håpte de hadde rotet vekk papirene etter førstegangstjenesten. Får ringe dem å spørre om jeg får utdelt amoo og AG3 for å ha hjemme og så spørre om jeg vil kunne skytte gjennom 2 ruter og en trevegg på en standard enebolig med AG3 og enda være dødelig.

Kanskje de vurderer meg som en risiko slik jeg slipper. Eventuellt så kan jeg jo flytte rundt hvert halve år slik at jeg får ny HV distrikt hele tiden :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett noe fullt program for årets øvelse selv, men regner med det først blir en dag generell visvas, en dag skyting, og resten vakttjeneste på objekt. Nå leste jeg imidlertid at HV skulle brukes i større grad som markører for politiet og deres beredskapstropper (øvelsen har et antiterror-tema, noe som forsåvidt er mer relevant i hovedstaden enn "invasjon") - så det er mulig vi også skal prøve å innta andre objekter, delta i "demonstrasjoner" og sånt. Vi får se.

Ganske kynisk av forsvaret å beholde mannskap som har vært med i en slik traumatiserende episode - nesten rart om det ikke var noen som dimmet pga psykiske reaksjoner etter noe slikt. Som du sier selv, sliter jo du fortsatt med det også, sånt burde jo tas med i betraktning.

Selv er jeg mer for et aktivt, frivillig, god betalt profesjonelt yrkesforsvar som kan få high-tech utstyr (vi har også fått kevlarhjelm, splintvest og mp-5 forresten, men GRU'en er den samme gamle..) istedet for å tvinge bleikfeite, umotiverte sofaslitere som undertegnede ut i skogen for å drikke kaffe..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: Du har heller ikke fått slike brev med "du er for tiden ikke mobdisponert" nei? Jeg er eneste av ca 25 mannlige kolleger som er mobdisponert, ble kalt inn selv mens jeg studerte i Trondheim (for å hente utstyr, ikke for aktiv øvelse) - da jeg flytta til Oslo to måneder senere gikk det ikke et halvt år engang før jeg ble omdisponert. Så for å holde seg utenfor systemet, må en da sikkert flytte en gang i halvåret omtrent, og hvem gidder det? Da tar jeg heller de fem dagene, men det føles litt urettferdig når en tross alt har tolv mnd førstegangstjeneste fra før, mens de fleste andre i HV har vært inne i seks..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått noe slikt brev. Jeg ble så drita lei å sende søknader til HV disktriktet for å slipp. Hver gang jeg har sendt inn så har jeg sendt inne bekreftelse fra skolen om at jeg var ferdig våren 2005. Men tror du at de får med seg det? Neida, de kaller inn igjen og jeg må styre med å få bekreftelse. I år var det selvsagt mitt på sommeren hvor det ikke var så lett å skaffe en slik bekreftelse. Sendte bare dem et litt oppgitt brev hvor jeg igjen poengterte for ørtende gang (til samme offiser som vanlig) at jeg har bekreftet skolegang til 2005 ørten ganger tidligere så de måtte bare lete i papirene sine.

Ulykken min startet da jeg ikke kunne komme til hærøvelse i 2000. Da fikk jeg beskjed om jeg ble flyttet til HV.

Førstegangstjenesten min var helt super hvor jeg tilbrakte de siste 9 mnd på Krigsskolen på linderud hvor jeg blant annet plaget fenriker på helvettsuker. (slåst blant annet med en under en øvelse når han prøvde å rømme og han prøvde å stjele AGn min på en M60 i fart) Var også noen som sverget de skulle drepe meg. Morro gitt :-)

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt å sutre, og gjør noe med det! To sikre metoder:

1: Kom sjanglende til repøvelse med en hjemmerulla sigarett med en liten dasj lønnesirup blandet inn i tobakken. Lukten er omtrent umulig å skille fra hasj, og er det noe de ikke har tid til, så er det å slåss med narkomane når de skal ha øvelse.

2: Kom i blankpussede støvler, jakke med stort norsk flagg og falsk tatovering (fortrinnsvis henna, så den ikke bare kan vaskes av, det er litt for lett å avsløre) av hakekors på venstre håndbak (nærmest hjertet, høyre håndbak er feil) og norsk flagg med en løve og en ørn som sammen holder flaggstangen på den høyre (lite kjent symbol utenfor visse kretser, men kjent av en god del yrkesmilitære). Sleng gjerne litt dritt om utlendinger. Den er uhyre safe, for det gikk ut et skriv for 4-5 år siden om at alle nasjonalister/nazister skal lukes ut av HV og Forsvaret generelt.

Å ja, ikke prøv den gamle visa med sengevæting. Den holder ikke lenge.Et unntak er hvis du sniker deg inn på rommet eller i teltet til nærmeste overordned og væter senga hans!

Det fins én metode til, men den passer bedre på førstegangstjeneste enn på noe så enkelt som en repøvelse: Stapp en solid klump peanøttsmør i buksa og stikk stadig hånden nedi, ta opp litt og se nøye på det. Prøv gjerne å vise det til sidemannen. Så slikker du med stort velbehag av penaøttsmøret. OBS: Funker dårlig med peanøttsmør som er så grovt at man ser nøttebiter... :roll: Jeg så faktisk metoden nevnt i en film eller tv-serie for en stund siden, men den er gammel. En kamerat brukte den på Madla ganske tidlig på 80-tallet, og han slapp ut etter to dager! Det fine er at det militære mentale rullebladet er hemmeligstemplet utenfor Forsvaret, så det kan ikke skade en senere, så lenge det ikke omfatter vold. I så fall vil det gå videre til politiet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var tidligere i Utrykningsstyrken- har nå dimmet på medisinsk grunnlag, kan ikke oppgi hvordan før jeg blir 44

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Ganske kynisk av forsvaret å beholde mannskap som har vært med i en slik traumatiserende episode - nesten rart om det ikke var noen som dimmet pga psykiske reaksjoner etter noe slikt. Som du sier selv, sliter jo du fortsatt med det også, sånt burde jo tas med i betraktning.
    Burde egentlig få fritak med ein gang etter slike hendelser, men må nok søke og begrunne det med legeattest og psykolog.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg var i garden tar gjerne 1 år tileskortetropp 1 kp2
    har ikkje vert på rep enda men eg vil.... :lol:
    alle har godt av 1 år i forsvare..
    du går inn som guttunge kommer ut som mann

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avtjenet 12 måneder i Kavaleriet, og da 9 måneder i Panserbataljonen i Nord-Norge i 1988.

Fikk innkallelse til rep 10 måneder etter dimming ( :shock: ), men søkte utsettelelse pga. skolegang.

Har ikke fått en innkalling til rep. siden den gangen...det har nå gått over 16 år, så jeg tipper jeg er listet som udugelig.

Blir det krig så skal jeg imidlertid kjøre tankbil på Sola flyplass...ikke så gode odds med andre ord. :roll:

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krig er en kjip ting....dessuten hakke vi så mye å kjempe mot lenger..Bolsjevismen er så og si borte...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krig er et farlig sted.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var vi ferdig med første dag som stort sett besto av administrativt dilldall og litt nærstridsskyting med mp-5'en. Ble kjørt tilbake til Oslo i kveld, resten av øvelsen skal tilbringes her fikk vi vite. Fikk nattpermisjon i kveld, så det blir en kjapp dusj og rett i seng, og opp igjen klokka seks i morra. Men måtte selvsagt en tur innom avforum først

Davis: jeg var også gardist i sin tid, også i KP2 faktisk. Tropp 3 først (kanonmann), deretter vaktskriver i stabstroppen, kompaniets mest forhatte mann Når var du inne? Jeg var der 96-97.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel måte å slippe unna på er å ganske enkelt la være å svare på innkallingen. Med litt flaks følger de ikke opp med rekommandert.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krig er også idiotisk. Ingen kunne betalt meg nok til å dra til et annet land å kjempe for noe som helst! Jeg er langt fra pasifist (heller det motsatte), men brøt det ut krig, ville jeg holdt meg hjemme og passet på familien. Jeg ville vært en elendig motstandsmann, for jeg ville heller levd under et annet lands herredømme enn å falle i kampen for en frihet jeg ikke ville få oppleve! For ikke å snakke om at ungene ville vokse opp uten far. Glem det!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke vert mer enig!!!

Er det noen her som med hånden på hjertet kan si at de hadde greid å drepe et annet menneske?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan med handen på hjertet si at jeg ikke kunne drepe et mennske uansett sum under normale forhold. Uansett om jeg slapp unna uten straff. I en krigssituasjon så kan vi vel ikke sette oss inn i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en krigssituasjon så blir nok tingene anerledes ja, men det finnes bedre måter å forsvare et land på enn å bruke 30 milliarder i året på våpen. Lurer på om usa hadde vært like upopulære utenfor sine egne landegrenser om de hadde brukt militærbudsjettene sine på bistand i stedet.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    I en krigssituasjon så blir nok tingene anerledes ja, men det finnes bedre måter å forsvare et land på enn å bruke 30 milliarder i året på våpen. Lurer på om usa hadde vært like upopulære utenfor sine egne landegrenser om de hadde brukt militærbudsjettene sine på bistand i stedet.
    Nettopp! Og det er ikke en gang på eget forsvar, mange unge gutter sendes til et annet land, for å kjempe noen andre sin krig, om noen andre sine penger!!!

Verden er for uromantisk... War is upon us.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •